Fakty i opinie

stat

Trasa Słowackiego: zobacz już dziś, jak pojedziesz za cztery lata

Zobacz, jak będzie wyglądała Trasa Słowackiego.


Trasa Słowackiego w Gdańsku będzie budowana do roku 2014. Tylko na Portalu Trojmiasto.pl już dziś możesz zobaczyć, jak zmieni się miasto po wybudowaniu 10-kilometrowej drogi z lotniska do gdańskiego portu.



Czy w miastach powinny powstawać dwujezdniowe i wielopasmowe arterie?

oczywiście, one są przecież szkieletem komunikacyjnym każdej aglomeracji

76%

tylko jako obwodnice miast bądź śródmieścia

6%

tak, ale powinny być zintegrowane z miastem, a nie odcięte ekranami akustycznymi

13%

nie, ponieważ niszczą miasto, a ruch można rozprowadzić w inny sposób

5%
Budowa Trasy Słowackiego to jedno z największych przedsięwzięć drogowych w historii Gdańska. Szacunkowy koszt inwestycji to 1,29 mld zł. Kwota ta stanowi ok. 60 proc. rocznych dochodów miasta. Drogowe przedsięwzięcie dofinansuje Unia Europejska, która zwróci 37 proc. kosztów.

Budowę Trasy Słowackiego miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 podzieliła na cztery zadania - ich szczegółowy opis w ramce poniżej. Na każde z nich został ogłoszony w lipcu przetarg ograniczony. Jeszcze w sierpniu zakończy się I etap przetargów - wtedy poznamy firmy, które mają ochotę budować poszczególne fragmenty Trasy.

- Kryterium wyboru wykonawcy stanowi w 90 proc. cena i w 10 proc. termin wykonania inwestycji - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIKE 2012.

Pod koniec lipca tego roku spółka GIKE 2012 rozstrzygnęła przetarg na wyburzenia budynków, znajdujących się w świetle nowej Trasy Słowackiego. Wygrała spółka budowlana z Luzina - Wakoz. Za rozebranie m.in. 12 budynków mieszkalnych i 28 obiektów budowlanych zaproponowała kwotę 608 tys. zł. Teren pod budowę nowej trasy ma być uporządkowany do połowy przyszłego roku.

Już wiadomo, że drogowcy nie zdążą z budową całej Trasy Słowackiego na Euro 2012, mimo że pierwsze prace budowlane ruszą w przyszłym roku. Zakończenie budowy nastąpi po 2014 r. Wtedy zostanie otwarty tunel dla aut pod Martwą Wisłą - ostatni element Trasy Słowackiego.

Poważny problem tuż po realizacji czterech zadań drogowych przez GIKE 2012 będzie generować brak łącznika drogowego między Trasą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, a ul. Hallera zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Przez to kierowcy pojadą w kierunku PGE Areny Gdańsk wąskim gardłem - jednopasmową ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska. Na rozwiązanie tego utrudnienia będzie trzeba poczekać, bowiem inwestycja - realizacja dalszego ciągu ul. Nowej Kościuszki - nie znajduje się w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Miasta Gdańska - nie ma zagwarantowanego finansowania.

Odcinek lotniskowy do ul. Budowlanych.
Odcinek lotniskowy do ul. Budowlanych.
Odcinek środkowy przetnie Wrzeszcz.
Odcinek środkowy przetnie Wrzeszcz.
Odcinek w pobliżu PGE Areny Gdańsk.
Odcinek w pobliżu PGE Areny Gdańsk.
Odcinek pod rzeką Martwa Wisła - tunel.
Odcinek pod rzeką Martwa Wisła - tunel.
Plan budowy Trasy Słowackiego:

Zadanie 1 - odcinek od ul. Spadochroniarzy do ul. Budowlanych (tzw. odcinek lotniskowy).
- budowa zaplanowana na lata 2011-2013
- długość odcinka - 2,8 km
- dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, chodniki, ścieżki rowerowe.

Zadanie 2 - odcinek od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej (tzw. odcinek środkowy).
- budowa zaplanowana na lata 2011-2013
- długość odcinka - 3,3 km
- dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, 3 tunele dla pieszych, chodniki, ścieżki rowerowe, estakada i wiadukt nad torami kolejowymi.

Zadanie 3 - odcinek od al. Gen. J. Hallera do węzła na ul. Marynarki Polskiej.
- budowa zaplanowana na lata 2011-2013
- długość odcinka - 2,3 km
- dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, 2 wiadukty nad torami kolejowymi.

Zadanie 4 - odcinek od węzła na ul. Marynarki Polskiej do Węzła na ul. Ku Ujściu.
- budowa zaplanowana na lata 2011-2014
- długość odcinka - 2,4 km
- dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, tunel drogowy pod Martwą Wisłą.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (282)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.