• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar oficjalnie wystartował. Czy się sprawdzi? Odpowiedź poznamy za 5 lat

Maciej Naskręt
20 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Tablica zmiennej treści - jeden z elementów systemu Tristar, który umożliwia przekazywanie komunikatów kierowcom. Tablica zmiennej treści - jeden z elementów systemu Tristar, który umożliwia przekazywanie komunikatów kierowcom.

System inteligentnego sterowania ruchem Tristar oficjalnie uruchomiony. Inwestycja za ok. 159 mln zł ma usprawnić ruch w mieście, a szczególnie podróżowanie komunikacją miejską. Choć kiedyś tłumaczono, że system ograniczy korki, dziś celem jest zapobieżenie ich wzrostowi.



Który z elementów Tristara ułatwia ci najbardziej podróżowanie?

W czwartek w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni oficjalnie wdrożono system inteligentnego sterowania ruchu - Tristar. Warto jednak zaznaczyć, że jego podzespoły włączane są na ulicach Trójmiasta nieustannie od dwóch lat. Ostatnim podzespołem, który został udostępniony, są strony internetowe, na których mieszkańcy mogą sprawdzić aktualną sytuację na drogach.

Inwestycja pochłonęła ok. 159 mln zł. Przedsięwzięcie w 85 proc. było dofinansowane ze środków Unii Europejskiej. To wspólny projekt Gdyni, Sopotu i Gdańska, z tym że ogłoszenie przetargu i nadzór realizacji spoczęły na barkach gdyńskich urzędników.

Tristar to system, który dzięki kamerom i czujnikom kontrolującym ruch aut na ulicach automatycznie dopasowuje sygnalizację świetlną do jego potrzeb. Jego zadaniem jest generowanie tzw. "inteligentnej zielonej fali", która zapewni pojazdom płynny przejazd przez miasto. Kontroluje też parkingi (tablice świetlne mają kierować nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informuje na wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Całość koordynuje zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym w Gdańsku i Gdyni.

Co ważne, póki co fotoradary zamontowane nad ulicami Trójmiasta nie będą rejestrować wykroczeń. Inżynierowie ruchu nie uzyskali zgody na ich użycie.

Film Urzędu Miasta w Gdyni.


6,5 proc. dla komunikacji miejskiej, 5,5 proc. zyskują kierowcy

Według założeń projektowych system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - ma rozwiązywać większość problemów wywołanych dużym ruchem na drogach Trójmiasta. Jego pomysłodawcy i wdrażający system samorządowcy zapowiadali, że w efekcie czas podróży po głównych ulicach Trójmiasta skróci się. Na ile?

Podczas budowy systemu Tristar udało się wprowadzić priorytety dla pojazdów komunikacji miejskiej - tramwajów, autobusów i trolejbusów. Oznacza to, że opóźnione pojazdy względem rozkładu jazdy mają dłuższe zielone światło. Mogą w ten sposób zredukować wspomniane opóźnienie. Dzięki takim rozwiązaniom udało się skrócić czas podróży o 6,5 proc. względem pracy sygnalizacji sprzed modernizacji.

W przypadku samochodów czas podróży skrócił się o 5,5 proc. To oznacza, że na jednym cyklu świateł mogą przejechać dwa auta więcej. W efekcie - w ciągu godziny - to już kilkadziesiąt pojazdów.

Szczegółowe pomiary przyspieszenia na drogach Trójmiasta będą znane pod koniec tego roku.

Dlaczego system Tristar jest tak krytykowany?

Skoro jednak system skrócił podróże na trójmiejskich ulicach, to dlaczego tak głośno jest krytykowany przy każdej nadarzającej się okazji - m.in. informacji o zatorach drogowych, korkach czy też innych zdarzeniach na drodze?

- Trudno tak naprawdę powiedzieć. Być może są to firmy, którym nie udało się wygrać przetargu. Mogą narzekać choćby kierowcy autobusów, którzy teraz są bardziej kontrolowani, jeśli chodzi o punktualność przejazdu - mówi Jacek Oskarbski z działu inżynierii transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Ale uwagi pochodzą też od zwykłych użytkowników dróg - kierowców osobowych pojazdów i nawet pieszych, którzy muszą przechodzić przez jezdnię w dwóch etapach.

- Mieszkańcy Trójmiasta nie są odosobnieni w krytyce od innych miast Polski, gdzie pracują takie systemy sterowania ruchem. Rozmawiałem z przedstawicielami Bydgoszczy czy Wrocławia i mieszkańcy tych miast nie odczuwają zmian na lepsze. Szybko zapominamy, jak jeździło się wcześniej i w momencie, gdy natrafiamy na zator jest to od razu wina Tristara - mówi Jacek Oskarbski.
Nowe drogowskazy ustawione w ramach systemu Tristar ułatwiają parkowanie. Nowe drogowskazy ustawione w ramach systemu Tristar ułatwiają parkowanie.
Wykonawca: nie patrzymy w przeszłość, tylko w przyszłość Tristara

Wykonawca systemu inteligentnego sterowania ruchem podkreśla, że nie ma potrzeby porównywać natężenia ruchu z okresu sprzed i po wdrożeniu urządzenia. Dlaczego?

- Nie ma szans na to, by kierowcy, którzy dotychczas jeździli pięć minut, teraz po wdrożeniu Tristara pojechali raptem trzy minuty - mówi Paweł Jaguś, prezes spółki Qumak, która jest wykonawcą przedsięwzięcia.
- Ważne jest najbliższe pięć lat i to, czy korki zwiększą się, czy też nie. Jeśli drogi nie staną w korkach, a komunikacja miejsca będzie kursować tak samo bądź szybciej, będzie można powiedzieć, że nasz projekt zdał egzamin - dodaje Jaguś.

Ważne jest też to, że istniejący system to otwarty projekt, można go dalej rozwijać, włączać do niego kolejne ulice i skrzyżowania.

Tristar gotowy 1,5 roku później niż zakładano

Początkowo zakładano, że system będzie gotowy w połowie 2014 r. Qumak m.in. wnioskował o odsunięcie terminu zakończenia realizacji do grudnia i uzasadniał to pracami drogowymi na terenie Gdańska, które utrudniały wejście na plac budowy systemu. Przy następnym wniosku o przedłużenie terminu wykonania prac, który wpłynął do zamawiającego pod koniec ubiegłego roku, tego argumentu nie można było już użyć. Mimo to zamawiający zgodził się aneksować inwestycję.

- To nie jest opóźnienie. Pracowaliśmy na żywym organizmie. Myśmy nie zatrzymali życia miasta. Trwały remonty dróg, które utrudniały prace. Budowano linie PKM. Systemu Tristar nie udało się zrobić, nie zwracając uwagi na to. Wszystko było za zgodą miasta. Nazwałbym to bardziej zdroworozsądkowym szukaniem możliwości zrealizowania przedsięwzięcia - mówi Jaguś.
Czy system Tristar sprawdza się?

Przy okazji oficjalnego otwarcia systemu w Gdyni postanowiliśmy przetestować nowe narzędzie inżynierów ruchu na trasie do Gdańska. Maciej Naskręt wyruszył o godz. 11:50 sprzed Centrum Handlowego Riviera zobacz na mapie Gdyni. Początkowo jechał Drogą Różową zobacz na mapie Gdyni, a potem Trasą Średnicową zobacz na mapie Sopotu do centrum Gdańska. 19-kilometrową trasę pokonaliśmy w 31 minut i poruszaliśmy się z przepisową prędkością.

Można uznać, że tzw. "zielona fala" funkcjonuje. Zatrzymaliśmy się zaledwie w czterech miejscach - przed ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni, na skrzyżowaniu al. Niepodległości i ul. Sępiej zobacz na mapie Sopotu, na skrzyżowaniu przy granicy Gdańska i Sopotu zobacz na mapie Gdańska, a także na wysokości ul. Abrahama w Oliwie zobacz na mapie Gdańska.

Zachęcamy do wysyłanie uwag na temat funkcjonowania systemu Tristar na nasz adres. Postaramy się wspólnie z inżynierami ruchu zaradzić tym problemom.

Miejsca

Opinie (424) 8 zablokowanych

  • system do du******y

    Kiedyś jechało się na "zielonej lini"
    teraz wszystkie czerwone zaliczam !
    zamiast skrócić czas przejazdu system Tristar go wydłużył !

    • 0 1

  • Ja też testowałem ostatnio TriStar

    Zatem jechałem z Dąbrowy do centrum Gdyni. Przejazd w 20 min. Zaliczone wszystkie (dosłownie) możliwe czerwone świtał.

    • 1 0

  • Idiotyczne jest ograniczenie prędkości do 50km/h

    w miejscu pokazanymna pierwszym zdjęciu.

    • 0 0

  • Piękne, q. piękne

    Na filmie propagandowym powyżej (10s-14s), kierunek Słowackiego jest drożny równocześnie z kierunkiem Grunwaldzka. Gdyby tak było w rzeczywistości to nie stałabym tam codziennie w korku "pod światłami"

    • 0 0

  • Świetne rozwiązanie nieistniejącego problemu

    Czas na uruchomienie i wdrożenie modułu "wspólny bilet" alternatywnie "jeden bilet".

    • 0 0

  • Czerwona fala (1)

    Nie wiem, czy ten system w ogóle działa.
    Na Władysława IV jadąc w kierunku Gdańska mamy czerwoną falę.
    Stojąc na pierwszych światłach jako pierwszy pojazd ruszam na zielonym i na każdym następnym skrzyżowaniu trafiam na zmianę świateł z zielonego na czerwone. Na tak mkrótkin odcinku nie ma szans przkroczyć 50, więc nie jadę za szybko. Na tym odcinku niektóre przejścia są dwuetapowe, więc chyba da się tak sterować, żeby trafić na zielone.

    • 1 0

    • Dajesz 90 na zegar i jesteś na fali

      • 1 0

  • Szkoda że fotoradary nie będą działały (71)

    Piraci drogowi czują się wciąż bezkarni w Trójmieście. Będzie trzeba w takim razie kupić kamerę do samochodu i samemu wziąć się za poprawę bezpieczeństwa na drogach skoro urzędnicy nie potrafią się w tym teoretycznym państwie dogadać w tak ważnej sprawie jak bezpieczeństwo ruchu drogowego.

    • 179 519

    • zapisz się do ORMO

      za komuny ludzie nazwali by cię donosicielem, lub kapusiem
      wtedy działało coś takiego jak ORMO - nadawał byś się

      • 0 0

    • szkoda że...

      Pisząc takie bzdury powinieneś maluchu wrócić do szkoły ,aby skończyć edukację.!!!! Czasy ormo już się skończyły!!!!

      • 0 0

    • Weź się zapisz do policji (8)

      Albo lepiej do SM
      :)

      • 116 48

      • Seba lubisz chłopców? Ja też :* (1)

        • 43 16

        • Wow...

          Dotykasz mojego tralala

          • 0 0

      • (2)

        Jakbyś używał mózgu jadąc swoim golfem to fotoradary nie byłyby potrzebne buraku. Jeśli zachowujesz się jak baran to potrzebny jest bat - to powinieneś wiedzieć ze swojej wioski

        • 11 1

        • nie wpuszczać GWE I GPU do Gdyni i od razu będzie lepiej

          • 0 0

        • A co ty chcesz od Golfa i wiosek?

          Masz jakieś kompleksy, których nabyłeś w dzieciństwie?

          • 5 8

      • W ORMO takich potrzebowali kiedys. (1)

        • 9 10

        • ojciec był to znasz to z autopsji

          • 12 5

      • za głupi

        • 3 7

    • Fotoradary to nie policja! Ludzie!

      ile lat żyjecie na tym świecie za fotoradary czeszą was z TD transportu drogowego! maszynka do pieniędzy ...dodatkowo SM straż miejska nieprzydatna do niczego ...wlepią mandat pani za handel na rynku ,spróbujcie się dodzwonić "pracują :) do 16-17 ?i to z naszej kasy!

      • 2 0

    • Sz. P.Emilu (19)

      jak masz caly dzień na zalatwienie jednej sprawy, to wlecz sie 20-30/godz prawym pasem i wszystko bedzie ok, bo takich co w/w predkoscia jada lewym pasem (bo za 10 km bedzie skrecal w lewo, lub wogole ,,zacma,,) nie brakuje ... a potem,, ola boga,, jak oni szybko sie poruszaja !

      • 33 22

      • (16)

        A jeśli jedzie lewym pasem po obwodnicy 120godz. to też ci przeszkadza kmiotku?

        • 7 17

        • (4)

          Tak bo tyle mozna jechac

          • 6 5

          • (3)

            można 110

            • 0 9

            • (2)

              120

              • 5 1

              • Hahah

                Mozna 100 na odcinku "gdyńskim" i 120 poza

                • 0 0

              • Ale jak to tak?

                120 godzin non stop?

                • 0 1

        • (3)

          Tak bo łamie przepisy Imbecylu
          Ma obowiązek zjechać na prawy pas

          • 21 4

          • nie ma obowiązku jeśli wyprzedza ciężarówki

            jadące prawym 80km/h

            • 5 0

          • ty też masz taki obowiązek - skąd się wziąłeś na lewym pasie burasku?

            • 4 3

          • Prawy pas jest zajęty przez ciężarówki jadące 80

            • 7 1

        • tak bo to nie anglia, tylko polska

          ruch prawostronny się kłania...

          • 2 0

        • Ty od 120 marsz na kurs nauki jazdy. (2)

          • 0 4

          • (1)

            ogarnij się - stara cię zdradza jak jesteś w trasie

            • 3 0

            • haha współczucia dla rogacza.

              • 1 0

        • (1)

          jak jedzie tak dlugo to jest mega niebezpieczny

          • 7 3

          • jasna sprawa ale z reguły jedzie krótko a nawet to przeszkadza palantom, którzy nie rozstają się z lewym pasem - to sprawa chorej ambicji prowincjonalnych kmiotków

            • 6 0

        • Ty od 120 marsz na kurs nauki jazdy.

          • 0 3

      • (1)

        Zamożny człowiek na poziomie nie śpieszy się bez przerwy. To on jest panem swojego czasu i to na niego inni czekają.

        Śpieszą się pionki, wieczni średniacy, co najwyżej średni szczebel drabiny. Zbywalni ludzie.

        • 37 14

        • trafiłeś w sedno tarczy - zabójczy pośpiech za wszelką cenę dotyczy dostawców papieru toaletowego

          • 31 2

    • Szkoda czasu

      A zgłaszałeś już kiedyś wykroczenie zarejestrowane swoją kamerą? Otóż nie jest tak kolorowo jak Ci się wydaje. Trzeba pójść osobiście z kopią nagrania na płycie , w godz.8-15 do wydziału Ruchu Drogowego, stracić przynajmniej 1 godz., potem wysłuchać, że właściwie to oni nie widzą wykroczenia bo on się nie chce. W końcu zauważają, wzywają gościa a właściwie to nie jego tylko jego żonę na którą auto jest zarejstrowane. Żona przyjmuje mandat 50 zł. Ale to nie koniec bo Policjanci na moim filmie dostrzegają jak im się wydaje kolejne wykroczenie innego kierowcy, ale ponieważ minął już czas jaki mieli na ukaranie kierują sprawę do sądu, wzywają gościa i okazuje się że kiedyś leczył się psychicznie więc musi wypowiedzieć się biegły czy gość jest już zdrowy oraz gość dostaje pełnomocnika. Na drugim posiedzeniu Sąd tak jak i ja nie dopatruje się winy tego kierowcy. Całą sprawa kosztowała budżet przynajmniej 1000 ( 2 posiedzenia, opinia biegłego, pełnomocnik, oraz moje koszty utraconego zarobku, bo jestem na działalnośći i koszty dojazdu). Kupa nerwów i straconego czasu chyba że faktycznie jesteś świadkiem poważnego zdarzenia w którym ktoś ucierpi, inaczej szkoda czasu na bycie szeryfem.

      • 1 0

    • Tristar nie zadziała bo: (10)

      - osoby przekraczając prędkość nie dostaną zielonej fali więc będą stały co światła
      - nie wyeliminuje bezmózgów "szybko i bezpiecznie" którzy są najczęstszą przyczyną wypadków i przez to korków np. Słowackiego, Obwodnica czy Spacerowa

      • 63 9

      • przczyną korków na spacerowej, Słowackiego i obwodnicy są przedewszystkim ilość aut (1)

        - kolizyjne skrzyżowania
        - światła co 100 m...

        • 7 2

        • przyczyna korków

          Przyczyną korków na Spacerowej nie jest ilość aut ,tylko głąby za kierownicą którzy przed sobą muszą mieć co najmniej 50 metrów wolnego miejsca.

          • 4 4

      • (7)

        Zielonej fali ? 2 dni temu wracajac z gdanska z przepisowa predkoscia praktycznie na kazdych swiatlach mialem czerwona fale. Wiec moga sobie spakowqc ten swoj system i wyrzucic na zlom

        • 52 12

        • zielony mit (5)

          zgadzam się w 100%, jeżdżąc przepisowo nie ma szansy na tzw "zieloną fale"
          jedziesz przepisowo - stoisz na każdych światłach (np jadąc z Gdyni do Gdańska)
          i prawie 160 mln jak psu w oko.
          a na takie rozwiązania jak odliczanie czasu pokazujące ile dane światło jeszcze będzie się świecić nie ma kasy- bo tristar,,,,

          • 47 5

          • A kto i gdzie kiedykolwiek mówił że tristar to będzie zielona fala? (1)

            bo ja sobie nie przypominam.
            A co za różnica czy jest minutnik czy nie? Jak będą ostatnie sekundy to depniesz mocniej żeby przeskoczyć? Czy zwolnisz żeby zatrzymać się bez heblowania? Obstawiam to pierwsze. Pamiętaj że przed czerwonym jest jeszcze światło żółte - które mówi zwolnij a nie przyśpiesz - lub przygotuj się bo będzie zielone. Kiepskiej baletnicy i minutniki nie pomogą.
            Na korki w trójmieście pomóc moze jedynie podwyżka cen paliw, oraz zakaz wjazdu dla samochodów starszych niż 10lat.

            • 8 16

            • do pr

              Bredzenie zarozumiałego bufona. Mój 12 letni samochód bije we wszystkim na głowę twego nowego .

              • 0 3

          • tak tak ignorancie (1)

            bo chciałbyś mieć zielona falę zawsze tam gdzie jedziesz

            • 15 22

            • Na głównej trasie - tak.

              • 8 3

          • wymyśl minutniki do "inteligentnego" systemu geniuszu

            • 3 7

        • A ja wczoraj wracajac z Gdyni do Gdanska ani razu nie stalem na swiatlach .Wiec moga

          rozpakowac ten swoj system i znowu zamontowac.!

          • 5 2

    • koza

      Panie łowca ....do lasu!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 1 0

    • Inwestycja Euro 2012 (5)

      Całe szczęście że zdążyli na euro ...

      • 33 4

      • Chyba Euro 2014. (4)

        W 2012 moze bylo w budowie a moze jeszcze nie.

        • 5 1

        • (2)

          W 2014r. nie było Euro;P

          • 2 0

          • (1)

            jak tu dyskutować z debilem ... eh ręce opadają

            • 4 0

            • Oh ty wariacie

              • 0 1

        • masz krótką pamięć ...

          http://gdansk.tvp.pl/5532327/system-zarzadzania-ruchem-tristar-jeszcze-przed-euro-2012

          • 10 0

    • Emil jest ok (2)

      KAMERKĄ to możesz sobie ŻONĘ nagrywać jak bd po 70 ce to sobie puścisz w sypialni i bd ujarany a nie tam pirata nagrywał ,O tego są Służby nazywa się POLICJA .

      • 57 34

      • policja nie jest od nagrywania, jest od łapania (1)

        ale z tym łapaniem mają problem, bo chobys im gnoja na zlotym półmisku pod sam nos podstawil, to go nie udupią, a potem jeszcze go puszcza

        • 26 4

        • dokładnie...

          co innego kapować działaczy za komuny
          a co innego kapować NIEBEZPIECZNCH kierowców....
          nie ma nic złego w wysyłaniu na policje filmów z idiotami wyprzedzającymi na przejściach i jeżdżącymi na "późnym żółtym", albo wyprzedzającymi "na trzeciego"

          ale troche czasu minie zanim do niektórych idiotów ten fakt dotrze....

          co do samego systemu: gdzie odpowiedź w ankiecie, że nic się nie zmieni? :)

          • 16 3

    • (5)

      Zjedz baranie na prawy pas nie blokuj innym drogi i jedź sobie nawet 40
      A najlepiej idź na autobus

      • 24 9

      • Dlaczego?

        Dlaczego ma ustępować wieśniakowi łamiącemu przepisy?

        • 3 4

      • Ale co mam zjeść? (2)

        • 11 1

        • Byka z jajami

          • 2 1

        • Kozę!

          • 6 0

      • szczegolnie, ze w miescie mozna jechac 50...

        Uuuu, ale go wyprzedzisz, ze tez ten BARAN ci nie pozwala jechac na 4-ce :(

        • 2 2

    • ale ty jesteś BĘCWAŁ (8)

      • 11 28

      • Bęcwałem jest Sebatsian czy Janusz w Passacie, którzy grzeje przez miasto z nieprzepisową prędkością (7)

        • 71 23

        • (2)

          Albo w Skodzie

          • 23 3

          • W kaszkiecie (dziadek), kapeluszu (ojciec) lub bejsbolówce (synek przygłupek)

            • 2 3

          • głównie w Skodzie

            :)

            • 7 3

        • JOP (2)

          ALBO W TOYOCIE

          • 11 2

          • (1)

            albo w peugeocie

            • 9 3

            • albo przy plocie

              kochaj mnie!

              • 11 1

        • albo w Fiacie

          • 2 3

    • Deglomantis alor bantis

      Rolka, dzban i czarny kran

      • 2 1

    • No szkoda!

      Zamontuj se jeszcze navi, CB, kamerę cofania i przyciemnij szyby abyś w dzień lepiej widział co na wyświetlaczach się dzieję...

      • 8 3

  • tristar

    tristar to wielka scviema lepij wybudawac jedna szkole w poludniowych dzielnicach gdanska gdzie ich brak system dziala do du... gdy zostanie oddany tunel pod wisla wtedy miasto zrobi pomiary i otworzy szampana bo ruch sie zmiejszyl a system bedzie maszyna nie maszynka do zarabiania pieniedzy

    • 0 0

  • tristar...

    niewypał,bryndza,dziadostwo nie działa np.w internecie , wsadzić to sobie głęboko w du... mowa do rządzących

    • 1 0

  • Nie wiem jak zmiany czasu święcenia

    świateł na tym samym skrzyżowaniu mają spowodować zmniejszenie korków? W godzinach szytu jeśli z jednej strony pojedzie wiecej samochodów, to korek stworzy się tam gdzie ludzie będą czekać z drugiej strony. Każde skrzyżowanie ma jakąś swoją przepustowość, zmiana kierowania ruchem niewiele zmieni. Dopuki nie zostaną przebudowane niektóre skrzyżowania, np. na miszewskiego, przy operze bałtyckiej a przedewszystkim na bramie wyżynnej, na aleji zwycięstwa będą korki. Potrzeba wiecej przejść podziemnych, nadziemnych, tworzenia buspasów na torowiskach tramwajowych zamiast na ulicy - zwiększenia realnej przepustowości

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane