• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kwiatkowskiego mogłaby być drogą międzynarodową

Patryk Szczerba
15 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Estakada Kwiatkowskiego potrzebuje remontu
Czy Trasa Kwiatkowskiego, która niebawem znów będzie remontowana, zyska kiedyś status drogi międzynarodowej? Czy Trasa Kwiatkowskiego, która niebawem znów będzie remontowana, zyska kiedyś status drogi międzynarodowej?

Gdynia nie ustaje w staraniach, by zmienić status Trasy Kwiatkowskiego z drogi gminnej na drogę krajową. Rozwiązaniem sytuacji mogłoby być nadanie estakadzie statusu drogi międzynarodowej.



Czy wierzysz, że starania Gdyni w sprawie Trasy Kwiatkowskiego przyniosą kiedyś skutek?

Przypomnijmy: wymiana pism z Ministerstwem Infrastruktury, a obecnie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej związana z określeniem statusu drogi, trwa kilka lat. Do sprawy został włączony również Urząd Wojewódzki. Na razie kończy się na pisemnej polemice, choć starania miasta coraz bardziej wspiera gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Cały czas jesteśmy w kontakcie z urzędnikami. Ostatnio w gdańskim oddziale GDDKiA widać zrozumienie dla naszych próśb. Wiem, że zostały podjęte również większe starania w naszym imieniu, by wreszcie ta kwestia została rozwiązana, jednak na razie konkretnych sygnałów zwrotnych z ministerstwa brak - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Dlaczego miasto naciska na przejęcie drogi przez państwo? Trasa Kwiatkowskiego posiada na całym odcinku możliwość poruszania się pojazdów o nacisku 10 ton na oś. Na odcinku wybudowanym w latach 2006-2008 dopuszczalny jest nacisk 11,5 ton na oś, tymczasem ma wciąż status drogi gminnej, więc zgodnie z prawem mogą po niej jeździć ciężarówki z naciskiem 8 ton na oś.

Dodatkowo, jak przekonują urzędnicy, według przepisów, do przejścia granicznego musi prowadzić droga o charakterze krajowym. W tym przypadku Trasa Kwiatkowskiego prowadzi do obu terminali kontenerowych, które obsługują przecież towary sprowadzane do całej Polski.

- Sytuacja wygląda obecnie tak, że mamy odpowiednią infrastrukturę, ale nie możemy jej wykorzystać. Trasa jest częścią korytarza transportowego północ-południe, tak jak połączenie promowe Gdynia - Karlskrona i powinna mieć bezwzględnie statut drogi krajowej - dodaje Walery Tankiewicz, wiceprezes Portu Gdynia, który wspiera działania miasta.

Na razie to Gdynia ponosi kolejne koszty napraw drogi eksploatowanej głównie przez zmierzające do portu ciężarówki. Najbliższa już za kilkanaście dni. Remontowane będą dwa kolejne przeguby starszej części Estakady Kwiatkowskiego. To niezbędne prace, bo droga dosłownie się sypie. W związku z remontem, kierowców czekają więc zwężenia i wynikające z nich korki, bo okresowo wyłączane z ruchu będą po dwa pasy jezdni. Przetarg na remont wygrała firma Want z Tczewa. Będzie on kosztował miasto 1,6 mln zł.

Szansą na to, by remont nie obciążał budżetu miasta mogłoby być ustanowienie Trasy Kwiatkowskiego drogą międzynarodową. By do tego doszło potrzebna jest wola dwóch państw - w tym wypadku Polski i Szwecji oraz stosowny wniosek do Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Europy.

- Podjęto takie starania przy Trasie Kwiatkowskiego, jednak jak na razie bez rezultatu. Trzeba pamiętać, że w takim wypadku Szwedzi musieliby wskazać drogę od portu w Karlskronie lub Malmoe z przeznaczeniem na trasę o statucie międzynarodowym - zaznacza Romuald Żochowski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Gdyńscy urzędnicy tymczasem wciąż nie chcą wywieszać białej flagi, licząc na pozytywne rozstrzygnięcia.

- Mam nadzieję, że dzięki wspólnym staraniom uda się coś zdziałać. Cała sytuacja z naszego punktu widzenia, ale także i firm działających w porcie jest absurdalna i należy ją jak najszybciej uregulować - wyjaśnia Marek Stępa.

Miejsca

Opinie (103) 2 zablokowane

  • tunel pod torami. to jest bardzo potrzebne.

    • 5 0

  • W okresie miedzywojennym Gdynianie mieli Power i byli to ludzie z Jajami a Obecni Gdynianie to Spiochy i Lenie (2)

    Gdynia kiedys Morska Potega Polski dzisiaj gdynia to miasto upadle
    Miasto sie wali a Gdynianie spia

    • 5 1

    • Gdynia chluba Trojmiasta UPADA

      • 1 0

    • POdziękuj rządzącym,

      za zlikwidowanie stoczni.

      • 0 2

  • PO to aby MYTO brać za przejazd ciężarowych

    za osobowe też.

    • 0 1

  • dziwne

    że trasa nie jest drogą krajową, logicznie powinna być od zawsze. Z drugiej strony nie widze powodu, żeby Gdynia nie miała ponosić kosztów eksploatacji. W końcu kto na niej najwięcej zarabia - terminal oraz miasto Gdynia w podatkach. Jak buduje się jakiś hipermarket, to żąda się żeby dołożył do budowy dojazdu do niego. Czemu tu ma być inaczej ?

    • 2 1

  • Czyli jeżeli dobrze pojąłem (1)

    Trasa jest zdewastowana,bo jeżdżą po niej za ciężkie pojazdy,ale należy zmienić jej zaszeregowanie,by mogły po niej jeździć cięższe pojazdy?

    • 6 0

    • dokładnie i zmieni się podmiot finansujący remonty, taki szczegół

      • 1 0

  • akurat tam gdzie ma być remont to jest to już droga gminna

    jest to za zjazdem do terminali więc o co to halo?

    • 1 1

  • Watpliwosci (1)

    A co w takim razie z wyjazdem z Trasy na Obwodnice? Przeciez to nie jest standard miedzynarodowy. Moze zanim GDDKiA przejmie te Trase moze zmusic Gdynie do dokonczenia/poprawienia tego bubla.

    • 5 1

    • Wyjazd na Obwodnicę jest lux

      Chyba,że ktoś nie umie jeździć,albo lubi wyprzedzać po kończących się pasach.

      • 0 2

  • Trzeba odpowiednio pogadać w Ministerstwie

    ...przecież urzędnik oddelegowany do tematu będzie miał "obrywki" od wygranych wykonawców każdego "nieograniczoneg/niezależnego" przetargu za remonty - na dziś chyba się boją że w Gdyni ktoś będzie "patrzył im na ręce" (albo że tu będą musieli się dzielić)

    • 1 1

  • Firma?

    • 0 0

  • przetarg???

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane