• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Lęborska - TAK!, ale którędy?

Michał Sielski
12 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 

Wszystkie warianty projektowanej Trasy Lęborskiej, mającej połączyć Trójmiasto z Lęborkiem zostały oprotestowane. Niemal wszyscy zgadzają się jednak, że dla dalszego rozwoju województwa nowa droga jest niezbędna, ale jakoś nikt nie chce mieszkać w jej pobliżu.



Materiał poświęcony Trasie Kaszubskiej
wyemitowany w TVP Gdańsk.



Trasa Lęborska ma ograniczyć ilość samochodów, które przejeżdżają przez Rumię, Redę i Wejherowo, w drodze do Trójmiasta. Plany budowy tej drogi nakreślono jeszcze w latach 70., ale sprawa odżyła, kiedy szybką budowę trasy obiecał premier Donald Tusk. Budowa zacznie się w 2010 roku, odcinek do Lęborka będzie gotowy w 2012 roku, a do Słupska rok później.

Decyzję o przebiegu drogi podejmie w Warszawie Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych. Ma to zrobić na przełomie marca i kwietnia. - Nikt nie będzie się mógł od niej odwołać, będzie ostateczna i niepodważalna - podkreśla Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Spośród wielu wariantów i ich mutacji, które powstawały w czasie burzliwych konsultacji społecznych pozostały już tylko trzy. Pod uwagę nie będzie brany m. in. ten, który przewidywał przedłużenie Trasy Lęborskiej nawet do Straszyna.

Warianty połączenia Trasy Lęborskiej w Obwodnicą    Zobacz plan całej trasy  Warianty połączenia Trasy Lęborskiej w Obwodnicą    Zobacz plan całej trasy
Budowa drogi budzi takie kontrowersje, że GDDKiA stworzyła nawet poświęconą tej inwestycji stronę internetową

Wszystkie warianty przebiegu drogi zostały już oprotestowane. Konsultacje społeczne, organizowane przez GDDKiA na terenie zainteresowanych gmin, zamieniały się w festiwal oskarżeń i zarzutów. Zebrano kilka tysięcy podpisów pod petycjami o zmianę przebiegu trasy. Wszystko przez to, że pierwotnie istniał tylko jeden wariant jej przeprowadzenia. Miała ona łączyć się z trójmiejską obwodnicą na wysokości dzielnicy Osowa, której mieszkańcy nie chcieli jednak o tym słyszeć. Innych opcji drogi wcześniej jednak nie było.

- Ludzie kupili działki, wybudowali sobie domy i mieli nadzieję, że będą mieszkać z daleka od ruchu, hałasu i spalin. Pewnie, że nie wszyscy sprawdzili wcześniej plany, ale jakie to ma znaczenie? Czujemy się po prostu oszukani - mówi Andrzej Bolesławski , który przed dwoma tygodniami zamieszkał w Bojanie. - Działkę kupiłem przed czterema laty, gdy Trasa Kaszubska była nieprawdopodobna, a już zmiany jej przebiegu były czystą futurologią - denerwuje się nowy mieszkaniec Bojana. W okolicach tej miejscowości przechodzić miał właśnie wariant północny, kończący się w Wielkim Kacku.

Który wariant Trasy Lęborskiej jest najlepszy dla Trójmiasta?

Wariant oznaczony literą A ma małe szanse na realizację. Gdyby zwyciężył ten przebieg trasy, wielu kierowców zjeżdżających z Trasy Lęborskiej nadal jechałoby w stronę Gdańska obwodnicą. Poza tym jego realizacja wymagałaby największej ilości wyburzeń. Przeciwko jego realizacji protestowali mieszkańcy gminy Szemud. Zaproponowali oni, by trasa jeszcze przed Szemudem skręcała na południe, przebiegając m.in. przez tereny Czeczewa i Barniewic a następnie łączyła się z obwodnicą na nowym, rozbudowanym węźle w Owczarni. Będzie on miał całkowicie zmienioną charakterystykę i wielkość, w przyszłości ma on rozciągać się na długości niemal 1 km. To wariant B.

Wariant C z kolei zakłada przebieg Trasy Lęborskiej w okolicach lotniska i połączenie jej z obwodnicą na wysokości ul. Słowackiego, na węźle Matarnia. Ten węzeł trzeba by całkowicie przebudować. Podobnie jak pobliskie ulice, bo ul. Budowlanych miałaby w tym wypadku całkiem inny przebieg - łączyłaby się z ul. Słowackiego po drugiej stronie obwodnicy. To rozwiązanie nie podoba się również władzom lotniska. Jest też jeszcze jeden słaby punkt tego rozwiązania: większość kierowców jadących do Gdańska, wybrałoby oczywiście ul. Słowackiego, która już teraz jest zakorkowana. Mieszkańcy Matarni także się zorganizowali, zaczęli protestować, założyli stronę internetową, gdzie umieszczają wszystkie nowe informacje dotyczące przebiegu drogi.

Którędy droga, czyli jaka decyzja będzie najlepsza dla Gdańska

Wariant przez Osowę ma nikłe szanse na realizację także z powodów środowiskowych. Część trasy przechodzi przez otulinę Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, a dyrektywa unijna wyraźnie stanowi, że jeśli jest możliwość ominięcia terenów chronionych, drogę trzeba poprowadzić inną trasą. Z kolei połączenie Trasy Lęborskiej z obwodnicą na wysokości Wielkiego Kacka może spowodować zmniejszenie jej przepustowości na najdłuższym odcinku.

Drogowcy z Gdańska przyznają, że najlepszym rozwiązaniem z ich punktu widzenia byłoby zbudowanie wariantu przez Owczarnię. - Oceniamy go jako optymalny. Tym bardziej, że jest techniczna możliwość poszerzenia obwodnicy pomiędzy węzłami Matarnia i Osowa do trzech pasów w obu kierunkach - mówił jeszcze w grudniu wicedyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA Robert Marszałek . Wtedy ruch samochodów zjeżdżających z obwodnicy mógłby rozłożyć się równomiernie. Wariant "B" jest też najłatwiejszy technicznie i przez to najtańszy.

Tłoczno na obwodnicy

Według badań GDDKiA obecnie obwodnicą przejeżdża średnio 45 tys. samochodów na dobę. W ciągu najbliższych 25 lat ta liczba ma wzrosnąć do 100 tys. aut na dobę. Przewidywania dotyczące Trasy Lęborskiej mówią o 15 tys. samochodów na dobę oraz 35-40 tys. po dwudziestu latach. Z przeprowadzonych analiz wynika, że znaczna część ruchu trasą Lęborska, będzie ruchem docelowym do samego Trójmiasta, a ruch tranzytowy w kierunku wschodnim będzie w tym przypadku niewielki.

Opinie (249) 7 zablokowanych

  • nie chce mi sie wnikać w zawiłości i szczegóły poszczególnych wariantów, ale ujmę rzecz na tzw chłopski rozum
    MA BYĆ NAJKRÓCEJ, NAJTANIEJ i co oczywizda NAJSZYBCIEJ jak to możliwe
    a reszta jest milczeniem (owiec)

    • 7 0

  • WARIANT B

    TYLKO WARIANT B MA PRAWO ZAISTNIEĆ !!!!!!

    • 7 13

  • Otulina chroniona przez Unię, buahahahahaha!!!! (1)

    Wariant "B" przecina Naturę 2000 w dwóch miejscach, Zespoły Krajobrazowo-Przyrodnicze(2 szt), korytarz ekologiczny rzeki Strzelenki, zniszczy siedliska priorytetowe na Owczarni...i również przecina otulinę TPK.A Pan pisze,że Unia chroni Otulinę, ale tę w wariancie północnym...!!Hehehehehe
    Dawno się tak nie ubawiłam przy czytaniu tak "poważnego" artykułu.
    Proponuję , zanim się Pan wypowie następnym razem: zajrzeć w mapę i w dyrektywy Unijne oraz przepisy o ochronie środowiska, bo Pan kłamie.

    • 23 3

    • a pani fantazjuje

      • 0 12

  • Wariant A jest bardzo dobry

    • 19 4

  • Nic się nie zgadza....

    Ani informacje, ani mapa ( sprzed 10 miesięcy....).Nie ma więc co komentować.

    • 14 0

  • Plan dołączony do artykułu jest nieaktualny!!!

    j.w.

    • 15 0

  • Tylko OPAT może odciążyć Rumię,Redę,Wejherowo.A taki jest cel trasy, nieprawdaż?A wy ciągle trzeszczycie,że wariant południowy najlepszy jest...Ślepi, czy co????Gały na mapę!

    • 7 1

  • tylko wariant B

    Stosunkowo blisko i do Gdyni i do Gdańska. Mieszkańcy obydwu miast będą zadowoleni, a oszołomy won za miasto!!!

    • 5 12

  • ogłaszam to bublem drogowym (4)

    po kija ta trasa. niech ci z GDDKiA nacisną zoom out i spojrzą na całą via hanzeaticę. z berlina przez szczecin koszalin słupsk do trójmiasta i dalej do góry, do granicy wschodniej.
    trzeba być nienormalnym aby cały tranzyt walić w drogę wewnątrztrójmiejską, a nie ją tranzytowo przecinać.
    tylko po to aby ludzię z lęborka byli 10 min szybciej w trojmieście?

    ogłaszam to bublem drogowym

    • 20 0

    • sam jestes bubel (3)

      przeciez ta trasa ma odciazyc cale male 3miasto, srodmiescie Gdyni no i cala al.Zwyciestwa,Grunwaldzka (i jakie ona tam jeszcze nazwy przyjmuje) w Sopocie i Gdańsku, jak juz te 10tys na dobe bedzie sie rozjezdzalo po obwodnicy na rozne zjazdy to sie tego tak nie poczuje, obwodnice mozna poszezyc a ulice w srodku miasta niezbyt..

      • 0 4

      • KSM - naucz się czytać ze zrozumieniem! (2)

        fan ma RACJĘ. Ta trasa jest kontynuacją S7 (Elbląg-Warszawa) i NIE POWINNA ani na kilometr łączyć się z S6 przez obwodnicę!!! To zakorkuje ruch a w razie wypadku na obwodnicy staną obie trasy!.

        Trasa S6 powinna tylko _krzyżować_ się z obecną obwodnicą i łączyć z S7 NA POŁUDNIE od Gdańska!

        Czyli coś w rodzaju wariantu 'D' tylko jeszcze dalej na południe!

        • 4 0

        • (1)

          umiesz panie kierowco czytać? "Z przeprowadzonych analiz wynika, że znaczna część ruchu trasą Lęborska, będzie ruchem docelowym do samego Trójmiasta, a ruch tranzytowy w kierunku wschodnim będzie w tym przypadku niewielki"

          • 0 4

          • kochany, a wiesz co to pieniądze i polityka?
            poza tym, via hanzeatica będzie wkrótceżywym ciałem

            • 3 0

  • CAŁA POLSKA CHCE WARIANT B

    CAŁA POLSKA CHCE WARIANT B, MOZE ON OŻYWI RENK !!!

    • 6 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane