• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar opóźniony, ale pojawiają się kolejne tablice

Patryk Szczerba
14 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tablice na przystankach mają ułatwiać podróżowanie komunikacją miejską. Tablice na przystankach mają ułatwiać podróżowanie komunikacją miejską.

Po tablicach informujących kierowców o natężeniu ruchu, przyszedł czas na montaż kolejnych elektronicznych elementów Tristara, które ułatwią poszukiwanie wolnego miejsca parkingowego oraz pomogą pasażerom komunikacji miejskiej.



Śnieg, który spadł w ostatnich godzinach zdążył już zakryć nowe tablice. Urzędnicy obiecują, że gdy zaczną być użyteczne, będą regularnie czyszczone i konserwowane. Śnieg, który spadł w ostatnich godzinach zdążył już zakryć nowe tablice. Urzędnicy obiecują, że gdy zaczną być użyteczne, będą regularnie czyszczone i konserwowane.

Czy informacje, które będą nadawane w ramach Tristara spełnią swoją rolę?

Prace nad systemem inteligentnego sterowania ruchem wchodzą w decydującą fazę. Nie jest tajemnicą, że cały system zacznie działać z opóźnieniem. Nie skorzystają z niego na pewno turyści przyjeżdżający do Trójmiasta na wakacje, którzy mieli odczuć sterowanie ruchem w Trójmieście już w lipcu. Pełne uruchomienie planowane jest bowiem na jesień. Wszystko przez remonty.

- Konieczny był aneks do umowy z wykonawcą, firmą Qumak. Powodem były przedłużające się prace, m.in. na ul. Morskiej i al. Piłsudskiego. Dajemy sobie więcej czasu, ale myślę, że dzięki temu system wystartuje od początku w pełni sprawnie - deklaruje Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

Zwiastunem, że kosztujący ponad 133 mln zł Tristar jednak powstaje, są kolejne elementy pojawiające się na ulicach Trójmiasta. W ostatnich dniach rozpoczęło się montowanie tablic z aktualną liczbą wolnych miejsc parkingowych oraz wyświetlaczy - przeznaczonych dla pasażerów komunikacji miejskiej w ramach systemu informacji pasażerskiej.

- Przy ułatwieniach dla parkujących potrzeba jeszcze montażu detektorów na terenie tych parkingów oraz kamer, które - w razie złego odczytu - pomogą operatorom na bieżąco aktualizować dane na tablicy. Niewykluczone jednak, że ich włączenie nastąpi najszybciej - nawet w ciągu dwóch miesięcy. Decydujący głos będzie miał wykonawca prac - wyjaśnia Oskarbski.

W Gdańsku kierowcy będą informowani o liczbie wolnych miejsc postojowych głównie przy centrach handlowych, przy kinie we Wrzeszczu oraz przy stadionie w Letnicy. W sumie wskazano siedem parkingów: w Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, CH Manhattan zobacz na mapie Gdańska, CH Oliwa zobacz na mapie Gdańska, CH Madison zobacz na mapie Gdańska, City Forum zobacz na mapie Gdańska, a także przy Multikinie we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska i na terenie wspomnianego stadionu.

W Gdyni natomiast do systemu zostaną włączone parkingi: przed Muzeum Miasta Gdyni zobacz na mapie Gdyni, przy Urzędzie Miasta Gdyni - z tyłu budynku i przed wejściem głównym zobacz na mapie Gdyni, oraz przy Bulwarze Nadmorskim zobacz na mapie Gdyni.

Z kolei w Sopocie wybrano Dom Zdrojowy zobacz na mapie Sopotu, parking wielopoziomowy NDI przy ul. Powstańców Warszawskich zobacz na mapie Sopotu, Operę Leśną zobacz na mapie Sopotu, Centrum Handlowo-Usługowe przy ul. Królowej Jadwigi zobacz na mapie Sopotu.

Dodatkowo ustawione zostaną znaki zbiorcze poza centrami miast, które wyświetlać będą liczbę dostępnych miejsc parkingowych w kilku najbliższych lokalizacjach.

Zmiany można zobaczyć także na niektórych przystankach komunikacji miejskiej. Za kilka tygodni na instalowanych właśnie 71 wyświetlaczach ma pojawić się informacja o opóźnieniach w kursowaniu autobusów i przewidywanym czasie przyjazdu danej linii. Opóźnienia będzie można również sprawdzić na bieżąco, wchodząc na stronę internetową przygotowywaną z myślą o Tristarze.

- Chcemy pomóc także tym, którzy nie wyszli jeszcze z domu. Będzie można sprawdzić - na zasadzie interaktywnego rozkładu jazdy - opóźnienia i zaplanować wyjście z domu. Dane przesyłane na przystanki w Trójmieście będą pochodziły z nadajników zamontowanych w pojazdach komunikacji miejskiej - wyjaśnia Oskarbski.

Informacyjną część systemu uzupełniają znaki i tablice o tzw. zmiennej treści, które zaczęły być instalowane przy najważniejszych węzłach we wrześniu. Razem zamontowano 26 urządzeń (18 znaków i 8 tablic). Pojawią się na nich informacje o korkach czy utrudnieniach związanych z pracami drogowymi. Kierowcy otrzymają też nowiny o zdarzeniach drogowych dezorganizujących ruch w mieście. Na ekranach LED będzie można sprawdzić aktualną pogodę na drogach, a także ograniczenia prędkości, które pomogą wybrać alternatywną trasę.

Wciąż trwa ich kalibracja. To słowo pojawia się także w kontekście skrzyżowań podłączonych pod Tristar. Ponad 120 "krzyżówek" jest już w bazie, jednak wciąż trwają testy i szukanie najbardziej optymalnych rozwiązań w sygnalizacji świetlnej - tak, aby upłynnić ruch. Efekty mogą być czasem odwrotne od zamierzonych, co pokazał przypadek ulicy Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej, gdzie kilka tygodni temu ruch po podłączeniu skrzyżowań został całkowicie sparaliżowany.

- Rzeczywiście, cały czas trwa korygowanie zachowań sygnalizatorów świetlnych. Nie jest to proste, ponieważ jest ich sporo, a chcemy, by ruch odbywał się wszędzie tak samo płynnie. Zapewniam jednak, że niebawem wszelkie niedogodności z tym związane znikną - kończy Oskarbski.

Zobacz jak działa TRISTAR

Miejsca

Opinie (194)

  • Po co informować o liczbie płatnych miejsc parkingowych (1)

    jak większość kierowców i tak wybierze darmowe na skrzyżowaniu przed przejściem, na stacji benzynowej itd. tylko aby darmowe. Zwykła kryptoreklama podmiotów prywatnych ciekawe czy chociaż coś dołożą do Tristara

    • 16 5

    • albo przed drzwiami wejściowymi do sklepu

      niektórzy najchętniej wjechali by do sklepu może zróbcie dla nich Stonka Drive czy coś takiego

      • 6 0

  • (3)

    Chylońskiej z Morską do tej pory nie mogą 'skalibrować",

    • 14 2

    • (2)

      oni już je skalibrowali. teraz korek jest na Chylońskiej...

      • 6 1

      • Właśnie!

        Ostatnio trajtek stał chyba 4 zmiany świateł. Światła przy wyjeździe z Chylońskiej na Morską na wysokości Zamenhofa są źle skalibrowane. Zielone pali się zdecydowanie za krótko bo zdążają przejechać 3-4 samochody a korek na Chylońskiej się wydłuża.

        • 3 1

      • A zjazd z estakady z pogórza w stronę chylonii???

        Takich korków tam nigdy nie było...

        • 2 1

  • parkingi (1)

    Te gdańskie konkretne. W Gdyni jakieś pierdziawki na 20 aut. Widać jak szczurostępa mają w d....e kierowców.

    • 14 5

    • moja opinia

      Nie dramatyzuj.
      pan stępa w wywiadzie powiedział, że gdynia stawia na rozwój komunikacji pieszej.
      serio!

      • 6 0

  • TRISTAR (3)

    Wskażcie drodzy czytelnicy chociaż jedno miasto w którym system TRISTAR działa jako pomoc do sterowania ruchem i jest pomocny dla kierowców, a nie służy do szpiegowania kierowców. Budowa tego systemu to wspaniały interes, wymienia się wszystkie sygnalizatory na nowe i robi nowe słupy z sygnalizacją tak winduję się koszty. Może Redakcja to opisze.

    • 35 7

    • (2)

      szpiegostwa boi sie ten kto ma cos do ukrycia

      • 4 16

      • (1)

        Logika slugusa wladzy - takie mendy jak ty nigdy nie maja nic do ukrycia, bo zawsze sa po "slusznej" stronie i cokolwiek by sie dzialo oklaskujac Pana Prezydenta lub I Sekretarza.

        • 15 6

        • mendy masz w łonowcach...czas sie umyć

          • 3 4

  • Miejsc zawsze mało na parkingu przy UM Gdynia

    Więc te tablice powinny wyświetlać dowcipy.

    • 20 1

  • Co to znaczy opóźniony? Jeśli firma nie wywiązała sie z kontraktu , musi za to zapłacić. Miasto bardzo liczyło, ze najedzie sie turystów i ich złupią na maxa.

    • 13 2

  • wszystko ok,tylko dlaczego te wyświetlacze na przystankach są jednostronne?

    • 8 2

  • Się nie uda (1)

    Na pewno się nie uda. wszystko to złodziejstwo i kumoterstwo. Wyłudzone pieniądze i korupcja. A wszystko to wina Tuska. Lepiej dać pieniądze bezrobotnym, a nie stawiać fotoradary W Gdańsku poruszanie się samochodem to tragedia, a w Gdyni to już szok. Lepiej byłoby zbudować metro. itd

    • 9 3

    • a za co dawac pieniądze bezrobotnym ???

      • 2 1

  • Umiejętność doboru słów (2)

    Panie autorze proszę nie pisać "najbardziej optymalny".

    Optymalny znaczy najlepszy i nie może być już "bardziej"

    • 19 1

    • korekta

      najlepszy z możliwych w określonych warunkach

      • 0 0

    • pozostaje kwestia: jakie kryteria optymalności stosują instalatorzy systemu?

      upłynnienie ruchu samochodów czy np. bezpieczeństwo i komfort pieszych w pobliżu przystanków komunikacji publicznej. Jeśli tylko płynność ruchu pojazdów, to wszyscy będą mieli problem - a nawet coraz więcej większych problemów.

      • 1 3

  • A Bażyńskiego dalej zakorkowana, (1)

    po przeprogramowaniu sygnalizacji na skrzyżowaniu z Grunwaldzką. Na Pomorskiej też gorzej niż było.
    Wita Stwosza z Bażyńskiego to już w ogóle porażka (choć to nie przez Tristar akurat, tylko inny, "genialny" pomysł).

    • 2 4

    • zakorkowana bo jeszcze zbyt wielu studentów i wykładowców dojeżdża na zajęcia

      samochodami

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane