• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak radzi sobie straż miejska z wrakami aut? 300 porzuconych aut w pół roku

Arnold Szymczewski
30 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Takich wraków aut, jak to BMW porzucone na parkingu nadmorskim w Brzeźnie, na terenie Trójmiasta jest mnóstwo. Takich wraków aut, jak to BMW porzucone na parkingu nadmorskim w Brzeźnie, na terenie Trójmiasta jest mnóstwo.

Trzystoma porzuconymi wrakami samochodów zajmowali się w ciągu ostatnich sześciu miesięcy strażnicy miejscy w całym Trójmieście.



Czy zgłosiłe(a)ś kiedyś wrak samochodu?

Problem zalegania porzuconych wraków w całym Trójmieście nagłośniliśmy rok temu. Wiosną 2020 r. opublikowaliśmy "ranking trójmiejskich wraków".

Okazało się, że problem dostrzegają niemal wszyscy. Porzuconych aut było w miastach na tyle dużo, że urzędnicy poczuli, że muszą coś z tym zrobić.

Jesienią w gdańskiej straży miejskiej powstał zespół do walki z wrakami.

- Uznaliśmy, że nasze działania w tej materii będą skuteczniejsze, jeśli powierzymy je grupie osób, które zajmą się tylko tym tematem. Pod koniec września ubiegłego roku w gdańskiej straży miejskiej powstał zespół ds. ruchu drogowego, a jego zadaniem było realizowanie spraw związanych z pojazdami, których stan jednoznacznie wskazywał na to, że nikt ich nie używa - mówi Leszek Walczak, komendant Straży Miejskiej w Gdańsku.
Po kilku miesiącach postanowiliśmy sprawdzić efekty działania tego zespołu.

12 zgłoszeń od czytelników Trojmiasto.pl



12 - tyle informacji ze zdjęciami wraków z gdańskich ulic dostaliśmy od czytelników Trojmiasto.pl w ciągu ostatniego półrocza. Niektóre wpisy zawierały zdjęcia dwóch lub więcej pojazdów.

Wszystkie te przykłady porzuconych samochodów na terenie Trójmiasta możecie zobaczyć w naszej galerii zdjęć.

Zapytaliśmy straż miejską o los tych wraków.

Okazuje się, że ponad połowę z nich udało się usunąć bez większej ingerencji strażników miejskich, jedynie po upomnieniu ich właścicieli.

W przypadku trzech "wozów" konieczne było wezwanie lawety.

W pozostałych przypadkach sprawa jest w toku lub pojazd został zabrany bez ingerencji straży miejskiej.


300 wraków w Trójmieście przez sześć miesięcy



Przesłane przez nas przykłady nie były jedynymi, z jakimi w ostatnich miesiącach mierzyli się strażnicy miejscy.

W ciągu ostatnich sześciu miesięcy do gdańskiej straży miejskiej wpłynęło 191 zgłoszeń dotyczących opuszczonych samochodów. Jak dotąd zakończono 149 takich spraw.

Z gdańskich ulic zniknęły 143 pojazdy nieużytkowane: 74 usunęli strażnicy, z 69 zrobili porządek ich właściciele po interwencji mundurowych.

W sześciu przypadkach właściciele doprowadzili swoje auta do odpowiedniego stanu.

W Gdyni udało się usunąć 103 pojazdy w ciągu ponad pół roku.

W Sopocie od początku listopada 2020 r. straż miejska odholowała sześć pojazdów. W tym czasie udało się usunąć kilka innych wraków, bez konieczności ich odholowywania.

Kwestię usuwania wraków reguluje Prawo o ruchu drogowym



Kwestię usuwania wraków reguluje Prawo o ruchu drogowym z 20 czerwca 1997 r. Zgodnie z art. 50a pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną lub policję na koszt właściciela lub posiadacza.

Jak to wygląda w praktyce?


  1. Funkcjonariusze ustalają dane posiadacza auta.
  2. Kontaktują się z właścicielem i przekazują informacje o obowiązku przywrócenia pojazdu do stanu używalności oraz o tym, jakie są możliwości legalnego pozbycia się niepotrzebnego już samochodu.
  3. Właściciel pojazdu dostaje siedem dni na zajęcie się problemem.
  4. Po tym czasie strażnicy mogą zlecić odwiezienie wraku na parking administracyjny.
  5. Na parkingu administracyjnym wrak stoi przez pół roku. Potem przechodzi na własność gminy.

Usuwanie pojazdu w trybie art. 50a ustawy Prawo o ruchu drogowym możliwe jest jedynie wówczas, jeśli pozostawiony jest on na drodze. W momencie, gdy nie można tego zrobić, strażnik zajmujący się sprawą informuje podmiot zarządzający miejscem postoju takiego pojazdu o możliwych działaniach zmierzających do jego usunięcia.

- Nie zawsze da się też jednoznacznie stwierdzić, czy dane auto jest już odpadem i czy powinno zostać poddane utylizacji. Dlatego też podjęcie decyzji o usunięciu pojazdu może budzić wątpliwości i nie należy do łatwych. Stan samochodu musi jednoznacznie wskazywać, że pojazd nie jest użytkowany (np. zdewastowane lub zdekompletowane wnętrze, brak szyb, świateł czy elementów układu napędowego, uszkodzona karoseria) - mówi Marta Drzewiecka, rzecznik prasowy Straży Miejskiej w Gdańsku.
Gdzie zgłosić wrak w Trójmieście?
Gdańsk
ul. Elbląska 54/60
e-mail: sm@gdansk.gda.pl
58 301 30 11 lub 986

Sopot
ul. Kościuszki 25/27
e-mail: dyzurka@um.sopot.pl
58 52 13 850 lub 986

Gdynia
ul. Zakręt do Oksywia 10
straz_miejska@gdynia.pl
58 660 11 73 lub 986

Miejsca

Opinie (180) 6 zablokowanych

  • Chyba większość (5)

    aut w 3mieście to wraki. Wszędzie plamy po oleju i wyciekach. Nawet z tych wizualnie przyzwoicie wyglądających. Nie stać na serwis, to nie kupować samochodów!

    • 46 17

    • I tak będą kupywać

      • 3 1

    • Wiadomix

      Stać na konia, nie stać na siodlo. Jestem w tej branży już długo. I widać to najbardziej u właścicieli aut klasy średniej. Ze kupią auto a później płacz że nie stać na naprawę lub używki i najtańsze części

      • 15 1

    • w gdańskiej straży miejskiej powstał zespół ds. ruchu drogowego,

      kolejny zespół do nic nie robienia i dojenia kasy
      - jak zespół smoleński milion zł na pękające parówki

      • 6 0

    • Dobra gdzie te BMW ze zdjęcia stoji? Zaraz je usunę bez straży miejskiej : D

      • 5 0

    • Dobrobyt jest w Polsce

      A im holender jasny rząd inny potrzebny,po co? Źle macie? Żarcie wyrzucacie,samochody,stać was na chlanie,palenie papierosów i wam źle?Trochę oszczędności a nie tylko narzekać

      • 1 0

  • (30)

    Tych wraków coraz więcej a będzie przybywać.Do tego średnia wieku aut to 15 lat,ludzi na nowe nie stać...Tylko 20% kupuje się jako szary Kowalski,resztę nowych kupują firmy i floty..

    Dr Svencjusz

    • 42 15

    • Firmy nie kupują samochodów... (13)

      Średnia wieku samochodów w Polsce to 20 lat ;-)

      • 11 5

      • (11)

        Jak to...ostatnio czytałem statystyki w Motor i tam jak byk 80% nowych biorą firmy i floty...średnia sprowadzonych w 2020 to 12 lat a średnia wieku auta w Polsce to 16 lat.

        Dr Svenus

        • 14 3

        • firmy nie kupują ... firmy biorą w leasing (3)

          ale prawda że fabrycznie nowe ... i wymieniane co 5lat

          • 4 1

          • (1)

            Jak zwał tak zwał.Ale przeciętnego Kowalskiego nie stać.Jedynie na 15 letni.

            • 1 1

            • Weź się w garść i wybij ponad poziom przeciętnego Kowalskiego.

              Zamiast narzekać że nie stać.

              • 1 0

          • no to kupują tylko powoli

            przecież kontekstem rozmowy nie jest forma finansowania tylko wiek pojazdów

            • 1 0

        • firmy nie kupuja (6)

          tylko leasinguja. I to w zedecydowanej wiekszosci. Oczywiscie zdarzaja sie wyjatki ale to raczej wyjatki potwierdzajace regule. Problem zaczyna sie podczas kryzysu bo raty trzeba placic. Dlatego osoby prywatne wola kupic kilku-kilkunastoletnie auta za ulamek ceny, proste.

          • 4 0

          • Osoby prywatne rzuciłyby się od razu na nowy samochód (5)

            Ale zwyczajnie ich nie stać.

            A leasingu nie bierze się, bo nie masz pieniędzy na zakup od razu, tylko żeby wliczyć samochód w koszty firmy.

            • 9 1

            • Stać mnie na nowy ale go nie kupię. (4)

              Te nowe są zaprzeczeniem ducha motoryzacji. Przetestowałem kilka aut. Kia, Škoda, Fiat, Hyundai, Ford. Niestety, silnik od motoroweru montowany w tych autach zupełnie mi nie odpowiada. Jezdżę głównie na trasach więc elektryk zdecydowanie odpada - za duże problemy z ładowaniem. To co zostało?

              • 4 4

              • Mustangi dalej sprzedają, jak potrzebujesz z jakiegoś powodu dużo pojemności i mało mocy.

                Nikt nie jest tak dobry jak Polacy we wmawianiu sobie, że bieda to nie problem i szukaniu wymówek.

                I tak, ja też nie potrzebuję lepszego samochodu niż mój gruz, bo po co mi, jeszcze się zarysuje? :)

                • 2 0

              • Przetestuj normalne samochody jak (1)

                BMW, Mercedes, Porsche czy Lexus. Zobaczysz/poczujesz różnicę.

                • 1 0

              • ze niby lepsze ?

                maja 4 kola i dach nad glowa jak inne ,
                a ze ciut szybsze - to co?
                chcesz to szpanuj - ale szacunku to nie zdobedziesz szpanem, raczej usmiech politowania .
                stac cie to ok , Twoj problem, skoro musisz cos sobie udowadniac

                • 0 1

              • nie ściemniaj, tego że ten silnik jest mały w ogóle nie czuć

                te nowe jednostki nie mają turbodziury i taki 1.6 turbo ma lepszy moment w całym zakresie obrotów niż wolnossące 2.5 litrowce sprzed 20 lat

                • 1 0

      • Dane z IDZD?

        • 0 0

    • Ja mam 2 samochody (ja i żona) i średni wiek ich to 2 lata. (1 rok i 3 lata). Jesteśmy zwykłymi ludzmi, samochody kupione w (4)

      Ale samochody kupione aby mnie cieszyły, było nowe, sprawne a nie aby pochwalić się sąsiadowi, że mam niewiadomo jaką brykę (ale 15 letnią). Dlatego mam dwie Skody i jestem przezadowolony :)

      • 6 2

      • Kto bogatemu zabroni?

        • 2 0

      • Aha, czyli jak lepsza bryka tl

        • 0 0

      • Mamy z żoną podobnie-dwa nowe BMW.

        Zero problemów, jedynie przeglądy. A że i przy okazji sąsiadom gul skacze (mam przez ścianę Januszy z rodzaju | ciekawe skąd miał na to pieniążki |), to tylko na plus.

        • 1 0

      • ja rocznie robię 10 tys. km, szkoda mi kupować nowy

        nawet jakbym nim potem śmigał 10 lat to sprzedałbym za grosze auto które jest jeszcze dobre. Kupuję używki, około 5 letnie od pierwszego właściciela. Na razie takie jakie muszę bo mam 3 dzieci, ale gdybym miał dwoje to nie widzę powodu by sobie nie kupić czegoś wypasionego. Nie po to by się chwalić tylko dla przyjemności.

        • 1 0

    • ludzie ciągle głosują na socjalistów ....a socjaliści jedynie co potrafią to niszczyć.... przez mnożenie podatków (7)

      .....socjaliści nie mogą żyć bez niszczenia

      • 7 3

      • Jak nie chcesz być częścią społeczeństwa (2)

        To po co zawracasz d*pę reszcie ludzi? Wyjedź gdzieś na Syberię i będziesz tam miał swój prawicowy raj.

        • 1 2

        • Nie po to walczyłem z komunistami, by teraz się uśmiechać jak znów wrócili do władzy

          • 1 0

        • Utożsamiasz wysokie podatki z życiem w społeczeństwie? Nic głupszego jeszcze nie czytałem.

          To ty sobie wyjedź, ja mam moralne prawo rozwalać ten system choćby przy urnie wyborczej.

          • 1 0

      • Wyjedz do Afryki. Tam masz czysty kapitalizm (3)

        prawacki bez podatkow. Brak podatkow na drogi, na sluzbe zdrowia bo po prostu takie przybytki nie istnieja. Jak zlamiesz reke to lokalny szaman ci ja nastawi za krowe tudziez wydanie corki za maz. Do tego religia i wierzenia w gusła i inne zabobony. Pure kapitalizm z prawicowym swiatopogladem.

        • 1 3

        • bredzisz - co innego jest opieka socjalna .. . a co innego komusze nieoPiSanie głupie rozdawnictwo+ (1)

          • 3 2

          • Czym sie rozni opieka socjalna od komuszego

            rozdawnictwa? Jedno i drugie to to samo. Po co pajacujesz?

            • 0 0

        • tam nie ma kapitalizmu, tylko ustroje mafijne, poza tym afryka wygląda jak wygląda bo była grabioną kolonią

          państwowy system jest gorszy od prywatnego z wielu powodów. Po pierwsze ludzie którzy nim zarządzają nie są wybierani na podstawie umiejętności tylko z partyjnego nadania. Na państwowym najlepiej pasą się kolesie, co z resztą widać i chyba z tym nie będziesz dyskutował? Dodatkowo nie ma odpowiedzialności takiej jak w prywatnym biznesie. Jak urzędnik coś schrzani to nie wylatuje z roboty i nie płaci kar. Po trzecie taki system sprzyja przekrętom. Masz doskonały przykład cen posiłków szpitalnych, gdzie kromka chleba, kawałek masła i dwa plasterki szynki są wyceniane na 25zł. W Wielkiej Brytanii, w sektorze edukacji, porównywali koszty jakie łożone są na przeciętnego ucznia. W szkołach państwowych było to 19 tys. funtów na ucznia rocznie, w prywatnych, również tych najlepszych na świecie 11 tys. Natomiast uczniowie tych prywatnych w testach wypadali dużo lepiej niż ci z państwowych. Pieniądze w sektorze pańśtwowym były marnotrawione. Takich przykładów można mnożyć. I nawet jeśli chcemy zagwarantować szkoły biednym to wystarczyłoby wprowadzić bon szkolny po to by wprowadzić mechanizm rynkowy w edukacji. Słabsze skoły by padły, gorsi nauczyciele wylecieli z pracy. Albo można by zwracać ewkwiwalent rodzicom którzy nie chcą posyłać dzieci do szkół publicznych.

          • 1 1

    • Zgadza sie trójmiasto ma najwiecej szrotów w Polsce na mieszkanca srednia 15-20lat !! (2)

      Dlatego właśnie brak miejsc do parkowania .Na portalu pełno ogłoszen o sprzedaży blachoszrotów po 2000 tys zł zamiast je zezłomować to blokują miejsca na parkingu. Większość niema już OC .

      • 1 1

      • 2000 tyś zł ??? w morde.. jaka to fura ??? Bugatti ??? (1)

        • 3 0

        • Pewnie ten mercedes za 1.8 mln z artykulu pare dni temu :)

          • 1 0

  • A co dalej? Niszczą je czy może licytują a pieniądzie idą na remont dróg

    ?

    • 8 4

  • Nie ma co się dziwić... (5)

    Koszty utrzymania auta są ogromne. Sam zrezygnowałem z mojej skody ładnych parę lat temu. Okazało się, że pół pensji to mi idzie na auto!!! Teraz wszędzie PKP się dojedzie, hulajnogą, pieszo... Auto to zbędny dodatek, wydatek.

    • 13 31

    • Skoda Fiaty I Fordy tak maja,majatek idzie na naprawy stad mechanik przyjmie kazde wyzej wymienione do swojego warsztatu:)

      • 3 13

    • A gdzie postawiłeś ? Chętnie wezmę

      • 2 1

    • Co ty gadasz

      Jakie pół pensji na naprawę auta?! Szok

      • 8 3

    • Pol pensji? Czyli zarabiasz 700pln netto?

      To faktycznie lepiej zrezygnowac z auta.

      • 0 0

    • ja robię max 1000km miesięcznie więc paliwo mnie kosztowało 300zł na miesiąc

      przeglądy + naprawy + serwis + ubezpieczenie za zeszły rok wyszło mnie 140zł miesięcznie. Samochód wg ubezpieczyciela stracił na wartości 3500zł (z 35700 na 32200 - Berlingo rocznik 2014) czyli miesięcznie 290zł. Sumaryczny koszt auta to 730zł miesięcznie. Nie wiem jaką skodą jeździłeś ale to musiał być unikat na skalę światową żeby zżerał ci połowę wypłaty.

      • 0 0

  • To jest jakaś paranoja

    • 4 0

  • To przekracza ludzkie pojęcie (3)

    Co się dzieje

    • 6 5

    • (1)

      Co sie dzieje sie?

      • 6 0

      • Nie wiem ale też się nie zgadzam.

        • 4 0

    • O nie!

      Jesteśmy zgubieni

      • 0 0

  • (6)

    Przecież na złomie z takich aut jest spora kasa.

    • 7 8

    • No. 300 - 400 złotych minus koszt lawety. (5)

      • 2 4

      • (1)

        a katalizator?

        • 1 0

        • wycięty przy pierwszym zużyciu.

          Przecież nie będzie Janusz płacił za jakiś katalizator...

          • 2 0

      • Masz nieaktualne ceny (2)

        Obecnie płacą koło 700zl za tonę - przeciętna osobówka waży 1-1,5t.

        • 4 3

        • (1)

          Bzdura. Za Renault Megane z 2002 r. jesienią chcieli mi zapalcić 240 zl. Sprzedałam na części

          • 5 1

          • kłamiesz, albo zawiozłaś rozebraną, mi za Poloneza Caro, 3 lata temu zapłacili 7 stów

            ojcu 2 lata temu za 22 letnią toyotę carinę E zaproponowali 1100zł. Na szczęście sprzedał jakiemuś Ukraińcowi za 1800.

            • 1 0

  • Dajmy te fury partnerom ze wschodu. (7)

    Jeszcze tam pojeżdżą wiele lat, lepsze takie BMW niż Lada Samara za 3000 baksów.

    • 16 9

    • Najczęściej takie auta kupują na czas pracy w Polsce (2)

      A potem porzucają. Koszt cła i rejestracji we własnym kraju przekracza wartosć samochodu wiec zostawiają byle gdzie.

      • 18 0

      • (1)

        Widać są skazani na Lady , Zaporożce i inne wozy CCCP :-)

        • 7 2

        • Trochę tak takie maja prawo

          • 4 0

    • (3)

      Lady to spoko wozy.Coraz droższe zresztą.
      Jeśli zadbane.

      • 4 3

      • (2)

        powinieneś pilnie zgłosić się do psychiatry

        • 2 4

        • (1)

          Nie znasz tematu to się nie wypowiadaj.

          • 1 3

          • to ty nie znasz albo jestes z UA

            , motobieda.

            • 1 0

  • To robi napływowa ludność. (4)

    Nie będę pisał z którego państwa i których województw. Mają to w nosie bo nie są zameldowani w Trójmieście

    • 30 6

    • Za porzucenie wozu powinna być deportacja z dożywotnim zakazem wjazdu

      • 16 1

    • To też prawda

      Za to rdzenna ludność z Przeróbki Stogów samochody rozbiera zamiast porzucać :D

      • 10 1

    • Prawda. U mnie na parkingu chyba rok stała dacia, wcale nie stara. Jeździli nią (1)

      Ukraińcy. Wyprowadzili się a auto stało i niszczało. W końcu przyjechała laweta i zabrali samochód. Jak coś jest do kupienia u dealera tej marki w Gdańsku.

      • 3 1

      • A Twój diler nie ma czegoś lepszego,bo chyba Cię oszukuje?

        • 1 3

  • ludzie mają za duzo pieniędzy i nie szanują rzeczy materialnych (7)

    powinny powrócić płace 4-6 zł za godzinę i likwidacja 500 plus, to by się nauczyli

    • 24 19

    • Znaczy jak za rządów Kaczyńskiego i Leppera? (3)

      Może podziękuję...

      • 5 4

      • Lem (ing ) sklerotyku juz zapomniałes jak było za Tuska ? (2)

        • 5 2

        • Pamiętam. Było niebo lepiej niż za Kaczyńskiego i Leppera. (1)

          Za Tuska nikt nie zarabiał 700PLN miesięcznie.

          • 2 2

          • Dokładnie.Większość miała 500zł/mies)

            • 3 0

    • Jak POKOwcy wrócą do władzy tak bedzie .By było jak dawniej sztandarowe hasło pokozycji. (1)

      • 4 0

      • Mogło by być.

        A tak zamiast 20pln(4USD) za godzinę, będzie 40pln(3,5USD) za godzinę, a patologia dalej będzie się cieszyć.

        • 0 1

    • to jakie są płace wynika ze stanu gospodarki

      a nie czyjejś woli

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane