• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kwiatkowskiego mogłaby być drogą międzynarodową

Patryk Szczerba
15 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Estakada Kwiatkowskiego potrzebuje remontu
Czy Trasa Kwiatkowskiego, która niebawem znów będzie remontowana, zyska kiedyś status drogi międzynarodowej? Czy Trasa Kwiatkowskiego, która niebawem znów będzie remontowana, zyska kiedyś status drogi międzynarodowej?

Gdynia nie ustaje w staraniach, by zmienić status Trasy Kwiatkowskiego z drogi gminnej na drogę krajową. Rozwiązaniem sytuacji mogłoby być nadanie estakadzie statusu drogi międzynarodowej.



Czy wierzysz, że starania Gdyni w sprawie Trasy Kwiatkowskiego przyniosą kiedyś skutek?

Przypomnijmy: wymiana pism z Ministerstwem Infrastruktury, a obecnie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej związana z określeniem statusu drogi, trwa kilka lat. Do sprawy został włączony również Urząd Wojewódzki. Na razie kończy się na pisemnej polemice, choć starania miasta coraz bardziej wspiera gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Cały czas jesteśmy w kontakcie z urzędnikami. Ostatnio w gdańskim oddziale GDDKiA widać zrozumienie dla naszych próśb. Wiem, że zostały podjęte również większe starania w naszym imieniu, by wreszcie ta kwestia została rozwiązana, jednak na razie konkretnych sygnałów zwrotnych z ministerstwa brak - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Dlaczego miasto naciska na przejęcie drogi przez państwo? Trasa Kwiatkowskiego posiada na całym odcinku możliwość poruszania się pojazdów o nacisku 10 ton na oś. Na odcinku wybudowanym w latach 2006-2008 dopuszczalny jest nacisk 11,5 ton na oś, tymczasem ma wciąż status drogi gminnej, więc zgodnie z prawem mogą po niej jeździć ciężarówki z naciskiem 8 ton na oś.

Dodatkowo, jak przekonują urzędnicy, według przepisów, do przejścia granicznego musi prowadzić droga o charakterze krajowym. W tym przypadku Trasa Kwiatkowskiego prowadzi do obu terminali kontenerowych, które obsługują przecież towary sprowadzane do całej Polski.

- Sytuacja wygląda obecnie tak, że mamy odpowiednią infrastrukturę, ale nie możemy jej wykorzystać. Trasa jest częścią korytarza transportowego północ-południe, tak jak połączenie promowe Gdynia - Karlskrona i powinna mieć bezwzględnie statut drogi krajowej - dodaje Walery Tankiewicz, wiceprezes Portu Gdynia, który wspiera działania miasta.

Na razie to Gdynia ponosi kolejne koszty napraw drogi eksploatowanej głównie przez zmierzające do portu ciężarówki. Najbliższa już za kilkanaście dni. Remontowane będą dwa kolejne przeguby starszej części Estakady Kwiatkowskiego. To niezbędne prace, bo droga dosłownie się sypie. W związku z remontem, kierowców czekają więc zwężenia i wynikające z nich korki, bo okresowo wyłączane z ruchu będą po dwa pasy jezdni. Przetarg na remont wygrała firma Want z Tczewa. Będzie on kosztował miasto 1,6 mln zł.

Szansą na to, by remont nie obciążał budżetu miasta mogłoby być ustanowienie Trasy Kwiatkowskiego drogą międzynarodową. By do tego doszło potrzebna jest wola dwóch państw - w tym wypadku Polski i Szwecji oraz stosowny wniosek do Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Europy.

- Podjęto takie starania przy Trasie Kwiatkowskiego, jednak jak na razie bez rezultatu. Trzeba pamiętać, że w takim wypadku Szwedzi musieliby wskazać drogę od portu w Karlskronie lub Malmoe z przeznaczeniem na trasę o statucie międzynarodowym - zaznacza Romuald Żochowski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Gdyńscy urzędnicy tymczasem wciąż nie chcą wywieszać białej flagi, licząc na pozytywne rozstrzygnięcia.

- Mam nadzieję, że dzięki wspólnym staraniom uda się coś zdziałać. Cała sytuacja z naszego punktu widzenia, ale także i firm działających w porcie jest absurdalna i należy ją jak najszybciej uregulować - wyjaśnia Marek Stępa.

Miejsca

Opinie (103) 2 zablokowane

  • chodnik przy Małokackiej międzygalaktyczny!!!

    już wygląda jak z księżyca

    • 6 0

  • zajmują sie pierdołami zamiast starać sie o obwodnice Gdyni i małego Trójmiasta żeby po ludzku dojechać do Słupska!!! (1)

    poza A1 to w pomorskich drogach krajowych nic sie nie dzieje!!! porażka jakaś
    Poznań, Wrocław, Kraków buduje a my cisza

    • 5 7

    • OM projektują, TK do Lęborka za rogiem, S7 POG oddane

      Nic się nie dzieje? A taki Kraków, Poznań coś nie mogą "domknąć" obwodnic

      • 1 0

  • Powiatowe miasto, powiatowe problemy (4)

    • 10 11

    • Powiatowe miasto, powiatowe problemy. A to celne !

      Tylko nie mów tego głośno bo Szcurka może szlag trafić na taką prawdę

      • 6 2

    • Jak droga będzie międzynarodowa, to będzie i międzynarodowe miasto. (1)

      • 0 3

      • To nadal będzie powiatowe miasto ale z problemami międzynarodowymi.

        • 5 0

    • mieszczuch z metropolii

      od Szadółek do Wiślinki z dziurą w centrum

      • 0 0

  • A nie MTM? dziwne choć o tej z CzCzewa nigdy niesłyczałem.

    miejmy nadzieję że szybko się uwiną i zapewnią odpowiednią jakość.

    • 6 0

  • Gdynia jest represjonowana przez Warszawę, oczywiście

    Zapomniał ktoś dodać ulubioną śpiewkę

    • 5 4

  • Nie przez Warszawe a Gdańsk bo teraz wszystkie decyzje zapadaja w Gdańsku, stolicy PO (2)

    wiec nic dziwnego ze Gdynie się blokuje i pomija...

    • 8 7

    • No oczywiście, Adamowicz represjonuje Szczurka...

      Za chwilę padnę ze śmiechu słysząc nowe farmazony blokowaniu dynamiczno modernsitycznej Gdyni

      • 6 0

    • dokłdnie betony nas blokują bo ich nasze lotnisko w oczy kole

      • 1 5

  • Pytanie o gdyńskie pieniądze

    W celu promocji Arki w Gdyni wywieszono jej flagi. W związku powszechnym brakiem pieniędzy w kasie miasta na ważne cele pytania :
    Ile Arka zapłaciła do kasy Gdyni za wywieszenie flag ? Czy też nic nie zapłaciła i zapłacili gdyńscy podatnicy ?

    • 9 6

  • Ciezarowki z naciskiem na os 8 ton, 10, 11 ..... (1)

    zaden z kierowcow sie tak nie roztkliwia tylko od razu laduje na 20 ton.

    • 6 0

    • Już była taka akcja przed terminalem.

      Krokodylki w akcji. I ciężarówki powyżej 50 ton nie wyjechały.
      A miewają i po 70 ton.

      • 2 0

  • Droga do portu powinna być krajowa (2)

    Tak mówi prawo. Z tym, że dla Gdyni jest tu problem bo jeśli Kwiatkowskiego będzie drogą krajową to OPAT pewnie nie będzie. Jak ktoś nie wierzy, to niech spojrzy na mapę i zastanowi się końcem której drogi krajowej może być Kwiatkowskiego.

    • 4 0

    • DK20 (1)

      S6 będzie prowadzić Lębork - Chwaszczyno- Żukowo - Straszyn, a DK96(S) Rusocin - Gdańsk - Wysoka - Chwarzno - Chylonia - Wejherowo - Lębork. TK powinna być kontynuacją S20 od Dąbrowy przez Chwarzno do Portu.

      • 0 0

      • W powyższym należy zamienić Straszyn i Rusocin

        Pomyłka

        • 0 0

  • Drogi krajowe

    w miastach na prawach powiatu (np. Gdynia) drogi krajowe utrzymuje i tak miasto (poza S i A) a nie GDDKIA. a umożliwienie przejazdu pojazdów o nacisku 11,5 t to też nie problem. stawiasz znak B-19.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane