• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto chce wolnej jazdy i wprowadza "strefy 30 km/h". Słusznie?

Maciej Naskręt
27 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Początek strefy "Tempo 30" w centrum Gdańska na ul. Rajskiej. Początek strefy "Tempo 30" w centrum Gdańska na ul. Rajskiej.

Strefa ograniczonej prędkości "tempo 30" działa w Gdańsku, natomiast władze Gdyni i Sopotu zastanawiają się nad jej wprowadzeniem. Problem w tym, że w Trójmieście nie ma sprzętu i ludzi, którzy wyegzekwują wprowadzone ograniczenia prędkości.



Strefa "tempo 30" to obszar kilku ulic, zazwyczaj w centrum miasta, objęty zakazem poruszania się pojazdom z prędkością przekraczającą 30 km/h. Wraz z progami zwalniającymi, zwężeniami drogi, kontrapasami dla rowerów, strefa "tempo 30" tworzy obszar uspokojonego ruchu drogowego.

Ten pomysł do polskich miast przywędrował z Holandii, gdzie pierwsze strefy pojawiły się jeszcze w latach 60. i przetrwały do dzisiaj. W Gdańsku tego typu rozwiązanie od dwóch lat funkcjonuje w Śródmieściu. Początkowo było to wyłącznie Stare i Główne Miasto. W zeszłym roku do strefy włączono jeszcze Dolne Miasto i Stare Przedmieście.

W Gdyni o ograniczenie prędkości, również w centrum miasta, stara się stowarzyszenie Rowerowa Gdynia. Nie ma jeszcze konkretnych planów. Niewykluczone, że podobna strefa "tempo 30" pojawi się też na ulicach Sopotu. Zapowiedział to prezydent Sopotu, Jacek Karnowski. Nie podał jednak szczegółowych informacji.

Warto jednak pamiętać, że im prędkość dopuszczalna jest mniejsza, tym trudniej ją wyegzekwować. Doskonale o tym wiedzą policjanci i strażnicy miejscy, szczególnie, że: - Nie posiadają oni fotoradarów, które skutecznie wyłapałyby kierowców przekraczających dopuszczalną prędkość - wyjaśnia Janusz Staniszewski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku. A wyłapywanie niefrasobliwych kierowców na tzw. "suszarkę" w centrum brzmi tak absurdalnie, że tego wątku lepiej już nie rozwijać.

Co najskuteczniej uspokaja ruch na drodze?

Aktualnie prawo do stosowania fotorapidów - przenośnych fotoradarów - według zeszłorocznej nowelizacji przepisów o ruchu drogowym i kierujących pojazdami posiadają strażnicy miejscy w szczególnych przypadkach i inspektorzy transportu drogowego. Ci jednak z zasady częściej ważą ciężarówki na rogatkach Trójmiasta, niż rozstawiają fotoradary w centrum Gdańska.

W dodatku część osób uważa, że wprowadzenie strefy "tempo 30" mija się z celem, nie tylko ze względu na trudności z egzekwowaniem przepisów. Według nich na ulicach w Śródmieściu trudno jeździć szybciej. Panuje duży ruch, uliczki są wąskie, a do tego większość skrzyżowań jest równorzędnych. Skutecznie zniechęca to kierowców do szarżowania.

Serwis korkowo.pl udostępnia dane dotyczące średniej prędkości samochodów w obrębie centrum Gdańska. Ostatnie dobowe badanie z lipca dowodzi, że po Śródmieściu jeździmy ze średnią prędkością 40 km/h. Nie jest to więc zawrotna prędkość. Czy to efekt nowej strefy?

Wątpliwe. Przyglądając się strefie "tempo 30" w Gdańsku, zapytaliśmy kierowcę, z jaką maksymalną prędkością można poruszać się m.in. po ul. Rajskiej, która znajduje się we wspomnianym obszarze. - 50 km/h - odpowiada. A nie mniej? - 30 km/h? Przecież tak wolno nie da się jechać samochodem..

Warto zatem rozważyć, czy zamiast ustawiać kolejne znaki strefy "tempo 30" nie lepiej zainwestować zaoszczędzone pieniądze w inne rozwiązania wpływające na bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i samych kierowców. Jest ich mnóstwo: śluzy, ścieżki rowerowe, wyniesione skrzyżowania, a nawet progi zwalniające. Owszem, są droższe od znaku, ale bardziej skuteczne i, wprowadzone, nie budzą emocji.

Opinie (339) ponad 10 zablokowanych

  • A ja się pytam gdzie byli rodzice? (14)

    No się pytam się gdzie oni wtedy byli kiedy rodziły się takie durne plany? Gdzie teraz rozwinę skrzydła swoim Golfem 3 z chiptuningiem i sportową choinką zapachową?

    • 353 39

    • choinka? żenujące! ja mam naklejkę pionner i co??? (2)

      zatkało?

      • 45 3

      • (1)

        a ja mam ksenony z Biedrony i się nie chwalę

        • 9 1

        • proszę Cię... ksenony?

          no nie masz czym, bo ja mam łapy Pudziana i wentle z djodami:p

          • 1 0

    • Panie Naskret, wez Pan i opisz zarwanie wiaduktu na Elblaskiej nad torami przed Lotosem jadac od centrum a nie opisuj durnych POmyslow palantow z nierzadu miasta...

      • 28 10

    • niech na al.zwyciestwa i al.grunwaldzkiej wprowadzą 30 km/h (2)

      zreszta prędkości i tak nie kontolują,ani samowolki jaką kierowcy mają jak stawiają samochód na pasie jezdni

      • 9 2

      • W Niemczech to normalne że np. na drodze 2x2 albo 2x3 na jednym bocznym pasie ustawi się samochód. (1)

        • 4 1

        • tak unas w Niemczech tak jest...

          • 4 3

    • A gdzie ja mojom szlifierom pocisnem, mam fajny kask z Giełdy w Pruszczu (1)

      i tłumk bez bebechów - szafa gra

      • 5 4

      • A ja mam diody w zderzaku

        bajer prosto z zachodu

        • 6 2

    • może w tym samym miejscu co elita w sportowym ferrari?

      jw

      • 1 0

    • juz sie odes­rajcie od tych golfow i beemek (3)

      zakompleksione wiesniaki. sami pewnie jezdzicie autobusem albo matizem pozyczonym od mamy

      • 3 7

      • (2)

        lepiej matizem od mamy niż 20-letnim truchłem za 3300 z allegro

        • 6 3

        • 3300 to razem z lawetą.

          • 7 1

        • i wlasnie o tym mowie

          ciesz sie swoim matizem wiesniaku

          • 0 0

  • Nie dość że rowerem to jeszcze truchtem będę szybciej, bardzo dobrze (12)

    • 144 24

    • zwłaszcza świńskim truchtem

      • 12 5

    • wolniej i bezpieczniej (7)

      Za duuuzo jest wypadkow dobry pomysl obnzyc predkosc nawet do 20 km

      • 7 29

      • wysiasc i pchac auta najlepiej

        • 42 2

      • (1)

        ile masz wypadków miesięcznie durna pało?
        lepiej do prezesa z Torunia się pomódl.

        • 13 8

        • skupili by się na egzekwowaniu 50 bo praktycznie nikt tak wolno nie jeździ nawet autobusy i trolejbusy

          • 13 1

      • zgodnie z prawem w strefie zamieszkania obowiązuje taka prędkość (1)

        nikt jej nie egzekwuje

        • 1 0

        • Najpierw musi byc strefa zamieszkania

          • 1 2

      • (1)

        najlepiej to takie same zakazy prędkości zastosować zarówno dla rowerzystów jak i samochodów gdyż poruszają się na ulicy, czyli na ulicy max 30, na chodniku do 5km/h

        • 1 0

        • na chodniku żadnych pojazdów

          poza wózkami inwalidzkimi i odkurzaczami samobieżnymi.

          • 3 0

    • Ten znak dotyczy wszystkich pojazdów, rowerów również. Więc i na rowerze nie pojedziesz szybciej. A tłumaczenie że nie masz prędkościomierza nie odniesie skutku bo powinno się jechać jak inni użytkownicy drogi.

      • 18 2

    • Otóż nie!

      Rowerem będziesz mógł tylko 10km/h pojechać (jak W Zoppotach), a już niedługo po chodnikach będzie nakaz chodzenia tyłem - bo jak się potkniesz to na twarz nie upadniesz - znaczy bezpieczniej.

      • 42 2

    • Wyjdzie Ci na zdrowie ;)

      • 0 1

  • Zamiast budować bezpieczne drogi to łatwiej i taniej nastawiać ograniczeń i zakazów. (9)

    Proponuje co 10 m radar i pracownika strazy miejskiej a co 20 m policjanta.

    • 376 32

    • 30km/h dla ciemnej masy a 150 km/h dla władzy (1)

      Wszak władza jeżdzi na sygnale i ograniczenia jej nie obowiązują

      • 52 7

      • Już sie czaję na straż miejską na skuterach. Kamera naładowana.

        Zobaczymy jak sie utrzymują na skuterach jadąc 10km/h.

        Moja stara szybciej po zakupy chodzi.

        • 4 1

    • ok, starówka może być z 30-tką - jednak ma to wytłumaczenie

      ale mnie w-kur-wi-a nieziemsko to, że jak się po 25 latach asfalt pofałduje a w koleinach robią się stawy rybne to władza stawia znak B-33 40km/h i fotoradar albo psa...

      • 47 4

    • A pamiętaci ekto to mówił że tylko człowiek bez prawa jazdy (4)

      zdolny jest do stawiania fotoradarów?

      • 21 4

      • (3)

        akurat w tej kwestii zmieniło się wiele bo nie ma już "gmin sępów" które położne na szlakach komunikacyjnych odkryły że można naprawić budżet stawiając fotoradar, nie udało się do końca utemperować straży miejskiej ale nie mogą sobie oni stawiać fotoradaru gdzie popadnie jedynie w terenie zabudowanym uprzednio oznaczonym stosownym znakiem. Jestem absolutnie za dla stawiania fotoradarów na skrzyżowaniach które robią foty gdy ktoś przejeżdża na czerwonym często z prędkością 51+ bo tak skrajny debilizm trzeba tępić!
        uważam że takie zdjęcie powinien być mandat 3-4tys zł bo te punkty nic nie dają...

        • 5 7

        • i tu się niestety mylisz (1)

          takich gmin jest coraz więcej, m.in. dzięki niedawnemu rozporządzeniu naszego jaśnie oświeconego prezydenta, który dał straży miejskiej uprawnienia do stawiania radarów stacjonarnych i egzekwowania przez nich mandatów nawet bez zdjęcia (wystarczy raport tekstowy). Spróbuj przejechać szóstką w rejonie słupska bez mandatu od straży miejskiej/wiejskiej - życzę powodzenia...

          • 6 1

          • @cur..a peligrosa jak nie będziesz pomykał przez teren zabudowany 51+ mandatu nie dostaniesz, jakież to proste :))

            • 4 3

        • nie ma gmin sępów?

          to jedź na wakacje do ustki, albo przejedź przez człuchów bez mandatu, hahaha

          • 4 1

    • MAsz rację

      Zapomniałeś dodać że jeszcze co 20m "pijanego policjanta"...(próg spowalniający)

      • 7 2

  • Z czym (4)

    Do ludzi wam już się zpowolnilo ale myślenie !!!
    Zamknijcie najlepiej wszystkie ulice!!!!

    • 197 23

    • zpowolniło??!!! (2)

      • 6 0

      • (1)

        Argument o tym iż wprowadzenie odgraniczenia prędkości zwiększa bezpieczeństwo jest irracjonalny wystarczy spojrzeć na autostrady tam wypadki zdarzają się stosunkowo rzadko w porównaniu do innych dróg i bynajmniej nie piszę tutaj o Polskich warunkach, bo mamy tych autostrad mało. Wystarczy spojrzeć na naszych zachodnich sąsiadów. Drogi są niebezpieczne bo ich stan jest fatalny a systemy bezpieczeństwa to czysta prowizorka. Gdyby włodarzą zależało na bezpieczeństwa budowano by przepusty dla pieszych nad lub pod ziemią, skrzyżowania bezkolizyjne, mosty nad torami kolejowymi itd. Nie twierdzę że kierowcy, piesi i rowerzyści są bez winy bo gdyby ludzie nie przejeżdżali na czerwonym nie wymuszali by pierwszeństwa przejazdu, nosili kamizelki odblaskowe na drogach bez chodników jak i w takich kamizelkach jeździli na rowerach i stawali na zielonych strzałkach a nie jechali jak by mieli zielone wypadków było by znacznie mniej. Nie ma tu osób bez winy głupota, bezmyślność, nieuwaga, pośpiech i nieszczęście gotowe...

        • 3 3

        • ile na autostradach masz jednopoziomowych skrzyżowań oraz przejść dla pieszych?

          skrzyżowania bezkolizyjne nie mają jednak sensu w zwartej zabudowie kwartałów miejskich.

          • 2 0

    • chory kraj chore decyzje, bo już nie wiem jak to komentować

      • 1 3

  • Co najskuteczniej uspokaja ruch na drodze? (19)

    Brak ograniczeń :P
    Progi zwalniające powodują nerwy o zawieszenie, a między progami dają i tak do dechy i tak.
    zwężenia? zawsze znajdzie się ktoś komu się będzie spieszyło i będzie się rozpędzał aby zdążyć wyminąć przeszkodę przed tym co jedzie z naprzeciwka.
    Fotoradar działa mniej więcej jak próg zwalniający tylko że przeważnie jest lepiej oznakowany i widoczny.
    Strefa 30 mogła by coś zmienić ale mało kto przestrzega sztywno ograniczenia prędkości
    Widok policjanta u niektórych wywołuje napad paniki "ojej on tam stoi i co teraz, najlepiej się zatrzymam i poczekam aż sobie pójdzie" a w między czasie tworzy się korek, dotyczy to przeważnie płci pięknej
    A tak swoją drogą w takich miejscach jak starówka w sezonie kierowanie ruchem przez panów w mundurach zdecydowanie ułatwiło by poruszanie się po starym miescie i wydaje mi się że było by to najskuteczniejsze.

    • 125 40

    • Wolniej prosze (1)

      Fobrt pomysl 30 km to bajlepszy pomysl zeby uczyc polakow jak bezpiecznie jezdzic. Przeciez w polsce to jezdza jak dzicz

      • 13 13

      • co niektórzy powinni mieć zrobione badania psychiatryczne by uzyskać prawo jazdy :))

        • 4 1

    • skąd takie pomysły? (11)

      Brak ograniczeń spowoduje wyłącznie to, że każdy kierowca swoje autko rozpędzi do maksymalnej możliwej prędkości.
      Wyobraź sobie, że każde autko może być wyprzedzone przez szybciej jadące, więc zawsze będziesz miał kogoś na ogonie. Jeżeli będzie ci siedział gość na zderzaku, to nie widzę tu szans na uspokojenie - ani kierowcy, ani ruchu.

      • 15 14

      • .... (3)

        Wczoraj byłem świadkiem stłuczki we wrzeszczu przy jantarze. Dwa auta jadące z prędkością 30km + człowiek na skuterze. Także 30km to także za dużo abyśmy mogli mówić o bezpiecznej jezdzie. Debile którzy kupują tą starą śpiewkę ,że prędkość zabija i tak nie potrafią zrozumieć ,że luksus jaki nam daje szybkie przemieszczanie niesie za sobą ryzyko utraty życia lub zdrowia i zawsze tak będzie..
        Ludzie zachowujący się tak jakby życie samo w sobie było jakby w banku, że mają prawo do życia niemal wiecznego i korzystania a każdy wypadek jest przez pijanego debila lub osobę bez uprawnień. Ludzie którzy nie potraficie określić nawet co w waszych życiach jest najważniejsze (przeważnie samo życie lub korzystanie czyt, konsumowanie) POZDRAWIAM WAS sERDECZNIE!

        • 10 9

        • luksus jaki nam daje szybkie przemieszczanie niesie za sobą ryzyko utraty życia lub zdrowia i zawsze tak będzie??? (1)

          Proszę, nie wsiadaj za kierownicę, tak będzie lepiej dla wszystkich. Dla ciebie też, bo jeśli nie widzisz różnicy między wypadkiem przy prędkości 30 km/godz. a na przyklad 90 km/godz. to bądź zdrów i śmigaj pieszo!

          • 5 11

          • A dlaczego zakładasz ,że ja nie widzę różnicy??? Przeczytaj mój post jeszcze z 10 razy to może coś Ci zaświta w głowie a jeżeli moje słowa nie są w stanie do Ciebie dojść. To proponuje sprawdzić na ile ograniczenia i przepisy mają wpływ na statystykę wypadków w długiej perspektywie czasu.

            • 9 4

        • a zginął tam ktoś

          przy tych 30 kmh?

          • 0 1

      • Kiedyś w UK zrobili eksperyment (4)

        na odcinku ok. 20 km zdjęto wszelkie znaki drogowe oprócz ustąp pierwszeństwa i droga z pierwszeństwem, wyłączono wszelkie sygnalizatory. Nie było ograniczeń prędkości. Efekt? Przez pół roku ZERO wypadków i zero korków. .

        • 6 3

        • na kryżówce Grunwaldzkiej i Miszewskiego

          awaria świateł - nagle wszyscy zaczynają jechać grzecznie i ostrożnie. Swiatła dają fałszywe poczucie pewności - zawsze znajdzie się jakiś kozak, który ma je w poważaniu.

          • 2 1

        • Podaj nazwę tej miejscowości (1)

          A nie "Sąsiadka mówiła (na fejsie)"

          • 4 0

          • No popatrz, faktycznie z tym UK okazało się miejską legendą, w rzeczywistości to Bohmte w Niemczech.

            • 0 1

        • Wielką Brytanię widziałeś chyba na pocztówkach.

          Mieszkam w Anglii, byłem w Szkocji, i akurat ograniczeń prędkości do np. 20 mil na godzinę jest tutaj mnóstwo - inna sprawa, że innych znaków jest faktycznie dużo mniej. Tak samo mnóstwo jest progów zwalniających, i to takich naprawdę fest wybrzuszonych - podjeżdżać trzeba wolniutko, wolniutko, albo drapać brzuchem...

          • 2 0

      • (1)

        @jaroza...
        Brak ograniczenia prędkości np przy medisonie i skrzyżowania równożędne.
        Jak ktoś nie przestrzega prawa to postawienie ograniczenia i tak go do tego nie zmusi
        Na terenie zabudowanym obowiązuje 50 i co ? myślisz że jak postawisz 30 to coś zmieni?

        • 2 0

        • ja

          myślę, że tak

          • 0 1

    • (1)

      tak tak najlepiej widać jak brak ograniczeń uspokaja ruch na Rzeczpospolitej lub Grunwaldzkiej(od Galerii Batyckiej do Oliwy) w Gdańsku. Średnia prędkość 50-70? Chyba bliżej 90-100 km/h....

      • 4 1

      • W Wielkiej Brytanii po trzypasmówkach, dwupasmówkach i jednopasmówkach

        jeździ się spokojnie - no, ale tu (prawie) każdego stać na dobre auto i (prawie) nikt nie musi sobie nic udowadniać. Czasem trafi się jakiś furiat w dresowozie, ale to wyjątek, a nie reguła.

        • 2 0

    • co najbardziej pobudza życie?

      Śmierć

      • 1 1

    • " dotyczy to przeważnie płci pięknej " (1)

      odbąbelkuj ty się od płci pięknej, bo nie jedna jeździ lepiej od ciebie...

      • 2 3

      • ...Jeździ lepiej ode mnie...

        ... nie jedna bo nawet znam takie lecz,
        Napisałem PRZEWAŻNIE. To znaczy ze w moim mniemaniu większa procentowo ilość kobiet od mężczyzn panikuje za kółkiem w pewnych sytuacjach lub jest zagubiona i nie do końca wie co chce i co może zrobić.
        (bąbelek ;)

        • 4 2

  • Powinno się zakazać jeździć samochodami bo są niebezpieczne. (2)

    Każdego roku na drogach giną tysiące ludzi. Kiedy rząd w końcu przejrzy na oczy i zacznie ratować życie swoich obywateli?! Samochody to zło! Powinniśmy wrócić do dorożek. Wówczas będzie bezpieczniej i zmniejszymy bezrobocie (produkcja dorożek, opiera nad końmi, służby sprzątające odchody z ulicy). Zbigniewie Ziobro, ratuj!

    • 173 17

    • A dzieci trzymać w domu w izolatkach bo się jeszcze zarażą czymś lub zechcą być politykami??

      • 4 0

    • DEBILU IDZ SIĘ LECZ

      Na swój koszt.

      • 3 2

  • OBYWATELU UWAŻAJ-PO rzadzi nie podskakuj. (9)

    Partia oszustów nieudaczników. Jak nie moga sobie z problemem poradzić to nakaz. Gorsi od komuchów.

    • 132 56

    • Bo to komuchy (2)

      tylko w innym przebraniu.

      Socjal rośnie, że aż strach !

      • 24 10

      • Rośnie danina na socjal, (1)

        która jest defraudowana

        • 6 3

        • Dzieci polityków i celebryci muszą z czegoś żyć. Postraszy się ułomnych inaczej, Kaczyńskim lub Korwinem i zgodzą się płacić wyższe podatki. Powiedzą w TVN i GW, że żyje się nam coraz lepiej, zachód nach chwali... Nie głosujcie na opozycję bo będzie wojna z Rosją. Lepiej samemu zdechnąć z głodu. Tylko władza może legalnie kłamać i kraść - nie ma znaczenia kto rządzi, ważne, że to nasi.

          • 4 4

    • A co ma PO do tego? (3)

      Przecież to miasta same wprowadzają rozwiązania zachodnio-europejskie aby poprawić bezpieczeństwo na drogach bo istniejące rozwiązania się nie sprawdzają.

      • 13 27

      • Ty chyba zapomniałeś skąd jest Adam Owicz i większość rady (1)

        • 20 7

        • Adam jest z Marsa, Owicz z Amber Gold?

          • 2 1

      • jak to co? PO jak komuna rządy biurw, nakazów i zakazów. nieudacznicy i złodzieje.

        wybrała pseudointeligencja i teraz mamy

        • 9 9

    • Sami na nich glosowaliscie ludzie wiec teraz pretensje do garbatego.Smiech na sali,partia Dbili.

      • 3 2

    • Chcecie zachodnie standardy, czy nie chcecie?

      • 4 4

  • dla pomyslodawcow wskazane leczenie na glowe, (2)

    glupota poganiana debilizmem

    • 134 30

    • Kolejny ruch może być taki: (1)

      Przy ograniczeniu prędkości do 30 km/h, jeden pas ruchu można wyłączyć na pojazdy uprzywilejowane, np. straż pożarna, Policja, pogotowie. Po czym, jak społeczeństwo znowu trochę zmięknie, można dorobić ideologię, że istnieje również potrzeba aby z ww. wyłączonego pasa mogła korzystać wybrana grupa urzędników, w tym Prezydent Miasta Paweł Adamowicz.

      • 8 2

      • a idąc dalej...

        ... Po zwężeniu pasa ruchu utworzyła by się jednokierunkowa, na wszelki wypadek można by było ustawić strefe 30 i skrzyżowania równorzędne, i dodajmy do tego niszczycieli zawieszenia (które są zbędne zważając na stan dróg) i przeszkody poprzeczne.
        na wszelki wypadek na każdym skrzyżowaniu niech stoi mundurowy z drogówki i kieruje ruchem ( w końcu by się do czegoś przydali) a przejazdy kolejowe i tramwajowe? postawmy znak stop dla pojazdów szynowych (wtedy nie będzie dochodziło do wypadków.
        Pozdrawiam MYŚLICIELI ;)

        • 0 2

  • Akurat w centrum to nie dbanie o pieszych! (10)

    Stan dróg w centrum jest tak mizerny że władza dba o budżet bo kierowcy żądają odszkodowań za zniszczone auta.
    A kiedy 30km/h na Wilanowsksiej? Tam piesi mogą zginać realnie!!!

    • 78 16

    • Wilanowska do remontu (3)

      Najpierw trzeba ją wyremontować po tym jak jakiś mądrala zamiast drogi osiedlowej zrobił miejska ulicę kto widział aby między tak gęstymi blokami poruszały się autobusy i ciężarówki do sklepów prawda

      • 8 4

      • autobusy od zawsze jezdzily Wilanowska (2)

        skoncz bredzic

        • 3 5

        • sam bredzisz (1)

          Wilanowska kończyła się ślepo i nie tylko autobusy ale nawet 30 TONOWE ciężarówki do sklepów nie wybierały tej drogi tak było do 2009.
          Po 2009 nagle droga została zniszczona najpierw 30 tonowymi ciężarówkami a kolejno autobusami i ruchem tranzytowym podczas budowy Havla.

          • 3 0

          • Nie przeczę, że należy się remont, no ale KTÓRĘDYŚ podczas budowy trzeba było jeździć - właśnie bardzo dobrze, że najpierw wybudowano Wilanowską jako alternatywę dla Łódzkiej. Źle, że nie postawiono ograniczenia ciężaru.

            • 0 1

    • skoro kierowcy twierdzą że sie nie da jeżdzić to po co te ograniczenie

      Ktoś wprowadza znaki , ktoś ich nie przestrzega a Zarząd Dró twierdz że zrobił wszystko aby zapewnić bezpieczeństwo - HIPOKRYCI. Może jak zginie ktoś z ich rodziny to pójda po rozum do głowy

      • 5 4

    • (1)

      Na Wilanowskiej "w siodle" standardowo 100-110km/h. Te 30 to chyba dla rowerów i matek pchających wózek, pod górę.

      • 2 5

      • takich pajacow jak ty to polozyc na jezdni zamiast progow zwalniajacych

        • 5 0

    • to jeszcze nic (2)

      na alei havla powinni dac 30km/h bo tam czestotliwosc zmiany swiatel zmusza do tego by taka predkoscia jezdzic i sie nie zatrzymywac bo szkoda hamulcow

      • 1 1

      • Havla to mistrzostwo (1)

        W sumie jeszcze nie próbowałem 30km/h, ale tak durne ustawienie świateł powoduje, że niektórzy gnają tam powyżej 100km/h, żeby zdążyć przed kolejnym czerwonym.
        Z reguły jadąc z Łostowickiej zaliczam tam 3 postoje na światłach. Już lepiej jechać Wilanowską i Wawelską, chociaż tam trzeba się telepać po progach spowalniających.
        Tyle się gada o ekologii, a takie bezsensowne zatrzymywanie się na światłach co chwilę mocno zwiększa zużycie paliwa. Nie mówiąc już o hamulcach i nerwach, że tak debilnie to działa.

        • 0 2

        • bredzisz

          boisz się wjechać na rondo na końcu Havla i tyle :-)
          Trzeba być ostatnią oferma aby zamiast Havla jechać Wilanowską na której są światła Nieborowską z progami i światłami i Wawelską na której jest kilka progów.
          No ale tak to jest z kierowcami w służbowych dostawczakach.

          • 0 0

  • zacznijmy od 25 km (3)

    nawet proponuje obnizyc do 20 km w srodmiesciu. w koncu po co sie tak spieszyc

    • 129 6

    • ja proponuję jazdę tylko i wyłącznie na wstecznym

      będziemy się "cofać do tyłu"

      • 15 1

    • ee ja bym zakazał wjazdu i wstępu całkowicie i na zawsze!

      • 3 0

    • A przed samochodem powinien iść pieszy z chorągiewką.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane