- 1 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (160 opinii)
- 2 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (410 opinii)
- 3 Dwóch 29-latków z narkotykami (46 opinii)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (231 opinii)
- 5 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (107 opinii)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (172 opinie)
Tristar pełen fotoradarów. Czy to ma sens?
Zobacz, które skrzyżowania w Gdańsku zostaną wpięte do systemu Tristar.
Możemy jeszcze pożałować wprowadzenia systemu Tristar. Powód? Liczba fotoradarów w Trójmieście będzie tak duża, że kierowcy poczują się jak bohater powieści "Rok 1984" George'a Orwella.
System inteligentnego zarządzania ruchem Tristar ma odkorkować trójmiejskie drogi. Z założenia ma on tak pokierować ruchem, by kierowcy dojeżdżali do skrzyżowań na zielonych światłach, obciążone kierunki miały wydłużony czas przejazdu itp. Wszystko to dzięki czujnikom ruchu i sprzężeniu sygnalizacji na najważniejszych węzłach komunikacyjnych w Trójmieście.
Ale elementem systemu jest coś jeszcze. Konkretnie 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i 24 rejestratory przekroczenia prędkości.
Dla porównania: dziś w Trójmieście stoi 10 fotoradarów. Część nowych urządzeń będzie dokonywać pomiaru prędkości na określonym odcinku drogi. Co to znaczy? Pierwszy fotoradar zmierzy nam prędkość na wjeździe, drugi na zjeździe z al. Zwycięstwa. Jeśli okaże się, że przejechaliśmy nią zbyt szybko, dostaniemy mandat.
Czemu wpleciono je w Tristara? - Mają one służyć przede wszystkim poprawie bezpieczeństwa na naszych drogach, choćby zmniejszyć liczbę choćby potrąceń pieszych. Ponadto zmobilizują one kierowców do wolniejszej, przepisowej jazdy. Głównie chodzi o to, by kierowcy nie pędzili przekraczając dozwoloną prędkość do najbliższych świateł, gdzie zresztą zastanie ich czerwone światło - przekonuje Jacek Oskarbski, naczelnik Biura Inżynierii Transportu Urzędu Miasta Gdyni.
- System zarządzania funkcjonuje w oparciu o sensory, czujniki, pętle indukcyjne. Sprzężona sygnalizacja stworzy na drodze sytuację, która zmusi kierowców do jazdy z prędkością 50-60 km/h. Prowadzenie pojazdu gwarantuje nam wtedy zielone światło na kolejnych skrzyżowaniach z sygnalizacją. To pozwoli na płynną jazdę - przekonuje.
Jego zdaniem kierowcy będą potrzebowali dwóch-trzech miesięcy, by przekonać się, że szybka jazda nie popłaca. Dodaje, że fotoradary nic tu nie pomogą. Ich wplecenie w system zarządzania ruchem to jedynie szukanie dodatkowego źródła pieniędzy w budżetach miast.
Coś w tym jest. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Prawa o Ruchu Drogowym, mandaty nałożone za naruszenia przepisów ujawnione przez urządzenia rejestrujące, wystawia co prawda Generalny Inspektor Transportu Drogowego, ale pieniądze trafiają do samorządów. Dochody z tego tytułu muszą być wydane na utrzymanie infrastruktury drogowej, w naszym przypadku także... Tristara.
Po znowelizowaniu przepisów, zarządcy dróg będą mogli ustawiać fotoradary nie tylko tam, gdzie dochodziło do wypadków (tak robiła dotąd policja), ale także w miejscach, w których nie było wielu zdarzeń.
Choć prace nad Tristarem są zaawansowane, jeszcze nie jest przesądzone, że wszystkie fotoradary znajdą się w tym systemie. Zgodę na ich rozmieszczenie wydaje Generalny Inspektor Transportu Drogowego.
- Będziemy na pewno analizować dogłębnie każdy wniosek o ustawienie fotoradaru przy drodze. Ponieważ nie ma jeszcze przepisów wykonawczych, na razie nie wiadomo, co będziemy brać pod uwagę przy wydawaniu zgody - mówi Alvin Gajadhur, rzecznik prasowy GITD.
W Trójmieście trwa teraz kilka poważnych inwestycji infrastrukturalnych. W przypadku niemal każdej z nich, inwestor przeprowadza konsultacje z mieszkańcami. Z jakiegoś jednak powodu, przy budowie Tristara, który wpłynie na życie wszystkich kierowców, o konsultacjach ani widu, ani słychu.
Rekordzistami są tu Southampton i Los Angeles, gdzie podróże samochodem skrócone zostały o 18 proc. Trzeba jednak pamiętać, że wymienione miasta mają świetnie rozwiniętą infrastrukturę drogową, czego nie można powiedzieć o Trójmieście.
Opinie (213) 9 zablokowanych
-
2011-02-23 12:57
fotoradary (2)
Powiny juz wszedzie stanac a w szegolnosci obwodnica plk Dabka w pogórzuHutnicza i co 100m powiny byc ustawione.
- 5 4
-
2011-02-23 13:07
(1)
co 50m!! co 25 m !!!! w każdym domu, na każdym chodniku, parkingu i szkole
na korytarzach w urzędach (żeby urzędnicy za szybko nie pracowali)
i jeszcze w debilnych głowach tych co chcą ograniczeń i wprowadzenia takich systemów jak Tristar - więcej kontroli, więcej zabawy dla pseudo inżynierów ruchu!!!
... A w każdym z nas siedzi milicjant ...
no możne nie w każdym ale w wielu głowach siedzi tow. Dzierżyński
a Orwell sie w grobie uśmiecha ;-)- 1 0
-
2011-02-23 13:42
jeszcze w lodówkach i za sałatą:P
- 0 0
-
2011-02-23 12:59
Sekundnik przy sygnalizacjacji (2)
A ja się pytam dlaczego w Trójmieście patent z innych miast nie został wdrożony. Odliczające sekundy do zapalenia czy zielonego czy czerwonego światła. Moim zdaniem sporo usprawniły by ruch w mieście gdzie jak wiemy ruszanie ze świateł jest praktycznie najważniejsze. Dlaczego się pytam tego u nas jeszcze nie ma !?
- 17 2
-
2011-02-23 13:37
świetna sprawa!
Jestem jak najbardziej za wprowadzeniem sekundników przy światłach... Jest to rewelacyjna sprawa, bo wiesz ile masz jeszcze czasu... Z drugiej strony niezadowoleni mogą być egzaminatorzy na prawko, bo teraz jak kogoś chcą oblać, to mogą właśnie na tych światłach: że za gwałtownie hamuje, albo że przejeżdża na żółtym (i nie wytłumaczysz, że nie zdążyłbyś spokojnie wyhamować)...
- 4 0
-
2011-02-23 13:44
si
Ja tez sie zgadzam, taki sekundnik to sensowna sprawa
- 3 0
-
2011-02-23 12:59
Jestem głęboko przekonany, że fotoradary będą JEDYNYM sprawnym elementem
tego systemu. Natomiast aby na kolejnych światłach mieć zielone, trzeba będzie jechać tak jak dzisiaj - w jednym miejscu 90 km/h, w innym 30. Oczywiście nie muszę dodawać, w którym z tych 2 miejsc będzie stał fotoradar?
- 12 4
-
2011-02-23 13:01
Ciekawe na ile to ktoś dobrze policzył i przemyślał
Już kilka razy widzieliśmy 'rewolucyjne pomysły' na poprawę komunikacji, które okazywały się porażką. Nie ma uniwersalnych rozwiązań - to co sprawdziło się np w Toronto - mimo dobrego wdrożenia niekoniecznie musi się sprawczić u nas. Tristar to trochę za droga zabawa by kopiować w ciemno... Mam nadzieję, że ktoś naprawdę wprowadzi go z głową.
- 6 1
-
2011-02-23 13:01
Oczywiście, że ma sens, tylko zależy dla kogo.
Kolejne rządy socjalistów przez wiele lat doprowadzają do tego, że robi im się coraz cieplej w majtkach skąd jeszcze zabrać pieniążki na utrzymanie wesołego aparatu państwowo-partyjnego.
na przykład obecna ekipa wykonuje już coraz bardziej nerwowe ruchy łudząc się, że unikną krachu finansów tzw. "budżetu państwa"
W tej sytuacji ważne staje się każde, nawet najmniejsze dodatkowe źródełko przychodów a system fotoradarów takim źródłem wszak jest.- 5 1
-
2011-02-23 13:03
Trochę śmieszne to wasze oburzenie :) (3)
Można jechać 60 km/h i jedzie się przy zielonej fali. A kozaki którzy cisną aż do odcięcia startują znów spod świateł i w koło Macieju do następnego czerwonego. Nie wspomnę nawet o ekonomii takiej jazdy. Ale rozumiem, rozumie, fotoradary są złe, bo nie można leczyć zakompleksionego ego zapierniczając jak wariat na odcinku 300m między światłami. Bez przesady. Jak się trochę nosek utemperuje polakom, dobrze niektórym to zrobi.
- 24 7
-
2011-02-23 13:54
Cenzura
Napisałem P O L A C Z K O M i tak to miało zostać. Czemu cenzura zmienia to na polakom i to w dodatku z małej litery? TO nie wulgaryzm, ale celowe pejoratywne zabarwienie. Bo właśnie polaki zachowują się tak, jak opisałem.
- 4 1
-
2011-02-23 14:29
masz skode fabie albo renault thalie albo inne prospołeczne coś zwane autem (1)
- 1 9
-
2011-02-23 15:44
no i co z tego wynika? poczułeś się lepiej?
od większego i szybszego samochodu większy nie będzie ;)- 3 3
-
2011-02-23 13:05
TRISTAR (1)
Jestem za !!!!!!!!!Prawo nie służy do łamania go,tylko do przestrzegania.
- 9 10
-
2011-02-23 13:11
prawo sie obchodzi a nie łamie - gamoniu ;-)
no ale jak nie umiesz obchodzić to pewnie go łamiesz- 0 2
-
2011-02-23 13:08
CBA do roboty!
Producent fotoradarów,organizator,ten kto zlecał cale zadanie.CBA do roboty!
- 7 1
-
2011-02-23 13:10
Kto reklamuje TRISTAR ?
Ci co wzieli.
- 3 1
-
2011-02-23 13:12
Co to za myślenie?! (5)
Fotoradar może być co 50 m - jedziesz zgodnie z przepisami, to cię to nie obchodzi.
Co to za ankieta?
"to kolejny pretekst, by wyciągnąć od kierowców pieniądze"
Co znaczy wyciągać pieniądze?! Czy karanie kierowców, którzy przekraczają prędkość łamiąc tym samo prawo to wyciąganie pieniędzy?
Chore rozumowanie.- 14 11
-
2011-02-23 13:13
NN możesz sie zagapić
- 1 1
-
2011-02-23 13:19
"to kolejny pretekst, by wyciągnąć od kierowców pieniądze"
Hehe, nie - to taki dobrowolny podatek od gapiostwa :D
- 0 0
-
2011-02-23 16:51
Kwestia jak ustawią fotoradar.
- 0 0
-
2011-02-23 16:56
mozna jedzić i 40 po miescie
Myslenie jest takie ze nie kazdy jest emerytem który postanowił w niedziele zrobić sobie wycieczke swoim tico do marketu. Jak ci ustawią fotoradar na przekroczenie na 51 a ty bedziesz jechać 52 to na takiej jednej przejazdzce z gda do gdy stracisz prawo jazdy. A wcle nie bedziesz piratem drogowym no i pare tys mandatu do zapłacenie. Wiec opcja jest taka ze wszyscy dla pewności bedą jeździć 40 czy to usprawni to się okaże.
- 1 0
-
2011-02-23 17:04
Typowe myslenie kobiety, ktora na drodze walczy o przezycie
Eh, nie lepiej by Ci bylo w domciu zupe ugotowac? A i pewnie niejedne drzwi w samochodzie pozostalyby nieobite.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.