• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Lęborska - TAK!, ale którędy?

Michał Sielski
12 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 

Wszystkie warianty projektowanej Trasy Lęborskiej, mającej połączyć Trójmiasto z Lęborkiem zostały oprotestowane. Niemal wszyscy zgadzają się jednak, że dla dalszego rozwoju województwa nowa droga jest niezbędna, ale jakoś nikt nie chce mieszkać w jej pobliżu.



Materiał poświęcony Trasie Kaszubskiej
wyemitowany w TVP Gdańsk.



Trasa Lęborska ma ograniczyć ilość samochodów, które przejeżdżają przez Rumię, Redę i Wejherowo, w drodze do Trójmiasta. Plany budowy tej drogi nakreślono jeszcze w latach 70., ale sprawa odżyła, kiedy szybką budowę trasy obiecał premier Donald Tusk. Budowa zacznie się w 2010 roku, odcinek do Lęborka będzie gotowy w 2012 roku, a do Słupska rok później.

Decyzję o przebiegu drogi podejmie w Warszawie Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych. Ma to zrobić na przełomie marca i kwietnia. - Nikt nie będzie się mógł od niej odwołać, będzie ostateczna i niepodważalna - podkreśla Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Spośród wielu wariantów i ich mutacji, które powstawały w czasie burzliwych konsultacji społecznych pozostały już tylko trzy. Pod uwagę nie będzie brany m. in. ten, który przewidywał przedłużenie Trasy Lęborskiej nawet do Straszyna.

Warianty połączenia Trasy Lęborskiej w Obwodnicą    Zobacz plan całej trasy  Warianty połączenia Trasy Lęborskiej w Obwodnicą    Zobacz plan całej trasy
Budowa drogi budzi takie kontrowersje, że GDDKiA stworzyła nawet poświęconą tej inwestycji stronę internetową

Wszystkie warianty przebiegu drogi zostały już oprotestowane. Konsultacje społeczne, organizowane przez GDDKiA na terenie zainteresowanych gmin, zamieniały się w festiwal oskarżeń i zarzutów. Zebrano kilka tysięcy podpisów pod petycjami o zmianę przebiegu trasy. Wszystko przez to, że pierwotnie istniał tylko jeden wariant jej przeprowadzenia. Miała ona łączyć się z trójmiejską obwodnicą na wysokości dzielnicy Osowa, której mieszkańcy nie chcieli jednak o tym słyszeć. Innych opcji drogi wcześniej jednak nie było.

- Ludzie kupili działki, wybudowali sobie domy i mieli nadzieję, że będą mieszkać z daleka od ruchu, hałasu i spalin. Pewnie, że nie wszyscy sprawdzili wcześniej plany, ale jakie to ma znaczenie? Czujemy się po prostu oszukani - mówi Andrzej Bolesławski , który przed dwoma tygodniami zamieszkał w Bojanie. - Działkę kupiłem przed czterema laty, gdy Trasa Kaszubska była nieprawdopodobna, a już zmiany jej przebiegu były czystą futurologią - denerwuje się nowy mieszkaniec Bojana. W okolicach tej miejscowości przechodzić miał właśnie wariant północny, kończący się w Wielkim Kacku.

Który wariant Trasy Lęborskiej jest najlepszy dla Trójmiasta?

Wariant oznaczony literą A ma małe szanse na realizację. Gdyby zwyciężył ten przebieg trasy, wielu kierowców zjeżdżających z Trasy Lęborskiej nadal jechałoby w stronę Gdańska obwodnicą. Poza tym jego realizacja wymagałaby największej ilości wyburzeń. Przeciwko jego realizacji protestowali mieszkańcy gminy Szemud. Zaproponowali oni, by trasa jeszcze przed Szemudem skręcała na południe, przebiegając m.in. przez tereny Czeczewa i Barniewic a następnie łączyła się z obwodnicą na nowym, rozbudowanym węźle w Owczarni. Będzie on miał całkowicie zmienioną charakterystykę i wielkość, w przyszłości ma on rozciągać się na długości niemal 1 km. To wariant B.

Wariant C z kolei zakłada przebieg Trasy Lęborskiej w okolicach lotniska i połączenie jej z obwodnicą na wysokości ul. Słowackiego, na węźle Matarnia. Ten węzeł trzeba by całkowicie przebudować. Podobnie jak pobliskie ulice, bo ul. Budowlanych miałaby w tym wypadku całkiem inny przebieg - łączyłaby się z ul. Słowackiego po drugiej stronie obwodnicy. To rozwiązanie nie podoba się również władzom lotniska. Jest też jeszcze jeden słaby punkt tego rozwiązania: większość kierowców jadących do Gdańska, wybrałoby oczywiście ul. Słowackiego, która już teraz jest zakorkowana. Mieszkańcy Matarni także się zorganizowali, zaczęli protestować, założyli stronę internetową, gdzie umieszczają wszystkie nowe informacje dotyczące przebiegu drogi.

Którędy droga, czyli jaka decyzja będzie najlepsza dla Gdańska

Wariant przez Osowę ma nikłe szanse na realizację także z powodów środowiskowych. Część trasy przechodzi przez otulinę Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, a dyrektywa unijna wyraźnie stanowi, że jeśli jest możliwość ominięcia terenów chronionych, drogę trzeba poprowadzić inną trasą. Z kolei połączenie Trasy Lęborskiej z obwodnicą na wysokości Wielkiego Kacka może spowodować zmniejszenie jej przepustowości na najdłuższym odcinku.

Drogowcy z Gdańska przyznają, że najlepszym rozwiązaniem z ich punktu widzenia byłoby zbudowanie wariantu przez Owczarnię. - Oceniamy go jako optymalny. Tym bardziej, że jest techniczna możliwość poszerzenia obwodnicy pomiędzy węzłami Matarnia i Osowa do trzech pasów w obu kierunkach - mówił jeszcze w grudniu wicedyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA Robert Marszałek . Wtedy ruch samochodów zjeżdżających z obwodnicy mógłby rozłożyć się równomiernie. Wariant "B" jest też najłatwiejszy technicznie i przez to najtańszy.

Tłoczno na obwodnicy

Według badań GDDKiA obecnie obwodnicą przejeżdża średnio 45 tys. samochodów na dobę. W ciągu najbliższych 25 lat ta liczba ma wzrosnąć do 100 tys. aut na dobę. Przewidywania dotyczące Trasy Lęborskiej mówią o 15 tys. samochodów na dobę oraz 35-40 tys. po dwudziestu latach. Z przeprowadzonych analiz wynika, że znaczna część ruchu trasą Lęborska, będzie ruchem docelowym do samego Trójmiasta, a ruch tranzytowy w kierunku wschodnim będzie w tym przypadku niewielki.

Opinie (249) 7 zablokowanych

  • (2)

    No to popatrzmy całościowo: za kilka lat (niby wszystko do 2012, ale chyba można śmiało przyjąć że trochę później) będziemy mieli:
    - południową obwodnicę Gdańska, która bardzo odciąży Podwale Przedmiejskie (w połączeniu z Trasą Sucharskiego),
    - Trasę Sucharskiego, która tak samo odciąży nieco centrum,
    - Nową Słowackiego,
    - Trasę Lęborską,
    - kolej metropolitarną.
    Gdańsk zmieni się nie do poznania, sami zobaczycie, ruch kołowy ukształtuję się zupełnie inaczej, to będzie wręcz rewolucja w porównaniu do tego co mamy dzisiaj.

    Według mnie najważniejsze zagadnienia to:
    - umożliwienie ominięcia Gdańska z każdej strony (w szczególności ważny będzie przejazd z Trasy Lęborskiej na wylot na Warszawę),
    - nie robienie Nowej Słowackiego bezkolizyjnej, bo to szkodzi miastu i ruchowi pieszych, a ulga dla ruchu kołowego i tak będzie gigantyczna,
    - sensownie zaplanowany system park&ride z wykorzystaniem kolei metropolitarnej, żeby panowie Andrzeje Bolesławscy tego świata w ogóle nie wjeżdżali co centrum tylko zostawiali samochód przy stacji.

    W 2020 będą programy na Discovery jak to w Gdańsku działa park&ride a centrum odżyło po godzinie 19.

    • 7 0

    • "- Nową Słowackiego,."

      no z tej nowej będzie wielka kompromitacja i jeszcze więcej protestów niż związanych z Trasą Kaszubską:))

      • 2 0

    • o czym Ty mówisz

      przecież w 2012 będzie koniec świata

      • 1 1

  • W milionowej aglomeracji nie ma wzmianki o budowie metra z kilku powodów:
    - Trójmiasto nie stoi na skale, budowa w takim gruncie byłaby niewyobrażalnie droga.
    - Jedyna sensowna i możliwa do zbudowania linia metra ma już swój odpowiednik na powierzchni i nazywa się SKM. Nowoczesne systemy pozwolą zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów a razem z nowym taborem będzie to ułamek kosztów budowy metra przy porównywalnej efektywności.
    - Metro nawet gdyby powstało to i tak nie rozwiązało by narastającego ruchu wschód-zachód. Ruch północ-południe może spokojnie być obsłużony przez SKM w przyszłości (spacer-pociąg-spacer to sposób na większość dojazdów do pracy na dolnym tarasie) po usprawnieniach.

    • 0 0

  • przez Osowa (1)

    wariant przez Osowa (bez literki) - przy okazji poszerzyliby Spacerowa i juz bysmy mieli kolejny 2pasmowy dojazd do obwodnicy od ul. Grunwaldzkiej

    • 8 0

    • przez osowa

      jeżeli jeszcze więcej samochodów będzie zjeżdżać z obwodnicy niż dotychczas, to mieszkańcy dąbrowy bedą stać w korkach nie godzinę jak obecnie ale jeszcze więcej

      • 0 0

  • Do redaktorów

    Wykrzykniki, kropki i znaki zapytania stawia się TUŻ ZA wyrazem kończącym zdanie. Nie robimy spacji w tym miejscu, jak to często widać u internetowych analfabetów. Poprawcie to, proszę.

    • 2 1

  • prawda jest taka:

    - przyszedł prikaz,
    - owczarnia dla twardogłowych planistów jest najtańsza i co z tego że przynosi jak najwięcej minusów, myśla sobie: kij z tym
    - drogę trza zbudować, bo kasa unijna przejdzie koło nosa.

    • 4 1

  • Wariant B (1)

    najlepiej rozprowadza ruch w kierunku Gdyni i Gdańska. Nie bez znaczenia jest też wielkość zjazdów i wjazdów. A ten wariant to gwarantuje. Do roboty koledzy drogowcy. Jak mawiał Nikodem Dyzma " Umiejetność zarządania polega na umiejętnośći podejmowania szybkich decyzji"

    • 5 8

    • jesli miała być to tylko droga dojazdowa do 3miasta, to tak. ale to bedzie drogą trazytową przez pólnocną polskę
      i

      • 0 0

  • inwestycja jest super prowadzona

    Ludzie nic nie wiedzą. Projektanci nic nie wiedzą. Urzędnicy nic nie wiedzą. GDDKiA nie obchodzi jak się będzie dojeżdżać do węzłów TL. Sielanka. Co zrobić? Zaorać i wziąć się do rzetelnych analiz!

    • 6 0

  • :)

    Głosy oburzonych ludzi przypominają hipokrytów, którzy kupują domy przy lotniskach mając nadzieję, że ruch drogowy nie wzrośnie. "Pewnie, że nie wszyscy sprawdzili wcześniej plany, ale jakie to ma znaczenie?" Ma panie kolego ogromne znaczenie, boś kiep i idiota, żeś nie sprawdził, a teraz narzekasz. Sam siebie zrobiłeś w jajo, to siedź i nie marudź.

    • 1 5

  • A może tak połączyć Owczarnię z Oliwą? (5)

    Zamiast dyskutować co dalej z obwodnicą lepiej pogadać jak usprawnić dojazd do Osowy.
    Trzeba wyremontować udrożnić ulicę Kościerską i puścić ruch samochodów osobowych do zjazdu w Owczarni.

    • 5 3

    • Wyremontować? (4)

      Co tam chcesz remontować, piasek? To nie jest żadna ulica, tylko leśny trakt. Zresztą tam na szczęście jest rezerwat przyrody. Lepiej przerobić Spacerową na dwujezdniową, efekt będzie taki sam (i jedna, i druga droga kończyłyby się w tym samym miejscu, więc i tak na dole byłby korek), a las pozostałby w całości.

      • 3 0

      • docelowo bedzie zrobiona sciezka rowerowo-piesza z latarniami na całej długości
        piknie ;)
        info pochodzi z gdansk.pl

        • 3 0

      • (2)

        Wszystkie ulice w okolicy przechodzą przez Trójmiejski Park. Nie jest to żaden rezerwat przyrody. Wystarczy popatrzeć co robią właściciele Dworu Oliwskiego, dyrekcja ZOO - będzie nowy parking, co robią leśnicy w lasach (wycinka drzew, totalna demolka podczas wywozu drewna).
        Kiedyś ta piaszczysta droga była żwirową ulicę (stąd ta nazwa) w kierunku Owczarni.

        • 0 4

        • (1)

          ale w parku krajobrazowym w tym trakcie masz rezerwat przyrody "źrodliska ewy".

          • 3 0

          • Tak to prawda. Ale jeśli źródliska Ewy mamy zostawić w spokoju, to również całą okolicę. Od młyna oliwskiego po obwodnicę.
            A więc z Trasy Lęborskiej nici...

            • 1 0

  • Niezależnie od wariantu nie da się pogodzić chęci mieszkania w oazie spokoju za miastem z szybkim dojazdem samochodem do centrum (i bezproblemowym zaparkowaniem tegoż). Im szybciej ludziska zrozumieją tym lepiej dla nich. Bo tak to szkoda nerwów na przegraną batalię.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane