Fakty i opinie

Trasa tramwajowa Nowa Warszawska będzie opóźniona

Najnowszy artukuł na ten temat Co dalej z budową zajezdni na Ujeścisku?
Docelowo trasa tramwajowa wzdłuż Nowej Warszawskiej ma się połączyć z al. Adamowicza. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy uda się wyłonić wykonawcę nawet dla pierwszego etapu prac.
Docelowo trasa tramwajowa wzdłuż Nowej Warszawskiej ma się połączyć z al. Adamowicza. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy uda się wyłonić wykonawcę nawet dla pierwszego etapu prac. fot. Małgorzata Zimnoch/trojmiasto.pl

Różnica między ofertami o budżetem wyniosła 18 mln zł, dlatego miasto zdecydowało się powtórzyć przetarg na budowę pierwszego odcinka trasy tramwajowej wzdłuż Nowej Warszawskiej. To oznacza, że prace wydłużą się do lata 2021 roku. Później zrealizowany zostanie również drugi etap prac.



AKTUALIZACJA 9.06.2020


Przetarg na realizację pierwszego etapu Nowej Warszawskiej został unieważniony ze względu na zbyt wysokie ceny. Kolejny ma być wkrótce ogłoszony. Zmianie ulegnie termin realizacji, który zostanie wyrażony w miesiącach, a nie konkretną datą zakończenia prac. Wybrany wykonawca będzie miał 10 miesięcy od dnia podpisania umowy.

To oznacza, że prace na budowie pierwszego etapu nie zakończą się w tym roku, a dopiero latem 2021 roku.

Przesunie się również w czasie realizacja drugiego etapu. Przetarg ma zostać ogłoszony jesienią tego roku, a prace potrwają do połowy 2022 roku, a nie jak wcześniej planowano, do grudnia 2021.


Jak oceniasz oferty na budowę Nowej Warszawskiej?

są przesadzone 54%
odpowiadają rzeczywistym kosztom 30%
są i tak niedoszacowane 16%
zakończona Łącznie głosów: 1436
Ze względu na zbyt wysokie oferty w przetargu na budowę całej trasy tramwajowej wzdłuż ul. Nowej Warszawskiej miasto zdecydowało się podzielić to przedsięwzięcie na dwa etapy:

  1. od al. HavlaMapka do ul. ŁódzkiejMapka wraz z przebudową skrzyżowania
  2. od ul. Łódzkiej do pętli tramwajowej, która powstała w ramach al. Adamowicza (Nowej Bulońskiej Północnej)


Oferty na budowę pierwszego etapu Nowej Warszawskiej:

  • konsorcjum TOR-KAR-SSON i WPRD Gravel - 37,98 mln zł
  • MTM - 38,8 mln zł.

DRMG planowało wydać na ten etap 20 mln zł.

Warto przypomnieć, że w pierwszym przetargu na budowę całej trasy Nowej Warszawskiej budżet inwestycji wynosił 38 mln zł, czyli tyle, ile teraz firmy chcą za niewielki fragment tego zadania.

Trudno zatem zakładać, że któraś z ofert zostanie wybrana.

graf. trojmiasto.pl
Jak będzie wyglądało skrzyżowanie po przebudowie.
  • Od strony al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) powstanie dodatkowy peron wyłącznie dla tramwajów skręcających w ul. Nową Warszawską.
  • Od strony ul. Świętokrzyskiej również wydzielony zostanie osobny tor dla tramwajów skręcających z pętli Łostowice-Świętokrzyska w szlak Nowej Warszawskiej, lecz bez dodatkowego przystanku.
  • Pomiędzy al. Havla a ul. Łódzką powstaną dwa perony dla wszystkich tramwajów wjeżdżających i opuszczających trasę w śladzie Nowej Warszawskiej.

Prace budowlane miały potrwać do 30 października 2020 roku. W międzyczasie miasto planowało ogłosić przetarg na drugi etap robót. W tym przypadku realizacja miałaby się zakończyć w grudniu 2021 roku. Wówczas Nowa Warszawska połączyłaby się z torowiskiem, które powstało w ramach budowy al. Adamowicza (Nowej Bulońskiej).

Próbny przejazd tramwaju po al. Adamowicza

Opinie (234) ponad 10 zablokowanych

  • Szkoda bardzo:( (5)

    • 75 7

    • Mi się wydaje, że wykonawcy przesadzili z wyceną. Wszyscy chcą coś z tej naszej krowy wydoić.

      • 16 6

    • a po co komu te tramwaje? dajcie już spokój (3)

      drogie, awaryjne, hałasują, niszczą budynki, zajmują dużo miejsca, blokują ruch, nie mogą wyprzedzać ani omijać, nie mogą zmienić trasy ani podjechać pod większą górkę, i nic innego po ich torach nie pojedzie - w przeciwieństwie do autobusów, szczególnie na buspasach.

      • 1 24

      • Po co?

        O 7 przed Węzłem Groddecka odpowiedź jest oczywista.

        • 4 2

      • ty sam blokujesz ruch rowerem

        • 3 2

      • Uspokuj się, tramwaj na Getta i tak będzie :)

        • 5 2

  • Dlaczego za drogo? (16)

    Może po prostu nasi wspaniali urzędnicy nie potrafią wycenić kosztów inwestycji?

    • 169 58

    • (2)

      Czego by nie mówić, przez ostatnie kilka kilkanaście lat inwestycji było dużo, trudno więc przypuszczać, że urzędnicy nie wiedzą co robią.
      Już raczej bardzie prawdopodobne jest to, że doskonale potrafią liczyć i dlatego właśnie podali tak niskie wartości, bo góra tej inwestycji nie chce i woli wydać miliony na pierdoły potrzebne do politycznej walki.

      • 30 24

      • A mi się wydaje, że coś w tym jest. W przypadku dużych inwestycji większość była przekładana, bo "za drogo" a koszt ostateczny był zwykle około 2 razy większy od planowanego.

        • 28 1

      • Rok 2020. Mielismy miec latajace auta

        • 2 2

    • ... (7)

      Urzędnicy tego nie wyceniają tylko projektanci w ramach kosztorysów.

      • 21 5

      • (5)

        Ale tu nikogo nie obchodzi kto to faktycznie robi. Dobry powód żeby dowalić urzędnikom. Niestety teraz tak ludzie mają że muszą takie bzdury pisać. Szczególnie jak samorząd nie jest złożony z neokomunistow z PiS to się zaraz zlatują komentatorzy i hejterzy.

        • 9 9

        • może nie trzeba dawać powodu (4)

          Drobny 100 procentowy rozstrzał, ale my nie mamy sobie nic do zarzucenia, to jest winna neobolszewia z pisu.

          • 9 3

          • Dokumentacja była sporządzona 5 lat temu, wiec ceny trochę inne. (2)

            Ale powtarzaj: Nie ma żadnej inflacji.

            • 9 7

            • Czyli trafiłem (1)

              Winna inflacja
              Stoprocentowa

              • 4 2

              • W materiałach budowlanych inflacja była bliska 100%

                Myślisz, że czemu Włosi zwiali z autostrad i torów, jak podpisali kontrakt parę lat wcześniej?

                • 4 0

          • A wyceniałeś cokolwiek w budownictwie?

            Rozstrzał cen w budownictwie o 100% to nie żadne wielkie halo.
            Urzędnicy wyceniają na podstawie uśrednionych cen poszczególnych elementów, które są publikowane są co kwartał i uznawane w przetargach publicznych. Urzędnicy nie uzyskują szczegółowych rynkowych cen od dostawców i wykonawców robót tak jak to robia firmy startujące w przetargach.
            To dopiero by sie zaczęła nagonka na nich gdyby tak robili. A dlaczego zapytali tej firmy a nie tamtej? Dlaczego tego producenta a nie innego?
            Urzednicy korzystaja z uśrednionych cen na poszczególne elementy robót.
            A jak wiadomo bocian i krowa mają średnio po 3 nogi więc czasami ich szacunki róznią się od cen rynkowych w konkretnej lokalizacji.
            Dlatego ja nie mam pod tym względem urzędnikom nic do zarzucenia.

            • 0 0

      • ale to urzednicy zlecaja projekt a budowe po kilku latach zamiast conajwyzej na nastepny rok aby inflacja nie zjadla kosztorysow

        • 0 0

    • Ten to nawet jak by mu urząd zaczął wypłacać pieniądze co miesiąc to będzie narzekać.

      • 4 3

    • drogo, tanio , to w końcu jak?? (1)

      Może znowu wygrał najtańszy?- jak zawsze.

      Może znowu niedoszacowano kosztów? - jak zawsze.

      To jak jest w końcu z tymi przetargami?

      Po pierwsze przy wszystkich inwestycjach powyżej 30 tys. euro obowiązuje procedura postępowania przetargowego prowadzonego w trybie ustawy Prawa Zamówień Publicznych, które to wymaga ogłoszenia zamówienia w oparciu o określone przepisami dokumenty i opracowania , w tym dokumentację techniczną, której min. elementem składowym oprócz projektu budowlanego i wykonawczego jest kosztorys inwestorski oraz przedmiar planowanych robót opracowany na podstawie przyjętych w tymże projekcie przez projektantów założeń i rozwiązań inżynierskich. Powyższą wycenę planowanych prac sporządza biuro projektowe będące autorem całości projektu.
      Wymaganie od urzędników korygowania opracowań wykonanych przez uprawnionych do tego celu inżynierów projektantów wielu branż o 100, 200, może 300 procent , aby kwota odpowiadała przewidywanym ofertom wykonawców jest tak samo absurdalna jak wyceny urzędników z urzędu skarbowego lub agencji ubezpieczeniowych ,które wg. swoich cenników wycenią panu/pani , że zakupione przez was auto lub mieszkanie jest 100 procent droższe lub tańsze niż faktycznie kosztuje na rynku, w zależności z której strony dana strona patrzy na przedmiot zakupu.
      Po drugie zapewne większość z nas ma za sobą remont mieszkania lub budowę domu i zna zasady wolnego rynku, a mianowicie fakt, iż to co państwo w najróżniejszy sposób wyceniali czasami, nie zawsze, ale jednak zdarza się to często , nijak się ma do oczekiwań zaproszonych wykonawców. Można by przyjąć , że nawet najdokładniejsze nasze kalkulacje , wycena prac po tzw. cegła po cegle, płytka po płytce, zgodnie z tym co oferują producenci materiałów oraz średnie ceny za roboczogodzinę np. w Gdańsku oraz koszty dodatkowe, jak zysk wykonawcy i inne koszty związane z remontem/budową spotykają się z naszym rozczarowaniem bo oferty wybranych firm znacznie odbiegały od naszych przecież tak dokładnych wyliczeń. Odpowiedzcie sobie sami dlaczego? Czy nie doszacowaliście inwestycji czy może rynek zweryfikował wasze rzetelne i realne oczekiwania bo takie jest jego prawo? Zapłacie 2 razy więcej w poczuciu wykorzystania czy szukacie realizacji za rzeczywiste warte tego pieniądze?
      Po trzecie i ostanie - biorąc pod uwagę powyższe, czy naprawdę lepsze jest dla nas mieszkańców aby tzw. Miasto planowało i wyceniało inwestycje na poziomie takim, aby każda inwestycja była zrealizowana bez względu na to ile oczekują wykonawcy czy może należy dążyć do tego aby spotkać się w tzw. Środku, do czego z nas każdy prywatnie dąży? Może cena właściwa jest gdzieś pomiędzy naszymi możliwościami a oczekiwaniami osób realizującymi te inwestycje? Możemy przecież realizować swoje plany remontu swojego mieszkania , czy w rozumieniu prywatnym czy naszej społeczności przy zachowaniu zdrowego rozsądku i poszanowania naszych pieniędzy. Może czasami warto ponegocjować , poczekać i uzgodnić realną cenę, taką, która pozwoli na to aby z naszych przysłowiowych 100 tys. zł nie wydać wszystkiego byle było zrobione, ale zrobić ten remont za 70 a za pozostałe 30 zrobić coś jeszcze na co zawsze brakuje.
      Myślę, że jak w ten sposób spojrzymy na temat budów remontów w mieście, jak na nasze prywatne inwestycje to łatwiej jest zrozumieć ,że nie zawsze warto robić coś za wszelką cenę tylko szanować swoje pieniądze i kupować za tyle ile faktycznie jest to warte.

      • 6 1

      • Miałbyś rację, gdyby nie multum niepotrzebnych miejskich wydatków

        np. ten pseudodeszczowy ogród pod Katarzyną. Ja bym w życiu nie zlecił roboty w miejscu, które jak na Gdańsk wyglądało całkiem przyzwoicie.

        • 0 0

    • Janusz Ch taki stary chłop a nie kuma

      Nikt niczego źle nie wycenił. To jest stary taniec, który się zawsze odbywa przy takich przetargach. Ile już było takich artykułów: "miasto wyceniło pracę na tyle a tyle, a firmy chcą dwa razy więcej". Przecież nikt nie chce pracować w czynie społecznym. Dziwić może jedynie porównywalność ofert..

      • 0 0

    • Widać, że nie masz do czynienia z kontraktami w budownictwie i nie masz pojęcia o czym piszesz. Ceny ofertowe różnią się czasami od siebie ponad 100% a co dopiero uproszczone wyceny inwestorskie.
      Przykład: S19 na odcinku Rzeszów Płd. Babica
      Wpłynęło 6 ofert. Najniższą ofertę złożyła firm China Harbour Engineering Company LTD na kwotę 1 198 082 115,00 zł, najwyższą ofertę - konsorcjum firm z liderem Porr SA na kwotę 3 195 977 598,35 zł.
      Jak widać sam rynek nie ma przewidywalnych cen. W tym przypadku najdroższa oferta to 266% najtańszej. Obydwie to ceny rynkowe zatwierdzone przez poważne gremia decyzyjne w każdej firmie.
      Polecam zapoznać się ze specyfiką budownictwa infrastruktury a potem wypowiadać się.
      Pozdrawiam

      • 0 0

  • Nikt za darmo nie będzie robił. (6)

    Słabo miasto wyceniło tą inwestycje. Niech raz jeszcze przyjrzą się kosztom.

    • 110 41

    • Przede wszystkim, to zacząć trzeba od pytania, co za bałwan wymyślił kolejność realizacji inwestycji? (3)

      Lada moment uruchomiona zostanie linia Migowo - Ujeścisko, która będzie muchy luzem wozić, bo bez przedłużenia do Wrzeszcza jest ona zupełnie bez sensu. O ile bardziej jest natomiast potrzebna linia Havla - Ujeścisko, której nie ma i nie wiadomo, czy będzie...

      • 18 0

      • Plan był dobry (1)

        Najpierw Wrzeszcz - Morena, potem Morena - Ujeścisko, potem Ujeścisko - Havla.

        Tylko od prawie 6 lat banda pacanów blokuje pierwszy etap.

        • 4 2

        • Pytanie, dlaczego etap 3 nie jest etapem pierwszym?

          Element najtańszy, najmniej problemowy i przynoszący z miejsca korzyści.

          • 3 0

      • malutki czlowieczku malej wiary,

        inwestycje sa realizowane pod dyktando deweloperow ...

        • 1 0

    • (1)

      jakto. Nowa Adamowicza za 200mln a tu 20 za dużo?

      • 10 1

      • 243 miliony

        • 2 0

  • Poczekajcie jeszcze trochę to zmienią ceny. (12)

    Oczywiście cena spadnie.
    W tym tygodniu dostałem wycenę budowy domu jednorodzinnego i nowa cena u tego samego budowlańca od lutego spadła z 850 tysięcy na 720 tysięcy.
    Raptem 130 tysięcy taniej, ale dla mnie to sporo.

    • 110 31

    • Nie wierze - chyba ściemniacz nam.

      • 27 8

    • (2)

      A sprawdziłeś, czy jest 1:1?

      Może powiedziałeś jemu, że ma być taniej, a on nie uwzględnił np. budowy dachu:)

      • 37 4

      • I ścian

        • 22 1

      • i fundamentów

        • 0 0

    • Najpierw zbuduj, a potem napisz ile kosztował.
      Bo widać, że mało siedzisz w temacie

      • 27 5

    • poczekaj dłużej, może wybudują za pół darmo (2)

      • 24 4

      • Poczekaj jeszcze trochę, (1)

        A taniej wybudujesz. Remont łazienki u mnie w mieszkaniu - koszt robocizny 8 tyś. i termin październik. A obecnie ekipa wchodzi w piątek po Bożym Ciele i koszt to sześć i pół tysiąca.
        Teraz nie ma już rynku budowlańca :)

        • 15 13

        • Haha to niech wejda w boze narodzenie. Zaplacisz 3k

          • 5 1

    • spadnie dlaczego bo ty tak chesz jestes zatrudniony jako wrózka w urzedzie czy nawiedzonym szyniarzem :) (1)

      • 12 2

      • Zapomniałeś wziąć leki

        • 6 4

    • Nie zwracaj uwagi na ich komentarze. Zazdrośni się zlecieli że ich nie stać na dom to chociaż tobie dowalą

      • 9 5

    • dostali po d... wszyscy budowlancy

      -malo kto kredyt dostaje ,brak nowych inwestycji ,fabryki stoja ...

      • 0 0

  • Kiedy komisarz? (10)

    • 69 73

    • Najpierw pojawi (2)

      sie na Nowogrodzkiej i Żoliborzu .. i nie tylko komisarz

      • 36 19

      • Trzaskowski nie urzęduje na Nowogrodzkiej. (1)

        • 15 25

        • Właśnie. ;)

          • 10 0

    • Pomarzyć (1)

      Pomarzyć by się chciało, co. Ale tu jest Gdańsk, im nie ma opcji na komisarza.
      Na Ciemnogrodzką to kiedyś przyjdzie, i to nie komisarz.

      • 22 13

      • Dobrze powiedziane.

        • 4 4

    • A co ma samozwańczy naczelnik planuje przewrót majowy? (1)

      • 13 1

      • Raczej czerwcowy

        28 czerwca wieczorem padnie na wznak i już się nie podniesie

        • 4 0

    • POtolgia w Gdansku (1)

      • 8 12

      • szybko się wyprowadź, będzie mniej patoli

        • 3 4

    • tak wam się spieszy, towarzyszu?

      • 1 0

  • Nowa Świętokrzyska potrzebna od zaraz, SKM na południe itd., itp. Południe Gdańska leży i kwiczy. (30)

    Tak, tak, mogłem kupić mieszkanie w centrum albo we Wrzeszczu, Zaspie czy Przymorzu (napisze zaraz osoba mieszkająca w odziedziczonym lokum w centrum Wrzeszcza). Super, ale miasto rozwija się w różnych kierunkach, a dzielnice południowe ogromnie się rozrosły na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Infrastruktura jest tam potrzebna od zaraz.

    • 209 36

    • (6)

      Nowa swietokrzyska tylko w formie trasy tramwajowej lub autobusowej. Nie potrzeba więcej dróg by słoje swoimi leciwymi rzechami korkowali miasto i truli mieszkańców. W głowach się poprzewracało.

      • 33 44

      • (1)

        Na wieś się wyprowadź jak chcesz mieć świeże powietrze. W mieście narzeka na samochody. Dobre.

        • 21 13

        • Zamilcz blokowiskowa biedo...

          • 8 23

      • Dobre (3)

        Mieszkam całe życie w Gdańsku, a mieszkanie kupiłem na południu. Z tą różnicą, że ja na nie zapracowalem, a ty pewnie mieszkasz z mamusią. A drogi na gorny taras są potrzebne bardziej niż np. Na Zaspę, gdzie zostali sami emeryci.

        • 31 6

        • Drogi nic nie zmienią (2)

          Więc nie ma sensu ich budować. Skoro nie ma kasy na wszystko, czas na skierowanie funduszy na tramwaje i kolej.

          • 3 12

          • Może minusujący wspomną, jak jeździło się kiedyś Czarnym Dworem, a jak teraz? (1)

            Dzięki tunelowi korki przeniosły się z Jana z Kolna na Czarny Dwór. Warto było?

            • 1 1

            • Warto! :)

              • 3 1

    • Schemat! (1)

      Ten z mieszkaniem po babci we Wrzeszczu czy Przymorzu będzie piał, gdy mu blok przed oknem postawią albo zieleń pod budowę zabiorą; wtedy to won, deweloperko, na południe! Ale jak południowcy chcieliby poprawy tej dramatycznej sytuacji, to wtedy "trza było kupić we Wrzeszczu/ trza było budować na Przymorzu". Potem doda jeszcze coś o słoikach i podatkach, i widziały gały co brały.

      • 57 10

      • Tylko, że deweloperką na południu wycina zieleń, jak leci.

        A bloki stawiają okno w okno. I schemat pęka.

        • 3 2

    • (3)

      Przede wszystkim w centrum i na innych Przymorzach nie ma tylu mieszkań, na jakie jest zapotrzebowanie. Było by fajnie jakby wszyscy mogli mieszkać w centrum, ale tak się nie da.

      • 30 5

      • A po co mieszkac w centrum? Biedry lepsze? (1)

        Sushi więcej?

        • 3 3

        • Żeby do pracy chodzić piechotą

          A nie godzinę stać w korkach

          • 9 1

      • tak się nie da.

        Same plomby na Dolnym Mieście, Oruni, Chełmie, Siedlcach, Nowy Porcie czy Wrzeszczu dałyby dużą liczbą mieszkań. A miasto nie musiałoby inwestować w ciągnięcie infrastruktury, która jest już na miejscu.

        • 2 1

    • (2)

      Normalny człowiek, normalny Gdańszczanin cieszy się, gdy jego miasto się rozwija. Mieszka sobie w starej dzielnicy i serce mu rośnie, gdy widzi poprawki i usprawnienia w już istniejącej infrastrukturze. Fajnie jest też, gdy w nowych dzielnicach powstają nowe drogi, tramwaje, busy, pociągi. No ale w Pl zawiść i poczucie bycia lepszym to sport narodowy, stąd komentarze "trzeba było kupić w falowcu, a nie narzekać".

      • 47 6

      • Co? Moja córka Karynka gdy jedzie do mnie z wnusiem to mały Brajanek mało z wózka nie wypadnie na tych dziurach

        a wy chceta dróg na południu? To nam, nam wincyj się należy!

        • 10 14

      • Normalny człowiek i normalny gdańszczanin

        nie mają akurat specjalnych powodów do radości z niczym nieskrępowanej sr*czki deweloperskiej wykupywanej pod najem krótkoterminowy. Bo przez to sam musi zapłacić więcej za mieszkanie, a miasto brzydnie.

        • 2 1

    • Niech słoiki zaczną płacić w Gdańsku podatki. (4)

      • 15 12

      • A skąd wiesz, że nie płacą? Pracujesz w US? (3)

        • 18 3

        • (2)

          część słojów nie płaci i nie rejestruje w GD swoich wehikułów

          • 8 6

          • Ba, nawet część rodowitych Januszy rejestruje gdzie indziej (1)

            Bo pare groszy na OC zyska, więc okazja nie od przepuszczenia...

            • 6 0

            • Posiadanie auta z blacha inna niż GD nie oznacza zawsze , ze toś płaci podatki gdzie indziej. Ale to wystarczy mieć podstawową wiedze o funkcjonowaniu swojego Panstwa

              • 6 1

    • (2)

      ...i tu się zgadza !!! najwięcej do powiedzenia zawsze mają ci co u mamusi pod spódnicą mieszkają i liczą tylko na spadek czyli własne odziedziczone 23 m/kw w bulwarze slamsów... w rozpadającym się wrzeszczu i innej dzielnicy.
      Czekamy na słynny tekst o tanich domeczkach

      • 16 4

      • (1)

        Nie wszyscy odziedziczyli. Ja mając wybór wziąć kredyt na 3 pokoje na południu lub dwa w starej dzielnicy wybrałem dwa pokoje. Kosztowało mnie to prawie 10 lat pracy i nie żałuję, mieszkanie spłacone, wszędzie mam blisko. Ośrodek zdrowia, sklepy, pocztę, szkoły, żłobek. 300m do tramwaju, autobusu czy nawet postoju taksówek. Oczywiście są minusy, nie mogę sobie wykupić miejsca parkingowego, co najwyżej garaż, ale na takowy trzeba przygotować ok 45tys PLN. Zieleń niezbyt zadbana, a i przydałby się trzeci pokój. Do pracy jadę 15min, a pokonuje dystans 22km.

        • 5 3

        • Gajowy

          To właściwe o co Ci chodzi?

          • 3 0

    • Zobaczysz Nowa Swietokrzyska jak swinia niebo

      • 5 1

    • Szkoda słów , przeciągają jak zwykle

      Kiedy w końcu zrozumiecie ,że miasto ma gdzieś "kwikanie" owieczek na internecie.Liczą się partykularne interesy pewnych grup a do nich należą deweloperzy dla ,których wydaje się zezwolenia na budowę.Widać postawę rządzących.Jak się zmieniły statystyki ruchu ulicy Świętokrzyskiej w ciągu 15 lat do liczby mieszkańców ? W jakiej sytuacji stawia miasto ludzi codziennie wyjeżdżających do pracy , płacących podatki ?

      • 4 2

    • (1)

      Koszt skm będzie większy niż wybudowanie linii tramwajowej lub nawet dwóch. Miasto powinno stawiać na tramwaje

      • 4 1

      • To prawda

        Miasta samego nie stać na PKM na Południe, chyba że pomoże Marszałek...

        • 3 0

    • 500 baniek z miejskiej kasy na spalarnie dla regionu sie znalażło a 20 dla mieszkańców to za dużo?

      wstyd myśleć o korzyściach dla zagranicznego operatora spalarni za 500 milionów i jednocześnie tłumaczyć mieszkańcom że 40 milionów na potrzebna im infrastrukturę to za drogo

      • 12 2

    • Nowa Świętokrzyska priorytet

      Nowa Świętokrzyska miała być do 2020 wybudowana...niestety...inne priorytety...A teraz ruszyły budowy kolejnych osiedli na Południu /Niepołomnicka, Wielkopolska/, jak ruszy od września szkoła to nie wyjedziemy z domu...takie będą korki...

      • 2 0

  • Kolejny przykjład ze szkoda kasy na tramwaje ,które są nieekonomiczne za drogie ,kosztowne w utrzymaniu (21)

    zajmują za wiele miejsca a ich budowa przedłuża się latami.Jak bardzo sa awaryjne wie każdy kto z nich korzysta .Ich epoka już dano się skończyła i niema się co dziwic ze nawet te nowe sa bardzo awaryjne a fabryka w Polsce jest w upadłości. Nikt z mieszkańców nie chce mieszkac przy torowisku bo jaki to jest hałas wie każdy poza nawiedzonymi zwolennikami torów w mieście.Oprucz niepotrzebnych i kosztownych petli które zajmują miejsca to ze tez stoja w korkach a każdym skrzyżowaniu i zajmują miejsce na ulicach .Wszedzie na swiecie zastepuje się je Autobusami które nie mają żadnych wad i wjadą wszędzie nie blokują linii.A bus pasy powodują ze nie stoją w korkach nigdzie i nie truja spalinami bo sa już bez ich emisji.

    • 44 147

    • Amerykanie też tak twierdzili przed wojną. Polikwidowali w niektórych miastach tramwaje na rzecz autobusów. (6)

      A teraz kwiczą coś o smogu. Bo smog to też pył z opon. Opona autobusu ściera się w ciągu kilku lat o 4 kg.

      • 22 10

      • Wyciągać wnioski z działań amerykańskich (1)

        Dzisiaj Amerykanie mogą pluć sobie w brodę, że w wyniku działań potężnego lobby samochodowego na przełomie lat 40/50 zlikwidowali środki komunikacji miejskiej min. tramwaje w większości miast. System metra nie obsługuje wszystkich amerykańskich aglomeracji, autobusy miejskie mają łatkę środka transportu biedoty i przestępców, połączeń na przedmieścia praktycznie nie ma. Owszem mają śliczne węzły typu krzyż maltański, sześciopasmowe autostrady rozcinające tkankę miejską, ale co z tego, jeśli to wszystko stoi?

        • 11 12

        • zeby przynajmniej twoja głupota była zróznowarzona ,ale niestety ma przewage 99 do 1 :)

          • 2 3

      • Facet startuj na prezydenta w USA mieszka 380mln ludzi ale ty znasz opinie wszystkich :)

        • 12 4

      • taa, bo tory się nie ścierają... (2)

        czy twój tramwaj potrafi zmienić trasę gdy jest remont torów, albo ominąć inny zepsuty tramwaj, ostro zakręcić, zawrócić, podjechać pod górę? nie, a na dodatek kosztuje krocie, i nic innego po jego torach nie pojedzie. totalna strata czasu, przestrzeni i pieniędzy.

        • 12 4

        • (1)

          no tak autobus ostro zakreci a na pewno ominie korki

          • 7 5

          • Jak zamiast torów będzie buspas...

            ... To spoko.

            • 2 1

    • Ta wiedza to wyniesiona z kazania z ambony? Powiało zapadłą XIX w wsią...

      • 3 7

    • Chyba na odwrót. (2)

      W wielu miastach w Europie i na świecie przywraca się, bądź buduje się nowe linie tramwajowe, a nawet całe sieci tramwajowe, a nie zastępuje się elektrycznymi autobusami, trolejbusami bądź dieslowskimi autobusami.

      • 10 8

      • Wymień jedno miasto na zachodzie gdzie buduje się 'całe sieci tramwajowe'. (1)

        • 2 0

        • Edynburg.

          Wymienili na nowe wodociągi i kanalizację, przygotowywali się do tego parę lat.

          • 1 0

    • Prostaczki wy ameryke to co najwyzej w TV widzieliscie a brednie wyzssane z palca moze kazdy taki wiejski inteligent pisac (1)

      Ale idąc twoim tropem myslenia skoro to opony wywołują smog to w miescie jest tylko 10 % autobusów a pozostałe transport towarów i prywatny. Ale To już było dla ciebie za trudne do zrozumienia własnej głupoty.I jeszcze jedno Polska to nie USA niema najmniejszego porównania a już nie wspominając o całkiem innym rozkładzie i rozwoju miast.Ale chłopina oderwany od brony tego nie ogarnie .I jeszcze jedno jedno .Nigdzie w Europie zachodniej niema rozwoju tramwajów .Za to jest dynamiczny rozwój autobusów właśnie z tego względu ,ze są już bez emisji spalin .Można je wprowadzić wszędzie natychmiast i nie maja żadnych wad torowisk i tramwajów. A w Gdańsku gdy maja awarie te tramwajowe szroty to autobusy je zastępują ,gdyby nie one był by paraliż komunikacyjny!! Najlepszym przykładem jest też Gdynia bo trolejbusy nie zabierają na jezdni miejsca w razie awarii nie blokują linii. I bez niej na akumulatorach potrafią przyjechać nawet do Gdańska. Ale wielbiciele szyn w Gdańsku jak widać aktywni w chwaleniu się głupotą.

      • 11 6

      • Nigdzie w Europie zachodniej niema rozwoju tramwajów

        Kurcze, a Miluza to gdzieś na Wschodzie, czy północy jest?

        • 5 6

    • no wreszcie rozsądny komentarz (5)

      Dość mam już tej tramwajowej obsesji!! O ile tańszy i efektywniejszy jest autobus na buspasie, tego chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć - poza fanatykami z FRAGów itp.

      • 11 7

      • Co za stado d**ili się tutaj zleciało? (3)

        Ale mam dla Was propozycję: nie ma sprawy, zabieramy na Grunwaldzkiej, Podwalu Przedmiejskim i Hallera po 1 pasie na buspas, a jak ludzie opuszczą tramwaje, to je wtedy zlikwidujemy. Pasi?

        • 6 5

        • To przecież zorganizowana akcja mieszkańców paru kamienic

          Którzy boją się, że tory zabiorą im ich darmowe miejsca parkingowe...

          • 5 7

        • Sam nim jestes matole a tramwaj miejsca na grunwaldzkiej nie zabiera (1)

          Wszedzie gdzie jest tramwaj mozebyci bus pas.I sklerotyku to wyznawcy torowisk na kołobrzeskiej i wszędzie chcą likwidować pasy ulic pod tramwaj.!!

          • 5 4

          • Nie może.

            Przy Manhatanie nie ma możliwości wsadenia autobusów na tory. Na dworcu Głównym takoż.

            • 2 2

      • Jedź sobie do Poznania i porównaj szybki tramwaj z autobusem. Różnica jest dosyć duża na korzyść tramwaju

        • 5 3

    • dokladnie tak tramwajowy złom wynocha z Gdańska ,ale kto wtedy by kupował złom tramwajowy z Niemiec poza Gdańskiem nikt

      no i teraz wiadomo kto jest wazeliniarzem władz miasta.

      • 2 4

    • Ta

      A potem placz ze bus pasy zabieraja jezdnie

      • 2 1

  • Firmy chcą zarobić dużo jak najwięcej (8)

    kolejny przetarg to magicznie obniżą poziom cenowy.
    A może by zrobić spółkę miejską i niechaj ta buduje a nie zarabiają se jacyś a potem mają na nowe q8 i inne cuda

    • 36 34

    • Proponuję

      Założyć firmę i budować za darmo :)
      Skoro firmy takie pazerne i tylko chcą się nachapać na biednym budżecie samorządu

      • 11 7

    • (1)

      Spółkę miejska? To nagle koszty będą 2x większe. Na głowę upadłeś?

      • 18 2

      • Raczej 3x

        • 8 2

    • (1)

      Czyli wracamy do rozwiązań PRL? Z tego co chyba historia pokazała, słabo ten system się sprawował.

      • 11 4

      • No wracamy, neokomunisci z pisu już o to dbają

        • 5 1

    • Spólki miejskie sa najdroższe

      Bo trzeba sowicie opłacic wszystkich znajomych i krewnych w zarzadzie

      • 6 0

    • To chyba akurat nic dziwnego

      Celem każdej firmy jest wypracowanie jak największego zysku - to nie instytucje charytatywne.

      • 6 1

    • I dobrze

      Z platfusow mozna zdzierac

      • 0 0

  • W kosztach firmy muszą uwzględnić kary za opóźnienia. (4)

    Bo w Gdańsku mało co się buduje zgodnie z planem. Przeważnie drożej, później i nie do końca tak, jak zaplanowano.

    • 60 17

    • Jaka kara za roczne opóźnienie tramwaju na Stogi? (3)

      Jaka kara za roczne opóźnienie nowej bukonskiej? Jaka kara za dwuletnie opóźnienie wiaduktu na Zaroślaku?
      Odpowiedz: nie ma. A dlaczego każdy może sobie sam odpowiedzieć.

      • 15 4

      • i na Stogach i na Zaroślaku przyczyny są znane (2)

        Brak w istniejących planach wszystkich sieci gazowych, energetycznych, wod-kan. Plus odkrycie resztek starych fortyfikacji przy Okopowej. Skutek to wstrzymanie budowy, nowe uzgodnienia, uzupełnienia projektów, zatwierdzenia, itp.

        • 10 2

        • jak forum budowali też był problem z wodą, prądem i światłowodem do biblioteki. Instalacja szła ale 6,5 metra dalej niż na planach... a gdzie geodeta był w tamtych czasach ??? koparka wyrwała, trudno naprawi się.

          • 4 1

        • po cotakiemu tłumczysz coś o czym wiadomo od dawna

          on i tak nie jest wstanie tego zrozumieć, zresztą pisze że sam sobie odpowie

          • 1 1

  • To zacząć od 2 etapu.. (3)

    Ma być tańszy od 1 i skoro miasto ma środki to na razie zakończyć tory przy łódzkiej rozjazdem z nawrotem x dla tramwajów dwukierunkowych

    • 40 9

    • Ale to nic nie da.

      Te 500m do nowej pętli można się przejść.

      • 2 0

    • nie pisz takich skomplikowanych rzeczy bo te głąby w tym urzędzie miasta i tak nic nie zrozumieją jak przeczytają co napisałeś

      • 3 1

    • dokładnie!!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.