• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Chełm przetarta: Bombardier i Dortmund dały radę

Michał Stąporek, fot. Łukasz Unterschuetz
11 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda. Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda.
Zanim na Chełm pojadą pierwsi pasażerowie, nową trasą jeżdżą technicy, sprawdzający jak radzą sobie z nią gdańskie Bombardiery i "Dortmundy". Braliśmy udział we wczorajszym teście.

Nie ma co ukrywać: przejażdżka nowowybudowaną trasą tramwajową i sprowadzonym do Gdańska ledwie tydzień wcześniej Bombardierem, to nie lada atrakcja. Może nie tak wielka, jak pilotowanie bombowca, ale jednak.

Bo przecież nowa linia na Chełm pod wieloma względami jest wyjątkowa. Po pierwsze będą po niej jeździć wyłącznie nowe, niskopodłogowe tramwaje: Bombardier i Citadis. Po drugie jest jedyną, której nie zniszczyli jeszcze wandale: ani ci oklejający wiaty przystankowe szpetnymi ogłoszeniami, ani ci smarujący po nich farbą. Po trzecie stoją na niej znaki, które zwykle spotyka się na drogach prowadzących przez górskie przełęcze i informujące o stopniu nachylenia trasy.

Przy podjeździe w al. Armii Krajowej informują o ponad 3-procentowej różnicy poziomów. Przy wiadukcie na Chełmie znak przestrzega przed ponad 4-procentowym spadkiem.

- Na szczęście Bombardier sam wyczuwa, kiedy włączyć wspomaganie hamulców w przypadku ewentualnego poślizgu - uspokaja motorniczy Piotr Labudda, który trasę na Chełm przejechał już zarówno za sterami sprowadzonego z Dortmundu tramwaju N8C, jak i prowadząc Bombardiera. - Gdybym jednak wciąż nie czuł się pewnie, zawsze mogę mu sypnąć nieco żwirku pod koła, by zwiększyć ich przyczepność.
Bezpieczne hamulce to nie jedyna zaleta Bombardiera. Ten spory tramwaj może naraz zabrać ponad ćwierć tysiąca pasażerów! Na ustawionych w dwóch podwójnych rzędach siedzeniach może się ulokować 57 osób, pozostałe dwie setki będą musiały zadowolić sie jazdą na stojąco.

Żeby taki tłum nie podusił się w czasie jazdy, Bombardier ma szeroko i łatwo otwierane okna - zupełnie inne niż niewielkie szczeliny, przez które pasażerowie usiłują zaczerpnąć oddechu w czasie jazdy Citadisem.
Pasażerom Bombardiera oszczędzony zostanie także huk otwierających i zamykających się drzwi, które łagodnie rozsuwają się na boki. Znajdują się na nich dwa przyciski do otwierania: klasyczny, i dla pasażerów niepełnosprawnych. - Skorzystanie z tego drugiego gwarantuje, że drzwi nie zamkną się same, lecz dopiero na polecenie motorniczego - tłumaczy Roman Kochalski z polskiego przedstawicielstwa Bombardiera.

Bombardier nie ma rampy dla wózków, ale przystanki na nowej trasie zostały tak zaprojektowane, że pomiędzy tramwajem a peronem nie ma więcej niż 5 cm odległości. Wyjątkiem jest końcowy przystanek na pętli a Chełmie, gdzie - nie wiedzieć czemu - między tramwajem o peronem jest większa luka.

Ale wbrew pozorom gdański Bombardier to nie tramwaj idealny. Po pierwsze, jak na tak dużą liczbę pasażerów, których może przewieźć, jest w nim zbyt mało uchwytów - szczególnie tych zawieszonych pod sufitem. Przy gwałtownym hamowaniu część pasażerów będzie miała problem z utrzymaniem równowagi.

Druga niedoróbka wynika z opóźnienia gdańskiej komunikacji względem krakowskiej. Tamtejsi robotnicy składający tramwaj dla Gdańska nie wiedzieli zapewne, że u nas motorniczy sprzedaje bilety (w Krakowie sprzedawane są w kilkudziesięciu automatach ustawionych na przystankach). Pewnie dlatego okienko, przez które gdański motorniczy ma wydawać karnety pasażerom, umieszczone jest dokładnie za wysokim oparciem jego fotela, co sprawia, że kontakt między motorniczym i pasażerem jest niezwykle utrudniony.

I ostatni zarzut, ale tym razem do projektanta trasy. Przy wyjeździe z pętli na Chełmie w al. Sikorskiego motorniczy, by bezpiecznie przejechać, musi złożyć boczne lusterko tramwaju. - "Dortmundem" [chodzi o sprowadzony z Dortmundu tramwaj N8C - przyp. red.] już tu zawadziłem o słup, więc w Bombardierze wolę uważać - śmieje się Piotr Labudda.

Linia nr 1 będzie wozić pasażerów z centrum na Chełm od 19 grudnia.

Opinie (202) 6 zablokowanych

  • Czy bombardier będzie spuszczał bomby na auta na wiaduktach? (4)

    • 0 0

    • na głupotę nie poradzę,,,

      pyt.-Czy bombardier będzie spuszczał bomby na auta na wiaduktach?

      odp.-Walnij się w dekiel kretynie!

      • 0 0

    • Bombardier będzie bombardował tylko Ikarusy

      • 0 0

    • kim jestes???

      • 0 0

    • tak tobie na łab już coś dzisiaj zrzucił

      • 0 0

  • A awarie?

    A co w przypadku awarii tramwaju nr 1? Czy nie lepiej zachować linię np. 155 bez zmian aby ustrzec się pomstowania mieszkańców Gdańska? Przypominam ze w Gdańsku Południe mieszkają tysiące ludzi( przeważnie rodziny z małymi dziećmi) a dzielnica rozwija się w zawrotnym tempie. W przypadku awarii tramwaju nr 1 ( proszę mi nie mówić że to niemożliwe, należy się liczyć z taką ewentualnością - świadczyłoby to o szacunku dla klienta) czekanie na mrozie z małymi dziećmi potrafi wyprowadzić z równowagi najspokojniejszą nawet mamę.

    • 0 0

  • to nie jest ulatwienie

    witam jak dla mnie rozwiazanie jest dziwne ,z chelmu, swietokrzyskie,lostowice nie ma jak dojechac do dworca bo....jest super 1, :(czemu rezygnuja z autobusow, zamiast w 10minut teraz do centrum bedzie sie jechac 30 albo dluzej, bo trzeba bedzie sie przesiadac przy locie, to nie ma sensu

    • 0 0

  • W Krakowie automaty do sprzedaży biletów

    znajdują się nie tylko na przystankach, ale także we wszystkich tramwajach NGT6 i N8S oraz pewnej części autobusów.

    • 0 0

  • po co ten tramwaj?

    mam na tramawaj 15 minut!!!
    juz wole autobusem 108 bez sensu likwidują 208 i 308 i 108 będzie jezdzil co 20 minut a jak rano beda korki to co 30 żal.pl

    • 0 0

  • super do przystanka bede musiała isc i isc ;//

    • 0 0

  • do MB i reszty

    Nie jest najwiekszym problemem dojazd do Centrum, ale z znacznej cześci powrót z Centrum! To że sobie postoimy w korkach na Łodzkiej, Warszawskiej itp to fakt.
    No cóż, a władze nadal sie chełpią, jaką to wielką przysługę zrobili nam wszystkim... :/
    i te powroty po 20... autobus ma jeździć co 20-30minut??!! SKANDAL!!

    • 0 0

  • co z autobusem na Wałową?

    Zarząd ZTM nie powinien zabierać bezpośredniego autobusu na Wałową! Czy to oznacza, że z dworca na Wałową mam iść teraz pieszo? Nie można skracać wszystkich linii t.j.155, 255, 295 utrudniając ludziom życie. Należy pozostawić chociaż jeden bezpośredni autobus na Wałową. Dlaczego autobus nr 118, który zabiera ludzi tylko z jednego osiedla, jedzie bezpośrednio do centrum a osiedlach przy Świętokrzyskiej i łódzkiej nie pomyślano.

    • 0 0

  • Linie 155 i 255

    Z tym skróceniem linii 155 i 255 to tragedia. Jak dotąd, mimo, że w niezbyt komfortowych warunkach, mogłam dojechać z Ujeściska do Dworca i dalej kolejka SKM do Gdyni. Mogłam też odebrać dziecko ze szkoły SP 8 i zawieżć na Wałową do przychodni specjalistycznej. A teraz czekają mnie przesiadki i dłuższe spacery - nie wierzę by było szybciej i lepiej. Kto to wymyślił? Nam ten tramwaj jest niepotrzebny - w największych korkach i tak będziemy nadal stać, bo dotyczą Łodzkiej, Warszawskiej, Kieleckiej itp. Przejazd Armii Krajowej to pestka. Czy ktoś kto to wymyślił zastanowił się choć przez chwilę nad tym co robi? Mam wrażenie, że nie chodziło to wcale o udogodnienia dla mieszkańców.

    • 0 0

  • a za rok jeden z bombardierów będzie stał w zajezdni i będzie służył za magazyn części zamiennych bo nie będzie ich stać na zakup tych części

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane