• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar oficjalnie wystartował. Czy się sprawdzi? Odpowiedź poznamy za 5 lat

Maciej Naskręt
20 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Tablica zmiennej treści - jeden z elementów systemu Tristar, który umożliwia przekazywanie komunikatów kierowcom. Tablica zmiennej treści - jeden z elementów systemu Tristar, który umożliwia przekazywanie komunikatów kierowcom.

System inteligentnego sterowania ruchem Tristar oficjalnie uruchomiony. Inwestycja za ok. 159 mln zł ma usprawnić ruch w mieście, a szczególnie podróżowanie komunikacją miejską. Choć kiedyś tłumaczono, że system ograniczy korki, dziś celem jest zapobieżenie ich wzrostowi.



Który z elementów Tristara ułatwia ci najbardziej podróżowanie?

W czwartek w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni oficjalnie wdrożono system inteligentnego sterowania ruchu - Tristar. Warto jednak zaznaczyć, że jego podzespoły włączane są na ulicach Trójmiasta nieustannie od dwóch lat. Ostatnim podzespołem, który został udostępniony, są strony internetowe, na których mieszkańcy mogą sprawdzić aktualną sytuację na drogach.

Inwestycja pochłonęła ok. 159 mln zł. Przedsięwzięcie w 85 proc. było dofinansowane ze środków Unii Europejskiej. To wspólny projekt Gdyni, Sopotu i Gdańska, z tym że ogłoszenie przetargu i nadzór realizacji spoczęły na barkach gdyńskich urzędników.

Tristar to system, który dzięki kamerom i czujnikom kontrolującym ruch aut na ulicach automatycznie dopasowuje sygnalizację świetlną do jego potrzeb. Jego zadaniem jest generowanie tzw. "inteligentnej zielonej fali", która zapewni pojazdom płynny przejazd przez miasto. Kontroluje też parkingi (tablice świetlne mają kierować nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informuje na wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Całość koordynuje zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym w Gdańsku i Gdyni.

Co ważne, póki co fotoradary zamontowane nad ulicami Trójmiasta nie będą rejestrować wykroczeń. Inżynierowie ruchu nie uzyskali zgody na ich użycie.

Film Urzędu Miasta w Gdyni.


6,5 proc. dla komunikacji miejskiej, 5,5 proc. zyskują kierowcy

Według założeń projektowych system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - ma rozwiązywać większość problemów wywołanych dużym ruchem na drogach Trójmiasta. Jego pomysłodawcy i wdrażający system samorządowcy zapowiadali, że w efekcie czas podróży po głównych ulicach Trójmiasta skróci się. Na ile?

Podczas budowy systemu Tristar udało się wprowadzić priorytety dla pojazdów komunikacji miejskiej - tramwajów, autobusów i trolejbusów. Oznacza to, że opóźnione pojazdy względem rozkładu jazdy mają dłuższe zielone światło. Mogą w ten sposób zredukować wspomniane opóźnienie. Dzięki takim rozwiązaniom udało się skrócić czas podróży o 6,5 proc. względem pracy sygnalizacji sprzed modernizacji.

W przypadku samochodów czas podróży skrócił się o 5,5 proc. To oznacza, że na jednym cyklu świateł mogą przejechać dwa auta więcej. W efekcie - w ciągu godziny - to już kilkadziesiąt pojazdów.

Szczegółowe pomiary przyspieszenia na drogach Trójmiasta będą znane pod koniec tego roku.

Dlaczego system Tristar jest tak krytykowany?

Skoro jednak system skrócił podróże na trójmiejskich ulicach, to dlaczego tak głośno jest krytykowany przy każdej nadarzającej się okazji - m.in. informacji o zatorach drogowych, korkach czy też innych zdarzeniach na drodze?

- Trudno tak naprawdę powiedzieć. Być może są to firmy, którym nie udało się wygrać przetargu. Mogą narzekać choćby kierowcy autobusów, którzy teraz są bardziej kontrolowani, jeśli chodzi o punktualność przejazdu - mówi Jacek Oskarbski z działu inżynierii transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Ale uwagi pochodzą też od zwykłych użytkowników dróg - kierowców osobowych pojazdów i nawet pieszych, którzy muszą przechodzić przez jezdnię w dwóch etapach.

- Mieszkańcy Trójmiasta nie są odosobnieni w krytyce od innych miast Polski, gdzie pracują takie systemy sterowania ruchem. Rozmawiałem z przedstawicielami Bydgoszczy czy Wrocławia i mieszkańcy tych miast nie odczuwają zmian na lepsze. Szybko zapominamy, jak jeździło się wcześniej i w momencie, gdy natrafiamy na zator jest to od razu wina Tristara - mówi Jacek Oskarbski.
Nowe drogowskazy ustawione w ramach systemu Tristar ułatwiają parkowanie. Nowe drogowskazy ustawione w ramach systemu Tristar ułatwiają parkowanie.
Wykonawca: nie patrzymy w przeszłość, tylko w przyszłość Tristara

Wykonawca systemu inteligentnego sterowania ruchem podkreśla, że nie ma potrzeby porównywać natężenia ruchu z okresu sprzed i po wdrożeniu urządzenia. Dlaczego?

- Nie ma szans na to, by kierowcy, którzy dotychczas jeździli pięć minut, teraz po wdrożeniu Tristara pojechali raptem trzy minuty - mówi Paweł Jaguś, prezes spółki Qumak, która jest wykonawcą przedsięwzięcia.
- Ważne jest najbliższe pięć lat i to, czy korki zwiększą się, czy też nie. Jeśli drogi nie staną w korkach, a komunikacja miejsca będzie kursować tak samo bądź szybciej, będzie można powiedzieć, że nasz projekt zdał egzamin - dodaje Jaguś.

Ważne jest też to, że istniejący system to otwarty projekt, można go dalej rozwijać, włączać do niego kolejne ulice i skrzyżowania.

Tristar gotowy 1,5 roku później niż zakładano

Początkowo zakładano, że system będzie gotowy w połowie 2014 r. Qumak m.in. wnioskował o odsunięcie terminu zakończenia realizacji do grudnia i uzasadniał to pracami drogowymi na terenie Gdańska, które utrudniały wejście na plac budowy systemu. Przy następnym wniosku o przedłużenie terminu wykonania prac, który wpłynął do zamawiającego pod koniec ubiegłego roku, tego argumentu nie można było już użyć. Mimo to zamawiający zgodził się aneksować inwestycję.

- To nie jest opóźnienie. Pracowaliśmy na żywym organizmie. Myśmy nie zatrzymali życia miasta. Trwały remonty dróg, które utrudniały prace. Budowano linie PKM. Systemu Tristar nie udało się zrobić, nie zwracając uwagi na to. Wszystko było za zgodą miasta. Nazwałbym to bardziej zdroworozsądkowym szukaniem możliwości zrealizowania przedsięwzięcia - mówi Jaguś.
Czy system Tristar sprawdza się?

Przy okazji oficjalnego otwarcia systemu w Gdyni postanowiliśmy przetestować nowe narzędzie inżynierów ruchu na trasie do Gdańska. Maciej Naskręt wyruszył o godz. 11:50 sprzed Centrum Handlowego Riviera zobacz na mapie Gdyni. Początkowo jechał Drogą Różową zobacz na mapie Gdyni, a potem Trasą Średnicową zobacz na mapie Sopotu do centrum Gdańska. 19-kilometrową trasę pokonaliśmy w 31 minut i poruszaliśmy się z przepisową prędkością.

Można uznać, że tzw. "zielona fala" funkcjonuje. Zatrzymaliśmy się zaledwie w czterech miejscach - przed ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni, na skrzyżowaniu al. Niepodległości i ul. Sępiej zobacz na mapie Sopotu, na skrzyżowaniu przy granicy Gdańska i Sopotu zobacz na mapie Gdańska, a także na wysokości ul. Abrahama w Oliwie zobacz na mapie Gdańska.

Zachęcamy do wysyłanie uwag na temat funkcjonowania systemu Tristar na nasz adres. Postaramy się wspólnie z inżynierami ruchu zaradzić tym problemom.

Miejsca

Opinie (424) 8 zablokowanych

  • tristar to writualna fikcja (2)

    tristar to fikcja, nie oddaje tego, co w realu, przetopiono miliony na marne, wyrzucono w błoto, i tyle , nie ma w zyciu, w realu żadnego inteligenctnego systemu, trista jest inteligentny inaczej i tyle....dużo szumu a wyszło jak zwykle g...o!

    • 42 8

    • ale argumenty

      normalnie Zdzich jedzie do roboty na kacu i wszystko mu przeszkadza...

      • 1 0

    • Trostar to inwestycja ktora ma sie zwrocic mandatami. To że zwiekszy to wypadki

      i stłuczki na skrzyżowaniach to nieważne, ważne aby kantować i kroić ludzi z pieniędzy.

      • 3 3

  • (1)

    Jak tramwaje przestaną tracić po 3-4 minuty na przystanku Wilanowska, to uwierzę w skuteczność tristara.

    • 22 3

    • Tristar nie działa na Havla

      • 1 0

  • Rozładować korki mozną taniej, (8)

    a wręcz za darmo i da to więcej niż 6%. Niestety zależy to tylko i wyłącznie od kierowców. Chodzi o sprawne ruszanie na światłach czyli ruszanie do razu jak tylko można, a nie szukanie biegów dopiero i ruszanie dynamiczne by jak najszybciej osiągnąć dozwoloną prędkość. Wtedy zamiast dwóch samochodów więcej przejedzie ich z pięć więcej albo i lepiej. Korki znikną. Ci co się oburzą, że zużyją więcej paliwa niech sobie uświadomią, że to co oszczędzają na powolnym, ślimaczym, ruszaniu tracą właśnie w korkach które powodują.

    • 52 5

    • Jak więcej ruszy na jednych światłach to więcej stanie na kolejnych. (2)

      W taki sposób nie zlikwidujesz korków tylko przesuniesz w inne miejsce.

      Jedyny skuteczny i znany sposób na korki to ograniczenie liczby samochodów, tak jak dieta jest jedynym sposobem na otyłość.

      • 8 13

      • Ty masz mózg? To używaj! Ilość samochodów nie jest stała w danym ciągu komunikacyjnym. Rozjeżdzają się po innych ulicach tak? Więc szybsze ruszanie NIE spowoduje korków na kolejnym skrzyżowaniu, tylko pomoże szybciej dojechać do celu! Proste?

        • 13 2

      • Nie tylko dieta !!!

        Ruch , ruch i jeszcze raz ruch . Do sklepu osiedlowego pieszo . Spacer na rowerku . Bieganie i szybki marsz . Samą dietą bez ruchu ani rusz . Samochód używaj z głową gdy jest niezbędny a nie z wygodnictwa albo wręcz z lenistwa . To tyle co do " diety jako jedynym sposobie na otyłość ". Od korków uchronić nas może tylko bardzo dobrze zorganizowana tania komunikacja zbiorowa a z tym niestety jest tak jak właśnie widzimy na ulicach . Osobiście miałem i mam do tej pory darmowe przejazdy komunikacją miejską i z niej bardzo rzadko korzystam ze względu na bardzo długie oczekiwanie na przesiadki i bardzo słaba ofertę bezpośrednich połączeń pomiędzy dzielnicami . Na niektórych kierunkach mojego poruszania się trafiają się trzy albo nawet cztery przesiadki tylko jadąc w granicach Gdańska . A sprawa dojazdu do Gdyni środkami komunikacji miejskiej to katastrofa .

        • 7 1

    • o ekologii to u nas nikt nie mówi ? (2)

      Uważasz, że ruszanie z kitą i hamowanie na następnych z piskiem to jest jakaś metoda. Więcej paliwa to nie tylko kasa ale równocześnie zatrucie środowiska. Trzeba jeżdzić płynnie i z dozwoloną prędkością. Dojedziesz tak samo do celu. Przekonałem się o tym jeżdżąc skuterem. Najpierw mnie samochody wyprzedzają, potem ich doganiam na kolejnych światłach i na miejscu jestem mniej więcej o tym samym czasie. A jeżeli nie chcesz pyrkać na światłach to kup sobie np. hybrydę. Jak samochód nie pyrka na światłach to i kierowca jest spokojniejszy, bo podświadomie wyczuwa, że kasa nie idzie z dymem (też z własnego doświadczenia). Acha, żeby nikt nie miał wątpliwości (co do mojej ekologii) to skuter też mam elektryczny.

      • 6 7

      • Nie pisałem o ruszaniu z kitą, pędzeniu i hamowaniu tylko o sprawnym, i szybkim opuszczeniu skrzyżowania. (1)

        Co do pyrkania to wolę jak pyrka niż co chwila silnik się wyłącza i odpala. Nic nie zrozumiałes z tego o co chodziło w moim porannym wpisie. I dlatego na ulicach jest jak jest.

        • 6 0

        • masz rację trochę się zapędziłem

          Mnie z kolei denerwują kierowcy jak ja jade płynnie i patrzę na 200m naprzód (jak większość kierowców hybryd) a tu mi nagle jakiś kierowca wjeżdża na mój pas i hamuje przed światłami, co mnie również zmusza do hamowania. To jest bez sensu. Przemyślenia dodatkowe - samochody z manualną skrzynią biegów są pomyłką w XXI wieku. Jadą w sposób przerywany (jak wiadomo stosunek przerywany jest szkoldliwy :) ) i co jakiś czas niestety zdarza sie (nie tak rzadko), że komuś zgasnie silnik przy ruszaniu na światłach.

          • 3 0

    • Ta jasne.

      Ruszac sprawniej jak Henio pali fajke a inny debil gada przez tel. W tym kraju zmienisz tylko fryzure nic wiecej.

      • 6 0

    • sekundnik

      By rozwiązał temat

      • 1 0

  • 5 lat bezkarności za 160 milionów?

    To troche duzo na cos co nie działa a jedynie pozoruje. Krytyczne opinie konkurencji-ale sie uśmialem. Hehe

    • 48 1

  • Dziennikarstwo pod zamówienie (4)

    Red. Naskręt postanowił napisać o krytyce Tristara. I zapytał o to urzędnika oraz wykonawcę. Pan redaktor nie zająknął się ani słowem, że Tristar jest powszechnie krytykowany, bo te usprawnienia dla kierowców (ok. dwa auta więcej na jednym zielonym świetle) uzyskano poprzez skrócenie zielonego światła dla pieszych. Przez al. Grunwaldzką czekanie trwa nawet do 3 minut! I to jest zacofanie względem Europy, a nie postęp, bo w metropoliach europejskich pieszy nie czeka dłużej na przejściu niż 1,5 minuty. 160 milionów poszło na elektroniczny gadżet. Janusze biznesu zarobili, kaska publiczna poooooszła!

    • 74 4

    • i wieśniaki z przedmieść w swoich bolidach mogą łatwiej się przemieszczać (2)

      a ty mieszkańcu centrum stój na światłach i czekaj, aż jaśnie państwo się przejedzie

      • 8 5

      • najpierw wylecz swoje kompleksy mały żuczku (1)

        i trochę pooglądaj miasta w Europie, a potem pisz takie banialuki

        • 4 4

        • w Europie pooglądałem, w Rosji nie

          Rosję robią mi tutaj :(

          • 0 0

    • powszechna krytyka.....kierowców autobusów i frustratów forumowych

      dziękujemy za taką krytykę. Ciągle przytaczana jest opinia jednego rozżalonego kierowcy autobusu.

      • 3 3

  • Skuterem... (1)

    ...robię tą trasę w 12 minut.Żenua.

    • 3 3

    • ?

      Żenada że skuterem jeździsz czy że zajmuje ci to tyle czasu

      • 3 0

  • proponuję przejechać się samochodem od pteli tramwajowej Świętokrzyska na Morenę (5)

    żeby zobaczyć jak funkcjonuje czerwona fala, czyli jak jadąc z przepisową prędkością zaliczać praktycznie wszystkie czerwone światła

    • 48 2

    • Tam nie ma Tristara (2)

      jest zwykła koordynacja świateł

      • 5 1

      • czyli żęby było normalnie to nie mozna ustawić normalnej koordynacji świateł (1)

        tylko trzeba dociągnąć nową nitkę tristara za kilkanaście milionów :-)
        POdoba mi się taki biznes :-)

        • 9 0

        • Może jadąc z drugiej strony jest zielona fala?

          Może, nie wiem, pytam.

          • 0 0

    • (1)

      jedna Bulońska, trzy postoje na czerwonym świetle.... porażka.

      • 5 1

      • bo ci z Myśliwskiej prawo jazdy zdawali pod Olsztynem

        • 7 1

  • Śmiech. (3)

    Podróżując przed uruchomieniem tristarsa 30 minut w chwili jego działania zaoszczędzimy 5,5% z tych 30 minut czyli jakieś 1.5 minuty no rewelacja za te grube miliony tylko więcej takich inwestycji.

    • 50 6

    • naucz się liczyć kolego (2)

      .

      • 0 5

      • oj dużo się pomylił wychodzi 1:39

        • 4 0

      • Ile wg Ciebie wynosi 30*0,055?

        • 0 0

  • codziennie obserwuję inteligencję tristara jako pieszy koło urzędu miejskeigo w Gdańsku (3)

    Jeden pas w stronę Podwala jest jak wiadomo zamknięty dla ruchu. Ale żeby przejść przez ul Hucisko i tak trzeba odczekać na zielone światło dla pieszych. Odczekać aż minie faza ruchu dla samochodów jadących z Nowych Ogrodów.w kierunku Podwala. To nic że teraz nie mogą jechać bo jest zamknięty wjazd. Piesi i tak muszą odczekać tą fazę. A pomimo tristata za tyle milionów nie można tego jednym przyciskiem zza konsoli sterowania systemem zmienić na czas tego remontu

    • 44 1

    • Nie można ponieważ zabraklo kasy na ten przycisk.

      • 8 0

    • uczniowska-hallera w nocy

      Proponuje przejechać się w godzinach wieczornych przez skrzyżowanie Hallera z uczniowską( najlepiej spróbować na nim zawrócić). Zero samochodów widocznych na drogach, a zawracanie trwa 10minut. Jesli tristar działa to gratuluje inżynierom dobrego zarobku :)

      • 7 0

    • sprawę rozwiązała ekipa budowlana

      kilka dni temu zagrodziła przejście ta stroną i zostawiła tylko to przy areszcie.
      Jak widać Gdańsk to morze możliwości

      • 1 0

  • inż (3)

    Przy okazji oficjalnego otwarcia systemu w Gdyni postanowiliśmy przetestować nowe narzędzie inżynierów ruchu na trasie do Gdańska. Maciej Naskręt wyruszył o godz. 11:50 sprzed Centrum Handlowego Riviera zobacz na mapie Gdyni. Początkowo jechał Drogą Różową zobacz na mapie Gdyni, a potem Trasą Średnicową zobacz na mapie Sopotu do centrum Gdańska. 19-kilometrową trasę pokonaliśmy w 31 minut i poruszaliśmy się z przepisową prędkością. Można uznać, że tzw. "zielona fala" funkcjonuje. Zatrzymaliśmy się zaledwie w czterech miejscach - przed ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni, na skrzyżowaniu al. Niepodległości i ul. Sępiej zobacz na mapie Sopotu, na skrzyżowaniu przy granicy Gdańska i Sopotu zobacz na mapie Gdańska, a także na wysokości ul. Abrahama w Oliwie zobacz na mapie Gdańska.

    Czytaj więcej na:
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Tristar-oficjalnie-wystartowal-Czy-sie-sprawdzi-Odpowiedz-poznamy-za-5-lat-n96485.html#triHE HE HE , o której godzinie?

    • 16 1

    • (1)

      "wyruszył o godz. 11:50"
      bardziej mnie interesuje czy w tygodniu czy w weekend ;)

      • 4 0

      • pewnie w weekend i go policja na sygnale prowadziła

        • 3 0

    • Kto normalnie pracujący jeździ o 11.50

      System ma ułatwiać przejazd w godzinach szczytu, a nie o 11.50.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane