• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Chełm przetarta: Bombardier i Dortmund dały radę

Michał Stąporek, fot. Łukasz Unterschuetz
11 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda. Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda.
Zanim na Chełm pojadą pierwsi pasażerowie, nową trasą jeżdżą technicy, sprawdzający jak radzą sobie z nią gdańskie Bombardiery i "Dortmundy". Braliśmy udział we wczorajszym teście.

Nie ma co ukrywać: przejażdżka nowowybudowaną trasą tramwajową i sprowadzonym do Gdańska ledwie tydzień wcześniej Bombardierem, to nie lada atrakcja. Może nie tak wielka, jak pilotowanie bombowca, ale jednak.

Bo przecież nowa linia na Chełm pod wieloma względami jest wyjątkowa. Po pierwsze będą po niej jeździć wyłącznie nowe, niskopodłogowe tramwaje: Bombardier i Citadis. Po drugie jest jedyną, której nie zniszczyli jeszcze wandale: ani ci oklejający wiaty przystankowe szpetnymi ogłoszeniami, ani ci smarujący po nich farbą. Po trzecie stoją na niej znaki, które zwykle spotyka się na drogach prowadzących przez górskie przełęcze i informujące o stopniu nachylenia trasy.

Przy podjeździe w al. Armii Krajowej informują o ponad 3-procentowej różnicy poziomów. Przy wiadukcie na Chełmie znak przestrzega przed ponad 4-procentowym spadkiem.

- Na szczęście Bombardier sam wyczuwa, kiedy włączyć wspomaganie hamulców w przypadku ewentualnego poślizgu - uspokaja motorniczy Piotr Labudda, który trasę na Chełm przejechał już zarówno za sterami sprowadzonego z Dortmundu tramwaju N8C, jak i prowadząc Bombardiera. - Gdybym jednak wciąż nie czuł się pewnie, zawsze mogę mu sypnąć nieco żwirku pod koła, by zwiększyć ich przyczepność.
Bezpieczne hamulce to nie jedyna zaleta Bombardiera. Ten spory tramwaj może naraz zabrać ponad ćwierć tysiąca pasażerów! Na ustawionych w dwóch podwójnych rzędach siedzeniach może się ulokować 57 osób, pozostałe dwie setki będą musiały zadowolić sie jazdą na stojąco.

Żeby taki tłum nie podusił się w czasie jazdy, Bombardier ma szeroko i łatwo otwierane okna - zupełnie inne niż niewielkie szczeliny, przez które pasażerowie usiłują zaczerpnąć oddechu w czasie jazdy Citadisem.
Pasażerom Bombardiera oszczędzony zostanie także huk otwierających i zamykających się drzwi, które łagodnie rozsuwają się na boki. Znajdują się na nich dwa przyciski do otwierania: klasyczny, i dla pasażerów niepełnosprawnych. - Skorzystanie z tego drugiego gwarantuje, że drzwi nie zamkną się same, lecz dopiero na polecenie motorniczego - tłumaczy Roman Kochalski z polskiego przedstawicielstwa Bombardiera.

Bombardier nie ma rampy dla wózków, ale przystanki na nowej trasie zostały tak zaprojektowane, że pomiędzy tramwajem a peronem nie ma więcej niż 5 cm odległości. Wyjątkiem jest końcowy przystanek na pętli a Chełmie, gdzie - nie wiedzieć czemu - między tramwajem o peronem jest większa luka.

Ale wbrew pozorom gdański Bombardier to nie tramwaj idealny. Po pierwsze, jak na tak dużą liczbę pasażerów, których może przewieźć, jest w nim zbyt mało uchwytów - szczególnie tych zawieszonych pod sufitem. Przy gwałtownym hamowaniu część pasażerów będzie miała problem z utrzymaniem równowagi.

Druga niedoróbka wynika z opóźnienia gdańskiej komunikacji względem krakowskiej. Tamtejsi robotnicy składający tramwaj dla Gdańska nie wiedzieli zapewne, że u nas motorniczy sprzedaje bilety (w Krakowie sprzedawane są w kilkudziesięciu automatach ustawionych na przystankach). Pewnie dlatego okienko, przez które gdański motorniczy ma wydawać karnety pasażerom, umieszczone jest dokładnie za wysokim oparciem jego fotela, co sprawia, że kontakt między motorniczym i pasażerem jest niezwykle utrudniony.

I ostatni zarzut, ale tym razem do projektanta trasy. Przy wyjeździe z pętli na Chełmie w al. Sikorskiego motorniczy, by bezpiecznie przejechać, musi złożyć boczne lusterko tramwaju. - "Dortmundem" [chodzi o sprowadzony z Dortmundu tramwaj N8C - przyp. red.] już tu zawadziłem o słup, więc w Bombardierze wolę uważać - śmieje się Piotr Labudda.

Linia nr 1 będzie wozić pasażerów z centrum na Chełm od 19 grudnia.

Opinie (202) 6 zablokowanych

  • Kolejne ofiary

    był taki jeden wariat co zrzucał bomby na ulice na chełmie. Spowodował trwałe uszkodzenia i kalectwo dziewczynki. Po ostatnich wypadkach z tramwajami napewno będe z daleka omijał ta trasę. Kolejne ofiary

    • 0 0

  • PROSTA DROGA NA LOSTOWICE

    tak można by nazwać tą trase.
    Ot tak, żeby unikać słowa cmentarz.

    • 0 0

  • jakiś debil Krakus zawalił sprawę z projektem 'okienka'

    a drugi debil z Gdańska tego nie dopilnował

    no brawo!

    swoją drogą, to ciekawe dlaczego akurat Polacy upierają się przy zmianach projektowych, bo w Kanadzie opłaty uiszcza się wchodząc a 'skrzynka' jest umieszczona z boku kierowcy (musi widzieć co jest tam wrzucane, bo sam pieniędzy NIE dotyka), a ci co mają bilety miesięczne muszą pokazać kierowcy

    • 0 0

  • Bombardier i Dortmund dały radę!

    Tez mi wiadomosc.
    Oczywiscie, ze daly rade, bo przy ich zakupie parametry trasy byly znane.
    Budowniczych torowiska i reszty infrastruktury nikt za terminowosc nie chwali.

    • 0 0

  • kretynizm

    no jak napisali durnie ze nie sa pomalowane wiaty to poczekajmy z 2 dni po napisaniu tego artykulu.

    • 0 0

  • Automaty na bilety

    To żeby motorniczy się nie męczył kupmy automaty, te od skm'ki są genialne, tylko trzeba by im co kurs kolejki dosypywać drobnych :)

    • 0 0

  • pis nie ma tutaj nic do rzeczy, to gdanska przejal kase z warszawy od Unii bo oni jej nie wykorzystali.

    • 0 0

  • Bimbaj na Chełm :P

    fajnie fajnie, ale mam nadzieje ze jednak trasa pojdzie dalej, nie tylko do huciska...nawet trafiłam na ten "historyczny: moment, jechalam wtedy Armii i porobiłam Bombardierowi fotki xD

    • 0 0

  • :)

    w koncu....mieszkam na chełmie 18 lat, jak sie wprowadzilam mialam 2 atka i juz wtedy miał byc ten tramwaj....myslalam ze nie doczekam sie tego historycznego wydarzenia w dziejach miasta Gdańsk :) no ale w koncu nie bede musiala stac w okropnych korkach na Armii Krajowej!
    brawissimo

    • 0 0

  • Fajnie, ale....

    To fajnie, ze zostala otwarta nowa linia i ze mamy w Gdansku kilka nowych tramwaji, ale przeraza mnie to, ze i tak mamy wiecej tych starch.... jakos pod koniec listopada jechalem 8 na stogi i tramwaj sie zapalil, tuz pod moimi nogami... To chyba oznacza, ze wiekszosc tramwaji jest za starych i powinny odejsc do "lamusa"... Pozdrowienia,
    MacieQ.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane