• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar opóźniony, ale pojawiają się kolejne tablice

Patryk Szczerba
14 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tablice na przystankach mają ułatwiać podróżowanie komunikacją miejską. Tablice na przystankach mają ułatwiać podróżowanie komunikacją miejską.

Po tablicach informujących kierowców o natężeniu ruchu, przyszedł czas na montaż kolejnych elektronicznych elementów Tristara, które ułatwią poszukiwanie wolnego miejsca parkingowego oraz pomogą pasażerom komunikacji miejskiej.



Śnieg, który spadł w ostatnich godzinach zdążył już zakryć nowe tablice. Urzędnicy obiecują, że gdy zaczną być użyteczne, będą regularnie czyszczone i konserwowane. Śnieg, który spadł w ostatnich godzinach zdążył już zakryć nowe tablice. Urzędnicy obiecują, że gdy zaczną być użyteczne, będą regularnie czyszczone i konserwowane.

Czy informacje, które będą nadawane w ramach Tristara spełnią swoją rolę?

Prace nad systemem inteligentnego sterowania ruchem wchodzą w decydującą fazę. Nie jest tajemnicą, że cały system zacznie działać z opóźnieniem. Nie skorzystają z niego na pewno turyści przyjeżdżający do Trójmiasta na wakacje, którzy mieli odczuć sterowanie ruchem w Trójmieście już w lipcu. Pełne uruchomienie planowane jest bowiem na jesień. Wszystko przez remonty.

- Konieczny był aneks do umowy z wykonawcą, firmą Qumak. Powodem były przedłużające się prace, m.in. na ul. Morskiej i al. Piłsudskiego. Dajemy sobie więcej czasu, ale myślę, że dzięki temu system wystartuje od początku w pełni sprawnie - deklaruje Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

Zwiastunem, że kosztujący ponad 133 mln zł Tristar jednak powstaje, są kolejne elementy pojawiające się na ulicach Trójmiasta. W ostatnich dniach rozpoczęło się montowanie tablic z aktualną liczbą wolnych miejsc parkingowych oraz wyświetlaczy - przeznaczonych dla pasażerów komunikacji miejskiej w ramach systemu informacji pasażerskiej.

- Przy ułatwieniach dla parkujących potrzeba jeszcze montażu detektorów na terenie tych parkingów oraz kamer, które - w razie złego odczytu - pomogą operatorom na bieżąco aktualizować dane na tablicy. Niewykluczone jednak, że ich włączenie nastąpi najszybciej - nawet w ciągu dwóch miesięcy. Decydujący głos będzie miał wykonawca prac - wyjaśnia Oskarbski.

W Gdańsku kierowcy będą informowani o liczbie wolnych miejsc postojowych głównie przy centrach handlowych, przy kinie we Wrzeszczu oraz przy stadionie w Letnicy. W sumie wskazano siedem parkingów: w Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, CH Manhattan zobacz na mapie Gdańska, CH Oliwa zobacz na mapie Gdańska, CH Madison zobacz na mapie Gdańska, City Forum zobacz na mapie Gdańska, a także przy Multikinie we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska i na terenie wspomnianego stadionu.

W Gdyni natomiast do systemu zostaną włączone parkingi: przed Muzeum Miasta Gdyni zobacz na mapie Gdyni, przy Urzędzie Miasta Gdyni - z tyłu budynku i przed wejściem głównym zobacz na mapie Gdyni, oraz przy Bulwarze Nadmorskim zobacz na mapie Gdyni.

Z kolei w Sopocie wybrano Dom Zdrojowy zobacz na mapie Sopotu, parking wielopoziomowy NDI przy ul. Powstańców Warszawskich zobacz na mapie Sopotu, Operę Leśną zobacz na mapie Sopotu, Centrum Handlowo-Usługowe przy ul. Królowej Jadwigi zobacz na mapie Sopotu.

Dodatkowo ustawione zostaną znaki zbiorcze poza centrami miast, które wyświetlać będą liczbę dostępnych miejsc parkingowych w kilku najbliższych lokalizacjach.

Zmiany można zobaczyć także na niektórych przystankach komunikacji miejskiej. Za kilka tygodni na instalowanych właśnie 71 wyświetlaczach ma pojawić się informacja o opóźnieniach w kursowaniu autobusów i przewidywanym czasie przyjazdu danej linii. Opóźnienia będzie można również sprawdzić na bieżąco, wchodząc na stronę internetową przygotowywaną z myślą o Tristarze.

- Chcemy pomóc także tym, którzy nie wyszli jeszcze z domu. Będzie można sprawdzić - na zasadzie interaktywnego rozkładu jazdy - opóźnienia i zaplanować wyjście z domu. Dane przesyłane na przystanki w Trójmieście będą pochodziły z nadajników zamontowanych w pojazdach komunikacji miejskiej - wyjaśnia Oskarbski.

Informacyjną część systemu uzupełniają znaki i tablice o tzw. zmiennej treści, które zaczęły być instalowane przy najważniejszych węzłach we wrześniu. Razem zamontowano 26 urządzeń (18 znaków i 8 tablic). Pojawią się na nich informacje o korkach czy utrudnieniach związanych z pracami drogowymi. Kierowcy otrzymają też nowiny o zdarzeniach drogowych dezorganizujących ruch w mieście. Na ekranach LED będzie można sprawdzić aktualną pogodę na drogach, a także ograniczenia prędkości, które pomogą wybrać alternatywną trasę.

Wciąż trwa ich kalibracja. To słowo pojawia się także w kontekście skrzyżowań podłączonych pod Tristar. Ponad 120 "krzyżówek" jest już w bazie, jednak wciąż trwają testy i szukanie najbardziej optymalnych rozwiązań w sygnalizacji świetlnej - tak, aby upłynnić ruch. Efekty mogą być czasem odwrotne od zamierzonych, co pokazał przypadek ulicy Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej, gdzie kilka tygodni temu ruch po podłączeniu skrzyżowań został całkowicie sparaliżowany.

- Rzeczywiście, cały czas trwa korygowanie zachowań sygnalizatorów świetlnych. Nie jest to proste, ponieważ jest ich sporo, a chcemy, by ruch odbywał się wszędzie tak samo płynnie. Zapewniam jednak, że niebawem wszelkie niedogodności z tym związane znikną - kończy Oskarbski.

Zobacz jak działa TRISTAR

Miejsca

Opinie (194)

  • firma Gumak

    i wszystko jasne. teraz czas na ecs. już zbierają wyrobników.

    • 2 0

  • o co chodzi z tym tristarem

    a to nie jest tak ze tristar jest po to zeby pomiedzy kazdym skrzyzowaniem byl odcinkowy pomiar predkosi?
    jakis czas temu napisano ze zadnej zielonej fali na grunwaldzkiej nie bedzie..

    • 3 1

  • (1)

    I znowu hejty. Czy Wy ludzie nie potraficie niczego docenić i pochwalić? To się nie tyczy tylko tego artykułu. Wy hejtujecie zawsze i wszystko. Masakra....polska mentalność :/

    • 5 14

    • Powiedz co tu doceniać czy ty wiesz ile kasy idzie za tego typu pomysłami

      Przecież ten system będzie cały czas miał jakieś usterki bo ekipa serwisantów za roboczogodzinę kasuje od kilku do kilkunastu stówek plus cena wymienionego sprzętu. Jest to dla tych firm maszynka do robienia pieniędzy kosztem budżetu miasta a miasto to my obywatele. To jest tak jakbyś pieniądze sąsiadów wydał na maszynę do robienia lodów tłumacząc to tym że przecież wszyscy lubią lody.

      • 9 1

  • (1)

    A czy te tablice będą takie super jak ta przy Bramie Wyzynnej, gdzie w ciagu dnia nic nie widać. Ciekawe, kto imiennie odpowiada za zakup takich niewidocznym tablic ?

    • 3 0

    • Dziękujemy za cenną uwagę w najbliższym możliwym terminie ogłosimy przetarg na nowe

      a stare pójdą do utylizacji na który tez ogłosimy przetarg. Wygra najlepsza oferta.

      • 4 0

  • aby drożej

    wybrano najdroższy możliwy wariant, licząc zapewne na to, że z mandatów zwróci się dość szybko. A jak ten problem rozwiązano w innych miastach? Otóż jeżdżąc po Polsce bardzo spodobały mi się zegary wiszące obok sygnalizatorów pokazujące czas do zmiany świateł - SUPER sprawa. Jak dojeżdżam do skrzyżowania widzę, że za 2 s zmieni się światło to zwalniam i wszystko jest ok, a z kolei stojąc na 2 s przed zielonym wrzucam bieg i ruszam na 0. Tak jest chyba we Wrocławiu, Poznaniu.
    Swoją drogą ciekawi mnie czy się nie okaże, że drastycznie wzrośnie liczba wypadków i trzeba będzie go wyłączyć. Jak sie ludzie zorientują, że są to łapaczki mandatów to zaczną gwałtownie hamować, nawet wtedy gdy mają zapas czasu. Ciekawe, czy system uwzględnia rowerzystów wjeżdżających na pełnej szybkości w ostatniej chwili na przejście i zjeżdżających na swoim czerwonym, czy też wbiegających pieszych? Tak czy siak kroi się totalna inwigilacja. Orwell nie śmiał by tego wymyślić.

    • 21 2

  • Parkingowe łał. (3)

    Jestem turystą, wjeżdżam do Gdańska i widzę info o liczbie miejsc, super! Ale... cóż za niespodzianka to są miejsca parkingowe w galeriach handlowych :/ a ja chcę przecież w rejonie Starego Miasta. To jest bez sensu. W galeriach nawet przed świętami da się zaparkować, więc na kija te informacje. ... Zaaraz przecież to nabije kabzę handlarzom, a panowie od Tristara pochwalą się, że podłączyli taką super informację do systemu. He he mają rozmach sku...syny :)

    • 13 2

    • Rejon Starego Miasta (2)

      W tym rejonie masz właśnie Medison, więc możesz tam zaparkować i nie narzekaj. Tobie może te informacje nie potrzebne, bo jesteś miejscowy, ale przyjezdni to co innego.

      Po drugie hale parkingowe obecnie są tylko właśnie w galeriach i jeden parking tam gdzie jest T-Mobile. A parkingi naziemne obecnie są nie liczone i pewnie nigdy nie będą, bo system byłby za drogi.

      • 3 0

      • Płatnych miejsc jest u nas pod dostatkiem ale nie posądzam rodaków o korzystanie z takowych

        przykładem niech będzie LIdl po wybudowaniu Galerii Bałtyckiej . Puściutki dotychczas parking nagle stał się tak oblegany że sklep musiał postawić szlabany.

        • 6 0

      • no właśnie żadna to rewelacja

        że podają takie informacje, bo tak jak napisałem w galeriach zawsze można zaparkować (nawet jak jest napchane to przy dużej rotacji znajdzie się miejsce) - wyjątek to Madison, bo parking mały jak na taką lokalizację.

        Narzekam, bo jak napisałem to żadna rewelacja. Rewelacją byłoby właśnie podawanie info o parkingach w centrum (to że musiałyby być na to przygotowane, to nie podleg dyskusji).

        • 1 1

  • (4)

    A teraz wyobraźcie sobie że wdrożono w życie zasady elementarza polityki komunikacyjnej czyli zlikwidowano WSZYSTKIE ulice:
    1. zniknęły korki,
    2. zaoszczędzono pieniędzy bo nie było potrzeby instalowania Tristar,
    3. nic nie tnie okrutnym sznytem tkanki miejskiej, nie za zagrożenia powstania gett i umieranie miasta,
    4. towar do sklepów przewożony jest rowerami, ludzie wszędzie chodzą pieszo więc mają czas uśmiechać się do siebie,
    5. zrobiliśmy kolejny krok aby stać się Holandią albo Kopenhagą

    • 8 5

    • To byłby dobry pomysł

      mielibyśmy raj na ziemi

      • 1 0

    • po co likwidować,

      niektóre wystaczyłoby zwęzić

      • 1 1

    • daj zaplić to co ty

      • 3 0

    • nawiedzony złodziej nicków przegina jakby mu za to płacili

      • 0 0

  • Nie dożyję dnia kiedy to wszystko zacznie działać. Póki co tylko całe Trójmiasto rozkopane.

    • 1 1

  • Wczoraj na Morskiej stałem w korku i żaden Tristal nie pomoże.... (2)

    brakowało jednego pasa ruchu!!!

    • 6 1

    • Mi się wydaje że niczego nie brakowało (1)

      Tylko było czegoś za dużo ...

      • 2 0

      • Właśnie, to oburzające że ludzie mają samochody. Taki przywilej i luksus jak samochód powinien być dostępny tylko dla przodowników pracy socjalistycznej.

        • 4 2

  • Nocne stress testy tablic przystankowych.

    Chłopaki nie mogę się pierwszych rezultatów !

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane