• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto czeka na ustawę metropolitalną. I jeszcze poczeka

Michał Stąporek
13 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 200 mln zł rocznie dla Pomorza bardziej realne
Trójmiasto już dawno jest traktowane jak jeden organizm - ale głównie przez mieszkańców. Trójmiasto już dawno jest traktowane jak jeden organizm - ale głównie przez mieszkańców.

Jeśli ustawa metropolitalna dla Trójmiasta w ogóle powstanie, to nie wcześniej niż za dwa lata - można wywnioskować z deklaracji, jakie padły podczas pierwszego dnia rozpoczętego właśnie w Gdańsku kongresu Smart Metropolia.



Czy Trójmiasto potrzebuje osobnej ustawy, by zacieśnić współpracę?

Już po raz szósty w Gdańsku odbywa się spotkanie praktyków i teoretyków współpracy samorządowej na szczeblu ponad metropolitalnym, czyli wyższym niż miejskim, zaś niższym niż regionalnym. Hale gdańskiego centrum wystawienniczego Amber Expo wypełniły się samorządowcami, urzędnikami i naukowcami, badającymi zasady funkcjonowania największych europejskich metropolii.

Organizatorem spotkania jest stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk - Gdynia - Sopot (OMG-G-S) zrzeszające 57 pomorskich gmin i powiatów, zamieszkałych przez blisko 1,5 mln mieszkańców.

Choć kongres jest forum wymiany opinii i doświadczeń dotyczących współpracy między samorządami obszarów metropolitalnych, pełni także rolę narzędzia lobbingowego, za sprawą którego pomorskie samorządy walczą o sejmową ustawę o metropolii trójmiejskiej.

Ma ona sprawić - w dużym uproszczeniu - że powstanie nowa struktura samorządowa, która dzięki budżetowi opartemu na przejęciu części płaconego tu podatku PIT (w metropolii górnośląsko-zagłębiowskiej jest to 5 proc.), finansowałaby przedsięwzięcia przekraczające swoją skalą obszar jednego miasta. Idealny przykładem jest np. funkcjonowanie kolei w Trójmieście.

Sęk w tym, że po wejściu w życie ustawy wprowadzającej strukturę metropolitalną na Górnym Śląsku i w Zagłębiu w tym roku, rząd nie spieszy się z przygotowanie podobnych dokumentów dla innych metropolii: w tym Trójmiasta i Warszawy.

- Wniosek w tej sprawie wysłaliśmy do pani premier latem 2016 r. Co prawda pan wojewoda nie widział przeszkód, by go wprowadzić w życie, ale żadne wiążące deklaracje na poziomie rządu nie padły - zastrzega Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska i jednocześnie prezes zarządu OMG-G-S.
- Nigdy nie powiedziano nam wprost "nie", ale nie podano nawet orientacyjnych terminów, kiedy taka ustawa mogłaby powstać - dodaje Michał Glaser, dyrektor biura OMG-G-S.
W poniedziałkowej dyskusji brali także udział przedstawiciele rządu (Ministerstwo Rozwoju jest współorganizatorem kongresu). Wiceminister Rozwoju Paweł Chorąży zastrzegł, że o losie ustawy metropolitalnej dla Trójmiasta zdecyduje sukces w jej wprowadzaniu na terenie konurbacji śląskiej.

- Ustawa weszła w życie wiosną, do tej pory sprawnie przebiegł proces wybierania władz Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej. Potrzebujemy roku - dwóch lat, by ocenić jak ta ustawa sprawdza się w praktyce.
Minister Chorąży dodał, że rząd nigdy nie ukrywał, że ustawa metropolitalna dla Ślaska i Zagłębia ma charakter pilotażowy. Jego zdaniem przynosi ona poważne konsekwencje dla finansów państwa (dodatkowe 5 proc. dochodów z PIT zostaje do dyspozycji współpracujących samorządów) więc nie można podejmować decyzji o tworzeniu kolejnych metropolii pochopnie.

Zasugerował także, że choć rząd rozumie problemy największych miast i chce im pomagać w ich rozwiązywaniu, to nie musi się to obywać poprzez utworzenie oficjalnego szczebla metropolii. Alternatywą mógłby być rozwój mechanizmu tzw. ZIT, w którym ważne inwestycje o znaczeniu ponadlokalnym są finansowane z dodatkowych pieniędzy rządowych i unijnych.

Dwa spojrzenia na rozwój Polski

Podczas rozmów widać było różne podejście do wspierania samorządów w całej Polsce. Przedstawiciele rządu zwracali uwagę, że rolą władzy centralnej jest likwidowanie różnic pomiędzy bogatymi metropoliami, a mniejszymi i znacznie biedniejszymi ośrodkami.

Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa:

- Jakość życia w polskich metropoliach jest podobna do jakości życia w metropoliach zachodnich. Natomiast to w mniejszych i najmniejszych ośrodkach te różnice są największe i najbardziej widoczne. To właśnie te obszary mają więcej do nadrobienia.
Wiceminister rozwoju Paweł Chorąży:

- Nie odżegnujemy się od wspierania silnych metropolii, ale obecnie koncentrujemy się na pomaganiu małym i średnim miastom, bo to one najszybciej tracą swoje funkcje społeczne i gospodarcze.
Mali walczą z dużymi

Większość samorządowców uważa jednak, że to właśnie metropolie są szansą dla mniejszych ośrodków i że wspierając największe miasta pośrednio wspiera się całe ich otoczenie. Nalegają na to, by o metropoliach nie myśleć jako o bogaczach, którzy wysysają życiowe soki (czytaj: pieniądze z budżetu lub UE) z innych, słabszych samorządów.

Prezydent Sopotu Jacek Karnowski:

- Państwo musi nas wesprzeć, bo w Polsce jest tak naprawdę jedna silna metropolia. To Warszawa. Reszta jest słaba, zwłaszcza, gdy porównamy je do metropolii zachodnioeuropejskich. My mówimy dziś o wspieraniu metropolii, a Niemcy robią to od 20 lat. Przestańmy wreszcie tyle o tym mówić, a zacznijmy coś robić.
Wyłamał się prezydent Słupska Robert Biedroń.

- Prawdziwe ubóstwo jest w średniej i małej wielkości miastach. Nawet tereny wiejskie, o ile są skupione wokół metropolii, to radzą sobie lepiej niż średniacy. Państwo chcecie dla Trójmiasta ustawy o metropoliach, która daje wam dodatkowe 5 proc. z PIT. Naprawdę jeszcze tyle potrzebujecie?
Nie chodzi o bogactwo, ale o przetrwanie

O tym, że metropolia jest nie tylko dla bogatych, którzy chcą być jeszcze bogatsi, przekonywał Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej. Z jego słów można wywnioskować, że struktura metropolii jest ostatnią deską ratunku dla wyludniającej się aglomeracji.

- Jesteśmy konurbacją miast średnich wielkości, nawet Katowice mają raptem 320 tys i 2 mld budżetu. Tu mało kto ma pieniędzy na samodzielne działanie. Dużym problemem jest depopulacja, Bytom i Zabrze mogą nawet zniknąć. Dodatkowe pieniądze z PIT były bardzo potrzebne, bo samodzielnie nie byłoby nas stać choćby na budowę czegoś takiego jak Pomorska Kolej Metropolitalna. A o ustawę walczyliśmy 10 lat.
Prezydent Sopotu Jacek Karnowski:

- To nie jest tak, że wyludniają się małe miasta. To cala Polska się wyludnia, ta wędrówka ludzi trwa i będzie trwać. Spróbujmy w Polsce zrobić wreszcie coś konkretnego, a nie tylko gadajmy.
Wiceminister Kazimierz Smoliński:

- No przecież robimy. Ustawa dla metropolii na Górnym Śląsku i w Zagłębiu działa, a od czegoś trzeba zacząć.
Trójmiasto przed Warszawą

Ciekawy głos padł ze strony burmistrza Pelplina Patryka Demskiego, jednego z nielicznych samorządowców z Pomorza, który reprezentuje PiS.

- Z obserwacji poczynionych podczas obrad wspólnej komisji rządu i samorządu można wywnioskować, że jeśli powstaną kolejne ustawy metropolitalne, to Trójmiasto uzyska swoją przed Warszawą. Wynika to z tego, że nasza, pomorska współpraca jest budowana od dołu i jest powszechna. Kupujemy razem energię, używamy jednego oprogramowania, pewne rozwiązania testujemy na mniejszych organizmach. To dobra droga.
We wtorek drugi dzień kongresu Smart Metropolia w Amber Expo, a w środę odbędą się wizyty studyjne dla chętnych w Gdyni, Wejherowie, Kartuzach i Pelplinie.

Wydarzenia

Smart Metropolia

konferencja

Miejsca

Opinie (87) 2 zablokowane

  • Władze Gdyni na byciu antygdańsk zbudowały sobie identyfikację i poparcie (10)

    27 lat propagandy zrobiło swoje. Teraz to wolą sobie rękę uciąć, niż współpracować dla mieszkańców. SKM? PKM? Wspólna taryfa biletowa? Nie ma takiej możliwości. W Gdańsku jest podobny klimat, ale jednak Gdańsk jest większy i ma mniej do stracenia na braku współpracy.

    • 100 23

    • jeszcze raz przeczytaj ten belkot, ktory popelniles i zawstydz sie.... (3)

      to smierdzace powietrze z Szadolek to z wami robi? Moze nadmiar fluoru z Wislinki? A moze opary z rafinerii? Na czym polega oferta z Gdanska? Wspolpraca owszem - ale co ma do metropolii Gdansk-Gdynia-Sopot taki Biedron ze Slupska?

      • 10 48

      • A kto pisze o Biedroniu? Skupmy się na Gdynia-Gdańsk

        To jest tragedia, że dla utrzymania się przy żłobie, przez 27 lat ten sam układ kolegów torpeduje każdą możliwość współpracy.

        • 24 5

      • Nikomu źle nie zycze (1)

        Ale te kokosy w gdansku to jawny mit, wystrugany na tutejszym forum. Nie będę błędów wytykał. Ale zostaw ich. Oni tego potrzebują. To jest ten wieczny kompleks. Artykul "w gdyni budują coś" komenty ? W gdansku mamy takie dwa ;) podszywanie sie pod gdynianina i komentarze w stylu "kiedy u nas w gdyni tak będzie ? " tanie. Jak ci ludzie. Pozdrawiam normalnych sąsiadów, wiem ze jestescie w większości. Oby nam sie !

        • 17 18

        • Dokładnie. Jakiś Wydział PR albo trolle na zlecenie piszą te peany na temat Gdańska i jadą po Gdyni.

          Najśmieszniejsze zawsze są stałe teksty trolli - "Po co dublować w Gdyni ? Jeśli jest coś w Gdańsku. Budowa niepotrzebna i wyrzucanie kasy w błoto". Działa to do momentu, jak coś jest w Gdyni od dawna, a zaczynają dopiero budować w Gdańsku, np. oceanarium. Wtedy komentarze trolli - Budować! Super inwestycja w Gdańsku, Brawo!

          • 5 3

    • Gdansk jako wolne miasto, zmusiło do budowy polskiego portu w Gdyni. Poczytaj nim sie wypowiesz (4)

      Co za tym idzie miasto. Cholera ! Dobrze na niechęci Niemców do Polski na tym wyszliśmy. Gramy wam na nosie od 90 lat ;)

      • 10 17

      • Tak. 90 lat temu. Dziś nie ma w Gdańsku niemców. Tylko mieszkańcy Trójmiasta (3)

        I co? Dalej chcemy budować w antytezie?

        • 25 4

        • Wybacz

          Gdansk jest taką mieszanką narodowości ( popatrz po nazwiskach) i mniejszosci etnicznych ze nie ma mowy o budowie. Tam kazdy w swoja strone ciagnie. Przez to nic nikomu tam sie jeszcze nie udało. Ja nie chce mieć z wami nic wspolnego.

          • 4 33

        • Skundlona gdanska natura (1)

          Przybledy zamiast z polskoscia identyfikuja sie z niemieckim wolnym miastem...z tym skundleniem nikt przyzwoity nie chce miec nic wspolnego

          • 5 9

          • Ty naprawdę to napisałeś?

            "Skundlona gdanska natura"?
            W realu też używasz tego terminu, czy raczej wiesz, że robisz z siebie palanta i milczysz?

            • 5 1

    • A nie sądzisz, że to właśnie niektórzy ludzie z Gdańska (władze? urzędnicy?politycy?) jadą na tezie, że "musimy być lepsi od

      Gdyni". I muszą dzień w dzień udowadniać (raczej sobie, niż innym) i utwierdzać się w przekonaniu, że w Gdańsku jest lepiej niż w Gdyni, bo popycha ich do tego bliskość Gdyni jako miasta, które może ewentualnie "zagrozić" pozycji Gdańska. Do tego dochodzi ta potrzeba dowartościowania siebie, że rządzimy i zarządzamy wielkim, europejskim Gdańskiem, że żyjemy w nowoczesnym mieście, że u nas jest dwa razy więcej tego i tamtego niż w Gdyni. Ciągłe nakręcanie się i motywowanie, że występuję jakaś rywalizacja między Gdańskiem i Gdynią, że ta Gdynia szykuje się na naszą pozycję i chce nas obalić z piedestału.
      A nie daj Boże, w jakiejś kategorii, w jakimś mierniku ta Gdynia będzie lepsza od Gdańska, to koniec świata i załamanie co u niektórych w Gdańsku może nastąpić.

      • 4 2

  • najpierw uporajcie się z dziurawymi jezdniami i brakiem chodników (9)

    potem nazwijcie się "metropolią" bez metra

    • 85 23

    • (3)

      po co metro jak jest SKM i PKM. Czy wszystkie miasta musza miec metro ?

      • 16 6

      • jakie metro jezdzi w ciagu dnia co 20 minut?

        • 13 3

      • i fabryki i zakłady dla ludu

        • 3 0

      • masz rację - metro to przeżytek

        • 0 0

    • Nie podoba sie ? (4)

      Pakuj tobołek i wio na wieś. Ale migusiem! Tyrać za 850 zł sezonowo

      • 14 7

      • (2)

        Czyżby jakiś kompleks? Na wsi mamy chodniki i równe drogi.

        • 8 9

        • Raczej 1 chodnik i 1 drogę w dodatku krótką..... (1)

          • 5 5

          • Od stodoły do stodoły.

            • 0 1

      • przez takich palantów jak ty nic się nie zmienia w naszym mieście

        • 0 0

  • (3)

    Wydatki na mniejsze miasta, spowodują spowolnienie inwestycji w Gdańsku

    • 25 17

    • (1)

      Ale może Gdańsk wybuduje wreszcie w Gdyni tunel pod torami :)

      • 15 3

      • i autostradę do nieba

        z czerwonym dywanem
        i palmami po bokach

        • 5 1

    • To chcemy walić kasę w bogatego (Gdańsk) czy prowadzić zrównoważony rozwój całego regionu?

      Bo jeśli patrzysz tylko na swój nos w Gdańsku a resztę regionu masz 4 literach, to daleko na tej strategii na zajedziesz.

      • 4 2

  • (5)

    Adamowicz sie juz tam zadekowal:D Jak to jest ze gosc z wyrokami,niewiarygodny i nietransparentny w dodatku umoczony w afere Amber Gold dalej rzadzi miastem i sprawuje takie funkcje.Paranoja.Zawiodlem sie na tym gosciu.Niestety.

    • 68 31

    • pozdro z pragi czy z nowogrodzkiej? (1)

      • 8 8

      • Nie czepiaj sie rzeczy malo istotnych.

        • 4 6

    • (2)

      Ja to jednak na miejscu Adamowicza podałbym Cię do Sądu za pomówienia i dopiero wyroczek może czegoś nauczy:(

      • 5 15

      • A ja to bym zglosil Twoja opinie do moderacji:)
        Madry kolezko.

        • 6 4

      • Ja bym cię wpuścił do celi z 10 pe.ałami,może by to coś ciebie nauczyło.Na koniec dodam "nie strasz bo się zes.asz".

        • 3 2

  • A nieh czeka.... Kogo to obhodzi ? ....Nic to nie da ! (2)

    • 15 8

    • Metropolia ha ha bez plywalni , smiech mnie ogarnia- Gdansk to prowincja ! (1)

      jakies chlorem smierdzace 30 letnie baseny w szkole he he

      • 1 13

      • To sobie zbuduj pływanie. Kto ci broni.

        • 1 1

  • GDANSZCZANIN. (2)

    ***GDANSK nazywa sie GDANSK*** I prosze nie nazywac " GDANSK " - trojmiasto. * GDANSK * jest stolica Pomorza...A pozostale miasta maja tez swoje imie, nazwe...! - GDYNIA i SOPOT...!

    • 24 48

    • daj juz spokoj, co ci da wypisywanie tutaj takich glupot

      • 10 6

    • jak już to Gdańsk

      • 5 0

  • Bo jak sie samemu na trojmiejskim podworku nie potrafia dogadac i przynajmniej drobne sprawy zalatwic (bilety, komunikacja miejska, kawalek sciezki przy plazy), to trzeba kolejna organizacje powolac (OMG-G-S) i czekac na kolejna ustawe, ktora i tak nic nie zalatwi.

    • 37 3

  • Dobre wytłumaczenie dla nic nie robienia.

    • 24 4

  • Żadna gdańska

    jeśli już to trójmiejska metropolia.

    • 42 21

  • 3 trojmiasto sobie (1)

    nie radzi ze zwykłymi biletami to co dopiero coś większego

    • 68 4

    • nie trojimasto a urzedasy - ta kasta podludzi ustawionych w pozycji władzy.

      • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane