• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Słowackiego: zobacz już dziś, jak pojedziesz za cztery lata

Maciej Naskręt
23 sierpnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, jak będzie wyglądała Trasa Słowackiego.


Trasa Słowackiego w Gdańsku będzie budowana do roku 2014. Tylko na Portalu Trojmiasto.pl już dziś możesz zobaczyć, jak zmieni się miasto po wybudowaniu 10-kilometrowej drogi z lotniska do gdańskiego portu.



Czy w miastach powinny powstawać dwujezdniowe i wielopasmowe arterie?

Budowa Trasy Słowackiego to jedno z największych przedsięwzięć drogowych w historii Gdańska. Szacunkowy koszt inwestycji to 1,29 mld zł. Kwota ta stanowi ok. 60 proc. rocznych dochodów miasta. Drogowe przedsięwzięcie dofinansuje Unia Europejska, która zwróci 37 proc. kosztów.

Budowę Trasy Słowackiego miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 podzieliła na cztery zadania - ich szczegółowy opis w ramce poniżej. Na każde z nich został ogłoszony w lipcu przetarg ograniczony. Jeszcze w sierpniu zakończy się I etap przetargów - wtedy poznamy firmy, które mają ochotę budować poszczególne fragmenty Trasy.

- Kryterium wyboru wykonawcy stanowi w 90 proc. cena i w 10 proc. termin wykonania inwestycji - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIKE 2012.

Pod koniec lipca tego roku spółka GIKE 2012 rozstrzygnęła przetarg na wyburzenia budynków, znajdujących się w świetle nowej Trasy Słowackiego. Wygrała spółka budowlana z Luzina - Wakoz. Za rozebranie m.in. 12 budynków mieszkalnych i 28 obiektów budowlanych zaproponowała kwotę 608 tys. zł. Teren pod budowę nowej trasy ma być uporządkowany do połowy przyszłego roku.

Już wiadomo, że drogowcy nie zdążą z budową całej Trasy Słowackiego na Euro 2012, mimo że pierwsze prace budowlane ruszą w przyszłym roku. Zakończenie budowy nastąpi po 2014 r. Wtedy zostanie otwarty tunel dla aut pod Martwą Wisłą - ostatni element Trasy Słowackiego.

Poważny problem tuż po realizacji czterech zadań drogowych przez GIKE 2012 będzie generować brak łącznika drogowego między Trasą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, a ul. Hallera zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Przez to kierowcy pojadą w kierunku PGE Areny Gdańsk wąskim gardłem - jednopasmową ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska. Na rozwiązanie tego utrudnienia będzie trzeba poczekać, bowiem inwestycja - realizacja dalszego ciągu ul. Nowej Kościuszki - nie znajduje się w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Miasta Gdańska - nie ma zagwarantowanego finansowania.

Odcinek lotniskowy do ul. Budowlanych. Odcinek lotniskowy do ul. Budowlanych.
Odcinek środkowy przetnie Wrzeszcz. Odcinek środkowy przetnie Wrzeszcz.
Odcinek w pobliżu PGE Areny Gdańsk. Odcinek w pobliżu PGE Areny Gdańsk.
Odcinek pod rzeką Martwa Wisła - tunel. Odcinek pod rzeką Martwa Wisła - tunel.
Plan budowy Trasy Słowackiego:

Zadanie 1 - odcinek od ul. Spadochroniarzy do ul. Budowlanych (tzw. odcinek lotniskowy).
- budowa zaplanowana na lata 2011-2013
- długość odcinka - 2,8 km
- dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, chodniki, ścieżki rowerowe.

Zadanie 2 - odcinek od ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej (tzw. odcinek środkowy).
- budowa zaplanowana na lata 2011-2013
- długość odcinka - 3,3 km
- dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, 3 tunele dla pieszych, chodniki, ścieżki rowerowe, estakada i wiadukt nad torami kolejowymi.

Zadanie 3 - odcinek od al. Gen. J. Hallera do węzła na ul. Marynarki Polskiej.
- budowa zaplanowana na lata 2011-2013
- długość odcinka - 2,3 km
- dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, 2 wiadukty nad torami kolejowymi.

Zadanie 4 - odcinek od węzła na ul. Marynarki Polskiej do Węzła na ul. Ku Ujściu.
- budowa zaplanowana na lata 2011-2014
- długość odcinka - 2,4 km
- dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, tunel drogowy pod Martwą Wisłą.

Opinie (282) ponad 10 zablokowanych

  • Czegos nie rozumiem... (2)

    Pilkarskie euro jest w roku 2012 a trasa slowackiego bedzie budowana do roku 2014:) Wiec w 2012 bedzie jedna duza budowa:) Gratuluje pomyslu, gdyz teraz korki sa ogromne gdzie rozkopane sa mniejsze ulice:) Znow ktos wzial grube pieniadze. Fajnie ze bedzie taka trasa i wogole, najlepszy bedzie tunel pod martwa wisla:) Ale nasze przygotowanie do euro 2012 jest mizerne no oczywiscie nie liczac stadionow, choc i one zniszczeja po Euro :)

    • 4 2

    • Jak dojadą kibice? (1)

      Na Matarni już postawili drogowskaz kierujący jadących z lotniska na obwodnicę. Pewnie liczą, że zdążą skończyć węzeł Karczemki i trasę AK tylko co mamy dalej? Kolizyjny węzeł Okopowa, Podwale, Jana z Kolna, walący się wiadukt na Zielonym Trójkącie i TIRy na Marynarki Polskiej. Już bardziej naokoło przegonić kibiców się nie da, więc w czasie EURO sparaliżują pół Gdańska a drugie pół stanie samo chcąc dojechać do tej zakorkowanej połówki. Tylko po co w takim razie się biorą za Uczniowską?

      • 1 0

      • Uczniowska dla tych co przylecą na drugie lotnisko za Gdynią.

        • 1 0

  • Dla leniuchów (1)

    Plany połączenia dwóch opisywanych odcinków (od skrzyżowania Rzeczpospolitej - Hynka do obecnej Uczniowskiej) znajdziemy w planach zagospodarowania przestrzennego dla Gdańska, numer 0616 i 0704. Jeśli dla kogoś to zbyt wielka fatyga to podpowiadam: Nowa Kościuszki będzie leciała od obecnego skrzyżowania ulic Rzeczpospolitej i Hynka aż do Hallera z którą będzie się krzyżować mniej więcej na wysokości ulicy Lwowskiej. Po przecięciu Hallera trasa przebiegnie przez obecne ogródki i zaraz za skrzyżowaniem z Hallera skręci o 60 stopni w stronę morza. Z obecną ulicą Uczniowską połączy się poprzez skrzyżowanie (nowa trasa prostopadle do ciągu Uczniowskiej) mniej więcej w połowie drogi między ulicami Gdańską a Kochanowskiego.

    Gdańsk jako jedno z niewielu miast publikuje plany w internecie, między innymi za sprawą jakże lubianego prezydenta. Warto czasami z tego skorzystać, bo demotywatory to nie wszystko.

    • 6 5

    • Plany online publikują wszystkie duże miasta.. więc to nic szczególnego..

      • 4 1

  • znikajace domki i droga przez jezioro?? (1)

    ...a co z tymi znikającymi domkami?? a i brzeg jeziorka zasypany ma być?....nadzieja mnie podtrzymuje.....ciekawe czy w terminie budowa się zacznie....a propos - może by prawo budowlane i przepisy pozmieniać, bo wygrywa najtańsza propozycja czyli z najtańszych materiałów => najgorszych => najmniej trwałych...a co z protestami....POZMIENIAĆ PRZEPISY!!!! - ale to już rząd! - piszcie!- WY - BUDOWLAŃCY! macie najwięcej do...zyskania. Wygrywają DUŻE FIRMY I WYKAŃCZAJĄ MAŁE, LOKALNE....ALE POLITYKA!! DO BANI!

    • 2 6

    • W zamówieniu są określone materiały i technologia wykonania. Nie jest tak, że możesz zaproponować najniższą cenę a potem zrobić drogę gruntową.

      • 1 0

  • znając gdańsk

    Znając gdańsk i patrząc na minione inwestycje to na 2014 rok na pewno nie powstanie ta trasa.Głąby które sterują światłami powinny wpierw je ustawić ....a to by już sporo zredukowało problem korków.

    • 7 2

  • realny efekt tych pomysłów

    to zlikwidowanie historycznej drogi wyprowadzającej ruch z Wrzeszcza w kierunku zachodnim na Kaszuby. Wieleset lat radycji przekreslono jednym pociagnieciem pióra. Teraz i owszem pokazują coś co nazywaja trasa ale nie jest to zadna trasa tylko lokalna ulica łącząca dwa punkty w miescie

    • 5 5

  • Super!!!

    Super!!!

    • 4 1

  • yayco holenderskie blues, o yeah

    czy jest tu jeszcze ktoś kto wierzy w te klituś-bajduś, mocium panie??

    • 4 5

  • Trochę normalności..........

    No i sprawdza się, czym bliżej EURO 2012 tym terminy zakończenia budów ciągów komunikacyjnych oddalają się.W normalnym kraju każdą budowę zaczyna się od infrastruktury i dróg, a na końcu rusza główna budowa. Ja już pewnie nie dożyję tych czasów NORMALNYCH.

    • 4 2

  • kolejny element dzielący miast na części (4)

    poszerzanie ulic nie likwiduje korków tylko je przesuwa gdzie indziej

    może przez te kilka lat budowy decydenci i mieszkańcy coś skumają
    W USA się likwiduje estakady dróg szybkiego ruchu (por San Francisco i Nowy Jork ponieważ dzielą miasto i degradują przestrzeń publiczną

    chciałbym przeczytać niedługo tekst o kolei metropolitalnej, porównaniu kosztów i zdolności przepustowej kolei i drogi szybkiego ruchu

    • 9 3

    • (2)

      W Cisco już 40 lat temu powiedziano stop budowie estakady w ciągu Embarcadero i to była bardzo dobra decyzja. W NY zwęża się ulice, odzyskane chodniki chroni od samochodów słupkami i ustawia ławeczki, a niektóre ulice zamyka się w całości. Zachód, do którego tak bardzo aspirujemy, już dawno się przekonał, że samochody w mieście to ślepa uliczka. My mamy szansę to zrobić (przekonać się) dużo mniejszym kosztem, bo wystarczy naśladować mądrzejszych od siebie. Za te pieniądze lepiej by było zbudować nowe linie tramwajowe i wyremontować drogi, którymi jeżdżą autobusy.

      • 6 3

      • (1)

        Tramwaje jeżdżą z prędkościa rowerów i zajmują 30% Grunwaldzkiej!!! Zamienić ten przeżytek na szybką kolejke i wpuścić ją pod ziemię!!

        • 2 0

        • A pieniądze na to dasz? Bo nie wiem czy wiesz, ale problemem jest nie brak pomysłów tylko brak środków na ich realizację.

          • 2 1

    • Kononowicz na prezydenta Gdańska. Przypomnijcie sobie jego wypowiedź:

      potrzebne sa plany budowy dróg :)

      • 1 0

  • Szkoda tylko... (3)

    Szkoda tylko że na prezentacji wyburzanie budynków tak łatwo przychodzi miastu i że nie interesuje ich w ogóle że ludzie mieszkają w budynkach po kilkadziesiąt lat. No tak dadzą lokale zastępcze tyle tylko że w jakiejś gorszej części Gdańsk i w takim stanie ze szkoda gadac. NORMALNIE KOMUNA Państwo zabiera i ma w d**** obywatela

    • 6 6

    • Państwo zawsze miało w d**** obywatela . (1)

      Jak mówi przysłownie" nie licz na kogoś, ale licz na siebie",wtedy nie będzieśz czuł że ktoś cie magdzieś.

      • 3 1

      • A obywatele mają w d**** państwo i oczekują, że to państwo pierwsze ustąpi.

        • 3 0

    • mnie boli parowozownia na Zaspie Towarowej

      miała być zachowana, a tu ją chcą wyburzyć. Nieładnie, oj, nieładnie

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane