• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar pełen fotoradarów. Czy to ma sens?

Maciej Naskręt
23 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, które skrzyżowania w Gdańsku zostaną wpięte do systemu Tristar.



Możemy jeszcze pożałować wprowadzenia systemu Tristar. Powód? Liczba fotoradarów w Trójmieście będzie tak duża, że kierowcy poczują się jak bohater powieści "Rok 1984" George'a Orwella.



W samym tylko Gdańsku w pierwszym etapie planowane jest ustawienie ok. 14 fotoradarów. Po wybudowaniu Trasy Słowackiego i Trasy Sucharskiego pojawią się kolejne. W samym tylko Gdańsku w pierwszym etapie planowane jest ustawienie ok. 14 fotoradarów. Po wybudowaniu Trasy Słowackiego i Trasy Sucharskiego pojawią się kolejne.
System inteligentnego zarządzania ruchem Tristar ma odkorkować trójmiejskie drogi. Z założenia ma on tak pokierować ruchem, by kierowcy dojeżdżali do skrzyżowań na zielonych światłach, obciążone kierunki miały wydłużony czas przejazdu itp. Wszystko to dzięki czujnikom ruchu i sprzężeniu sygnalizacji na najważniejszych węzłach komunikacyjnych w Trójmieście.

Ale elementem systemu jest coś jeszcze. Konkretnie 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i 24 rejestratory przekroczenia prędkości.

Dla porównania: dziś w Trójmieście stoi 10 fotoradarów. Część nowych urządzeń będzie dokonywać pomiaru prędkości na określonym odcinku drogi. Co to znaczy? Pierwszy fotoradar zmierzy nam prędkość na wjeździe, drugi na zjeździe z al. Zwycięstwa. Jeśli okaże się, że przejechaliśmy nią zbyt szybko, dostaniemy mandat.

Czemu wpleciono je w Tristara? - Mają one służyć przede wszystkim poprawie bezpieczeństwa na naszych drogach, choćby zmniejszyć liczbę choćby potrąceń pieszych. Ponadto zmobilizują one kierowców do wolniejszej, przepisowej jazdy. Głównie chodzi o to, by kierowcy nie pędzili przekraczając dozwoloną prędkość do najbliższych świateł, gdzie zresztą zastanie ich czerwone światło - przekonuje Jacek Oskarbski, naczelnik Biura Inżynierii Transportu Urzędu Miasta Gdyni.

Czy w skład systemu Tristar powinny wchodzić fotoradary?

Z tym punktem widzenia nie zgadza się projektant systemów zarządzania ruchem w innym mieście. Prosi o niepodawanie jego nazwiska, ponieważ ma zamiar startować w organizowanych w Trójmieście przetargach.

- System zarządzania funkcjonuje w oparciu o sensory, czujniki, pętle indukcyjne. Sprzężona sygnalizacja stworzy na drodze sytuację, która zmusi kierowców do jazdy z prędkością 50-60 km/h. Prowadzenie pojazdu gwarantuje nam wtedy zielone światło na kolejnych skrzyżowaniach z sygnalizacją. To pozwoli na płynną jazdę - przekonuje.

Jego zdaniem kierowcy będą potrzebowali dwóch-trzech miesięcy, by przekonać się, że szybka jazda nie popłaca. Dodaje, że fotoradary nic tu nie pomogą. Ich wplecenie w system zarządzania ruchem to jedynie szukanie dodatkowego źródła pieniędzy w budżetach miast.

Coś w tym jest. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Prawa o Ruchu Drogowym, mandaty nałożone za naruszenia przepisów ujawnione przez urządzenia rejestrujące, wystawia co prawda Generalny Inspektor Transportu Drogowego, ale pieniądze trafiają do samorządów. Dochody z tego tytułu muszą być wydane na utrzymanie infrastruktury drogowej, w naszym przypadku także... Tristara.

Po znowelizowaniu przepisów, zarządcy dróg będą mogli ustawiać fotoradary nie tylko tam, gdzie dochodziło do wypadków (tak robiła dotąd policja), ale także w miejscach, w których nie było wielu zdarzeń.

Choć prace nad Tristarem są zaawansowane, jeszcze nie jest przesądzone, że wszystkie fotoradary znajdą się w tym systemie. Zgodę na ich rozmieszczenie wydaje Generalny Inspektor Transportu Drogowego.

- Będziemy na pewno analizować dogłębnie każdy wniosek o ustawienie fotoradaru przy drodze. Ponieważ nie ma jeszcze przepisów wykonawczych, na razie nie wiadomo, co będziemy brać pod uwagę przy wydawaniu zgody - mówi Alvin Gajadhur, rzecznik prasowy GITD.

W Trójmieście trwa teraz kilka poważnych inwestycji infrastrukturalnych. W przypadku niemal każdej z nich, inwestor przeprowadza konsultacje z mieszkańcami. Z jakiegoś jednak powodu, przy budowie Tristara, który wpłynie na życie wszystkich kierowców, o konsultacjach ani widu, ani słychu.

Twórcy systemu Tristar - inżynierowie ruchu - chcą zoptymalizować podróże (skrócić czas przejazdu) w Trójmieście średnio o ok. 20 proc. Takiego wyniku nie udało się osiągnąć żadnemu miastu na świecie, w którym istnieje odpowiednik systemu Tristar. W Tuluzie, Toronto, czy Koloni zdołano ruch usprawnić o niecałe 10 proc.

Rekordzistami są tu Southampton i Los Angeles, gdzie podróże samochodem skrócone zostały o 18 proc. Trzeba jednak pamiętać, że wymienione miasta mają świetnie rozwiniętą infrastrukturę drogową, czego nie można powiedzieć o Trójmieście.

Opinie (213) 9 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • banda zlodzieji i oszustow

    ten systemik to typowe ustawki na wyludzenie kasy i podzial lupow przez urzedasow i wykonawcow potem ztrudnienie pseldo emerytow milicyjnych w wieku 45 lat na monitoring

    • 0 0

  • Brawo, tak trzymać!!!! (9)

    Nareszcie bat na g*wniarzy w zardzewiałych golfach, bmw itp g...., przepisy są po to aby je przestrzegać, zaczyna sie na bezkarnym przejechaniu na czerwonym świetle, potem przekraczanie prędkości, a kończy sie na zabójstwach, tak trzymać, popieram

    • 75 121

    • Ja mam 33 lata i zardzewiałego Golfa. (2)

      I poruszam się max 70 po mieście np. na Grunwaldzkiej. Odwal się więc od Golfów

      • 10 1

      • jesteś wyjątkiem

        większość golfów po "wieś-tjuningu" rozpędza się do nadświetlnej na grunwaldzkiej

        • 0 0

      • Są wyjątki....

        jw

        • 1 0

    • hmn

      jestes totalnym debilem, przepisy sa po to aby je lamac, ty obywatelski lebiego!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 2 3

    • pewnie nigdy nie zlamales zadnego przepiu co ???

      • 4 2

    • (1)

      a ty w czym trabancie

      • 5 7

      • ty

        trampek przynajmniej nie rdzewieje do tego silniczek 1,4 z polo i smiga jak ta lala

        • 8 0

    • czasami obserwuje jak policja obstawia znak stopu
      połowa zatrzymanych to dziadki i zaawansowane wiekiem panny w nowych wynalazkach typu Thalia czy inny Chevrolet - czyli jak mniemam "doświadczeni kierowcy" którzy nigdy nie ścigają się i zawsze przestrzegają ograniczeń ;-)

      Ręce mi opadają jak czytam argumenty w komentarzach.
      Ilu ludzi tęskni za komuną lub państwem policyjnym.

      • 12 3

    • trzymaj se majty

      a ty jezdzisz merolem od starych ? czy zardzewialym volvo? a moze busem i zazdroscisz tym mlodym starym w dobrych czy tam zardzewialych furach?

      • 8 7

  • tristar

    najlepiej co 100 m postawic fotoradary,zrobicie jeszcze wieksze korki,lepiej naprawic drogi,po co tyle milionow idzie na budowe centrum solidarnosci i tak za kilka lat zapomna o niej ,lepiej to w drogi i rozbudowe skrzyzowan zainwestowac,przynajmiej bedzie z tego korzysc

    • 0 0

  • Tristar bajki z 1000 i jednej nocy kasa podatników do smietnika

    Tylko na papierze system funkcjonuje ,nigdy nie pomoze w korkach drogowych,i nie usprawni ruchu pojazdow lub pieszych . Nawet ministerstwo stwierdziło ze to pic na wode uruchamiajac nowy system oplat drogowych a co zatym idzie wszystkie tiry od gdanska po gdynie beda posuwały sie przez miasto UWAGA...Co bardzo dobrze usprawni SUPER SYSTEM ZA 230 mln.tzw TRISTAR {Trzeba Reaktywowac Istniejacy Sposób Transportu Ale Rozmyślnie }To własnie spowoduje zmiejszenie predkosci jak i bezpieczenstwa ruchu.Bez wydawania mln zł ....Setno sprawy tkwi w zamontowaniu monitoringu...i fotoradarów.Wielki Brat..patrzy.

    • 0 0

  • Poyslcie GŁABY na " gorze "

    • 0 0

  • Antwerpia - w środku miasta 5-6 pasów i ograniczenie do 140km/h

    Podczas podróży do północnej Francji przejeżdża się przez Antwerpię. Moi rodzice byli zszokowani gdy zobaczyli znak ograniczający prędkość do... 140km/h. Niestety było tam 4-6 pasów w jednym kierunku - ale to znajdowało się w środku miasta! Można..? Można! A jeżeli ktoś myśli, że piraci drogowi będą płacić mandaty - to są w błędzie. Płacić je będą najwyżej "normalni" użytkownicy dróg Trójmiasta - ci "inni" zamalują/zdewastują infrastrukturę jednego wieczora - czyli i tak ten system nic nie da...

    • 1 0

  • Tristar

    W tym tekscie jest mowa o "inzynierach ruchu". Kto i za co daje dyplomy tym ludziom? To jak planuja i potem ustawiaja swiatla (o ile wogole jest taka potrzeba) to majstersztyk! Mysle ze mlody czlowieczek troszeczke obeznany z kompem zrobilby to o wiele lepiej.Robia to pseudozawodowcy, zyjacy z naszych podatkow i najcaesciej plama! Wstyd mi za tych inzynierow.

    • 0 1

  • jeżdżę sporo i jedno co mogę powiedzieć , jak się zaczyna jazda zgodnie z przepisami , z dozwolona prędkością itd na różnych odcinkach drogi , to nawet jak powinien być w miarę płynny ruch , to przy takiej "lebiedze" sztywno trzymającej się przepisów zaraz za nią mamy całkiem fajny sznurek samochodów które tworzą na pewno nie płynny a dłuższy przejazd , światła nie są dostosowane do wymaganej prędkości , wiec taki sznureczek ciągnących się powolutku aut , zamiast przejechać na jednej zmianie robi to już na trzy a reszta dobija do tego korowodu i jest grzecznie kulturalnie z przysłowiowym dłubaniem w nosie czekając na swoja kolejkę
    pozdrawiam

    • 0 0

  • Tristar

    dajcie sobie luz z takim systemem jak głównie chcecie sobie nabic kabzę, po co ściemy o płynnym ruchu?

    • 0 0

  • wprowadzcie w autach blokady jak w skuterach (17)

    maks 50 km/h i tyle. co za obłęd

    • 167 41

    • jeżdzą takie barany 200km/h po miescie...

      ...że aż trudno ich wyprzedzic:)

      • 1 0

    • (4)

      nie wiem czy wiesz, ale w miastach jest ograniczenie do 50km/h a na drogach szybkiego ruchu , obwodnicach, czy autostardach wiecej, pozatym samochod to nie skuter ze jezdzisz nim po okolicy a nie np po calej polsce...

      wiec zastanow sie co piszesz

      • 8 11

      • (1)

        a po 24:00 jest 00:01

        • 6 0

        • nie bo 24:00 nie ma jest 00:00 ;) czyli po tem jest 00:00:00.001

          • 0 1

      • a po 23:00 jest 60

        • 4 0

      • no nie wiem czy 50 - na Zwycięstwa jest 70ka

        • 14 1

    • Wiara że radarami można zastapić wieloletnie zaniedbania inwestycyjne

      jest przerażająca.Oznacza że jeszcze biurokraci nie dojrzeli do rozwiązania problemów komunikacyjnych Gdańska.Tak jak szara strefa wstrzymuje polską gospodarkę przed upadkiem,Tak niestosowanie pewnych przepisów ruchu drogowego przez kierowców chroni Gdańsk przed całkowitym paraliżem komunikacyjnym.

      • 5 0

    • .. spoko przed tristarem bedziemy miec wszedzie tuskostrady z 20cm dziurami

      .. nikt szybkosci nie rozwinie, nawet tych 50, aby zdazyc na zielone!!!

      Dziś Grunwaldzka, Zwyciestwa, Zjednoczenie to tor narciarski z muldami i z wypasłym budzetem bedzie tylko lepszy slalon gigant

      • 3 0

    • Obłęd (4)

      A tam zaraz obłęd... wszystkie auta powinny być produkowane z silnikami 20KM żeby nie było dużych przyspieszeń - rewelacja!!!

      • 33 4

      • Z lekkim sercem ironizujecie (3)

        A przyczyną większości śmiertelnych wypadków jest nadmierna prędkość (polecam stronę KG Policji). Poza tym w Japońskich badaniach nad płynnością ruchu ustalono, że mniejsza prędkość usprawnia ruch uliczny. Jest jeden wszakże warunek - wszyscy muszą stosować się do przepisów kodeksu ruchu drogowego, co oczywiście przerasta inteligencję domorosłych rajdowców.

        • 14 7

        • (2)

          co to tych badań to oczywiście tylko czy chces złynnie przez miasto "leciec" 15 km/h gdańsk sopot godzina. ALE ZA TO PŁYNNIE :D

          • 2 0

          • Nie demonizuj (1)

            nie 15 km/h a 50km/h i czas gdańsk sopot skraca się do dwudziestu kilku minut.
            Przyznasz, że taki czas byłby rewelacją ?

            • 1 2

            • Żeby to uzyskac musisz zredukowac liczbę aut bez tego nie da rady po 20 jadąc zgodnie z przyjętymi umownie normami czyli 60-80 an grunwaldzkiej gdańsk sopot z zieloną falą i tak masz średniąprędkośc około 45 więc ten system troche zmniejszy korki w godzinach szystu ale zakorkuje ruch w godzinach kiedy korków nie ma. Zresztą i tak najszybciej jest bokami a nie centralnymi drogami. Takie systemy fajnie wyglądają w teorii ale ruch jak karzdy układ złożony wygeneruje tyle zmiennych że i tak sie nie sprawdzi.
              Kosztowny bybel.

              • 8 0

    • Jadąc do Sopotu nastknę się na 11 footoradarów czyli dostane 5500zł mandatu i 550 pkt karnych (2)

      chyba jednak przesiądę się na SKMke.

      • 28 4

      • dobry pomysl adamie

        skoro niepotrafisz jezdzic z przepisowe 50 czy 70 to lepiej faktycznie przesiadz sie na skm
        swoja droga to prawko kupiles?
        bo na egzaminie tez oblewaja ze przekroczenie predkosci
        czy moze na egzaminie potrafiles jechac przepisowo?

        • 6 6

      • naucz się liczyc:)

        110 punktów karnych

        • 5 1

    • Dobry pomysł, poważnie

      trzeba umieścić czujniki na znakach z ograniczeniem prędkości i zsynchronizować komputery samochodów

      • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane