- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (90 opinii)
- 2 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (179 opinii)
- 3 Dwóch 29-latków z narkotykami (83 opinie)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (259 opinii)
- 5 Nowy menadżer Śródmieścia poszukiwany (54 opinie)
- 6 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (416 opinii)
Tristar straszy fotoradarami, ale trudno będzie je wykorzystać
Trójmiejskie samorządy wydają pieniądze na funkcję systemu Tristar, z której nie będzie można skorzystać. Chodzi o fotorejestratory wykroczeń, które zawisły nad ulicami Trójmiasta. Sęk w tym, że nie spełniają one polskich norm, więc jeśli na ich podstawie wystawiony zostanie mandat, sądy zostaną zalane odmowami ich przyjęcia.
System inteligentnego sterowania ruchem drogowym Tristar powstaje od połowy 2013 r. Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł, z czego 136 mln wykłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy samego systemu (bez kosztów projektów, przygotowania inwestycji) to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc. Żeby to osiągnąć, system ma obserwować ruch na ulicach Trójmiasta i inteligentnie zarządzać sygnalizacją, by rozładowywać tworzące się zatory. W tym celu na ok. 130 skrzyżowaniach i odcinkach dróg w Trójmieście zainstalowano kamery. Poza obserwowaniem ruchu (to ich podstawowe zadanie) mają one też wykrywać i dokumentować przekroczenia prędkości i przejazdy na czerwonym świetle.
Problem w tym, że inwestor ma problem z uzyskaniem pozwoleń na użytkowanie urządzeń do tego celu. Takie zgody wydaje Generalny Inspektor Transportu Drogowego, ale w przypadku Tristara prawdopodobnie tego nie zrobi.
Dlaczego? Z trzech ważnych powodów.
Po pierwsze urządzenia rejestrujące prędkość muszą mieć obudowy spełniające wymogi rozporządzenia w sprawie "szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach". Chodzi tu konkretnie o żółte, odblaskowe obudowy. Kamery Tristara nie ich nie mają. Być może kiedyś zostaną w ten sposób obudowane, ale wtedy miasta musiałyby znaleźć na to dodatkowe pieniądze.
Po drugie zamontowane nad drogami urządzenia nie mają homologacji i atestów, by dokonywać precyzyjnych pomiarów w pełnym zakresie prędkości. Nie mają także niezbędnej legalizacji, której uzyskanie również kosztuje.
Po trzecie - kwestia najważniejsza - inwestorowi, a potem zarządcy Tristara, trudno będzie znaleźć operatora systemu fotoradarowego. Policja, której odebrano fotoradary trzy lata temu, raczej nie weźmie tego zadania na swoje barki. Inwestor systemu przekonuje, że nadzór nad pracą systemu obejmą inspektorzy drogowi, co również budzi wątpliwości. Dlaczego? GITD ma dość problemów z własnym systemem, a włączenie i integracja go z kolejnym Tristarem może okazać się karkołomnym przedsięwzięciem.
Nawet jeśli GITD zgodzi się na montaż fotoradarów Tristaru w takiej formie, w jakie są one montowane obecnie na ulicach, sądy czeka fala spraw dotyczących odmowy przyjęcia mandatu. Kierowcy będą domagać się umorzenia kary ze względu na nieprzepisowe parametry i ustawienie rejestratora wykroczeń. I w tych sądach będą masowo wygrywać.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernadowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Jak działa "TRISTAR"
Opinie (309) ponad 10 zablokowanych
-
2014-06-27 10:06
No i bardzo dobrze (6)
mam nadzieję, że te fotoradary nie będą spełniać norm do końca swojego żywota. precz z państwem policyjnym i wyciąganiem pieniędzy z kieszeni podatników na każdym kroku
- 40 12
-
2014-06-27 10:27
Spadaj do Mogadiszu,piracie,jak ci Policja przeszkadza! (3)
Precz z terrorem piratów na polskich drogach! Mamy prawo do bezpiecznej jazdy i dotarcia na miejsce bez narażania się na kolizje z kretynami drogowymi i chamami!
- 7 21
-
2014-06-27 11:04
ohoho, widzę, że ktoś tu lubi (2)
gdy mu funkcjonariusz stoi z pałą nad głową.
przejrzyj na oczy, człowieku. urzędasy coraz głębiej wchodzą w nasze życie, a Ty nie widzisz w tym nic złego... ten system fotoradarów nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem - chodzi jedynie o wyciąganie kasy z Twojego portfela. za przykład niech posłuży Słupsk: na drodze z ograniczeniem do 70 km/h stanął fotoradar, przed sygnalizacją. problem jest taki, że czas zmiany świateł był tak krótki, że kierowcy nie byli w stanie wyhamować i przejeżdżali na czerwonym świetle. a magistrat się cieszy, bo pieniądze płyną szerokim strumieniem...- 10 3
-
2014-06-27 11:13
(1)
Proszę panie Zdroworozsądkowy powiedzieć to rodzinom ok 4 tyś zabitych oraz ok 40 tyś rannym w wypadkach drogowych. Ciekawe czy się z panem zgodzą, że prewencja w postaci rejestratorów wykroczeń(m.in. wykroczenia które jest główną przyczyną wypadków na drogach) to wyciąganie z kieszeni kierowców pieniędzy. Przypomnę, że nikt panu nie każe łamać przepisów ruchu drogowego. Przekroczenie prędkości/wjazd na czerwonym świetle jest to pana osobista świadoma decyzja obarczona ryzykiem ukarania.
- 5 10
-
2014-06-27 11:38
No pewnie
bo na Grunwaldzkiej ginie rocznie tyle osób, że prewencja jest potrzebna, yhym. Szkoda tylko, że np. na takiej Hallera nie potrafią zamontować sygnalizacji świetlnej, a tam RZECZYWIŚCIE należy takie rozwiązanie zastosować.
Stachu, spójrz prawdzie w oczy i odpowiedz sobie na pytanie: czy aby na pewno jedyną motywacją dla władzuchny ustawiającej te sprzęty na Grunwaldzkiej jest Twoje bezpieczeństwo?- 5 3
-
2014-06-27 11:04
Musze Cię zmartwić
już spełniają. A Pan redaktor nie odrobił pracy domowej...
- 0 2
-
2014-06-27 13:37
spokojnie, prawo sie zmieni...
- 1 0
-
2014-06-27 10:07
Bosszz
Przecież to kamery systemu ARTR - automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Nie jest to fotoradar. Może służyć do odcinkowego pomiaru prędkości, lub dynamicznego przydzielania faz dla najbardziej obciążonych kierunków.
Na podstawie danych uzyskanych z systemu można naliczać podatek od prędkości, bądź służyć jako system poboru opłat za wjazd do centrum.- 10 2
-
2014-06-27 10:07
za ta kase wywalona w bloto mozna by postawic super aguapark ale po co dawac cos mieszkanca (3)
- 9 7
-
2014-06-27 10:10
Se postaw "aguapark" w Hiszpanii. Dla was powinien być "alfapark" do nauki czytania i pisania. (1)
- 10 5
-
2014-06-27 10:11
tak urzedasie
- 3 3
-
2014-06-30 11:55
haha
no pewnie, jeszcze czego... żeby z kasy podatników stawiać aquaparki... a potem dopłacać po 30 mln rocznie do jego utrzymania, bo aquaparki na siebie nie umieją zarobić same... Sam sobie z prywatnych pieniędzy postaw "aguapark", a nie moimi pieniędzmi.
- 0 0
-
2014-06-27 10:11
mówiłem lepiej wybudowac TUNEL PUCKA - CHYLOŃSKA
GITD i Straż Miejska jezeli wiecie nie może być oskarzycielem publicznym w sprawie o te wykroczenia , tylko MILICJA moze
- 11 2
-
2014-06-27 10:14
... (3)
Jak nie wiadomo o co chodzi, to waiadomo, że o kasę. Polska to piękny kraj. A nasz kochany rząd jest gorszy niz komuchy za dawnych lat. "Rząd" czytaj wszystkie władze.
Poza tym system jest do tzw. "d*py" Powoduje wieksze korki i zatory.
Na ulicy Gdańskiej miedzy wejherowem a reda zainstalowano kamery rejestrujace przejazd na czerwonym swietle. Firma zarobiła ogromna kase, gmina też. Przed montażem kamer wypadków nie było. Po ich zamontowaniu jest przynajmniej jeden w tygodniu , często z ofiarami. Panie redaktorze, niech pan weźmie się do pracy a nie pisze farmazony o niczym.- 25 3
-
2014-06-27 10:24
Tam
- 0 0
-
2014-06-27 13:45
(1)
hmm ciekawa teoria wypadki przez kamerę a nie przez debili jeżdzących za szybko , na zderzaku itp.
- 3 1
-
2014-06-27 21:34
wypadki sa przez debili chcących wystawiać mandaty za wszystko.Jedzie debil 70 km/h wciska hamulce do oporu bo się boi mandatu a zanim jedzie inne auto i w nie uderza
- 4 2
-
2014-06-27 10:15
Sądy grodzkie?
- 3 0
-
2014-06-27 10:16
kolejny chory uklad ....
My cos wymyslimy - Wy zrobicie - kasą sie podzielimy ! A chu... ze nie bedzie dopuszczone do dzialania i bedzie nie potrzebne. Swoje zarobimy kilka osob w rodzinie znajdzie posade i milo = POLSKA i rzad obecny
- 15 1
-
2014-06-27 10:17
Prawo
Zaraz nastąpi zmiana prawa i dopasowanie go, by było możliwe karanie.
- 12 0
-
2014-06-27 10:18
zal pe el nas kręt
- 0 7
-
2014-06-27 10:18
zmarnowane pieniadze (1)
należało za te pieniądze wybudować nowe drogi ...
- 14 3
-
2014-06-27 11:01
rowerowe
- 3 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.