• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar pełen fotoradarów. Czy to ma sens?

Maciej Naskręt
23 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, które skrzyżowania w Gdańsku zostaną wpięte do systemu Tristar.



Możemy jeszcze pożałować wprowadzenia systemu Tristar. Powód? Liczba fotoradarów w Trójmieście będzie tak duża, że kierowcy poczują się jak bohater powieści "Rok 1984" George'a Orwella.



W samym tylko Gdańsku w pierwszym etapie planowane jest ustawienie ok. 14 fotoradarów. Po wybudowaniu Trasy Słowackiego i Trasy Sucharskiego pojawią się kolejne. W samym tylko Gdańsku w pierwszym etapie planowane jest ustawienie ok. 14 fotoradarów. Po wybudowaniu Trasy Słowackiego i Trasy Sucharskiego pojawią się kolejne.
System inteligentnego zarządzania ruchem Tristar ma odkorkować trójmiejskie drogi. Z założenia ma on tak pokierować ruchem, by kierowcy dojeżdżali do skrzyżowań na zielonych światłach, obciążone kierunki miały wydłużony czas przejazdu itp. Wszystko to dzięki czujnikom ruchu i sprzężeniu sygnalizacji na najważniejszych węzłach komunikacyjnych w Trójmieście.

Ale elementem systemu jest coś jeszcze. Konkretnie 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i 24 rejestratory przekroczenia prędkości.

Dla porównania: dziś w Trójmieście stoi 10 fotoradarów. Część nowych urządzeń będzie dokonywać pomiaru prędkości na określonym odcinku drogi. Co to znaczy? Pierwszy fotoradar zmierzy nam prędkość na wjeździe, drugi na zjeździe z al. Zwycięstwa. Jeśli okaże się, że przejechaliśmy nią zbyt szybko, dostaniemy mandat.

Czemu wpleciono je w Tristara? - Mają one służyć przede wszystkim poprawie bezpieczeństwa na naszych drogach, choćby zmniejszyć liczbę choćby potrąceń pieszych. Ponadto zmobilizują one kierowców do wolniejszej, przepisowej jazdy. Głównie chodzi o to, by kierowcy nie pędzili przekraczając dozwoloną prędkość do najbliższych świateł, gdzie zresztą zastanie ich czerwone światło - przekonuje Jacek Oskarbski, naczelnik Biura Inżynierii Transportu Urzędu Miasta Gdyni.

Czy w skład systemu Tristar powinny wchodzić fotoradary?

Z tym punktem widzenia nie zgadza się projektant systemów zarządzania ruchem w innym mieście. Prosi o niepodawanie jego nazwiska, ponieważ ma zamiar startować w organizowanych w Trójmieście przetargach.

- System zarządzania funkcjonuje w oparciu o sensory, czujniki, pętle indukcyjne. Sprzężona sygnalizacja stworzy na drodze sytuację, która zmusi kierowców do jazdy z prędkością 50-60 km/h. Prowadzenie pojazdu gwarantuje nam wtedy zielone światło na kolejnych skrzyżowaniach z sygnalizacją. To pozwoli na płynną jazdę - przekonuje.

Jego zdaniem kierowcy będą potrzebowali dwóch-trzech miesięcy, by przekonać się, że szybka jazda nie popłaca. Dodaje, że fotoradary nic tu nie pomogą. Ich wplecenie w system zarządzania ruchem to jedynie szukanie dodatkowego źródła pieniędzy w budżetach miast.

Coś w tym jest. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Prawa o Ruchu Drogowym, mandaty nałożone za naruszenia przepisów ujawnione przez urządzenia rejestrujące, wystawia co prawda Generalny Inspektor Transportu Drogowego, ale pieniądze trafiają do samorządów. Dochody z tego tytułu muszą być wydane na utrzymanie infrastruktury drogowej, w naszym przypadku także... Tristara.

Po znowelizowaniu przepisów, zarządcy dróg będą mogli ustawiać fotoradary nie tylko tam, gdzie dochodziło do wypadków (tak robiła dotąd policja), ale także w miejscach, w których nie było wielu zdarzeń.

Choć prace nad Tristarem są zaawansowane, jeszcze nie jest przesądzone, że wszystkie fotoradary znajdą się w tym systemie. Zgodę na ich rozmieszczenie wydaje Generalny Inspektor Transportu Drogowego.

- Będziemy na pewno analizować dogłębnie każdy wniosek o ustawienie fotoradaru przy drodze. Ponieważ nie ma jeszcze przepisów wykonawczych, na razie nie wiadomo, co będziemy brać pod uwagę przy wydawaniu zgody - mówi Alvin Gajadhur, rzecznik prasowy GITD.

W Trójmieście trwa teraz kilka poważnych inwestycji infrastrukturalnych. W przypadku niemal każdej z nich, inwestor przeprowadza konsultacje z mieszkańcami. Z jakiegoś jednak powodu, przy budowie Tristara, który wpłynie na życie wszystkich kierowców, o konsultacjach ani widu, ani słychu.

Twórcy systemu Tristar - inżynierowie ruchu - chcą zoptymalizować podróże (skrócić czas przejazdu) w Trójmieście średnio o ok. 20 proc. Takiego wyniku nie udało się osiągnąć żadnemu miastu na świecie, w którym istnieje odpowiednik systemu Tristar. W Tuluzie, Toronto, czy Koloni zdołano ruch usprawnić o niecałe 10 proc.

Rekordzistami są tu Southampton i Los Angeles, gdzie podróże samochodem skrócone zostały o 18 proc. Trzeba jednak pamiętać, że wymienione miasta mają świetnie rozwiniętą infrastrukturę drogową, czego nie można powiedzieć o Trójmieście.

Opinie (213) 9 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • wprowadzcie w autach blokady jak w skuterach (17)

    maks 50 km/h i tyle. co za obłęd

    • 167 41

    • Obłęd (4)

      A tam zaraz obłęd... wszystkie auta powinny być produkowane z silnikami 20KM żeby nie było dużych przyspieszeń - rewelacja!!!

      • 33 4

      • Z lekkim sercem ironizujecie (3)

        A przyczyną większości śmiertelnych wypadków jest nadmierna prędkość (polecam stronę KG Policji). Poza tym w Japońskich badaniach nad płynnością ruchu ustalono, że mniejsza prędkość usprawnia ruch uliczny. Jest jeden wszakże warunek - wszyscy muszą stosować się do przepisów kodeksu ruchu drogowego, co oczywiście przerasta inteligencję domorosłych rajdowców.

        • 14 7

        • (2)

          co to tych badań to oczywiście tylko czy chces złynnie przez miasto "leciec" 15 km/h gdańsk sopot godzina. ALE ZA TO PŁYNNIE :D

          • 2 0

          • Nie demonizuj (1)

            nie 15 km/h a 50km/h i czas gdańsk sopot skraca się do dwudziestu kilku minut.
            Przyznasz, że taki czas byłby rewelacją ?

            • 1 2

            • Żeby to uzyskac musisz zredukowac liczbę aut bez tego nie da rady po 20 jadąc zgodnie z przyjętymi umownie normami czyli 60-80 an grunwaldzkiej gdańsk sopot z zieloną falą i tak masz średniąprędkośc około 45 więc ten system troche zmniejszy korki w godzinach szystu ale zakorkuje ruch w godzinach kiedy korków nie ma. Zresztą i tak najszybciej jest bokami a nie centralnymi drogami. Takie systemy fajnie wyglądają w teorii ale ruch jak karzdy układ złożony wygeneruje tyle zmiennych że i tak sie nie sprawdzi.
              Kosztowny bybel.

              • 8 0

    • (4)

      nie wiem czy wiesz, ale w miastach jest ograniczenie do 50km/h a na drogach szybkiego ruchu , obwodnicach, czy autostardach wiecej, pozatym samochod to nie skuter ze jezdzisz nim po okolicy a nie np po calej polsce...

      wiec zastanow sie co piszesz

      • 8 11

      • no nie wiem czy 50 - na Zwycięstwa jest 70ka

        • 14 1

      • a po 23:00 jest 60

        • 4 0

      • (1)

        a po 24:00 jest 00:01

        • 6 0

        • nie bo 24:00 nie ma jest 00:00 ;) czyli po tem jest 00:00:00.001

          • 0 1

    • Jadąc do Sopotu nastknę się na 11 footoradarów czyli dostane 5500zł mandatu i 550 pkt karnych (2)

      chyba jednak przesiądę się na SKMke.

      • 28 4

      • naucz się liczyc:)

        110 punktów karnych

        • 5 1

      • dobry pomysl adamie

        skoro niepotrafisz jezdzic z przepisowe 50 czy 70 to lepiej faktycznie przesiadz sie na skm
        swoja droga to prawko kupiles?
        bo na egzaminie tez oblewaja ze przekroczenie predkosci
        czy moze na egzaminie potrafiles jechac przepisowo?

        • 6 6

    • Dobry pomysł, poważnie

      trzeba umieścić czujniki na znakach z ograniczeniem prędkości i zsynchronizować komputery samochodów

      • 9 0

    • .. spoko przed tristarem bedziemy miec wszedzie tuskostrady z 20cm dziurami

      .. nikt szybkosci nie rozwinie, nawet tych 50, aby zdazyc na zielone!!!

      Dziś Grunwaldzka, Zwyciestwa, Zjednoczenie to tor narciarski z muldami i z wypasłym budzetem bedzie tylko lepszy slalon gigant

      • 3 0

    • Wiara że radarami można zastapić wieloletnie zaniedbania inwestycyjne

      jest przerażająca.Oznacza że jeszcze biurokraci nie dojrzeli do rozwiązania problemów komunikacyjnych Gdańska.Tak jak szara strefa wstrzymuje polską gospodarkę przed upadkiem,Tak niestosowanie pewnych przepisów ruchu drogowego przez kierowców chroni Gdańsk przed całkowitym paraliżem komunikacyjnym.

      • 5 0

    • jeżdzą takie barany 200km/h po miescie...

      ...że aż trudno ich wyprzedzic:)

      • 1 0

  • Wnisokuje datę wprowadzenia Tristara - 2050 (2)

    Za 5 lat komus wpadnie do glowy, żeby Tristar sterowal rowniez ruchem tramwajow, potem informował o miejscahcn aparkingach itd itp
    a z tymi fotoradarmi to niezłe jaja

    • 114 8

    • Przecież im o to chodzi

      Z tristarem przecież chodzi o FOTORADARY a nie o zadne uspawnienia ruchu. Ruch się usprawnia budując NOWE drogi a nie fotoradary. Sadzac ze chodzi o kase za mandaty system ruszy szybciej niz ci się wydaje.

      • 6 0

    • to będzie

      Tristar będzie częściowo sterował również ruchem tramwajów i autobusów. A informacje o ilości miejsc na parki parkingach (wybranych) też będą.

      • 1 0

  • Po to jest system by sie do niego dostosowac, jadac szybciej bedziesz stał na czerwonym (8)

    to chyba o to tu chodzi

    • 84 19

    • (7)

      A teraz tak nie jest? Na Grunwaldzkiej albo Rzeczpospolitej właśnie tak jest. Ruszasz ze świateł, jedziesz 50 i masz zielone na następnym, ale inni jadą 80, na następnych światłach mają czerwone, zatrzymują się, ty dojeżdżasz jadąc 50, ale też się musisz zatrzymać bo bałwan co jechał 80 stoi i trzeba poczekać aż ruszy. Nawet jak miejscowi się nauczą, to i tak znajdzie się spora grupa przyjezdnych albo ignorantów co dalej będzie jeździła swoje 80 od świateł do świateł spowalniając ruch na tej ulicy...

      • 25 2

      • (3)

        zgadzam sie z tobą. Niestety o tym ze jest zielona fala nigdzie nie informuja, podejrzewam ze nawet czesc mieszkanców o tym nie wie. w innych miastach sa tablice swietlne i podpowiadaja z jaka predkoscia jechac aby nie stac na swiatłach i ruch był płynny

        • 17 0

        • (2)

          takie informatory to zbyt banalne rozwiązanie - lepiej wstawić 100 fotoradarów i KARAĆ!!!

          a po 3cim mandacie - SYBERIA!!!! bez prawa powrotu

          • 6 6

          • Nie zarzyna się kury znoszącej złote jaja

            W tym systemie najbardziej pożądani są kierowcy przekraczający, im więcej i częściej tym lepiej. Wszak to kasa na utrzymanie tego systemu. Na Syberię wysyłać nic nie wartych (nie płacących mandatów) kierowców jeżdżących przepisowo.

            • 3 0

          • Wzieli przykład z Redzikowa

            Gmina Kobylnica tam "kosi" kierowców aż "miło".

            • 0 0

      • bo trzeba jechać 100 km/h

        wtedy nie będziesz stał na światłach, tak samo jak byś jechał 50km/h a pojedziesz dwa razy szybciej

        • 14 5

      • Ja jade 100 i tez mialbym zielona fale ale trafi sie baran co jedzie 80 albo 50!

        I musze za nimi stac!

        • 7 3

      • tylko pamiętaj o tym że jak jedziesz 50 na godzinę

        to masz jechać prawym pasem, a nie zagradzać lewy innym, szybszym kierowcom.

        • 1 2

  • Wyjście Z Sytuacji (2)

    to będzie tak: na wjeździe będę 'derł' ile wlezie, a pod koniec szacownego systemu myk w boczną uliczkę przed ostatnim radarem, aby pominać ostatnie ogniwo i nie zmierzy!

    • 64 13

    • klient (1)

      i co ci to da?
      wjezdzajac w boczna uliczke i zanim znajdizesz z niej wyjazd to stwierdzisz ze szybciej bylo jechac przepisowo niz zapierda...c i bladizc po uliczkach
      co sie dizeje w gdansku z kierowcami?
      sami idioci dla ktorych trzymanie sie ograniczen to tak duzy problem?

      • 10 5

      • co mi to da? będzie system, to i będę wiedział w którą uliczkę wjechać i jak z niej wyjechać.. o to się nie bój; na ominięcie 'belki' też sposób się znajdzie!

        • 4 1

  • Big Brother (12)

    wszędzie kamery, fotoradary, od tyłu od przodu flesze, suszarki, Miśki po krzakach, Straż Miejska z fotoradarem w krzakach, Skoda Superb gania ludzi na 7 do Wawy - Gdzie ja jestem? Co to za kraj?

    • 156 21

    • (4)

      i co z tego co piszesz wynika? Nic dalej wszyscy maja przepisy za nic . jestem wilki pan i sobie jade na trzeciego 200 swoim tico

      • 5 5

      • (3)

        człowieku politycy mają JE GDZIEŚ TO JA TEŻ MAM JE GDZIEŚ.Leję na policję jeżdżącą jak wariaci co im po tym superbie jak za rok go rozwalą bezmógowcy jak 13 meganek sport jakie im kupili w 2008

        • 8 1

        • (2)

          A6 też rozwalili ale wtedy nie trafiłem na program w TVN Turbo o szaleńcu za kierownicą

          • 3 0

          • (1)

            oni wszsytko rozwalają kupili im Alfy 159 Lancie (za Meganki) Superby i Passata CC za pół roku połowa już będzie bita oni się popisują zagrażają bezpieczeństwu w tej całej pogoni chodzi tylko o kasę z mandatów.Z reszta panowie policjanci sami często jadą za szybko i prowokują do szybszej jazdy innych

            • 3 1

            • Tak, tak, zwłaszcza prowokują, bo przecież nie można tego DEBILA za Tobą przepuścić, jeżeli jedzie szybciej, od tego kuśka się kurczy, nie można dać się wyprzedzić, trzeba gaz ciężko stopą do podłogi i grzać, grzać, grzać...

              • 3 2

    • Big (4)

      jesteś w kraju gdzie na drogach ginie najwięcej ludzi .

      • 11 1

      • Bez propagandy... (3)

        w innych krajach na drogach ginie więcej ludzi - np. skrajny przypadek, to Indie 100 tysięcy w ciągu jednego roku.

        • 1 1

        • tak (1)

          Porównujmy Trójmiasto z Indiami.... Co za ludzie?

          • 1 1

          • Masz rację "aa" - Co za ludzie? - nierozumieją co czytają.

            Primo - nikt nie porównuje 3C z Indiami, ponieważ Big pisze wyrażnie o KRAJU, a nie o mieście czy aglomeracji ;
            Secundo - przypadek Indii został podany jako skrajny, co zostało wyraźnie zaznaczone słowami - "np. ... " - 100 000 do 5 000 w Polsce;
            Terco - w każdej dyskusji o organizacji i bezpieczeństwie ruchu drogowego w Polsce koronnym argumentem jest największa liczba ofiar śmiertelnych, teza ta powtarzana jest jak mantra - vide to kierowcy są sobie sami winni, a nie ilość i jakość polskich dróg.

            • 4 1

        • Nie widzę sprzeczności, skoro Hindusów jest 20 razy więcej, to i ofiar może być 20 razy więcej.

          • 0 1

    • mareq

      Kraj z ogromną DZIURĄ BUDŻETOWĄ.

      • 1 0

    • Sen czy urojenia?

      "wszędzie kamery, fotoradary, od tyłu od przodu flesze, suszarki, Miśki po krzakach, Straż Miejska z fotoradarem w krzakach, Skoda Superb gania ludzi na 7 do Wawy - Gdzie ja jestem? Co to za kraj?"

      A obudź się i zobacz, gdzie jesteś! Ja jeżdżę po Polsce i nic z tego, co ty opisujesz, nie widzę, a jeżeli już, to zdecydowanie za mało. Zbyt dużo natomiast piratów, idiotów i różnych bezmózgowców za kierownicami.
      Życzę powrotu do przytomności i stanu bez halucynacji.

      • 5 7

  • Na tarkcie jest fajny fotoradar ze swiatłami (3)

    Wystarczy lekko przyspieszyć przed nim a dla samochodow jadacych za tym ppierwszym zapala się czerwone swiatło hehe. I komu ma to służyć?

    • 59 5

    • To nie jest fotoradar (1)

      To nawet radar nie jest.

      Tylko czujniki indukcyjne. Nie jeden kierowca nauczył się je omijać.

      • 6 0

      • to już widze jak złośliwi kierowcy będą przyspieszać przed krzyżówką a za nimi bach czerwone i stoją frajerzy :):)

        a gość za krzyżówką zwolni do przepisowej prędkości by nie zmierzyło mu tej "średniej prędkości" a później znów hahahaha jak ja kocham ten kraj

        • 6 0

    • nam...

      ciołku to ma służyć. Czyli kierowcom inteligentnym i średnio inteligentnym. Debilek tego pewnie nie pojmie, że dla większości kierowców droga służy do przemieszczenia się od punktu A do punktu B. Polecam zamiast samochodu kup sobie jajko niespodziankę. Pewnie sprawi Tobie więcej radości, i nie będziesz stwarzał zagrożenia w ruchu.Takie ograniczenia mają czemuś służyć. Zazwyczaj są stosowane w miejscach szczególnie niebezpiecznych. Tak jak np. światła za Kokoszkami ustawione przy szkole.
      A jeśli chodzi o fotoradary to pomysł szczególnie nie trafiony. Jakie władze tacy inżynierowie ruchu. Po miesiącu przyzwyczaimy się do nich i gdzie trzeba prędkość ograniczymy. Zamiast wydawać bez sensu kasę, za mniejsze pieniądze wystarczyło zrobić kampanię informacyjną o sposobie działania systemu i efekt byłby znacznie lepszy już w pierwszych dniach jego działania.

      • 0 0

  • (1)

    Rzeczywiście bez sensu te fotoradary, nie będzie można się ścigać na grunwaldzkiej :(
    Niech każdemu wmontują nadajnik gps do samochodu i niech wysyłają raz w miesiącu mandaty, za przekroczenie prędkości. To właśnie jest wolnośc człowieka w XXI wieku.

    • 44 18

    • a ja bym wprowadził na terenie polski jedyny słuszny znak z liczbą

      ZERO i dopiskiem PCHAĆ. A co do tych 20% to ja wycisnąłbym 50% tylko potrzebowałbym gnata żeby każdemu z osobna wytłumaczyć jak się rusza spod świateł (niektórym trzeba mówić że w OGÓLE się rusza). Zapraszam na skręt w prawo na zjeździe z różowej w Redłowie. Codzienne tam ludzie ruszają jak pajace gapiąc się na dodatek na lewo - jakby duża zielona strzałka była małą na której i tak się nie zatrzymują. DO PRZODU TĘPA POLSKO.

      • 0 0

  • Plankton zapłaci - ktoś musi utrzymywać policje (3)

    Dlatego jeżdżę od 2 lat bez tablic.
    Ps. Wiem wiem, jestem "mordercą".

    • 36 37

    • kasa idzie juz teraz do miasta

      • 1 0

    • dobrze prawisz

      • 0 1

    • tylko po co ten cudzysłów...?

      jw

      • 1 0

  • Tristar (6)

    nigdy nie zadziała

    przyjmuję zakłady

    • 63 8

    • przyjmuję zakład (1)

      się nie znasz to siedź cicho i czytaj sobie dalej internet.

      • 1 6

      • oskarbski się zna jak słucham tego kolesia to zastanawiam się jaka uczelnia dała takiemu dyplom

        • 2 3

    • będzie tak z wyświetlaczami na przystankach ZKM - nie będzie działało

      • 6 0

    • Gorzej jak zadziała i będzie miał awarię

      totalny paraliż miasta.

      • 2 0

    • Zadziała

      Zadziała szybciej niz się wydaje Tu chodzi o kase z mandatów. czy usprawni ruch tu wątpię i zgodze się ze g.. da

      • 1 2

    • Tak naprawdę to za kilka lat, jak już tristar zostanie wykonany, będzie on zupełnie niepotrzebny.

      Powstaje bowiem obecnie w Gdańsku kilka dróg, które znacznie odciążą główną arterię. I znowu okaże się, że wydano kilkaset milionów na zbędną inwestycję (jak w przypadku ECS), a wszyscy będą musieli jeździć przez miasto z oczami wbitymi w prędkościomierze, zamiast uważać na to co się dzieje na drodze.

      • 3 1

  • Brawo, tak trzymać!!!! (9)

    Nareszcie bat na g*wniarzy w zardzewiałych golfach, bmw itp g...., przepisy są po to aby je przestrzegać, zaczyna sie na bezkarnym przejechaniu na czerwonym świetle, potem przekraczanie prędkości, a kończy sie na zabójstwach, tak trzymać, popieram

    • 75 121

    • (1)

      a ty w czym trabancie

      • 5 7

      • ty

        trampek przynajmniej nie rdzewieje do tego silniczek 1,4 z polo i smiga jak ta lala

        • 8 0

    • trzymaj se majty

      a ty jezdzisz merolem od starych ? czy zardzewialym volvo? a moze busem i zazdroscisz tym mlodym starym w dobrych czy tam zardzewialych furach?

      • 8 7

    • czasami obserwuje jak policja obstawia znak stopu
      połowa zatrzymanych to dziadki i zaawansowane wiekiem panny w nowych wynalazkach typu Thalia czy inny Chevrolet - czyli jak mniemam "doświadczeni kierowcy" którzy nigdy nie ścigają się i zawsze przestrzegają ograniczeń ;-)

      Ręce mi opadają jak czytam argumenty w komentarzach.
      Ilu ludzi tęskni za komuną lub państwem policyjnym.

      • 12 3

    • Ja mam 33 lata i zardzewiałego Golfa. (2)

      I poruszam się max 70 po mieście np. na Grunwaldzkiej. Odwal się więc od Golfów

      • 10 1

      • Są wyjątki....

        jw

        • 1 0

      • jesteś wyjątkiem

        większość golfów po "wieś-tjuningu" rozpędza się do nadświetlnej na grunwaldzkiej

        • 0 0

    • pewnie nigdy nie zlamales zadnego przepiu co ???

      • 4 2

    • hmn

      jestes totalnym debilem, przepisy sa po to aby je lamac, ty obywatelski lebiego!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane