• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska: raport z budowy, kolejne utrudnienia

Michał Sielski
24 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Osunięcia skarp przy węźle obwodnicy Wielki Kack, które pojawiły się przy okazji budowy Trasy Kaszubskiej, zostały szybko naprawione i ruch odbywa się normalnie. W tym tygodniu musimy się jednak liczyć z nowymi utrudnieniami. Sprawdzamy postępy prac na budowie, której kibicuje wielu mieszkańców Trójmiasta.



Czy czekasz na zakończenie budowy Trasy Kaszubskiej?

Przypomnijmy: Trasa Kaszubska połączy Gdynię z miejscowością Bożepole, leżącą za Wejherowem. Dzięki temu cały ruch tranzytowy w stronę Lęborka ominie zakorkowane nie tylko w sezonie Wejherowo, Redę i Rumię oraz gdyński odcinek obwodnicy. Trasa zacznie się bowiem na węźle Wielki Kack. To właśnie tam koncentrują się obecnie najbardziej spektakularne prace.

- Kierowcy zwrócili zapewne uwagę na kontynuowaną wycinkę drzew i usuwanie karpin [drewna części podziemnej drzewa - przyp. red.] przy obwodnicy. W zeszłym tygodniu doszło w obrębie węzła do uszkodzenia przez wykonawcę robót nasypu przy budowie ścianki szczelnej. Niezwłocznie uszkodzenia zostały przez niego zabezpieczone i skutecznie wdrożył program naprawczy. Obecnie ruch odbywa się jak poprzednio, bez dodatkowych utrudnień - opowiada Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Oprócz tego trwają rozbiórki budynków, a także prace saperskie i archeologiczne.

Prace ziemne poza Trójmiastem



Na odcinkach Luzino-Szemud i Szemud-Gdynia roboty budowlane koncentrują się na pracach ziemnych: odhumusowaniu (zdjęcie wierzchniej warstwy ziemi), budowie wykopów i nasypów oraz wymianie gruntów. Trwa też betonowanie fundamentów i podpór pod obiekty mostowe.

- Oprócz tego usuwane są kolizje z istniejącą infrastrukturą techniczną podziemną i naziemną (wodociągi, gazociągi, linie energetyczne itp.). Te prace są może mało spektakularne, ale skomplikowane i niezmiernie istotne w procesie inwestycyjnym - dodaje Piotr Michalski z GDDKiA.
Na razie najmniej dzieje się na odcinku Bożepole Wielkie - Luzino, gdzie Lasy Państwowe wycięły drzewa, a wykonawca rozpoczął usuwanie karpin i czeka na rozpoczęcie zasadniczych prac budowlanych do wydania drugiej decyzji ZRID.

Utrudnienia w najbliższych dniach


Około 26 lutego 2020 roku planowane są prace przy przebudowie sieci wodociągowej, która jest w nasypie i pod łącznicą dla relacji z Gdańska na ul. Chwaszczyńską. W związku z tym konieczne będzie zwężenie dwupasmowej drogi do jednego pasa ruchu, co na pewno będzie wpływało na przejezdność Obwodnicy Trójmiasta. Te prace i utrudnienia potrwają około tygodnia.

Trasa Kaszubska: koszty budowy


  • Za najdłuższy, bo ponad 20-kilometrowy odcinek ekspresówki pomiędzy Gdynią a Szemudem, firma Polaqua zainkasuje 817 mln zł.
  • Budowany przez Budimex odcinek Szemud-Luzino pochłonie 335,8 mln zł.
  • Za trasę pomiędzy Luzinem a miejscowością Bożepole Wielkie zapłacić trzeba 338 mln zł.
  • Całość ma być gotowa w drugiej połowie 2021 roku.


Trasa Kaszubska: co powstanie


Budowa Trasy Kaszubskiej podzielona jest na cztery zadania. Budowa Trasy Kaszubskiej podzielona jest na cztery zadania.
Odcinek Gdynia-Szemud - 22 km:

  • trzy węzły: mniejszy w Koleczkowie i dwa duże w Chwaszczynie oraz Gdyni-Wielki Kack,
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • na odcinku Chwaszczyno - Gdynia-Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia-Wielki Kack - będą po trzy pasy na długości ok. 2,9 km.

Powstanie 37 obiektów inżynierskich, w tym mosty, estakady, 22 wiadukty, dwa przejścia podziemne i kładki dla pieszych. Oprócz drogi ekspresowej zbudowanych zostanie ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości, pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej. Do tego ok. 1,3 km dróg służących obsłudze trasy. Podróżujący będą mogli skorzystać z dwóch miejsc obsługi podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień.

Odcinek Szemud-Luzino - 10,3 km:

  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • węzeł Szemud na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 224.

Powstaną 22 obiekty inżynierskie, w tym dwa mosty i dwie estakady. Oprócz trasy głównej zostaną przebudowane drogi o długości ok. 5 km i wybudowane nowe, zapewniające dojazd do nieruchomości oraz służące obsłudze trasy o długości ok. 10 km.

Odcinek Luzino-Bożepole - 10,4 km:

  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • trzy węzły drogowe: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino,
  • obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Luzino,
  • miejsce obsługi podróżnych.

Opinie (202) 5 zablokowanych

  • Do poprawki (1)

    Trasa Kaszubska: Koszt budowy - za odcinek pomiędzy Gdynią a szemudem, a nie Chwaszczynem - tam chyba nie ma 20 kilometrów:)

    • 9 2

    • MA

      nawet kilka więcej

      • 0 0

  • Co z tymi domami?

    Prawnie już państwowe, czy jeszcze dalej poprzednich właścicieli?
    Bo trochę fajnego szpeju by się tam znalazło...

    • 8 4

  • czy to prawda, że wjazd na Polifarb (2)

    ma być tylko wąską i krętą uliczką od strony Krzemowej (większość ruchu to wielkie ciężarówki), a miasto od tamtejszych właścicieli zażądało 14 milionów za drogi?

    • 12 3

    • A co cię to obchodzi?

      Których właścicieli? Na terenie po Polifarbie mieści się multum firm.

      • 2 5

    • Tak

      To prawda. Będzie dodatkowy zjazd na kaszubska w stronę obwodnicy

      • 0 0

  • w takim tempie to Słupsk połączymy z Trójmiastem normalną drogą za 30 lat (6)

    • 35 5

    • (5)

      Słupsk stał się głęboką prowincją. Brak normalnej drogi krajowej w kierunku Gdańska. Minęło 75 lat od II wś. A trasa kolejowa ciągle jednotorowa. I poprawy tego stanu rzeczy na horyzoncie nie widać. I pomyśleć, że to miasto jest w naszym województwie!

      • 15 0

      • (4)

        Jaki samorząd, taki rozwój Pomorza.

        • 4 6

        • od dróg krajowych jest samorząd ? (1)

          • 7 1

          • Oczywista oczywistość

            Oczywiście samorząd sam z siebie nie jest odpowiedzialny za budowę dk. Ale gdyby był mniej upolityczniony i antyrządowy oraz bardziej skory do współpracy, to i środki znalazłyby się szybciej. Tak jak to jest w innych regionach PL.

            • 2 3

        • a podstawówkę udało się skończyć ? (1)

          od budowy dróg krajowych jest GDDKiA (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad)

          • 5 1

          • I co w związku z tym chcesz nam powiedzieć?

            • 0 2

  • Fajnie. Dzięki tej trasie jeszcze więcej osób wybierze samochód jako podstawowy środek (1)

    transportu.

    • 19 9

    • I bardzo dobrze, nikt nikomu nie broni jechać komunikacją czy rowerem, ja wybieram samochód, z różnych przyczyn.

      • 4 3

  • (3)

    Co to są karpiny?

    • 2 13

    • jest opisane (1)

      • 7 1

      • Szukałem w słowinku i znalazłem tylko wyraz karpy.

        • 1 0

    • samice karpia

      • 13 1

  • (8)

    Ja jzstem aktywistom rowrowym, za samo gloszenie, ze miasto, ktore ma budzet z podatkow wszystkich mieszkancow, nie z akcyzy na paliwo, powinno budowac zrozwnowazona infrastrukture, wiele tutaj mnie nienawidzi.
    Buidowa tarasy kaszubskiej to kolejny przejaw wiary że więcej dróg umożliwi redukcję kongestii
    więcej dróg = więcej samochodów, czyli najbardziej przestrzeniożernych rodzajów transportu.
    jeżeli uważasz że poszerzanie dróg rozładowuje korki to tak jakbyś wierzył, że popuszczanie pasa obniży twoją wagę i zapobiegnie przejawom otyłości.
    Jak jedziesz samochodem po przepełnionej samochodami autostradzie, ogarnia cię często niechęć do innych ludzi ( to się nazywa "road rage") Jak jedziesz rowerem po szerokiej gładkiej jezdni z innymi ludźmi na rowerach, przeżywasz pozytywne odczucia łączności z innymi przedstawicielami gatunku ludzkiego. Bezcenne.

    • 9 43

    • będzie mniejszy ruch od Gdyni do Redy

      dla wielu ludzi tam mieszkających to będzie bezcenne

      • 7 1

    • To się leczy czy już należy kwalifikowac jako przypadek beznadziejny?

      • 6 0

    • Odpowiedz sobie dzieciaku. Gdyby ścieżki rowerowe były bezkolizyjne i szerokie, a wąskie i budowane w większości jak w tej chwili. Którą opcję wybierzesz?! To samo jest z autami. Zrozum w końcu, że ograniczanie ruchu generuje korki jak nie w jednym to w drugim miejscu!!!

      • 4 3

    • Trasa Kaszubska nie jest finansowana z budżetu Gdyni.

      • 4 0

    • To jedź rowerem do Lęborka do pracy (2)

      Powodzenia.

      • 7 0

      • (1)

        Albo np. do Morlin po wędlinę, bo przecież obecnie blachosmrody transport rozwożą. Do szpitala też na rowerze naginaj po wypadku. Szybko bym was uciszył jak byście musieli po wszystko śmigać po 100km dziennie pedałując.

        • 5 1

        • Nie gadaj koleś pierdół. W normalnych

          krajach nie ogranicza się ruchu aut użyteczności publicznej, a tylko w centrach prywatnych osobówek (tu wielu ich kierowców przesiada się do zbiorkomu na całej trasie do pracy). Przez co kierowcy tych pierwszych chwalą to sobie, bo nie muszą tkwić w korkach.

          Co ty sobie wyobrażasz, że tam gdzie robią korzystne zmiany na rzecz rowerów to wprowadzą ci karetki rowerowe ?

          Na takie coś Holendrzy nie wpadli. Pacjentów dalej wożą spalinowymi karetkami samochodowymi.

          • 1 2

    • Dla tej trasy alternatywą byłby pociąg

      Zamiast tego będą korki i smród

      • 0 1

  • Prawda to, że przy Węźle Karwiny wyszły szkielety z 2 wojny? Taka plotka po mieście chodzi (1)

    Jakoś mnie to nie dziwi, bo były tam ostre walki, tak w 1939, jak i w 1945 roku

    • 12 2

    • Pracuje tam

      Kierownik mówił że prawie codziennie znajdują tam niewybuchy.

      • 0 0

  • Termin zakończenia?

    Po co znowu jest naginana rzeczywistość??? Wykonawca termin oddania w umowie z GDDiK ma na wrzesień 2022 roku ! Skąd wzieliście termin druga polowa 2021?????

    • 18 2

  • Fantastyczna inwestycja. Ciesze sie ze Trojmiasto tak sie rozwija. (2)

    Dziekujemy silnej wladzy PO. To podstawa naszego sukcesu.

    Karol z Chwaszczyna

    • 9 40

    • ta trasa nie jest organizowana przez władze Trójmiasta :)

      świetna prowokacja

      • 12 1

    • PO to zakała polskiej racji stanu

      Człowieczku nie bądź nawiedzony i zdejmij klapy z oczu - Partia Oszustów zniewolała naród polski przez 8 lat - to wystarczy,to są zdrajcy ojczyzny którzy w PE głosują przeciwko swoim rodakom

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane