- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (316 opinii)
- 2 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (266 opinii)
- 3 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (87 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (115 opinii)
- 5 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (255 opinii)
- 6 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (122 opinie)
Trawy przesłoniły nagrobki na cmentarzu wojennym
Wojewoda, który odpowiada za opiekę nad wojennymi cmentarzami, nie zlecił w tym roku ich pielęgnacji. W efekcie na Cmentarzu Żołnierzy Radzieckich w Gdańsku trawy zaczynają przesłaniać nagrobki.
Koszty utrzymywania cmentarzy wojennych ponosi budżet państwa. Ustawa precyzuje, że wojewoda może, w drodze porozumienia, powierzyć jednostce samorządu terytorialnego obowiązek utrzymania grobów i cmentarzy wojennych, z jednoczesnym przekazaniem odpowiednich funduszy.
Tak też odbywało się to w Gdańsku przez lata: wojewoda zlecał Gdańskiemu Zarządowi Dróg i Zieleni opiekę nad takimi miejscami, a także płacił za nią. Na podstawie porozumienia między wojewodą pomorskim a gminą Gdańsk z 2012 roku - i każdego roku aneksowanego - utrzymywane były następujące nekropolie:
- Cmentarz Żołnierzy Radzieckich (właściwie Cmentarz Wojenny Żołnierzy Armii Radzieckiej),
- Cmentarz Pomnik Bohaterów Zaspa, zlokalizowany przy ul. Chrobrego,
- Cmentarz Żołnierzy Wojska Polskiego na Westerplatte wraz z mogiłą zbiorową Żołnierzy Wojska Polskiego,
- mogiła zbiorowa Żołnierzy Wojska Polskiego, zlokalizowana na terenie Cmentarza Centralnego Srebrzysko,
- dwie mogiły zbiorowe ofiar terroru, zlokalizowane na cmentarzu parafialnym na Matarni.
Jednak w tym roku takiego porozumienia nie podpisano. Dlaczego?
- Ze swojej strony dołożyliśmy wszelkich starań, aby sfinalizować formalności. Do dnia dzisiejszego Pomorski Urząd Wojewódzki nie podjął jednak żadnych działań mających na celu zakończenie sprawy i do chwili obecnej Gmina Gdańsk nie otrzymała od wojewody dotacji celowej na utrzymanie grobów i cmentarzy wojennych. Warto przypomnieć, że to wyjątkowy rok. W tym roku obchodzimy 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
O komentarz poprosiliśmy Pomorski Urząd Wojewódzki. Informacja, którą uzyskaliśmy, jest lakoniczna.
- Informujemy, że umowa na ten rok jest procedowana - brzmi odpowiedź biura prasowego wojewody pomorskiego.
Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, opóźnienie ma być związane z planem przekazania opieki nad cmentarzami wojennymi Muzeum II Wojny Światowej. Wysłaliśmy w tej kwestii pytania do tej placówki w czwartek przed południem. Gdy tylko otrzymamy odpowiedź, załączymy ją do treści artykułu.
Efekt? Na Cmentarzu Żołnierzy Radzieckich przy ul. Generała Antoniego Giełguda w Gdańsku trawy są tak wysokie, że przesłaniają już nagrobki żołnierzy. Warto wspomnieć, że wzorcowo zadbany jest nieodległy Cmentarz Żołnierzy Francuskich, który ma stałego opiekuna, wykonującego swoje obowiązki na zlecenie Ambasady Francji w Polsce.
Historię tej nekropolii opisaliśmy w artykule Pochowani pod trójkolorowym sztandarem. Wojskowy Cmentarz Francuski w Gdańsku.
Bujne trawy w wielu częściach miasta
Ale zaniechania w utrzymaniu zieleni widać nie tylko na cmentarzach. W wielu miejscach na mapie Gdańska można natknąć się na trawniki, które na pierwszy rzut sprawiają wrażenie zaniedbanych.
Od kilku tygodni w Raporcie z Trójmiasta pojawiają się wpisy naszych czytelników, dotyczące trawników na terenie Gdańska, a właściwie ich niekoszenia. Poniżej przykład jednego z takich wpisów.
Nieskoszone trawniki na Oruni (10 opinii)
Nie we wszystkich przypadkach jest to wynik zaniedbania, lecz celowe działanie. Miejscy ogrodnicy tłumaczą, że bujne trawy są źródłem pożywienia i schronienia dla pszczół, motyli, ptaków i innych pożytecznych zwierząt.
Herb Gdańska w końcu oczyszczony, ale pas rozdziału już nie
Nie każdy niekoszony trawnik można jednak wytłumaczyć w ten sposób. Na pewno nie o owadach myślano, gdy zaniedbano koszenie okolic herbu Gdańska, znajdującego się na pasie zieleni między jezdniami ulicy Elbląskiej, na wjeździe do Gdańska od strony rafinerii.
- Kompletnie nie rozumiem postępowania z utrzymaniem zieleni wzdłuż ulicy Elbląskiej - zwrócił nam uwagę pan Zbigniew. - Gdańsk jest piękny, zielony, pełen kwiatów. Ale na ul. Elbląskiej, jadąc od rafinerii do centrum miasta, widzimy zarośnięte trawniki, chwasty sięgające niekiedy metra wysokości. Herb Gdańska ułożony z kwiatów przy wiadukcie nad trasą Sucharskiego jest zarośnięty i zachwaszczony. Taki widok wita wszystkich wjeżdżających do Gdańska od strony Warszawy. Od wielu lat jeżdżę codziennie tą trasą. Nie potrafię zrozumieć, dlaczego miasto zapomina o tej części miasta - napisał nasz czytelnik.
Gdy pojechaliśmy na miejsce, by zweryfikować jego doniesienia, natknęliśmy się na pracowników, którzy właśnie oczyszczali okolice herbu z traw i chwastów.
Jednak zdaniem pana Zbigniewa poza okolicami herbu nic się nie zmieniło.
- Niestety, problem nie został rozwiązany, ponieważ trawa i chwasty zostały wykoszone jedynie przy herbie, a pozostała część ulicy Elbląskiej i Podwala Przedmiejskiego wciąż jest zarośnięta chwastami i trawą. Wygląda to niestety bardzo źle.
Miejsca
-
Cmentarz Muzoleum Żołnierzy Radzieckich Gdańsk, gen. Antoniego Giełguda
Miejsca
Opinie (236) ponad 10 zablokowanych
-
2019-07-05 07:34
Opinia wyróżniona
(13)
Najbardziej zatrważa mnie to, że z tak błahej rzeczy jak skoszenie trawy na cmentarzu można zrobić tak wielki, biurokratyczny problem. Po co jakieś wieczne procedowania umów z samorządami, przyznawanie dotacji itd. W normalnym kraju taki Urząd Wojewódzki po prostu dałby jakimś pracownikom interwencyjnym albo więźniom kosy, parę złotych do kieszeni
Najbardziej zatrważa mnie to, że z tak błahej rzeczy jak skoszenie trawy na cmentarzu można zrobić tak wielki, biurokratyczny problem. Po co jakieś wieczne procedowania umów z samorządami, przyznawanie dotacji itd. W normalnym kraju taki Urząd Wojewódzki po prostu dałby jakimś pracownikom interwencyjnym albo więźniom kosy, parę złotych do kieszeni i jazda. Ewentualnie w ramach przetargu wyłonić firmę, która by to organizowała. Niestety, jestem zdania, że przy takich akcjach główną rolę gra polityka oraz powierzanie nikomu niepotrzebnej pracy urzędnikom. Para idzie w gwizdek.
- 217 16
-
2019-07-06 21:46
Jeśli urząd który za coś odpowiada nie może tego zrobić oznacza to, że jest niepotrzebny.
- 0 0
-
2019-07-06 05:33
Przecież to celowe działanie
W rządzie teraz działa frakcja dawnej solidarności walczącej, która wszystko co radzieckie, czy kojarzące się z Rosją wytnie i zniszczy.
Taka nienawiść, która objawia się między innymi brakiem szacunku do tych poległych między innymi...- 0 2
-
2019-07-05 14:45
obywatel (2)
Wstyd, oni ginęli także za nas, daleko od swoich domów, a tu problem o głupie skoszenie trawy.
- 5 2
-
2019-07-05 22:15
Ale zanim zginęli to sobie też poużywali. Również na Polkach, dzieciach i starszych paniach.
- 2 1
-
2019-07-05 19:07
Kacapy zgineli za nas???Chyba za ciebie dzbanie
- 1 1
-
2019-07-05 09:47
panu Zbigniewowi cebula do mózgu uderzyła (1)
po to się zostawia łąki, żeby owady mogły żyć, między innymi pszczoły i bąki, które to zapylają drzewa, pytam czy Zbigniew chce zlikwidować wszystko, żeby nic nie było
- 8 0
-
2019-07-05 10:24
Wstyd
A czemu to nie zajmą się cmentarzami jeśli to państwowe, tam też można stawiać pomniki do woli.
- 2 2
-
2019-07-05 08:09
normalny kraj a wojewoda i rząd (5)
Właśnie jak często mówiąc o Polsce używamy zwrotu "w normalnym kraju", ale w tym wypadku akurat to nie jest nie normalne, tylko raczej celowe, polityczne działanie wojewody. Rozgrywa kolejną partię akcji przeciwko samorządowym władzom Gdańska. Taki ciąg dalszy akcji Westerplatte, 4 czerwca itp Sądzę nawet, że to nie on wymyślił, tylko specjaliści od kształtowania opinii, doradcy wyborczy partii rządzącej. Zresztą bardzo dobre posunięcie, gdyby nie tekst Trójmiasta,
- 12 13
-
2019-07-05 09:49
adolf kłamczenko realizuje swój plan Polska w ruinie (3)
zrujnował już pół kraju, teraz czas na drogą połowę
- 4 9
-
2019-07-05 10:39
(2)
Emerytura 2000+ uciska na dekiel?
- 3 3
-
2019-07-05 18:38
zapytaj kłamczenki co zrobił z pieniędzmi ze spółek państwowych
które po okrągłym stole między siebie podzielili, mały, komunistyczny złodziej i cwaniak
- 2 0
-
2019-07-05 13:33
poPiSowe kadzidło z kaczego kupra do łba uderzyło?
- 4 3
-
2019-07-05 08:15
tonie jest akcja antysamorządowa bo samorząd nic nie ma do tych cmentarzy jak wyczytałeś z artykułu, tylko zwyczajowa akcja antyrosyjska
- 10 4
-
2019-07-05 07:13
Opinia wyróżniona
Jak są upały (15)
I się nie podlewa to lepiej nie kosić.inaczej wysycha na wiór.
Ogólnie koszenie staje się leko passe. Mi to pasuje bo za kosiarka nie przepadam :)
Ale z drugiej strony jeśli się nie chce kosić to trzeba sądzić odpowiednie łąkowe rośliny a nie po prostu zostawić jak jest by zarastało czym popadnie.- 159 14
-
2019-07-05 07:58
"koszenie staje się leko passe" !? (14)
Co za hipster to pisał?!
- 8 25
-
2019-07-05 09:25
(13)
Dowiedz się jak koszenie traw wpływa na jej kondycję, na kondycję małego ekosystemu, który tworzą trawniki. Dodatkowo to co napisał kolega powyżej jest w 100% prawdą - koszenie na krótko i brak regularnej pielęgnacji ( ciągle podlewanie - strata wody ) wysycha na wspomniany wiór. Tak było w zeszłym roku w wielu miejscach w Gdyni i w Gdańsku. Tak -
Dowiedz się jak koszenie traw wpływa na jej kondycję, na kondycję małego ekosystemu, który tworzą trawniki. Dodatkowo to co napisał kolega powyżej jest w 100% prawdą - koszenie na krótko i brak regularnej pielęgnacji ( ciągle podlewanie - strata wody ) wysycha na wspomniany wiór. Tak było w zeszłym roku w wielu miejscach w Gdyni i w Gdańsku. Tak - uporczywe koszenie traw w przestrzeni miejskiej jest passe - nie ma uzasadnienia ekonomicznego i jest szkodliwe dla ekosystemu.
Zbyt trudny temat dla polityków i podporządkowanym im firmom zajmujących się "pielęgnacją" zieleni.- 19 1
-
2019-07-05 19:36
(1)
Z tym, że skoszony trawnik szybciej wysycha, a nieskoszony nie, to bzdury. Rok czy dwa lata temu mieliśmy właśnie takie połacie nieskoszonego, wyschniętego siana na trawnikach w wielu miejscach Gdańska.
- 0 3
-
2019-07-05 20:02
nie chodzi o to, czy jest skoszony, czy nie
tylko o to, że wyschnięty trawnik jest bardziej wrażliwy i koszenie bardziej mu szkodzi, zwłaszcza jeżeli ścina się tyle długości na raz.
- 0 1
-
2019-07-05 10:07
idzcie sie leczyc (9)
koszenie jest passe kto wymysla takie zdania, to jest jakis dramat. nie chodzi o jakie jest koszenie tylko pitoly w stylu co jest modne a co nie jest. co to jest pudelek ?
- 5 13
-
2019-07-05 11:10
no i co z tego? (8)
Jeśli się okazuje iż koszenie generuje koszty, przyrodzie po prostu szkodzi, a korzyści jakie przynosi sa tylko natury estetycznej, to uświadomienie sobie tego faktu i jego upowszechnianie jest po prostu racjonalne.
A to że można używać mody do krzewienia racjonalnych i korzystnych postaw czy poglądów to chyba nic złego i bez sensu z tego czynić zarzut... Choć jak widać można...- 10 1
-
2019-07-05 19:38
(1)
W takich niekoszonych trawach jest mnóstwo kleszczy. Chorych kleszczy, które roznoszą boreliozę. Jak wam kochany piesek zachoruje i zdechnie, to zmienicie może zdanie.
- 0 5
-
2019-07-05 20:00
Pal licho bioróżnorodność
Ważne żeby pieska kleszcz nie ugryzł.
- 2 1
-
2019-07-05 12:23
to jest cmentarz wojskowy (5)
- nie twoje poPiSowe podwórko z miejscem na kaczanienie się burka
- 1 7
-
2019-07-05 19:36
udało ci się dołączyć PIS do wątku :o)
racja ,oni są wszędzie
- 0 0
-
2019-07-05 12:41
no i co z tego? (3)
byłeś kiedyś w Karpatach?
Wiesz ile tam jest opuszczonych cmentarzy z I wojny? Widziałeś je?
To ze krzaki rosną pośród grobów w jakikolwiek sposób odbiera zmarłym godność?
Poza tym mieszanie w to polityki wskazuje na jakieś ostre zaburzenia postrzegania- 9 0
-
2019-07-05 13:35
a byłeś kiedyś pod monteCasino ... albo na cmentarzu żołnierzy gen.Maczka? (1)
co? też taki syf i tak poPiSowo nieporządkowane?
- 0 3
-
2019-07-05 15:47
POpisowo
to ci się mózg zlasował
- 4 0
-
2019-07-05 13:28
Karpaty karpatami
ale ten cmentarz jest prawie w centrum miasta, więc wypadałoby, żaby porządek był. A co za różnica kto tam leży, bałagan jest bałagan i jak to wojewoda z Zielenią rozwiążą to już ich sprawa, jak dla mnie mogą zatrudnić do ogarnięcia tego nawet samych brodaczy w rurkach
- 0 5
-
2019-07-05 09:38
skoszony, zadbany trawnik ma jakiś swój urok mimo wszystko.
Ale taki w mieście to jest tylko przy mcdonaldach :)
Więc jesli ma byc tak (jak zazwyczaj jest w przestrzeni miejskiej) ze przechodzi od stadium "zachwaszczone niewidomoco" do stadium "wyschnięta szczecina" bez stanów pośrednich to "kwietna łąka" jest 100x lepszym rozwiązaniem.- 15 0
Wszystkie opinie
-
2019-07-05 07:06
Tak dbają urzędnicy (8)
Później człowiek widzi takie zaniedbania i wielkie oburzenie, że są wprowadzane jakieś specustawy. Jakby dbali o takie miejsca jak Westerplatte czy ten cmentarz takie rzeczy mają miejsce.
- 59 32
-
2019-07-05 07:24
nasz wojewoda
Ale jak wynika z tekstu, to nie wina miasta tylko wojewody, który reprezentuje rząd.
- 19 6
-
2019-07-05 07:25
Wojewoda (1)
to przedstawiciel rządu który tak bardzo popierasz a nie samorząd. Ale chyba za trudne to dla ciebie
- 19 6
-
2019-07-05 12:24
bo żadne płacze i krzyki ICH nie przekonają, że Czarne jest Czarne, a Białe jest Białe :))))
- 4 1
-
2019-07-05 07:36
to wojewoda a nie urzędnicy.
Ale przecież gdańscy urzędnicy nie mają z tym zarośniętym cmenarzem nic wspólnego, tylko zawalil sprawę wojwoda. Być może celowo, ale być może z nieudolności. To jasno i prosto z tego artykułu wynika.
- 15 3
-
2019-07-05 08:11
Zły adres
To właśnie Wojewoda Pomorski jest z tej opcji, co to spec ustawy chce wprowadzić. Jak przejmą Westerplatte, to pewnie też wszystko trawą tym razem wzorcowo zarośnie. Najlepiej mu wychodzi akcja zmiany patronów ulic, np. Dąbrowszczaków.
- 15 5
-
2019-07-05 09:03
A doczytałeś kto zaniedbał?
Wojewoda jest urzędnikiem państwowym, więc nie władze miejskie są tu winne! Westerplatte też miało miejsca zapuszczone, a należące do państwa, no ale propaganda...
- 10 5
-
2019-07-05 10:59
Dulczessa niech idzie pielic nagrobki swoich bohaterow
- 4 4
-
2019-07-05 15:22
Może to przodek?
Polecam dbać o groby rodziny
- 0 2
-
2019-07-05 07:06
Dramat. Jak ZDIZ ściął trawniki w mieście to wyschły na słomę (6)
I był artykuł. Jak przy grobach radzieckich nie ścięte to artykuł, że tragedia bo nie ścinają.
JPDL co za logika...
Mi się ta polska łąka z pięknymi kolorami bardzo podoba.- 104 21
-
2019-07-05 07:27
ZDiZ (1)
To, że cmentarz jest zarośnięty to nie ma nic wspólnego ZDiZ, cmentarzem zarządza rząd, reprezentowany przez wojewodę.
- 5 9
-
2019-07-05 07:54
Ty czytac nie umiesz?
Ze zrozumieniem ?
PS i bardzo dobrze że nie ścina.- 11 1
-
2019-07-05 08:16
(2)
trawy nie wysychają na słomę tylko na siano, słoma to produkt uboczny powstały przy koszeniu zbóż
mam nadzieję, że pomogłem wszystkim "miastowym"- 7 5
-
2019-07-05 09:04
(1)
Zboże to też trawa
- 8 0
-
2019-07-05 10:43
O kurcze nie wiedziałem. Od dziś palę zboże.
- 1 0
-
2019-07-05 22:14
Możesz rozwinąć skrót JPDL ?
- 0 1
-
2019-07-05 07:08
Ostatnio są ważniejsze sprawy w tym mieście (13)
POlityka, rydwany ,wojenka z Pis
- 127 66
-
2019-07-05 07:13
Skończ z tym głupim gadaniem (9)
Włącz sobie TVPis i tam ci wszystko wyjaśnią.
Pani Prezydent nie jest idealna a zakup tego rydwanu przypomina mi film Miś, ale wrzucanie wszystko do jednego wora walki z PIS-em jest po prostu męczące. Partia rządząca kupiła sobie wyborców rozdawnictwem publicznych pieniędzy, wzięła się za kilka poważnych tematów jak VAT i za to jej chwała. Ale ma wysoką skłonność do zawłaszczania władzy i decydowania o wszystkim za wszystkich. A na to zgody myślących samodzielnie gdańszczan (przynajmniej ich większości patrząc na wyniki wyborów) nie ma.- 25 27
-
2019-07-05 08:16
obie strony są chore
- 7 6
-
2019-07-05 09:08
mm
Lepiej ,ze rozdają wszystkim.A nie tylko sobie jak było za PO
- 16 7
-
2019-07-05 09:34
Smieję się z tekstów o ludziach "myślących samodzielnie", a popierających PO, albo Biedronia (1)
- 17 6
-
2019-07-05 11:26
lepiej myśleć samodzielnie
niż nie myśleć wcale i popierać pis...
- 9 7
-
2019-07-05 10:00
ma wysoką skłonność do zawłaszczania władzy..... (2)
jak każdy komu ktoś nie patrzy ciągle na ręce i w odpowiednim czasie nie przyp.... po łapach za kradzieże i rozdawnictwo. Mówisz o kupieniu wyborców - spoko tak samo to widzę bez dwóch zdań - ale nie bądź hipokrytom pokroju Schetyny lub innego ciołka z obecnej "opozycji", którzy po ogłoszeniu programu pier....ą w mediach, że to był ich pomysł i że został ukradziony przed wyborami. O myślacych samodzielnie Gdańszczanach ciężko nawet coś powiedzieć, bo widać było to myslenie na każdych poprzednich wyborach, gdy wybierany był od x lat ten sam typ, który nie był w stanie powiedzieć ile zarabia, skąd ma kasę itp. O wyborze Dulkieiwcz to nawet szkoda pisać, bo niby co ona miała do zaoferowania ? Nawet GW pisała o jej zarządzaniu jako wiceprezydent (potem zmieniła zwrot o 180 stopni....)
- 11 2
-
2019-07-05 21:20
(1)
Ten typ ty skurczysynu nazywal sie Pawel Adamowicz a ty kiju jeden do piet mu nie dorastasz buraku.I my Gdanszczanie go wybieralismy bo to najlepszy prezydent jakiego to miasto mialo.A co do Dulkiewucz to wybralibysmy kazdego byle nie z Pisu
- 1 2
-
2019-07-06 10:58
jemu nikt nie dorósł do pięt bo tyle ile on wziął w łapę od deweloperki to nikt go nie przebił a potem okazało się że to dziadek przywiózł złoto w walizce z robót w niemczech podczas II wojny. Skoro on tyle zarobił na robotach przymusowych to nie ma się co dziwić poparcia byłego prezydenta dla sprawy niemieckiej, przyznawania honorowego obywatelstwa byłemu esesmanowi, inni z robót wywozili kalectwo lub nie wracali
- 0 0
-
2019-07-05 10:05
Nie schlebiaj sobie z tym myśleniem...
PO takich dwóch ostatnich wyborach włodarzy Gdańska udałem się na wewnętrzną emigrację. Gdańsk podaję tylko jako miejsce urodzenia.
- 11 6
-
2019-07-06 10:54
obecna partia rządząca jak piszesz kupuje obywateli rozdawnictwem pieniędzy które pochodzą z podatków dziwne że takie rozdawnictwo istnieje w każdym normalnym kraju unii europejskiej. Natomiast poprzednia partia rządząca te same pieniądze rozdawała ale sobie i swoim koleżkom
- 0 0
-
2019-07-05 07:26
czytaj ze zrozumieniem (1)
(...) Wojewoda, który odpowiada za opiekę nad wojennymi cmentarzami, (...)
wojewoda nie jest z PO ten sam małostkowy i mierny wojewoda, który nie wysłał ekip żeby pomogły gdy wichura zabiła harcerzy na obozie w lesie- 18 12
-
2019-07-05 09:54
Udzielił głupiej wypowiedzi,
ale ekipy wysłał.
- 6 4
-
2019-07-05 07:53
Rydwan śmiechu.
Cała Polska z was się śmieje!
- 13 11
-
2019-07-05 07:10
Wojewoda ma gdzieś swoje obowiązki (3)
W UW jak za komuny. Nawet wyposażenie pasuje - ogólnie niezbyt zachęcające miejsce.... Ale PiSiorki mają tam swój ołtarzyk i reszta ich nie interesuje. Zastanawiam się po co urząd wojewody? Chyba tylko aby obsadzić swoimi!!!
- 85 68
-
2019-07-05 07:57
Za słownikiem PWN: "drelich «gruba, mocna tkanina bawełniana lub lniana, używana na ubrania robocze; też: ubranie z tej tkaniny"
- 6 5
-
2019-07-05 08:32
a obskurny, rozpadajacy sie mur oporowy na froncie Szpitala Wojewodzkiego (1)
od wielu lat w stanie rozpadu. w samym centrum miasta taka wizytowka,taki wstyd. Ten syfiasty murek to jest wlasnie logo wojewody gdanskiego.
- 6 6
-
2019-07-05 14:05
Szpital Wojewódzki?
Jeśli chodzi o szpital Copernicus przy Nowych Ogrodach, to podlega on pod marszałka województwa, a nie pod wojewodę.
- 4 1
-
2019-07-05 07:12
Pszczoly sie cieszą- nie kosić (5)
- 110 14
-
2019-07-05 07:14
trawy są wiatropylne.... (1)
- 2 16
-
2019-07-05 07:18
Ale
Nie koszony trawnik to nie tylko trawy porastają....
- 19 2
-
2019-07-05 18:46
Mam pomysł. Posadźmy tam zwykła naturalną Marichuanine. Problem z koszeniem zniknie. Można? Sprawa rozwiązana.
a urzednikow mozemy zwolnić.
- 2 0
-
2019-07-05 19:39
Chore kleszcze też się cieszą. (1)
- 1 3
-
2019-07-05 20:04
a kto ci każe po tych trawach łazić?
- 4 1
-
2019-07-05 07:13
(5)
Tym razem wygląda artystycznie. A na poważnie to wojewoda już nie raz pokazał, że jest małostkowym i mściwym człowieczkiem.
- 74 42
-
2019-07-05 07:14
Nie wymagaj od niego za dużo (3)
To wierny choć mierny, oddany Wodzowi człowiek władzy.
- 19 10
-
2019-07-05 07:38
niestety (2)
To wojewoda na miarę naszych czasòw
- 14 7
-
2019-07-05 10:38
zemscil sie na was, podsuwajac wam dulkiewicz jako kierujaca miastem (1)
diabelski plan a durnie sie na niego zlapali. i kto tu jest glupi?
- 7 2
-
2019-07-05 14:05
dobre xD
- 4 1
-
2019-07-05 10:37
Pewnie dlatego namascil Dulkiewicz na stanowisko
Oj tu rzeczywiscie mozesz miec racje. bo takiej zakaly nie zrobil zaden poprzedni wojewoda.
- 6 3
-
2019-07-05 07:13
Opinia wyróżniona
Jak są upały (15)
I się nie podlewa to lepiej nie kosić.inaczej wysycha na wiór.
Ogólnie koszenie staje się leko passe. Mi to pasuje bo za kosiarka nie przepadam :)
Ale z drugiej strony jeśli się nie chce kosić to trzeba sądzić odpowiednie łąkowe rośliny a nie po prostu zostawić jak jest by zarastało czym popadnie.- 159 14
-
2019-07-05 07:58
"koszenie staje się leko passe" !? (14)
Co za hipster to pisał?!
- 8 25
-
2019-07-05 09:25
(13)
Dowiedz się jak koszenie traw wpływa na jej kondycję, na kondycję małego ekosystemu, który tworzą trawniki. Dodatkowo to co napisał kolega powyżej jest w 100% prawdą - koszenie na krótko i brak regularnej pielęgnacji ( ciągle podlewanie - strata wody ) wysycha na wspomniany wiór. Tak było w zeszłym roku w wielu miejscach w Gdyni i w Gdańsku. Tak - uporczywe koszenie traw w przestrzeni miejskiej jest passe - nie ma uzasadnienia ekonomicznego i jest szkodliwe dla ekosystemu.
Zbyt trudny temat dla polityków i podporządkowanym im firmom zajmujących się "pielęgnacją" zieleni.- 19 1
-
2019-07-05 09:38
skoszony, zadbany trawnik ma jakiś swój urok mimo wszystko.
Ale taki w mieście to jest tylko przy mcdonaldach :)
Więc jesli ma byc tak (jak zazwyczaj jest w przestrzeni miejskiej) ze przechodzi od stadium "zachwaszczone niewidomoco" do stadium "wyschnięta szczecina" bez stanów pośrednich to "kwietna łąka" jest 100x lepszym rozwiązaniem.- 15 0
-
2019-07-05 10:07
idzcie sie leczyc (9)
koszenie jest passe kto wymysla takie zdania, to jest jakis dramat. nie chodzi o jakie jest koszenie tylko pitoly w stylu co jest modne a co nie jest. co to jest pudelek ?
- 5 13
-
2019-07-05 11:10
no i co z tego? (8)
Jeśli się okazuje iż koszenie generuje koszty, przyrodzie po prostu szkodzi, a korzyści jakie przynosi sa tylko natury estetycznej, to uświadomienie sobie tego faktu i jego upowszechnianie jest po prostu racjonalne.
A to że można używać mody do krzewienia racjonalnych i korzystnych postaw czy poglądów to chyba nic złego i bez sensu z tego czynić zarzut... Choć jak widać można...- 10 1
-
2019-07-05 12:23
to jest cmentarz wojskowy (5)
- nie twoje poPiSowe podwórko z miejscem na kaczanienie się burka
- 1 7
-
2019-07-05 12:41
no i co z tego? (3)
byłeś kiedyś w Karpatach?
Wiesz ile tam jest opuszczonych cmentarzy z I wojny? Widziałeś je?
To ze krzaki rosną pośród grobów w jakikolwiek sposób odbiera zmarłym godność?
Poza tym mieszanie w to polityki wskazuje na jakieś ostre zaburzenia postrzegania- 9 0
-
2019-07-05 13:28
Karpaty karpatami
ale ten cmentarz jest prawie w centrum miasta, więc wypadałoby, żaby porządek był. A co za różnica kto tam leży, bałagan jest bałagan i jak to wojewoda z Zielenią rozwiążą to już ich sprawa, jak dla mnie mogą zatrudnić do ogarnięcia tego nawet samych brodaczy w rurkach
- 0 5
-
2019-07-05 13:35
a byłeś kiedyś pod monteCasino ... albo na cmentarzu żołnierzy gen.Maczka? (1)
co? też taki syf i tak poPiSowo nieporządkowane?
- 0 3
-
2019-07-05 15:47
POpisowo
to ci się mózg zlasował
- 4 0
-
2019-07-05 19:36
udało ci się dołączyć PIS do wątku :o)
racja ,oni są wszędzie
- 0 0
-
2019-07-05 19:38
(1)
W takich niekoszonych trawach jest mnóstwo kleszczy. Chorych kleszczy, które roznoszą boreliozę. Jak wam kochany piesek zachoruje i zdechnie, to zmienicie może zdanie.
- 0 5
-
2019-07-05 20:00
Pal licho bioróżnorodność
Ważne żeby pieska kleszcz nie ugryzł.
- 2 1
-
2019-07-05 19:36
(1)
Z tym, że skoszony trawnik szybciej wysycha, a nieskoszony nie, to bzdury. Rok czy dwa lata temu mieliśmy właśnie takie połacie nieskoszonego, wyschniętego siana na trawnikach w wielu miejscach Gdańska.
- 0 3
-
2019-07-05 20:02
nie chodzi o to, czy jest skoszony, czy nie
tylko o to, że wyschnięty trawnik jest bardziej wrażliwy i koszenie bardziej mu szkodzi, zwłaszcza jeżeli ścina się tyle długości na raz.
- 0 1
-
2019-07-05 07:13
Śladem nowych malowanych ścieżek rowerowych
I słupków. Tylko tu. Cana za jeden za 3tys. Słupków 100zł.
- 20 3
-
2019-07-05 07:18
Najlepiej by było, jak było.
- 34 17
-
2019-07-05 07:21
mania koszenia (5)
moim zdaniem to głupia moda, koszenie wszystkiego na 2 cm.
- 82 30
-
2019-07-05 08:53
(2)
W sumie lubię jak trawa nie jest koszona. Są zawsze jakieś kwiatki itp. I tak szczerze, te nagrobki wyglądają całkiem ładnie w tej trawie :)
- 14 5
-
2019-07-05 09:06
(1)
Tak jak koszenie powinno być wyjątkiem, to akurat w przypadku cmentarza ten wyjątek ma miejsce.
- 9 2
-
2019-07-05 12:11
zarośnie te stare cmentarze maja coś w sobie.
Jest kilka takich miejsc na Kaszubach. (ja znam dwa - jeden koło Będominka drugi w okolicach wsi Rąty)
Albo np w kapratach - cmentarze przy opuszczonych wsiach albo z wojenne z czasów I wojny
Choć czy akurat to samo dotyczy tego cmentarza to nie jestem pewien.- 3 2
-
2019-07-05 19:40
(1)
Tylko dziwne, że każdy kto ma domek, to jednak ścina trawę systematycznie, bo po prostu tak ładniej i wygodniej. I przede wszystkim bezpieczniej.
- 0 5
-
2019-07-05 20:06
nie, każdy domek tak robi, bo ludzie bezmyślnie podążają za modą
dlatego wszędzie trawniki i tuje. ludzie interesujący się ogrodnictwem pukają się tylko w czoło.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.