• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar straszy fotoradarami, ale trudno będzie je wykorzystać

Maciej Naskręt
27 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Trójmiejskie samorządy wydają pieniądze na funkcję systemu Tristar, z której nie będzie można skorzystać. Chodzi o fotorejestratory wykroczeń, które zawisły nad ulicami Trójmiasta. Sęk w tym, że nie spełniają one polskich norm, więc jeśli na ich podstawie wystawiony zostanie mandat, sądy zostaną zalane odmowami ich przyjęcia.



System inteligentnego sterowania ruchem drogowym Tristar powstaje od połowy 2013 r. Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł, z czego 136 mln wykłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy samego systemu (bez kosztów projektów, przygotowania inwestycji) to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc. Żeby to osiągnąć, system ma obserwować ruch na ulicach Trójmiasta i inteligentnie zarządzać sygnalizacją, by rozładowywać tworzące się zatory. W tym celu na ok. 130 skrzyżowaniach i odcinkach dróg w Trójmieście zainstalowano kamery. Poza obserwowaniem ruchu (to ich podstawowe zadanie) mają one też wykrywać i dokumentować przekroczenia prędkości i przejazdy na czerwonym świetle.

Problem w tym, że inwestor ma problem z uzyskaniem pozwoleń na użytkowanie urządzeń do tego celu. Takie zgody wydaje Generalny Inspektor Transportu Drogowego, ale w przypadku Tristara prawdopodobnie tego nie zrobi.

Dlaczego? Z trzech ważnych powodów.

Po pierwsze urządzenia rejestrujące prędkość muszą mieć obudowy spełniające wymogi rozporządzenia w sprawie "szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach". Chodzi tu konkretnie o żółte, odblaskowe obudowy. Kamery Tristara nie ich nie mają. Być może kiedyś zostaną w ten sposób obudowane, ale wtedy miasta musiałyby znaleźć na to dodatkowe pieniądze.

Po drugie zamontowane nad drogami urządzenia nie mają homologacji i atestów, by dokonywać precyzyjnych pomiarów w pełnym zakresie prędkości. Nie mają także niezbędnej legalizacji, której uzyskanie również kosztuje.

Po trzecie - kwestia najważniejsza - inwestorowi, a potem zarządcy Tristara, trudno będzie znaleźć operatora systemu fotoradarowego. Policja, której odebrano fotoradary trzy lata temu, raczej nie weźmie tego zadania na swoje barki. Inwestor systemu przekonuje, że nadzór nad pracą systemu obejmą inspektorzy drogowi, co również budzi wątpliwości. Dlaczego? GITD ma dość problemów z własnym systemem, a włączenie i integracja go z kolejnym Tristarem może okazać się karkołomnym przedsięwzięciem.

Czy obawiasz się fotoradarów w systemie Tristar?

Może system mogłaby monitorować straż miejska? Raczej nie: strażnicy w Trójmieście do tej pory nie prowadzili kontroli prędkości, do tego mają mnóstwo pracy w terenie.

Nawet jeśli GITD zgodzi się na montaż fotoradarów Tristaru w takiej formie, w jakie są one montowane obecnie na ulicach, sądy czeka fala spraw dotyczących odmowy przyjęcia mandatu. Kierowcy będą domagać się umorzenia kary ze względu na nieprzepisowe parametry i ustawienie rejestratora wykroczeń. I w tych sądach będą masowo wygrywać.

Ulice w Trójmieście, na których staną rejestratory wykroczeń.

GDAŃSK

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Trakt św. Wojciecha i Zaroślak zobacz na mapie Gdańska, Elbląska i Głęboka zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja i Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Hallera zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Słowackiego i Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzka i Abrahama zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Marynarki Polskiej i Reja zobacz na mapie Gdańska, Podwale Przedmiejskie i Łąkowa zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 zobacz na mapie Gdańska, Trakt Św. Wojciecha i Ukośn zobacz na mapie Gdańskaa.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny zobacz na mapie Gdańska - od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Złota Karczma zobacz na mapie Gdańska.

GDYNIA

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kcyńska zobacz na mapie Gdyni, Morska - Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kartuska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Morska i Warszawska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Nowa Kopernika zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Stryjska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Spółdzielcza zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Przebendowskich zobacz na mapie Gdyni.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernadowska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Redłowska zobacz na mapie Gdyni, Wielkopolska i Racławicka zobacz na mapie Gdyni, Chwaszczyńska i Rdestowa zobacz na mapie Gdyni.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni do ul. Gedymina zobacz na mapie Gdyni.

Jak działa "TRISTAR"

Opinie (309) ponad 10 zablokowanych

  • Widze szykuje sie akcja krojenia kasy z kierowcow (5)

    oj powodzenia. Kierowcy nie dajcie sie! :D Temat sprzed kilkunastu dni:

    Wystarczy uiścić kwotę 25 zł. za pismo, które pomoże uniknąć mandatu. Nie przegraliśmy jeszcze ani jednej sprawy zapewnia Tomasz Parol, prawnik i twórca internetowej aplikacji Anuluj Mandat. Przekonuje, że jego inicjatywa to odpowiedź na system bezprawnego łupienia obywateli. Zresztą nie pierwsza. Tyle że jego poprzednicy stawiali opór samotnie, a on, wyposażony w wiedzę prawniczą, próbuje organizować szeroki front walki z tzw. wezwaniami alternatywnymi, które pozwalają przyznać się do wykroczenia lub wskazać winnego.

    Straż Miejska wysyła właścicielowi samochodu często rozmazane zdjęcie i żąda, by przypomniał sobie, kto kilka miesięcy wcześniej prowadził jego auto przekonuje prawnik. Właściciel samochodu występuje wtedy w roli świadka. A świadek tłumaczy Parol ma prawo uchylić się od odpowiedzi. Zaś Straż Miejska temu, kto nie wskaże winnego, wlepia z automatu 500 zł mandatu. Asami w rękawie prawnika są wyroki: Trybunału Konstytucyjnego z 12.03.2014 r. oraz Sądu Najwyższego z 12.12.2013 r. Zgodnie z nimi ani Straż Miejska, ani główny inspektor transportu drogowego nie mają prawa wysyłać alternatywnych wezwań i karać właścicieli pojazdów referuje Parol.

    Monika Niżniak, rzeczniczka prasowa Straży Miejskiej m.st. Warszawy, w oświadczeniu przekonuje, że właściciel pojazdu jest informowany o prawie do odmowy przyjęcia mandatu, a jeśli z niego skorzysta, jest kierowany wniosek do sądu. I tu jest ukryty haczyk: Wezwanie alternatywne nie jest mandatem. Ten można wystawić tylko wtedy, gdy nie ulega wątpliwości, kto był sprawcą komentuje Parol.

    Tekst za Newsweek.

    • 13 8

    • Polska cebulana mentalność (2)

      Prawo jest po to ,żeby je łamać ,jak i gdzie się da. Wszyscy są winni tylko nie ja. Tamci to kradną miliony i ich się nie czepiacie. Gdzie byliście jak mi kradli lusterko?. A tamte też zostaną ukarane!? Ale ja na chwilę .Ale ale ale...

      Wieczne ale .Zamiast zrozumieć ,że samodyscyplina i respektowanie nawet drobnych przepisów prawa odbiera pożywkę brukowcom,mainstreamowym mediom tym samym ogłupianiu społeczeństwa i powoduje niepokój kręcącej lody władzy .Dlaczego ? Bo niewarcholskie społeczeństwo zaczyna współpracować i demaskować przekręty tych na górze,zmienia się optyka zainteresowań. Ale u nas to pewnie nawet za 50 nic się nie zmieni. W końcu mamy w sobie to "murzyństwo".

      • 7 7

      • (1)

        pokaz gdzie mają prawo dali bonzowie PO na taśmach wprost ja mam prawo w tym pojechanym kraju dokładnie w tym samym miejscu co oni

        • 5 4

        • Typowe dla po-laczka-cebulaczka usprawiedliwianie własnego buractwa mitycznymi przywarami "wielkich".

          A przecież żeby było dobrze w Polsce,wystarczyło by,żeby każdy Polak wymagal od siebie,a nie rownal do dolu...

          • 4 4

    • akurat tomasz parol to zwykły wyłudzacz kasy

      Ale tak, sam sobie piszę pisma (nie jestem prawnikiem) i żadnego mandatu z fotoradaru nie zapłaciłem. Wszystkie sprawy albo umorzone albo wygrane w sądzie.

      • 2 2

    • dzwoni tylko w którym kościele!

      Pokrótce, bo jest tu trochę namieszane...
      Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 12.03.2014 r. dotyczyło kwestii czy można żądać od obywatela przyznawania się do winy przysyłając mu alternatywnie wezwanie. Trybunał orzekł że WOLNO zadać przyznania się do winy (coś w rodzaju samooskarżenia co jest baaardzo ciekawe)... ale uznał, że SAMA FORMA WEZWANIA JEST NIEWŁAŚCIWA.
      Orzeczenie Sądu Najwyższego z 12.12.2013 r. (Sygn. akt III KK 431/13) dotyczy innej sprawy. Mówi ono, że Straż Miejska/Gminna nie posiada uprawnień oskarżyciela publicznego w sytuacji gdy odmówimy wskazania kto kierował pojazdem, więc nie ma prawa kierować takich spraw do sądu.
      I CO WAŻNE jedynie wyroki Trybunału Konstytucyjnego są dla sądów wiążące (choć i to wymaga dokładniejszego opisu). W polskim prawodawstwie sądy są niezależne i to że Sąd Najwyższy tak orzekł, nie oznacza bynajmniej, że sąd rejonowy w Łomży orzeknie tak samo, i tu zawsze może być różnie, choć sądy często biorą pod uwagę Wyroki SN.
      PS. Ja osobiście swoją sprawę ze strażą miejską wygrałem (podstawa umorzenia art. 5 § 1 pkt 9 k.p.s.w. czyli brak skargi uprawnionego oskarżyciela) i uważam ze nie wolno się poddawać płacąc "BO TAK"

      • 5 0

  • witamy w Polsce (1)

    kasa wydana, kolesie zarobieni. A że nie działa ....

    • 14 1

    • dokladnie

      widzialem jak to montowali, same swiatlowody. W Sopocie np. juz jest podlaczone i widac, ze lampy podczerwieni swieca lekko w kolorze czerwonym.

      • 2 1

  • Tristar działa w miarę dobrze, faktycznie o wiele szybciej jedzie się z Gdyni do Gdańska

    ale przy zachowaniu prędkości na poziomie 50/60km/h; zresztą raz że szybciej się nie da, dwa przyspieszanie/wyprzedzanie nie ma sensu, bo i tak stoi się na światłach. Ergo, system radarów jest pozbawiony sensu. Chyba że intencją pomysłodawcy było/jest rejestrowanie przekroczenia prędkości w godzinach nocnych, kiedy drogi są puste, a kierowcy naturalną koleją rzeczy jadą szybciej, bo...mogą, skoro nie ma korków. Ale i tak nikt nie pędzie 150km/h przez miasto, chyba że nie szkoda mu zawieszenia, bo dziur jest i tak wystarczająco dużo. Oczywiście pozostaje jeszcze intencja finansowa:) Ale ta chyba jest oczywista:)

    Nie jeżdżę po mieście szybko, nawet gdy jest pusto na drodze, bo po pierwsze zawsze się znajdzie jakiś debil, który nieoczekiwanie wybiegnie na drogę, kolejny mądry na rowerze postanowi wjechać ni z tego i owego na jezdnię, poza tym mam zbyt duże profil felg i już dwukrotnie, wjeżdżając w dziurę, uszkodziłem felgę i oponę; na szczęście to ZDiZ w obydwu przypadkach był fundatorem nowych felg i opon ale co się nadenerwowałem i nawalczyłem z nimi, to już moje.

    • 8 18

  • a ja jeżdże tramwajem

    i mam gdzieś ten tristar

    • 6 3

  • tylko facet bez prawa jazdy może stawiać fotoradary zamiast budować i remontować drogi

    zgadnijcie kto to powiedział :-)
    aha, Budyń, masz prawo jazdy ?

    • 17 3

  • zdecydowanie szybciej (2)

    To jest bardzo dobre odkąd zainstalowano system na dole Słowackiego zniknęły korki w dół. Teraz do pracy nie stoję w korku po godzinie. Dzięki wielkie. Pozdrawiam

    • 2 16

    • musisz odstawic leki tzw. psychootropy

      one zaburzają Twój móżdżek

      • 7 1

    • Chyba jeździsz inną Słowackiego...

      • 7 1

  • Poprawiliście mi humor - częściowo (1)

    Bo to że wywalono 130 baniek w błoto przez kolesi z PO to już norma niestety, ale, że w d*pę się mogą pocałować z tym Tristarem to jako kierowca mówię, że jest piękne.

    • 12 3

    • w Gdyni nie ma PO jest gryzon i jego swita

      • 4 3

  • troche liczb na temat tego systemu: (1)

    W ramach przedmiotowego zadania zaprojektowano budowę infrastruktury na 129 głównych węzłach drogowych Trójmiasta i wzdłuż łączących je ciągów komunikacyjnych oraz w 17 tzw. punktach wyniesionych, leżących poza skrzyżowaniami. Zakres rzeczowy projektu obejmuje budowę:
    136,9 km kanalizacji teletechnicznej (od jednego do ośmiu otworów na poszczególnych odcinkach łącznie 220,4 kmo);
    108,2 km mikrokanalizacji (757,4 kmo);
    147,8 km kabli światłowodowych (w tym 87,2 km jednomodowych i 60,6 km wielodomowych);
    66,4 km kabli zasilających;
    6,8 km kabli skrętkowych;
    5,5 km kabli koncentrycznych;
    269,7 km pozostałych kabli sterujących, łączących poszczególne urządzenia projektowanego systemu;
    49 szybkoobrotowych kamer z zoomem optycznym, montowanych w punktach nadzoru wizyjnego;
    123 przełączników sieciowych w lokalnych węzłach transmisyjnych i centrach sterowania;
    143 szafek pomiarowo-zasilająco-teleinformatycznych;
    2.226 sygnalizatorów ulicznych (w tym świetlnych i dźwiękowych);
    9 stacji pogodowych, informujących o warunkach klimatycznych panujących na drodze;
    35 fotorejestratorów przejazdu na czerwonym świetle (w tym kamery do rozpoznawania tablic);

    • 1 1

    • to nie koniec:

      26 rejestratorów przekroczenia prędkości;
      194 rejestratorów pomiaru ruchu, umożliwiających zapis min. kierunku i prędkości jazdy, ilości i długości pojazdów, odstępów między pojazdami na podstawie sygnałów z pętli indukcyjnych i obrazów z kamer;
      11 tablic informacji parkingowej, przekazujących dane o kilku parkingach jednocześnie;
      32 znaków informacji parkingowej informujących o liczbie wolnych miejsc parkingowych na danym parkingu;
      160 tablic informacji pasażerskiej, wyświetlających numer środka komunikacji, nazwę przystanku końcowego i czas odjazdu;
      22 terminali informacji pasażerskiej w postaci infokiosków dostarczających szczegółowe informacje o środkach komunikacji, rozkładach jazdy, a instalowanych w miejscach o dużej koncentracji ruchu podróżnych, takich jak dworce, centra handlowe itp.;
      15 tablic zmiennej treści do przekazywania informacji o sytuacji na drodze, korkach i objazdach;
      17 wysokich konstrukcji bramowych o łącznej rozpiętości 302m;
      203 wysokich konstrukcji wysięgnikowych;
      394 masztów niskich;
      2 centra sterowania ruchem (w Gdańsku i Gdyni), wyposażonych w 14 stanowisk operacyjnych, wielkoformatowe ściany graficzne, klimatyzowane serwerownie z systemem gaszenia i przeciwzalewowym, macierze dyskowe i biblioteki taśmowe o dużych pojemnościach.

      • 0 0

  • Od czasu włączenia Tristara wszędzie gdzie byo do tej pory pusto powstały korki, to jest bardzo ciekawe...

    • 12 3

  • To dobra wiadomość

    dla tych którym zdarzy incydentalna się wpadka.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane