• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar dla pieszych, rowerzystów i komunikacji, na końcu dla aut

Szymon Zięba
1 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tablice zmiennej treści systemu Tristar nad al. Armii Krajowej w Gdańsku.

 Tablice zmiennej treści systemu Tristar nad al. Armii Krajowej w Gdańsku.

Odwrócenie priorytetów z podkreśleniem roli pieszych i rowerzystów, plany otwarcia na komercyjne aplikacje, większa cyfryzacja i usunięcie archaicznych funkcji. Tak wyglądają plany na rozwój systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Drogowcy z Gdańska podkreślają, że w momencie uruchomienia systemu udało się skrócić globalny czas przejazdu samochodów o ponad 18 proc., a komunikacji miejskiej - o ponad 9 proc.



Tristar powinien służyć przede wszystkim:

Trójmiejski Inteligentny System Transportu Aglomeracyjnego, czyli Tristar, w Gdańsku, Gdyni i Sopocie działa w pełni od grudnia 2015 roku. Szeroko zakrojona inwestycja, za którą gminy zapłaciły 180 mln zł, w pierwotnych założeniach miała wywołać poprawę płynności ruchu, przede wszystkim transportu zbiorowego i prywatnych pojazdów.

Jednak wraz z upływem czasu okazało się, że plany wykorzystania systemu w ten sposób są archaiczne, a Gdańsk - śladem europejskich większych miast - zaczął odchodzić od "premiowania" zmotoryzowanych uczestników ruchu na rzecz pieszych, rowerzystów i komunikacji miejskiej.

Z tego powodu system Tristar w ostatnim czasie otrzymał nowe założenia, a "piramida" priorytetów uczestników ruchu została odwrócona. Jak zapowiadają drogowcy, jest to kierunek, w którym system ma się rozwijać w przyszłości.

Najpierw piesi i rowerzyści, potem komunikacja, na końcu auta



- Dobrym przykładem jest al. GrunwaldzkaMapka w Gdańsku, gdzie próbowano wprowadzić wieloetapowe przejścia dla pieszych. To się nie sprawdziło nie dlatego, że nie udało się poprawić płynności jazdy samochodów, a dlatego, że znacznie pogorszyłoby to sytuację pieszych, którzy byliby zmuszeni do pokonywania ulicy na kilka razy - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora ds. zarządzania Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Wieloetapowe przejścia dla pieszych na Grunwaldzkiej się nie sprawdziły. Wieloetapowe przejścia dla pieszych na Grunwaldzkiej się nie sprawdziły.
Drogowcy zaznaczają przy tym, że zmiany w funkcjonowaniu Tristara nie odbiły się na pogorszeniu płynności w ruchu samochodowym i tramwajowym.

- Badania w momencie uruchamiania systemu wykazały, że udało się skrócić globalny czas przejazdu pojazdów indywidualnych o 18,3 proc., a komunikacji miejskiej - o 9,1 proc. - wylicza Tomasz Wawrzonek.
To dobre wyniki, choć twórcy systemu Tristar planowali zoptymalizowanie czasu podróży w Trójmieście średnio o ok. 20 proc. Takiego wyniku nie udało się osiągnąć żadnemu miastu na świecie, w którym istnieje odpowiednik systemu Tristar. W Tuluzie, Toronto, czy Koloni zdołano ruch usprawnić o niecałe 10 proc.

- Wspomniane 20 proc. w Trójmieście jest osiągalne, ale kosztem pieszych, co w obecnej sytuacji jest niemożliwe - zastrzega Tomasz Wawrzonek.

Wąskie gardło na Hucisku



W tym miejscu warto zaznaczyć, że w Trójmieście w obszarze objętym funkcjonowaniem Tristara wciąż zdarzają się tzw. wąskie gardła, gdzie w godzinach szczytu ruch jest większy, a nierzadko powstają korki. Wywołane jest to jednak zjawiskiem rosnącej od lat liczby samochodów.

Okolica Huciska jest tzw. wąskim gardłem dla kierowców. W tym miejscu priorytetem są piesi i komunikacja miejska. Okolica Huciska jest tzw. wąskim gardłem dla kierowców. W tym miejscu priorytetem są piesi i komunikacja miejska.
- Zdajemy sobie sprawę, że np. jest problem z korkami w okolicy HuciskaMapka. Jeszcze kilka lat temu funkcjonowało tam dwuetapowe przejście dla pieszych, a zielone światło dla tramwaju zapalało się dwukrotnie. Wraz ze zmianą priorytetu postanowiliśmy wprowadzić jednoetapowe przejście, nawet kosztem nieznacznego pogorszenia płynności jazdy tramwajów czy samochodów - tłumaczy Tomasz Wawrzonek.

Będzie kalibracja na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej



Założenia związane z mniejszym premiowaniem kierowców w Gdańsku widać także na przykładzie ostatnich podjętych ruchów - tj. zwiększenia ograniczenia prędkości na al. ZwycięstwaMapka i Grunwaldzkiej z 70 km/h do 50 km/h.

Argumentowano to m.in. kwestiami bezpieczeństwa, ale też przeprowadzonymi badaniami, z których wynikało, że średnia prędkość na wspomnianych trasach wynosiła ok. 61 km/h. Co ciekawe, z danych policji wynika, że w latach 2015-2020 na al. Grunwaldzkiej doszło do sześciu śmiertelnych wypadków. Główną przyczyną żadnego z nich nie była nadmierna prędkość.

Tymczasem obie trasy objęte są systemem Tristar, a kierowcy zwracają uwagę, że do tej pory nie skalibrowano wszystkich świateł do nowych limitów prędkości.

50 km/h na Grunwaldzkiej to fikcja? Sprawdziliśmy.


- Na większości odcinków al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej dopasowanie sygnalizacji świetlnej do ograniczeń prędkości odbyło się automatycznie, zdajemy sobie sprawę, że są jeszcze miejsca, w których należy to poprawić, i to zostanie zrobione - zapewnia Tomasz Wawrzonek.

Nieużywana funkcja rejestracji wykroczeń. Co nie wyszło?



Bolączki związane z niedopasowaniem systemu do zmieniającej się sytuacji na drogach to jednak najmniejszy problem z Tristarem. Przez lata funkcjonowania w Trójmieście wiele z jego projektowanych funkcji okazało się przestarzałych, niepotrzebnych czy niemożliwych do uruchomienia.

Chodzi m.in. o wyposażenie systemu w urządzenia umożliwiające wykrywanie wykroczeń drogowych - przejazd na czerwonym świetle czy nadmierną prędkość samochodu. Mimo że ta funkcjonalność mogłaby znacząco wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa na trasach (a także wychwytywać sytuacje wykorzystywania buspasów jako dodatkowych pasów ruchu), pozostaje praktycznie niewykorzystywana.

"Panele" informacji pasażerskiej się nie sprawdziły. "Panele" informacji pasażerskiej się nie sprawdziły.
- Stało się tak, że przy projektowaniu Tristara na początku lat dwutysięcznych liczono, że rozwiązania systemu zostaną zaimplementowane do ogólnokrajowego systemu wykrywania wykroczeń drogowych. Plany centralne poszły jednak w inną stronę, system nadzoru zrobił się szczelny i zamknięty na Tristar. W tym momencie mamy więc ciekawą funkcjonalność, która nie może zostać wykorzystana - zaznacza Tomasz Wawrzonek.
Drugim błędem - wynikającym najprawdopodobniej z czasu, w jakim projektowano Tristar - była próba wejścia w sektor, który po latach okazał się zdominowany przez inicjatywy prywatne.

- Chodzi o stacjonarne panele do wyboru podróży, które umieszczano na dworcach czy w centrach handlowych. Dziś praktycznie nikt tego nie używa, a w obliczu konkurencji, np. prywatnych aplikacji z rozkładami jazdy czy mapą podróży, panele prezentują się wyjątkowo archaicznie. Z tego też powodu będą one likwidowane i będziemy się z tej funkcjonalności wycofywać - zapowiada Tomasz Wawrzonek.

Jak system może rozwinąć się w przyszłości?



To też stanowi jeden z kierunków, jaki system ma obrać w przyszłości. W GZDiZ usłyszeliśmy, że planowane jest większe otwarcie na twórców aplikacji i nieodpłatnego udostępniania danych komercyjnym twórcom.

Centrum dowodzenia systemu Tristar przy ul. Wyspiańskiego w Gdańsku-Wrzeszczu.  Centrum dowodzenia systemu Tristar przy ul. Wyspiańskiego w Gdańsku-Wrzeszczu.
Możliwa jest także większa automatyzacja systemu poprzez wprowadzenie m.in. skomputeryzowanego wykrywania miejsc, w których pojawiają się drogowe wąskie gardła czy problemy z dostosowaniem sygnalizacji świetlnej do warunków w ruchu.

- Nie zrezygnujemy jednak całkowicie z "czynnika ludzkiego", który w mniejszym lub większym stopniu nadal będzie nadzorował funkcjonowanie systemu - podsumowuje Tomasz Wawrzonek.

Miejsca

Opinie (352) ponad 20 zablokowanych

  • 1 kwietnia (5)

    Dobry żart!

    • 133 6

    • Ten TriStar to pieniądze wyrzucone w błoto. (3)

      Tablice zmiennej treści których i tak nikt nie czyta ? Jak jedziesz zgodnie z przepisami to na każdym skrzyżowaniu widzisz czerwone światło. Kamery które niby widzą wszystko a nie widzą nikogo. Można jeździć ile fabryka dała bo i tak nikt z tego mandatu nie wystawi.

      • 17 6

      • A próbowałeś kiedyś jechać zgodnie z przepisami? (2)

        Bo jak jadę grzecznie 50 bez ruchu, śmigam idealnie płynnie.
        Gorzej jak ktokolwiek inny na drodze się pojawi, wiadomo, trzeba powolnego leszcza wyprzedzić i stanąć na światłach...

        • 8 16

        • Próbowałem (1)

          Jechałem za powolnym leszczem 50 i co chwilę stawałem. W dodatku spod świateł ruszałem z 20sek opóźnieniem. Próbowałem też jechać za radiowozem "przepisowe" 60 i też co chwilę stawaliśmy. W ciągu dnia nie da się nie stawać na większości świateł, bo jak jedne zmieniają się na zielone, to zaraz następne przeskakują na czerwone i nie ma znaczenia czy jedziesz 100, czy 30. Rano za to sprawdziłem, że można jechać 70+ od opery aż do forum bez zatrzymania. A z tymi leszczami to Ci jeszcze powiem, że nie jest problemem ich maksymalna prędkość, tylko sprawność ruszania i wykonywania manewrów oraz poziom koncentracji i może dlatego nikt nie chce za Tobą na światłach stanąć?

          • 11 7

          • M masz troche racji

            Nie raz jak zdazylo mi się gdzieś mocno spieszyć i jechałem przez Gdynia gdzie jest Tristsr te 70-80km to miałem zielona fale a jak przepisowe 50-60km To wszystko stało. Ale jak ma to działać jak oni pracują od 8 do 16..

            • 5 2

    • Czy w Gdyni też jest tristar?

      bo obserwując węzeł Cegielskiej, mam wrażenie, że tak i faktycznie jest to piramida postawiona na głowie ...

      • 1 0

  • Przede wszystkim priorytet dla autobusów i tramwajów (14)

    Jak ktoś chce jechac autem to niech jedzie dłużej

    • 71 111

    • (2)

      Tylko że jak ja jadę autem bo muszę- taka praca, to ty czekając na tramwaj dusisz się w moich spalinach. Ludzie będą jeździć autami i nic nie zmieni tego. Dlatego TriStar powinien rozładowywać korki a nie dbać o pieszych czy rowerzystów

      • 39 30

      • Jak Tristar rozładuje korki, więcej ludzi wybierze samochód i korki wrócą. (1)

        A że masz taką pracę, że musisz jeździć samochodem, powinieneś cieszyć się z każdego, kto zamiast samochodem, pojedzie do pracy komunikacją, czy rowerem.

        Więcej miejsca dla Ciebie i na drodze i na parkingu.

        • 25 9

        • Stare, kłamliwe brednie. Podaj źródło tych rewelacji, ale inne niż twoja wybujała fantazja

          • 1 0

    • Nie bardzo łapię jak ten system miałby przepuszczać autobusy? (2)

      • 8 8

      • Dawać zielone światło szybciej/dłużej jak jedzie autobus.

        Technicznie do zrobienia, w końcu wszystkie autobusy nadają swoją pozycję z GPS.

        • 17 1

      • Są miasta, gdzie to działa

        Np. Kraków.

        • 3 2

    • swinie o orłach (4)

      Biedota wypowiada sie o ludziach myslacych i przedsiebiorczych .Mam wrazenie ze kazdy kto "ma" jest napietnowany przez tych co nie maja. Kupcie sobie samochod a jak nie macie za co to albo do roboty albo do autobusu i morda w kubeł .Czemus biedny boś ... itd kto chodził do szkoły ten dalszy ciąg zna .

      • 7 17

      • Synek, ja mogę cię kupić i sprzedać dziesięć razy, a mimo to korzystam z komunikacji. (2)

        Po prostu nie chcę ryzykować obrażeń w ewentualnym wypadku oraz przyczynić się do czystszego powietrza w mieście i mniejszego hałasu.

        • 10 15

        • buhahahah jaaaaasne, życiowy nieudaczniku

          • 1 0

        • To się na prawdę nadaje do psychiatry, nie trolluję, ani nie żartuje. Ty potrzebujesz pomocy specjalisty.

          • 0 0

      • Na samochód stać każdego

        Mniej osób stać na jego należyte utrzymanie. A już mało kogo na mieszkanie w dobrej lokalizacji.

        • 8 0

    • Tramwaje i autobusy mają ograniczenie prędkości

      I tak szybciej nie pojadą, bo przepisy zabrqniają

      • 3 1

    • Co? Nie wyszło ci w życiu, prawda? Ale to że ty jesteś biednym nieudacznikiem, nie znaczy że inni mają cierpieć

      i jeździć komunikacją miejską z takimi ofiarami losu jak ty

      • 1 0

    • Jak ludzie przestaną jeździć samochodami i przerzuca się na komunikacje miejska,to ona padnie.Będą błagać ,żeby wrócić do samochodów.

      • 0 0

  • tristar nie dziala (21)

    widzimy to codziennie na ulicach.
    100 000 000 wyrzucone w bloto

    • 151 17

    • W błoto to wyrzucił Sasin 70 baniek :) Tristar działa :) (13)

      • 10 29

      • komorowski 100 baniek na referendum (11)

        • 12 12

        • Pinokio 1,5 biliona przewałkował z Szumim :) (10)

          • 11 14

          • (8)

            8 bilionów PO z OFE

            • 11 11

            • 100 bilionów PiSuar z VAT i dotacji unijnych (4)

              • 8 7

              • (3)

                340 tys za Plac Zabaw dla dorosłych i 2 huśtawki. Co zaorałem cie? haha

                • 11 3

              • Jakieś 0.05 miesięcznicy smoleńskiej? (2)

                Panie, zaraz z zegarkiem za 15k wyjedziesz...

                • 6 7

              • miesięcznica to teraz jest pod sądami w ramach akcji Tulei także nie bluźnij

                • 4 1

              • A Sławku Nowaku dalej w areszcie? Ohhh tak mi przykro

                • 0 0

            • 8 bilionów PIS z OFE + 15% podatku

              • 7 6

            • (1)

              lubię jak PiSowskie trolle sięgają po argument OFE - jeden z wieloletnich postulatów PiSu zrealizowany przez PO

              • 4 10

              • Jak tam lubie jak POowskie trole probują ,probują ale nic nie mogą wymyślić co PO dobrego zrobiło dla Polaków. Bez odbioru

                • 6 4

          • Sok z Buraka jeszcze ma kasę żeby ci płacić za trollowanie, towarzyszu Maliniak?

            • 0 0

      • Spełniając swój prawny obowiązek organizacji wyborów w konstytucyjnym terminie? To może w ogóle zrezygnujemy z demokracji -

        będzie taniej... i żadne miliony się nie "zmarnują".

        • 0 0

    • Kemirek (4)

      Tristar nie działa. Znajoma co kierowała projektem mówiła mi jakie walki tam dochodziły. Jak piszą, że czasy przejazdu statystycznie się poprawiły, to nie mówią, że brane są pod uwagę dane poza godzinami szczytu komunikacyjnego. Niech dadzą nam pełne, surowe dane, to dopiero wtedy zobaczymy co dał tak naprawdę Tristar.

      • 12 10

      • Ta kierowniczka musiała jednak coś mieć między nogami, bo kierował facet (1)

        kłamczuszku

        I cała reszta wypowiedzi ma tyle samo wspólnego z faktami co początek.

        • 11 7

        • Krzysztof Ł.

          Ten pan jeszcze pracuje. Ale jedną nogą jest już na emeryturze.

          • 5 0

      • (1)

        Pewnie że nie działa. Kiedyś choć na Grunwaldzkiej była zielona fala. Teraz by ją mieć to trzeba 120 jechać.

        • 8 7

        • Kiedyś nie każdy uzależniał się od samochodu

          • 6 4

    • TriStar kosztował 270 mil

      ...i cały czas generuje koszty utrzymania

      • 1 0

    • W jakie błoto? Przecież czyjś szwagier pięknie zarobił

      • 0 0

  • popieram pania prezydent. uwazam, ze prowadzi nas w dobrym kierunku (16)

    chcemy drugiej Holandii, rowery to nasz przyszłość!

    • 20 154

    • I legalizacji marychy !

      • 21 1

    • (8)

      Pewnie mieszkasz i pracujesz na dolnym Tarasie. Zapraszam pedałować z Jasienia do Centrum dwa razy dziennie

      • 19 5

      • najlepiej mevo z rozładowanym akumulatorem haha

        • 20 5

      • Widziały gały co brały (6)

        • 5 8

        • (5)

          No chyba nie do końca. Bo wprowadzając się na te dzielnice 12 lat temu nikt nie przypuszczał że Miasto nie zrobi nic aby rozwiązać problem komunikacyjny. 12 lat temy bardzo dobrze jeździło mi się po południowych dzielnicach a jedyny korek to 8 samochodów na starej łódzkiej. Także nie opowiadaj bajek.

          • 12 6

          • Wyobraźnia i analiza trendów już wtedy zaistniałych na zachodzie na poziomie ortografii.

            • 5 6

          • miasto zbudowało linie tramwajowe i PKM (3)

            nie zauważyłeś?

            • 2 6

            • Nie wszędzie. (2)

              • 5 4

              • Tym bardziej dowodzisz tezy o ułomności własnych wyborów

                • 2 1

              • całe szczęście nie wszędzie

                tak czy inaczej przewiduje kolejne inwestycje tego typu, więc nie marudź, że nic nie robi

                • 0 0

    • i dzielnic z czerwonymi latarniami !!! (1)

      • 11 1

      • Tiaaa... i eutanazji dzieci i osób cierpiących na depresję

        • 0 0

    • Czytając twoje brednie widać ,że akurat przed tobą żadnej przyszłości nie ma . Nawet w Somalii a co dopiero w Holandii.

      • 5 1

    • może i przyszłość, ale jakiś rok 2050, jak Gdańska komunikacja będzie sprawniejsza poza centrum

      • 0 0

    • Nienawidzę cię. Nie znam ciebie osobiście (na całe szczęście, przy okazji - współczuję twojej rodzinie) ale już ciebie

      szczerze nienawidzę!

      • 0 2

    • Wyprowadź się do Korei Północnej. Będziesz szczęśliwy w swoim żywiole.

      Tam samochody posiadają głównie instytucje państwowe. Reszta na rowerkach.

      • 0 0

  • Priorytetem piesi! (2)

    Hehe. Mogliście się bardzeij postarać na prima aprilis.

    • 126 11

    • Mówi się "popieram psy" :)))))))))))))))))))))))

      • 0 1

    • W Gdańsku nikt nie uwierzy w takie bzdury. Tu wszystko jest dla samochodów.

      • 1 1

  • TriStar (6)

    Korki, korki i jeszcze raz korki. Zabranie płynności jazdy. I to za taką kasę. Zdemontować jak najszybciej.

    • 97 15

    • Płynność jest. (5)

      Tylko trzeba dokonać niewykonalnego wyczynu jazdy zgodnie z limitem prędkości...

      • 8 12

      • Nie podpowiadaj, dla januszy zaiste niewykonalny (2)

        • 5 7

        • Janusze to jeżdżą rowerami (1)

          • 0 1

          • Januszom to się wydaje, że rowerzyści mogą jeździć tylko po specjalnie dla nich wybudowanych trasach

            podczas gdy mają prawo i jeżdżą po jezdni wielu ulic, zwłaszcza tam, gdzie został skutecznie uspokojony ruch.

            • 0 0

      • Przed tristarem jechalem 50km/h i jedyne miejsce stania to byl zawsze sopot. Mozna bylonsie wbic w zielona fale. Teraz nawet o 4:00 rano stoje co skrzyzowanie wiec nie opowiadajcie o plynnosci ruchu. A jezdze karetką od 21 lat po Trojmiescie. Uważam, że zmarnowane pieniądze publiczne.

        • 12 2

      • Trzeba jechać 120-140km/h żeby mieć zieloną falę w Gdańsku!

        • 1 1

  • syn byego premiera moglby to koordynowac (3)

    pasjonat transportu, sprawdzi się!

    • 72 18

    • W ZK sie sprawdzi ze starym moze? (1)

      • 9 5

      • ZK - Zakład Karny?

        • 0 0

    • Pasiaki staremu niech szyje

      • 0 0

  • Dobrym koordynatorem tego systemu i bardzo zdolnym managerem byłby były sołtys Pcimia O` Bajtek :) (5)

    • 46 43

    • Stara emigracja z Irlandii - rodem z Pcimia (2)

      • 3 5

      • nawet jak wiadomo że kolejne 150 mln rządząca u nas PO wywaliła w bloto

        lub zarobił ten, kto miał zarobić, to wy partyjne trolle i tak wtryniacie w to innych, ktorzy was od koryta w wielu miejscach oderwali. lewacka logika

        • 3 4

      • Dobrze że pokazujecie swoją prawdziwą twarz, peowcy. Niech ludzie widzą jaka to zawzięta, opętana sekta

        • 1 0

    • Spoko spoko Ola już kogoś znajdzie jeszcze lepszego

      • 6 0

    • Sok z Buraka jesze nie upadł, po ostatniej kompromitacji? Jeszcze istniejecie?

      • 0 0

  • Wałek (1)

    Od początku było wiadomo, że mówiąc językiem kolokwialnym to jest lipa.... Ktoś ładnie przytulił kaskę :)

    • 107 9

    • obaj z ojcem wiedzielismy, ze to lipa

      • 9 2

  • Hahahhaaha (9)

    Macie jeszcze jakies Dobre pomysly? Mevo, tristar i co dalej. Kolejka linowa z dworca pko do zatoki?

    • 90 8

    • (4)

      ECS...
      Urząd w kieszeni deweloperów...

      • 20 2

      • Byłeś w ECS? (3)

        Wiesz co tam jest?

        • 6 18

        • Wiesz co tam jest?

          bezproduktywne etaty dla swoich z układu

          • 21 3

        • Wiem

          Nieużywany sprzęt komputerowy w piwnicy. Kupili na zapas.

          • 13 2

        • Ola!!!

          Rodzina się kurde zajmij!!!

          • 3 1

    • Pociągną do akwarium

      Jadąc kolejką , poczujesz się jak w wehikule czasu. Szczęki, budy, syf, szaro, ponuro, śmierdzi tanim żarciem na konserwantach. Beton i brak zieleni. Ale pasy pomalowane

      • 10 1

    • szczur miał zbudować na Skwerze hotel pod wodą (1)

      na ulicach Gdyni miały być wyścigi F1

      • 17 0

      • na Polifarbie jest rajd Dakar

        tylko bardziej ekstremalny

        • 16 0

    • Władze trójmiasta to odrażająca patologia! Wszyscy won!!!

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane