• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar z dofinansowaniem - można ruszać z budową

Michał Sielski
26 maja 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Zobacz, które skrzyżowania w Gdańsku obejmie system Tristar.


Zintegrowany system zarządzania ruchem Tristar dofinansuje Unia Europejska. Metropolia Trójmiejska otrzyma z UE 156 mln zł na jego realizację, co pokryje aż 85 proc. kosztów.



Czy Tristar pomoże odkorkować Trójmiasto?

Projekt opracowany został przez naukowców z Politechniki Gdańskiej. Dzięki dwóm centrom sterowania ruchem, które będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni, oraz setkom kamer i czujników, jazda po Trójmieście ma być szybsza i przyjemniejsza.

W środę umowę na dofinansowanie podpisali dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Anna Siejda oraz Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, która pilotuje wspólny, metropolitalny projekt.

- Czekaliśmy tylko na ostateczną akceptację wniosku i będziemy mogli ruszać z przetargami - cieszy się Jacek Oskarbski, naczelnik Biura Inżynierii Transportu Urzędu Miasta Gdyni.

Tristar ma zrewolucjonizować poruszanie się po Trójmieście. Podobne systemy w innych metropoliach na świecie zmniejszyły korki o ok. 30 proc. Nie będzie jednak tak wyczekiwanej przez niektórych "zielonej fali". Światła będą się zmieniać w zależności od natężenia ruchu.

W ramach systemu stanie też ponad 100 fotoradarów i kamer, wyłapujących kierowców, którzy blokują skrzyżowania. Będą też znaki zmiennej treści, informujące o wolnych miejscach parkingowych czy wypadkach i proponowanych objazdach. Priorytety zyskają również pojazdy komunikacji miejskiej oraz służby ratunkowe.

Na początek Tristar wdrożony zostanie na trasie średnicowej Trójmiasta i najważniejszych skrzyżowaniach na drodze przelotowej, czyli od Traktu św. Wojciecha w Gdańsku po granicę Gdyni z Rumią. Później przyjdzie czas na kolejne skrzyżowania i obwodnicę.

Nie ma jednak wielkich szans, by zaczął działać przed Euro 2012. Całość ma być gotowa w czerwcu 2014 roku. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 184 mln zł.

Opinie (153) 3 zablokowane

  • W pierwszej kolejności gdzie są dobre drogi? a nie jakiś Tristan. (1)

    same dzióry ...

    • 6 3

    • ja to bym raczej wolał Izoldę...

      • 1 0

  • a Czy jak poseł Kurski, któremu "dobrze się jechało" wpadnie na fotoradar to zapłaci mandat lub straci prawo jazdy za punkty??

    tak samo Ryży i jego obstawa - łaskawie proszę nie stwarzać zagrożenia na drodze bo przez tego PALANTA kiedyś prawie wpadłem do rowu na siódemce

    • 6 0

  • TRISTAR ZŁODZIEJSKI SYSTEM (7)

    Nie wiem czy zdajecie sobie sprawę z tego że ten system nie poprawi komfortu przejazdu przez naszą "Metropolię'. Ten system ma zwiększyć przepustowość opróżniania nam kieszeni. Dofinansowanie zostało przyznane ale pod warunkiem, że nasi mają go tak zaprojektować aby zwrócił się w przeciągu 5 lat, więc dołożyli do tego systemu setki kamer i fotoradarów. Jeżeli przejedziesz pomiędzy monitorowanymi skrzyżowaniami z większą prędkością niż dopuszczalna automatycznie dostaniesz zdjęcie z mandatem, tak to ma się szybko im zwrócić i potem to już tylko zarabiać. POZDRAWIAM WSZYSTKICH KTÓRZY TEN ZŁODZIEJSKI SYSTEM WYMYŚLILI. JEST TAKIE POWIEDZENIE, ŻE NADGORLIWOŚĆ GORSZA OD FASZYZMU.

    • 15 11

    • Coś ci się pomieszało (4)

      karanie kierowców którzy łamią przepisy to złodziejstwo? Trzepnij się w ten pusty dekiel.

      • 6 7

      • wszczep sobie czipa , dobrowonie skoro taki jesteś prawy i niczego nigdy nie złamałeś (1)

        • 2 4

        • Piękny argument

          Złamałeś prawo = kara

          Proste jak drut.

          • 2 2

      • (1)

        złodziejstwem jest wyrzucanie kasy na takie pierdoły z takimi systemami wszędzie są podobne doświadczenia burdel większe korki piesi przechodzący na czerwonych światłach niczego to nie daje jedynie daje pole do drenażu kasy ludzi

        • 2 4

        • dokładnie - brak dróg - zero jazdy . Proste !

          • 0 0

    • Bogi jesteś idiotą (1)

      Z reguły durniom nie tłumaczę, bo szkoda czasu - osły i tak wiedzą najlepiej, ale dla ciebie misiu uczynię ten wyjątek.

      Istnieje pojęcie kosztów transportu. To koszty zużytego paliwa, czasu, zanieczyszczenia środowiska, hałasu et cetera. Wzrost przepustowości po uruchomieniu Tristara obniży te koszty. Żeby nie strzępić języka odwołam się tylko do kosztów paliwa. Powszechnie wiadomo (wiedzę to nawet półgłówki), że w warunkach zatłoczenia ulic samochody spalają więcej paliwa. Dalej dośpiewaj sobie sam. O innych kosztach, w tym tzw. zewnętrznych możesz sobie poczytać w książkach czy nawet w internecie, o ile przeglądasz coś innego niż niemieckie pornole.
      Kamery zainstalowane w Tristarze wykorzystywane są jako element systemu detekcji video. Obraz jest przekształcany na informację o natężeniu ruchu na drogach, przetwarzany przez komputer i na tej podstawie system podejmuje decyzję o długości cyklu świateł na skrzyżowaniach.
      Fotoradary owszem wchodzą w skład systemu, ale większość tych zaplanowanych zostanie zaadaptowana z tych, które stoją już dzisiaj przy drodze.

      Milczenie jest złotem ptysiu, zwłaszcza jak się nie ma nic do powiedzenia. Z należnymi ci wyrazami

      • 0 1

      • a bezsensowne zatrzymywanie się w środku nocy ma cokolwiek wspólnego z ekonomią a hałas ruszających samochodów jest mniejszy czy więksdzy niż jadących swobodnie? Czerwona fala na poprzecznych przejazdach dla rowerów ma coś wspólnego z ekonomią?Jasne to wszystko teoria i bajeczki kto baranku widzi tę przepustowość większą o 30% skoro nigdzie na świecie nie zeszli powyżej 10% to są jakieś cuda a;le ciemniakom w gdyni można wcisnąć kaźde g... system baranku nie zastąpi człowieka fajnie się zrównuje człowieka do barana którego trzeba prowadzić za łeb bo sam sobie nie poradzi powiedz mi gdzie masz ośle fotoradary na Morskiej w Gdyni?Ja znam tę ulicę jak własną kieszeń i nie widzę tam żadnego masztu nawet w ch.. sobie gnoje lecicie pieprzycie bzdury i liczycie na tych tumanów którzy mają mokro w gaciach kiedy szczur przetnie gdzieś wstążkę swoje bajeczki opowiadajcie dzieciom po owocach poznamy póki co widać co remont to gorzej co zmiana sygnalizacji to gorzej

        • 1 0

  • SIP (4)

    Nie wiem czemu, ale pierwsze co mi przyszło na myśl, to System Informacji dla Podróżnych. Cóż to nie miało być za genialne rozwiązanie ułatwiające życie osobom korzystajacym z komunikacji miejskiej.

    • 6 2

    • widząc jak genialnie im wychodzą inwestycje można się już obawiać

      • 0 0

    • SIP robił Gdańsk a TRISTAR robi Gdynia (2)

      UMG BIT i ZDiZ Gdynia dadzą radę. Specjalnie dla potrzeb Triastraru zrobili reoreganizacje i WIR UMG wciągnięto w ZDiZ a resztę zmieniono w BIT

      • 0 0

      • (1)

        jeśli to robią te same gamonie które do dziś nie poradziły sobie ze zrobieniem porządku ze światłami na wspaniałym wzgórzu to strach się bać o całe trójmiasto tylko w Gdyni takie numery że auta zielone piesi na poprzecznej drodze równoległej do głównej czerwone tylko w Gdyni piesi czerwone auta czerwone wystarczy sobie popatrzeć na Wzgórze na inne skrzyżowania gdzie pobudowano przyciski dla pieszych to się nie sprawdza jest gorzej niż było ten cały sristar to g... widział ktoś kiedyś przyciski dla rowerzystów na zachodzie?Jedziesz sobie ścieżką dajmy na to wzdłuż Grunwaldzkiej w Gdańsku i co naciskasz na każdym przejeździe co 500 m guzik i czekasz po 3 minuty przecież to kretyn jakiś projektował jazda na rowerze inaczej niż ulicą mija się kompletnie z celem, nic poza samochodami w tym systemie nie istnieje czasy zielonego na przejściach dla pieszych ekstremalnie krótkie całkowicie wrogie dla osób starszych i inwalidów przykład Warszawska/Wolności widział ktoś kiedy żeby przejście o szerokości prawie 20 m czas zielonego wynosił 7 sekund osoby niesprawne czerwone zastaje na środku drogi to tylko niektóre przykłady inteligencji panów w Zdizie Bicie reorganizacja tej bandy idiotów przypomina przelewanie z pustego w próżne niczego nie zmienia poza dodatkowymi etatami i kosztami dla coraz bardziej zadłużonego miasta, to banda ramoli bez pojęcia dla nich ruch zatrzymał się na latach 70 wizytówki ZDizu to za ciasne ronda na Bosmańskiej za ciasne rondo na Cechowej s..........ne skrzyżowanie Unruga z Podgórską drogi rowerowe o zerowej jakości budowane kompletnie bez pomysłu i logiki fatalnie prowadzone inwestycje.Nie wiem skąd takie brednie że dadzą radę mieli dać radę do 2012 były plany że ten system miał działać już w 2010 roku a już w 2011 to na bank a tu co może w 2014 roku ja mówię że może w 2020 roku i jeśli to będzie tak logicznie zrobione jak wzgórze św maksymiliana to ja dziękuję.

        • 1 0

        • Ależ proszę bardzo!

          • 0 0

  • (2)

    Wywalić setki milionów na system fotoradarów, który niczego nie wniesie do przepustowości jakości i dróg. W Gdańsku jest za wiele bardzo złych skrzyżowań z lewoskrętami ale bez pasa dla skręcających aby ten system miał sens.

    • 1 4

    • I za wiele beznadziejnych kierowców (1)

      wystarczy nie przejeżdżać na czerwonym, nie stawać na środku skrzyżowania kiedy nie ma miejsca za nim, jeździć na suwak itd... Mniej cwaniactwa po prostu.

      Pozdr

      • 6 0

      • Typowy naiwny chłopek pańszczyzniany. Tak samo :
        Policja i Straż Miejska są tylko po to aby zadowolić władzę i przedstawiać POprawne statystyki. Trzeba wypisć 10000 mandatów? Ffajerów się znajdzie - w imię POstępu.

        • 0 1

  • 100 fotoradarów (1)

    Janosików przybywa, każdy chce rabować.
    Problem w tym, że zbóje rabowali bogatym nie biednym a tu jest odwrotnie.
    Czuję bul.
    Jest nadzieia?

    • 3 3

    • Bul?

      Chodzi o dźwięk bańki powietrza w wodzie?

      • 0 0

  • Niestety artykuł nie tłumaczy, na jakiej zasadzie urządzenia będą strowały ruchem..
    A powinny być to - na każdym większym/obciążonym ruchem skrzyżowaniu -
    słupki z urządzeniem sterującym ardio/laser, który monitorowałby daną jezdnie
    na długości od 15 do 30m "w dal", a jeśli byłoby pusto,"otwiera" ruch
    w przeciwnym kierunku. To miałoby sens.

    • 1 0

  • Fotoradary (2)

    mają być głównie na skrzyżowaniach, będą łapać jeżdżących na "późnym zielonym" lub "wczesnym żółtym". Nie będą mierzyć prędkości średniej, bo to będą standardowe fotoradary, a nie bramki. Dodatkowo owe fotoradary będą mierzyć prędkość aut (nie w celach zarobkowych - chociaż część z nich pewnie będzie na to nastawiona), aby na następnym skrzyżowaniu włączyć czerwone, aby przystopować auto poruszające się z nadmierną prędkością. Bez tych urządzeń ciężko byłoby stworzyć system, który skutecznie by kierował ruchem.

    • 3 0

    • Można na przelotówce progi porobić - też będą zwalniać :)

      • 4 0

    • tak wstrzyma to jedno auto jadące za szybko jasne kaktus mi na dłoni wyrośnie żeby upłynnić ruch wystarczy zwykła zielona fala taka jak w Gdańsku a w nocy odłączyć w cholerę 90% świateł i mamy punktualne wieczorne odjazdy komunikacji miejskiej zmniejszony hałas w pobliżu skrzyżowań także piesi którzy nocami przechodzą na czerwonym bo nie chce im się czekać i słusznie 5 minut na możliwość przejścia generalnie setki mln zł wywalone w błoto

      • 1 0

  • kolejna nic nie wnosząca ankieta (1)

    j/w - w ankiecie pyta się internatów, którzy w większości nie znają dogłębnie działania systemu, o to jakie będą jego efekty... najbardziej bawi mnie odpowiedź: "tak, ale tylko częściowo, w niektórych miejscach" - 33% internatów specjalistów po dogłębnej analizie natężeń ruchu obecnie oraz ocenie stosowanych w systemie Tristar algorytmów stwierdza, że tylko niektóre miejsca będą odkorkowane - jeśli ktoś twierdzi, że niektóre to znaczy że w zamyśle wie jakie - proszę mi wskazać ;)
    PS od 3 lat czytuje trojmiasto.pl - każda ankieta miała charakter podobny do wyżej wymienionej. Na dodatek jest to serwis ze ścisłej czołówki polskich serwisów informacyjnych (pod względem odwiedzin).

    • 3 0

    • czy algorytm tego debilnego systemu przewiduje czerwoną falę dla rowerzystów na wszystkich przejazdach rowerowych?

      • 0 0

  • tristar jest niepotrzebny, wystarczy podnieść cenę paliw o ziko za litr

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane