• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Sucharskiego: Budimex chce za drogę przez Olszynkę 168,7 mln zł

Maciej Naskręt, Katarzyna Moritz
11 maja 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Most wantowy na gdańskiej Przeróbce to na razie jedyny istniejący dwujezdniowy element Trasy Sucharskiego. Most wantowy na gdańskiej Przeróbce to na razie jedyny istniejący dwujezdniowy element Trasy Sucharskiego.
Przebieg Trasy Sucharskiego przez gdańską Olszynkę i Rudniki. Przebieg Trasy Sucharskiego przez gdańską Olszynkę i Rudniki.

Otwarto koperty z ofertami na budowę Trasy Sucharskiego między Południową Obwodnicą Gdańska a ul. Elbląską. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex. Za wykonanie drogi chce 168,7 mln zł



Chodzi o odcinek o długości 2,9 km - pomiędzy budowaną Południową Obwodnicą Gdańska a węzłem przy ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska. Jest to jeden z trzech odcinków nowej drogi.

W przetargu wystartowało osiem firm. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex. Za budowę życzy sobie 168,7 mln zł i deklaruje jej ukończenie w 18 miesięcy.

Władze GIK budowę tego odcinka drogi wyceniły na ok. 211,3 mln zł. Najkorzystniejsza oferta zatem jest o 43 mln zł tańsza. O wyborze wykonawcy decyduje w 90 proc. cena. Pozostałe 10 proc. to termin wykonania zadania.

- Są oszczędności, więc nie powinno być problemów z podpisaniem umowy z wykonawcą. Nastąpi to najszybciej za miesiąc - wyjaśnia Iwona Żygowska, wiceprezes spółki miejskiej GIK.

Część naszych czytelników uważa, że błędem jest budowa Węzła Błonia, w pobliżu ul. Michałki. - Niewiele pojazdów będzie z niego korzystać - twierdzą. Skąd zatem decyzja o jego ujęciu w projekcie?

GIK broni projektu. - Węzeł Błonia będzie odciążał z ruchu tranzytowego przede wszystkim dzielnicę Rudniki - mówi Żygowska.

Prace idą pełną parą na pierwszym odcinku Trasy Sucharskiego - między Terminalem promowym Wisłoujście a Węzłem Ku Ujściu. Wykonawcą jest firma Skanska, która za 9 mln zł zobowiązała się przebudować 3-kilometrową jezdnię do końca czerwca. Nową drogą dojedziemy przed terminal już w czerwcu tego roku.

Prace na tzw. środkowym odcinku Trasy Sucharskiego (między mostem wantowym a Węzłem Ku Ujściu) rozpoczną się lada dzień. 2,7-kilometrowa droga ma być gotowa pod koniec 2012 r. i pochłonie 184 mln zł. Zadanie ma zrealizować Skanska.

Firma Budimex złożyła też najkorzystniejsza ofertę na budowę Drogi Zielonej pomiędzy ul. Marynarki Polskiej a al. Hallera. Jest to jeden z czterech fragmentów Trasy Słowackiego. Za budowę nieco ponad 2-kilometrowego odcinka drogi w terminie 16 miesięcy zażądała od miasta ok. 135 mln zł.

Jest szansa, że Trasa Sucharskiego wygeneruje oszczędności w budżecie miasta w kwocie ok. 164,4 mln zł. Na budowę drogi wiodącej przez port, która aktualnie jest budowana, miasto wydało mniej o 13,8 mln zł. Drugi fragment - środkowy - to oszczędności ok. 108 mln zł. Ostatni odcinek - przez Olszynkę - może zapewnić ok. 42,6 mln zł więcej w budżecie.

Kolejny raz prezentujemy przebieg Trasy Sucharskiego pomiędzy Południową Obwodnicą Gdańska a Terminalem Promowym Westerplatte.



Odkryto historyczny falochron na budowie trasy Sucharskiego

Położenie falochronu pokazuje, że morze sięgało kiedyś o wiele bardziej w głąb lądu niż obecnie. Położenie falochronu pokazuje, że morze sięgało kiedyś o wiele bardziej w głąb lądu niż obecnie.
Niedaleko Mewiego Szańca na Westerplatte, na terenie budowy trasy Sucharskiego, odkryto falochron z lat 30 XX wieku, nieznany do tej pory nawet konserwatorowi zabytków. Inwestor wcale się tym nie zmartwił, planuje go zachować.

Do odkrycia falochronu doszło w minionym tygodniu. Natknęły się na niego maszyny budowlane. Falochron ma ponad 100 m długości i biegnie wzdłuż planowanej trasy Sucharskiego.

- Falochron do tej pory nie był nam znany, nie występował na żadnych mapach czy dokumentach. Na mapie z 1924 roku jest w tym miejscu zaznaczony tylko wał ziemny - wyjaśnia Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków.

Jak podkreśla, jego położenie pokazuje, że linia brzegowa ponad 80 lat temu przebiegała zupełnie inaczej i morze sięgało znacznie głębiej w ląd niż obecnie.

Konserwator dał zalecenie, by falochron był wyeksponowany. Ale właściwie nie musiał tego robić, bo inwestor Gdańskie Inwestycje Komunalne same to zaproponowały.

- W związku z tym odkryciem trochę musimy zmienić przebieg projektowanego rowu. Z tego co obecnie wiemy falochron ma 3,5 m głębokości i jego górna część będzie wyeksponowana. Prace prowadzone są pod nadzorem archeologicznym - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek z GIK.


Oferty złożone w przetargu na Trasę Sucharskiego między Południową Obwodnicą Gdańska a ul. Elbląską.

1. Konsorcjum firm: FCC Construccion SA, Wakoz Sp. z o.o.; cena: 264,2 mln zł, termin wykonania: 20 miesięcy.
2. Konsorcjum firm: Mota-Engil Central Europe SA, Mota-Engil, Engenharia e Construcao SA; cena: 292,5 mln zł, termin wykonania: 24 miesiące.
3. BILFINGER BERGER SA; cena: 243,4 mln zł, termin wykonania: 19 miesięcy i 15 dni.
4. Konsorcjum firm: Eurovia Polska SA, Eurovia CS, a.s.; cena: 259,6 mln zł, termin wykonania: 21 miesięcy.
5. Budimex SA; cena: 168,7 mln zł, termin wykonania: 18 miesięcy.
6. Konsorcjum firm: Mostostal Warszawa SA, Acciona Infraestructuras SA; cena: 309,6 mln zł, termin wykonania: 24 miesiące.
7. Konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o., Strabag AG; cena: 210,6 mln zł, termin wykonania: 18 miesięcy.
8. Skanska SA; cena: 208,7 mln zł, termin wykonania: 17 miesięcy i 15 dni miesięcy.
9. Konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska SA, PBG SA; cena: 204,1 mln zł, termin wykonania: 18 miesięcy.

Miejsca

Opinie (82) 6 zablokowanych

  • CZEMU....????? (8)

    .....CZEMU NIE SKANSKA....?????

    • 48 10

    • budimex i tak podwykonawcę wybierze sobie skanskę także nie ma tragedii. (3)

      sam wrzucił bym skanskę w każdą budowę drogi w polsce.

      • 8 13

      • skąd taki pomysł? (2)

        po co się wypowiadasz jak pojęcia nie masz o temacie...

        • 11 6

        • Budimex wygrał - to niech sobie radzi...

          • 11 0

        • Stąd

          Projekty drogowe Skanskiej są zrobione jak się należy i mogą służyć za wzór dla innych. Proste.

          • 10 2

    • Bo jest o 40 mln zł droższa....

      • 7 4

    • No bo dlatego i juz.
      Następny któremu coś nie pasuje

      • 5 10

    • na układy nie ma rady

      • 8 2

    • Skąd tak dumpingowa cena ?

      • 9 2

  • A dla czego za moje podatki budują te drogi (5)

    mnie nie potrzebne

    • 10 90

    • A może twoim dzieciom się przydadzą, czy może impotent ?

      • 21 5

    • Oczywiście

      Żeby ci TIRy nie rozjechały zada na polnej drodze.

      • 11 3

    • nie za twoje podatki tylko budują je za moje podatki płacone w paliwie dokładnie każd 2,5 zł z litra benzyny to podatki

      • 9 3

    • znalazł się artysta, co to wszystko do żarcia hoduje w swoim ogródku, i wszędzie pomyka z buta (którego też sam sobie zrobi, bo

      nie korzysta z żadnego transportu).

      • 5 1

    • Pełna zgoda.Tobie potrzebny jest lekarz.

      • 1 1

  • Wciąż brakuje pieniędzy na tunel pod Martwą Wisłą. (7)

    • 54 7

    • Za to jest na ECS!!!! (3)

      • 20 5

      • na ECS jest 130mln dofinansowania od Ministerstwa Kultury (2)

        jak nie budujemy ECS to kasa idzie w inne miejsca Polski. Tej kasy nie mozna przeznaczyć na budowę dróg !!! Myślcie trochę.

        • 13 4

        • Właśnie niech to wreszcie butownicy pojmą.

          A może w Warszawie albo Poznaniu wolicie by wybudowano Centrym Solidarności?

          • 4 2

        • kasę z unii może nie, ale resztę dokłada miasto, i tę kasę już możemy przeznaczyć na drogi.

          a ECS niech sobie finansuje budżet państwa ( rząd chciał, tylko adamowicz się nie zgodził - chore ambicje)

          • 2 2

    • Zapomnij o tunelu na długie lata.

      • 7 6

    • spokojnie nic nie brakuje (1)

      to był taki chwyt, żeby wykonawcy nie złożyli zawyżonych ofert. Wstępnie tunel był wyceniany na 1,07mld zł. Po kilku przetargach okazało się, że oferty są niższe to GIKE postanowiło zjechac z budżetem inwestorskim. Zjechało dodatkowo tak mocno, ponieważ obawiało się że oferty złoży mało firm ze względu na specyfikę budowy. Kasa jest, możecie mi wierzyć

      • 3 1

      • ale Ty głupi jesteś....

        • 0 6

  • szkoda tych 30 baniek... (4)

    • 19 12

    • juz po raz drugi heh :D

      • 8 0

    • to w sumie daje 60. Oj popłynie Budyń, popłynie.

      • 6 1

    • szkoda 42 baniek:)

      • 5 0

    • nie martw się i tak wyroluje się podwykonawców!

      • 8 0

  • Wakoz (1)

    a Wakoz nie startował z Bilfingerem ? To dziwne bo przecież budują razem Południówkę ... ?? Może się już nie lubią ? ;)

    • 25 3

    • i bardzo dobrze . codziennie widze ja k2 -3 autka jeden za drugim na czerwonym smigaja. No w koncu to WAKOZ

      • 1 0

  • Rzetelnośc dziennikarska a newsy od spółek miejskich (5)

    Dlaczego żaden dziennikarz nie napisał rzetelnie i nie zainteresował się dlaczego urzędnicy nie uwzględniają połączenia Trasy Słowackiego z Trasą Sucharskiego.
    Jakoś cicho o inwestycji jak i konkretnych danych (termin realizacji itd) dotyczących brakującego odcinka od al. Rzeczypospolitej do al. gen Hallera.

    • 34 8

    • I bardzo dobrze, że to ucichło. (1)

      Odcinek do niczego nie potrzebny i rozcinający miasto na pół. Poza tym przebiegaby ludziom pod samymi oknami. Chciałbyś mieć autostradę pod oknem?

      • 2 18

      • Człowieku, czy Ty słyszysz siebie? Ten odcinek jest nieważny ?? To na co te dwa wąsy w stronę lotniska, i w stronę Południowej ??!! Właśnie bez tego odcinka to one się średnio ważne robią...
        jak się mieszka w centrum, to powinno się zdawać sobie sprawę, że to jest centrum a nie willa na peryferiach z hektarem terenu zielonego. Argument że nikt nie chce autostrady pod nosem nie ma tu żadnej mocy, na Boga !
        OMT przez miejscowości ościenne do aglomeracji- nie, droga stanowiąca szkielet infrasturktury miejskiej- nie, to ja już nic nie rozumiem.
        Wracając do autostrady pod oknem- sam mieszkam przy głównej ulicy całego Gdańska, przekrój 3x3, i jakoś nie narzekam, ba, sam wybrałem to miejsce, ze wględu na odpowiednią komunikacje. Jak Tobie to przeszkadza, to chyba powinieneś się przenieść, na jakąś Osowę, czy do innej spokojnej dzielnicy...

        • 11 0

    • (1)

      Przejazd odbywać się będzie ulicami Rzeczypospolitej - Jana Pawła II - Czarny Dwór.

      • 2 2

      • No super przejazd, z trzy-poziomowym kolizyjnym skrzyżowaniem JP i Rzepy, praktycznie z zerową widocznością.
        Istny cud komunikacyjny.
        Jak jeszcze zrezygnują budowy tunelu pod Martwą Wisłą (bo brak kasy) to cała inwestycja: Nowa Słowackiego + Sucharskiego przestaje mieć sens

        :]:]

        • 13 1

    • Brakująca inwestycja

      Jak byś się bardziej interesował to wiedział byś że na portalu trójmiasto był artykuł na ten temat. Szczegółowo było w nim omawiane jakiego fragmentu drogi brakuje i dlaczego obecnie nie powstaje. Oczywiście z prozaicznych przyczyn - braku kasu. Nie ma nawet konkretnych planów połączenia drogi zielonej ze słowackiego.

      • 4 0

  • to mamy morza coraz mniej (2)

    a mówią mądre głowy, że efekt cieplarniany działa w drugą stronę

    • 20 4

    • po prostu linia brzegowa się zmienia

      to taki naturalny proces, gdzieś osady się groamadzą, a skądś je wymywa. A nie zaraz, że morza ubywa...

      • 4 0

    • ale nasza Polska Kochana jest większa :-)

      • 3 0

  • Bardzo dobrze budować by transpor ciężki omijał Podwale Przedmiejskie i Centrum Gdańska !!!

    Jeżdżę do pracy do Rafinerii co dzień to trzeba zrobić jak najszybciej.

    • 41 2

  • Falochron?

    Nie "nie znany do tej pory", a zapomniany. Ci co projektowali przebieg ulicy Sucharskiego 50 lat temu z hakiem doskonali znali położenie tego obiektu. Poza tym on nie jest z lat 30-tych XX w. tylko młodszy...

    • 14 2

  • Mostostal Warszawa (2)

    Po co wogóle składaliście oferty. Widać, że nie chcieliście tego robić...

    • 17 2

    • żebys miał o co pytać

      • 3 0

    • bo pewnie wpłacili wadium

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane