• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar pełen fotoradarów. Czy to ma sens?

Maciej Naskręt
23 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, które skrzyżowania w Gdańsku zostaną wpięte do systemu Tristar.



Możemy jeszcze pożałować wprowadzenia systemu Tristar. Powód? Liczba fotoradarów w Trójmieście będzie tak duża, że kierowcy poczują się jak bohater powieści "Rok 1984" George'a Orwella.



W samym tylko Gdańsku w pierwszym etapie planowane jest ustawienie ok. 14 fotoradarów. Po wybudowaniu Trasy Słowackiego i Trasy Sucharskiego pojawią się kolejne. W samym tylko Gdańsku w pierwszym etapie planowane jest ustawienie ok. 14 fotoradarów. Po wybudowaniu Trasy Słowackiego i Trasy Sucharskiego pojawią się kolejne.
System inteligentnego zarządzania ruchem Tristar ma odkorkować trójmiejskie drogi. Z założenia ma on tak pokierować ruchem, by kierowcy dojeżdżali do skrzyżowań na zielonych światłach, obciążone kierunki miały wydłużony czas przejazdu itp. Wszystko to dzięki czujnikom ruchu i sprzężeniu sygnalizacji na najważniejszych węzłach komunikacyjnych w Trójmieście.

Ale elementem systemu jest coś jeszcze. Konkretnie 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i 24 rejestratory przekroczenia prędkości.

Dla porównania: dziś w Trójmieście stoi 10 fotoradarów. Część nowych urządzeń będzie dokonywać pomiaru prędkości na określonym odcinku drogi. Co to znaczy? Pierwszy fotoradar zmierzy nam prędkość na wjeździe, drugi na zjeździe z al. Zwycięstwa. Jeśli okaże się, że przejechaliśmy nią zbyt szybko, dostaniemy mandat.

Czemu wpleciono je w Tristara? - Mają one służyć przede wszystkim poprawie bezpieczeństwa na naszych drogach, choćby zmniejszyć liczbę choćby potrąceń pieszych. Ponadto zmobilizują one kierowców do wolniejszej, przepisowej jazdy. Głównie chodzi o to, by kierowcy nie pędzili przekraczając dozwoloną prędkość do najbliższych świateł, gdzie zresztą zastanie ich czerwone światło - przekonuje Jacek Oskarbski, naczelnik Biura Inżynierii Transportu Urzędu Miasta Gdyni.

Czy w skład systemu Tristar powinny wchodzić fotoradary?

Z tym punktem widzenia nie zgadza się projektant systemów zarządzania ruchem w innym mieście. Prosi o niepodawanie jego nazwiska, ponieważ ma zamiar startować w organizowanych w Trójmieście przetargach.

- System zarządzania funkcjonuje w oparciu o sensory, czujniki, pętle indukcyjne. Sprzężona sygnalizacja stworzy na drodze sytuację, która zmusi kierowców do jazdy z prędkością 50-60 km/h. Prowadzenie pojazdu gwarantuje nam wtedy zielone światło na kolejnych skrzyżowaniach z sygnalizacją. To pozwoli na płynną jazdę - przekonuje.

Jego zdaniem kierowcy będą potrzebowali dwóch-trzech miesięcy, by przekonać się, że szybka jazda nie popłaca. Dodaje, że fotoradary nic tu nie pomogą. Ich wplecenie w system zarządzania ruchem to jedynie szukanie dodatkowego źródła pieniędzy w budżetach miast.

Coś w tym jest. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Prawa o Ruchu Drogowym, mandaty nałożone za naruszenia przepisów ujawnione przez urządzenia rejestrujące, wystawia co prawda Generalny Inspektor Transportu Drogowego, ale pieniądze trafiają do samorządów. Dochody z tego tytułu muszą być wydane na utrzymanie infrastruktury drogowej, w naszym przypadku także... Tristara.

Po znowelizowaniu przepisów, zarządcy dróg będą mogli ustawiać fotoradary nie tylko tam, gdzie dochodziło do wypadków (tak robiła dotąd policja), ale także w miejscach, w których nie było wielu zdarzeń.

Choć prace nad Tristarem są zaawansowane, jeszcze nie jest przesądzone, że wszystkie fotoradary znajdą się w tym systemie. Zgodę na ich rozmieszczenie wydaje Generalny Inspektor Transportu Drogowego.

- Będziemy na pewno analizować dogłębnie każdy wniosek o ustawienie fotoradaru przy drodze. Ponieważ nie ma jeszcze przepisów wykonawczych, na razie nie wiadomo, co będziemy brać pod uwagę przy wydawaniu zgody - mówi Alvin Gajadhur, rzecznik prasowy GITD.

W Trójmieście trwa teraz kilka poważnych inwestycji infrastrukturalnych. W przypadku niemal każdej z nich, inwestor przeprowadza konsultacje z mieszkańcami. Z jakiegoś jednak powodu, przy budowie Tristara, który wpłynie na życie wszystkich kierowców, o konsultacjach ani widu, ani słychu.

Twórcy systemu Tristar - inżynierowie ruchu - chcą zoptymalizować podróże (skrócić czas przejazdu) w Trójmieście średnio o ok. 20 proc. Takiego wyniku nie udało się osiągnąć żadnemu miastu na świecie, w którym istnieje odpowiednik systemu Tristar. W Tuluzie, Toronto, czy Koloni zdołano ruch usprawnić o niecałe 10 proc.

Rekordzistami są tu Southampton i Los Angeles, gdzie podróże samochodem skrócone zostały o 18 proc. Trzeba jednak pamiętać, że wymienione miasta mają świetnie rozwiniętą infrastrukturę drogową, czego nie można powiedzieć o Trójmieście.

Opinie (213) 9 zablokowanych

  • zgodzę się na Tristara, jak ten kto wymyśli zgodzi się, żeby w ich kiblu zamontować kamerę i wrzucić obraz streamingiem online

    My będziemy płacić mandaty ale za to będziemy mogli komentować pomysłodawców tych radarów jak się wiją w defekalistycznych konwulsjach. Coś za coś. Będziemy kręcić z nich przysłowiową bekę - a oni będą mieli swoją kasę z mandatów. Absurd? Nie mniejszy, niż pomysł z fotoradarami Tristara.

    • 3 4

  • a czemu nie ma takich skrzyżowań jak w Stockholmie.?

    czemu nie ma takich inteligentnych świateł jak w Szwecji.
    Jeżeli jest puste skrzyżowanie , auto dojeżdżające do świateł dostaje od razu zielone. Nie ważna czy to droga dojazdowa czy główna, jeżeli nie ma ruchu to od razu się wszystko zmienia.
    Dzisiaj wyjeżdżając rano z Klifu czekałem bezsensu na światłach , chociaż nic nie jechało aleją zwycięstwa , i po co?
    Wszędzie jest fajniej, nawet te durne liczniki ile pozostaje do zielonego czy też do czerwonego dają jakąś wiedzę o skrzyżowaniu.

    • 6 3

  • PROTESTUJĘ PRZECIWKO FOTORADAROM.

    cały ten TRISTAR spowoduje kompletny PARALIŻ, zobaczycie;)

    • 3 2

  • Idioci ...

    Przestańcie marnotrawić kase tylko sie weżcie za remonty i budowe dróg !. siedzą Gamonie ,w nosie dłubią ,pupska grzeją w ciepłych biurach i wymyślają gruszki na wierzbie !, tu żaden Tristar nic nie pomoże !!!- trzeba nam dróg nowoczesnych bezkolizyjnych skrzyżowań, przejść podziemnych albo kładkek !.I na to trzeba kase przeznaczać, a nie eksperymentować !.Jak będziemy mieli co najmniej trzy drogi przelotowe przez Trójmiasto to na jednej można sobie poeksperymentować !

    • 4 2

  • TRZEBA WIEDZIEC O CZYM SIE PISZE :)

    "..Pierwszy fotoradar zmierzy nam prędkość na wjeździe, drugi na zjeździe z al. Zwycięstwa. Jeśli okaże się, że przejechaliśmy nią zbyt szybko, dostaniemy mandat..."
    KTO TO PISAŁ...
    MOŻE JEDNAK ZAREJESTRUJE CZAS PRZEJAZDU Z PUNKTU A DO B I NA TEJ PODSTAWIE WYLICZY SREDNIA PREDKOSC ?

    • 1 1

  • SKANDAL! Nie będzie można bezkarnie ŁAMAĆ prawa! Żądam natychmiastowego wprowadzenia ANARCHII na drogach, gdyż każdy przepis jest BEZPOŚREDNIO WYMIERZONY W MOJĄ WOLNOŚĆ!

    • 5 4

  • Droga

    Skończy się jazda 140 km/h po Alejach? Ojej.

    • 6 4

  • pisać do rzeczy i prawde !!!.

    trzy drogi przez Trójmiasto !- na pierwszej -ruch normalny ,na drugiej -Zielona fala, na trzeciej - Tristar !, wybór należy do ciebie !!!. ps. Panie Redaktorku!- jak podajesz pan Los Angeles ,Southampton,Tuluze i Toronto za przykład - to tam tak właśnie jest !.

    • 1 0

  • To ja pójdę za ciosem...

    My, zawodowi mordercy, protestujemy przeciwko montowaniu kamer. Żądamy, by zapis z kamer nie mógł być stosowany jako dowód w sądzie. Nasz zawód jest dostatecznie stresujący, nie trzeba nam dodatkowego stresu w postaci kamer. Przecież każdy obywatel ma ochotę od czasu do czasu kogoś ukatrupić. Nie można ludziom tego bezkarnie zabierać!

    • 2 2

  • Skarbiec dla naszego rządu

    System jest wporządku ale po co te fotoradary??

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane