• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska: raport z budowy, kolejne utrudnienia

Michał Sielski
24 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Osunięcia skarp przy węźle obwodnicy Wielki Kack, które pojawiły się przy okazji budowy Trasy Kaszubskiej, zostały szybko naprawione i ruch odbywa się normalnie. W tym tygodniu musimy się jednak liczyć z nowymi utrudnieniami. Sprawdzamy postępy prac na budowie, której kibicuje wielu mieszkańców Trójmiasta.



Czy czekasz na zakończenie budowy Trasy Kaszubskiej?

Przypomnijmy: Trasa Kaszubska połączy Gdynię z miejscowością Bożepole, leżącą za Wejherowem. Dzięki temu cały ruch tranzytowy w stronę Lęborka ominie zakorkowane nie tylko w sezonie Wejherowo, Redę i Rumię oraz gdyński odcinek obwodnicy. Trasa zacznie się bowiem na węźle Wielki Kack. To właśnie tam koncentrują się obecnie najbardziej spektakularne prace.

- Kierowcy zwrócili zapewne uwagę na kontynuowaną wycinkę drzew i usuwanie karpin [drewna części podziemnej drzewa - przyp. red.] przy obwodnicy. W zeszłym tygodniu doszło w obrębie węzła do uszkodzenia przez wykonawcę robót nasypu przy budowie ścianki szczelnej. Niezwłocznie uszkodzenia zostały przez niego zabezpieczone i skutecznie wdrożył program naprawczy. Obecnie ruch odbywa się jak poprzednio, bez dodatkowych utrudnień - opowiada Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Oprócz tego trwają rozbiórki budynków, a także prace saperskie i archeologiczne.

Prace ziemne poza Trójmiastem



Na odcinkach Luzino-Szemud i Szemud-Gdynia roboty budowlane koncentrują się na pracach ziemnych: odhumusowaniu (zdjęcie wierzchniej warstwy ziemi), budowie wykopów i nasypów oraz wymianie gruntów. Trwa też betonowanie fundamentów i podpór pod obiekty mostowe.

- Oprócz tego usuwane są kolizje z istniejącą infrastrukturą techniczną podziemną i naziemną (wodociągi, gazociągi, linie energetyczne itp.). Te prace są może mało spektakularne, ale skomplikowane i niezmiernie istotne w procesie inwestycyjnym - dodaje Piotr Michalski z GDDKiA.
Na razie najmniej dzieje się na odcinku Bożepole Wielkie - Luzino, gdzie Lasy Państwowe wycięły drzewa, a wykonawca rozpoczął usuwanie karpin i czeka na rozpoczęcie zasadniczych prac budowlanych do wydania drugiej decyzji ZRID.

Utrudnienia w najbliższych dniach


Około 26 lutego 2020 roku planowane są prace przy przebudowie sieci wodociągowej, która jest w nasypie i pod łącznicą dla relacji z Gdańska na ul. Chwaszczyńską. W związku z tym konieczne będzie zwężenie dwupasmowej drogi do jednego pasa ruchu, co na pewno będzie wpływało na przejezdność Obwodnicy Trójmiasta. Te prace i utrudnienia potrwają około tygodnia.

Trasa Kaszubska: koszty budowy


  • Za najdłuższy, bo ponad 20-kilometrowy odcinek ekspresówki pomiędzy Gdynią a Szemudem, firma Polaqua zainkasuje 817 mln zł.
  • Budowany przez Budimex odcinek Szemud-Luzino pochłonie 335,8 mln zł.
  • Za trasę pomiędzy Luzinem a miejscowością Bożepole Wielkie zapłacić trzeba 338 mln zł.
  • Całość ma być gotowa w drugiej połowie 2021 roku.


Trasa Kaszubska: co powstanie


Budowa Trasy Kaszubskiej podzielona jest na cztery zadania. Budowa Trasy Kaszubskiej podzielona jest na cztery zadania.
Odcinek Gdynia-Szemud - 22 km:

  • trzy węzły: mniejszy w Koleczkowie i dwa duże w Chwaszczynie oraz Gdyni-Wielki Kack,
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • na odcinku Chwaszczyno - Gdynia-Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia-Wielki Kack - będą po trzy pasy na długości ok. 2,9 km.

Powstanie 37 obiektów inżynierskich, w tym mosty, estakady, 22 wiadukty, dwa przejścia podziemne i kładki dla pieszych. Oprócz drogi ekspresowej zbudowanych zostanie ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości, pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej. Do tego ok. 1,3 km dróg służących obsłudze trasy. Podróżujący będą mogli skorzystać z dwóch miejsc obsługi podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień.

Odcinek Szemud-Luzino - 10,3 km:

  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • węzeł Szemud na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 224.

Powstaną 22 obiekty inżynierskie, w tym dwa mosty i dwie estakady. Oprócz trasy głównej zostaną przebudowane drogi o długości ok. 5 km i wybudowane nowe, zapewniające dojazd do nieruchomości oraz służące obsłudze trasy o długości ok. 10 km.

Odcinek Luzino-Bożepole - 10,4 km:

  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • trzy węzły drogowe: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino,
  • obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Luzino,
  • miejsce obsługi podróżnych.

Opinie (202) 5 zablokowanych

  • matka natura zemści się na nas ludzi za grabież jej darów: lasów, łąk, siedlisk zwierząt

    • 9 3

  • Tylko transport kolejowy

    Tylko transport kolejowy może rozwiązać problemy komunikacyjne. Ale na to się nie zanosi. Musimy pierw popełnić te wszystkie błędy, które popełniła większość rozwiniętych krajów. I dopiero potem będziemy robić to co te kraje robią teraz. Czyli przez kolejne 30 lat będziemy lali asfalt i stali w korkach przekonani, że budowa kolejnej drogi coś poprawi.

    • 7 2

  • Tw Oskar 8 lat rzadzil i oszukiwal a tu prosze 4 lata i trasa w budowie moza mozna -wystarczy nie krasc !!!

    • 7 6

  • Wytrzymałość (1)

    Wykonawca sobie postanowił zmniejszyć wytrzymałość podpór i konstrukcji. Zaoszczędził w ten sposób grube MLN i o tyle mogła droga być tańsza. Tak będzie drogo i kiepsko ale ktoś baaardzo dużo zarobi.

    • 3 0

    • podasz konkrety, źródła tych informacji, wyliczenia czy tak sobie lubisz popier...ć?

      • 1 0

  • Jak będzie kontrapas dla rowerów to jest OK.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane