• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto już wydaje unijne miliony

Katarzyna Moritz
9 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Władze Trójmiasta chcą, by fundusze unijne pomogły w dalszym rozwoju Kolei Metropolitalnej. Władze Trójmiasta chcą, by fundusze unijne pomogły w dalszym rozwoju Kolei Metropolitalnej.

Po gorących negocjacjach w Brukseli, szefowie rządów UE zgodzili się na przyjęcie perspektywy budżetowej na lata 2014-2020. Polska ma dostać 106 mld euro. Choć budżet musi jeszcze zatwierdzić Parlament Europejski, władze Trójmiasta nie próżnują i już planują, które inwestycje mogłyby się ubiegać o unijne dofinansowanie.



Władze Gdańska, Gdyni i Sopotu, podobnie jak inne miasta w Polsce, z niecierpliwością czekają na nowy budżet unijny na lata 2014-2020. W piątek do porozumienia doszli członkowie Rady Europejskiej, a to oznacza, że Polska z unijnego tortu może otrzymać 106 mld euro. Teraz trzeba poczekać aż budżet UE stanie się faktem także w Parlamencie Europejskim. Jeżeli tak będzie, środki na politykę spójności dla naszego kraju wzrosłyby w nowym budżecie do 72,9 mld euro wobec 69 mld euro obecnie.

Gdańsk w obecnym okresie finansowym 2007-2013 pozyskał z UE blisko 2,4 mld zł. Dzięki temu zrealizowano 23 duże projekty. Ale apetyt rośnie w miarę jedzenia.

- Jesteśmy w fazie przygotowań do kolejnych wielkich przedsięwzięć. Kompletujemy dokumentację dla projektów, które naszym zdaniem miałyby szanse na pozyskanie funduszy. I tak na przykład zamierzamy realizować Strategiczny Program Transportowy dla Gdańska Południe, czyli m.in. budowę Nowej Bulońskiej, zakładamy przebudowę węzła drogowego Śródmieście, co ma z kolei powiązanie z zagospodarowaniem targów Siennego i Rakowego, czy kontynuację zadań z zakresu ochrony przeciwpowodziowej. Chcę zapewnić, że jeśli będziemy mogli pozyskać środki, nie prześpimy tej szansy - zaznacza Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.

Gdańsk już zaplanował inwestycje na sumę blisko 3 mld zł, i liczy, że UE dofinansuje je w jak najwyższym stopniu.

Najwięcej, bo ponad 1,4 mld zł zaplanowano na program transportowy Gdańsk Południe. W jego ramach miałaby powstać ul. Nowa Bulońska (wraz z linią tramwajową do której będą zakupione 22 tramwaje), ale także ul. Nowa Świętokrzyska, ul. Nowa Jabłoniowa; ul. Nowa Warszawska wraz z linią tramwajową, ciąg Nowa Małomiejska - Nowa Podmiejska, ul. Unruga zobacz na mapie Gdańska oraz Trasa P-P tj. droga biegnąca od ul. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańska na wysokości ul. Cienistej do ul. Małomiejskiej zobacz na mapie Gdańska.

1 mld zł zaplanowano natomiast na budowę ul. Nowej Spacerowej, ma to być droga w układzie 2x2 wraz z tunelem pod jednym z najwyższych wzniesień w mieście, Pachołkiem. 200 mln zł ma kosztować budowa Drogi Zielonej, w układzie 2x2 (od ronda Gospody do skrzyżowania Hallera). W planach jest także budowa mostu w Sobieszewie za 90 mln zł. Na kolejne dwa etapy budowy Trasy W-Z, od ul. Otomińskiej do ul. Bysewskiej, i od ul. Bysewskiej do granicy miasta ma pójść 144 mln zł, a dokończenie Trasy Słowackiego z przebudową jednego głównego skrzyżowania z al. Hallera, ma kosztować 92 mln zł.

Czy pieniądze z Unii Europejskiej zmieniły twoje miasto?

Gdynia w obecnym okresie aplikacyjnym pozyskała ponad 600 mln zł. O jakich inwestycjach władze miasta myślą w kolejnym?

- Jesteśmy dopiero po wstępnych założeniach rządu, dotyczących umowy partnerstwa, czyli porozumienia między UE a Polską. Stąd trudno powiązać nasze założenia z tym co będzie finansowane z unii. Jednak bardzo ważnym projektem dla Gdyni, ale też dla całego Trójmiasta, byłby rozwój projektu kolejowego, dalsze rozwijanie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i dofinansowanie SKM, bo mimo że ma ona ogromny potencjał, to stan taboru nie zachęca do korzystania. Ponadto planujemy poszerzenie kolejnego odcinka ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdańska - podkreśla Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.

Gdynia myśli też o dalszym rozwoju ekologicznej komunikacji trolejbusowej, o nowych drogach rowerowych, parkingach park and ride. Kluczowa jest też dla miasta rozbudowa kanalizacji deszczowej, by zapobiegać zalewaniu ulic przy nadmiernych opadach. Miasto chce też zabiegać o środki na modernizację i rewitalizację hali targowej, liczy też na duże fundusze z Europejskiego Funduszu Społecznego na podniesienie standardu życia i wyrównywanie szans. Na jaką kwotę dofinansowania liczy Gdynia?

- Dziś nikt nie jest w stanie odpowiedzialnie powiedzieć, łącznie z ministerstwem, na co dokładnie pieniądze będą mogły być przeznaczane, więc trudno mówić tu o konkretnych kwotach. Trzeba się też liczyć z możliwościami finansowymi miast, bo do niedawna mówiło się, że będzie wymagany większy wkład własny, ale już się od tego odstępuje. Są przymiarki, że dofinansowanie może wynosić 70-85 proc. ze względu na słabą sytuację finansową samorządów - tłumaczy Guć.

Sopot, w obecnym okresie aplikacyjnym na inwestycje w budżecie, pozyskał blisko 200 mln zł. Teraz zakłada, że dzięki UE uda się dofinansować aż 26 projektów.

Dwa czołowe to rozbudowa Wojewódzkiego Zespołu Reumatologicznego o ośrodek opieki geriatrycznej (szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść 12 mln zł), a aż 1 mld zł założono na budowę kolejnych odcinków Drogi Zielonej do Obwodnicy Trójmiasta.

Władze miasta liczą też, że dzięki unijnym funduszom powstanie Sopocki Inkubator Przedsiębiorczości Społecznej, nastąpi modernizacja Trójmiejskiej Trasy Średnicowej oraz budowa Trójmiejskiej Trasy Średnicowej Bis, która w granicach Sopotu będzie przebiegać w 3,5-kilometrowym tunelu. Tunel zaczynałby się, jadąc od Gdańska, na terenie Hipodromu, a wyjazd byłby w pobliżu skrzyżowania al. Niepodległości i Haffnera zobacz na mapie Gdańska.

Myśli się też o turystycznym zagospodarowanie lasów sopockich, przyłączeniu do Kolei Metropolitalnej, uczestniczenie w modernizacji i rozwoju SKM i linii kolejowych.

Opinie (396) 8 zablokowanych

  • (2)

    Pamiętajmy że unia pokrywa tylko część wydatków na realizację inwestycji resztę musi dokładać miasto. A że Gdańsk jest spłukany na maksa, zaciągnie kolejne kredyty które spłacamy my wszyscy. Ja się tak bym nie cieszył z kasy UE. Coraz większa strefa płatnego parkowania,coraz wyższe czynsze, coraz droższe bilety, coraz niższe wypłaty w budżetówce, coraz mniej kursów komunikacji miejskiej, coraz więcej mandatów za wszystko. Dalej nie będę wymieniał. Ale rządzący się cieszą przecież im się nie pogorszy. Wydoją nas, jak zawsze.

    • 15 7

    • i coraz mniej polaków w Gdańsku

      • 2 3

    • dokladnie jeszce sobie premie po kilkadziesiat tysiecy przyznaja za te rokowania o euro!

      • 1 1

  • (4)

    Propozycje nie do odrzucenia dla Gdyni!

    Rozbudowa CAŁEJ Chwarznieńskiej do 2x2 pasów.
    Rozbudowa Kcyńskiej do 2x2 pasów.
    Rozbudowa Małokackiej do 2x2 pasów - łącznie z poszerzeniem przejazdu pod torami przy stadionie
    Rozbudowa CAŁEJ Morskiej do 3x2 pasów.

    Budowa Kolei Metropolitalnej od KACKA przez KARWINY, DĄBROWĘ, WICZLINO, CHWARZNO, WITOMINO

    Obiecana rewitalizacja Zamenhofa, Opata Hackiego !!!

    • 10 4

    • Mało Budyniaku 4x8 pasów powinno być (1)

      • 1 12

      • Masz obsesję na tle budyniu ?

        Udaj się  po poradę do jakiegoś specjalisty

        • 10 1

    • Gdynia nie dostanie kasy bo tam nie głosuje sie na PO nawet w GW (1)

      pisali o dyskryminacji miast gdzie nie rządzi PO. To jest chory kraj.Frankenstein i jego trampkarze głoszą dogmat partyjniactwa ponad interesem państwowym

      • 3 6

      • gadasz głupoty

        w Lublinie do lotniska dorzuciła się UE, samorząd, władze centralne. A w Gdyni nikt, tylko miasto je buduje. W Lublinie rządzi PiS a jednak dostaje dotacje! Nie jest wazne kto rządzi tylko jakie ma pomysły i projekty! Drugie lotnisko 20 km od obecnego to idiotyzm, dlatego wszyscy odmówili Gdyni pomocy finansowej. Ale widać jak Gdynia stawia wyłącznie na PR i fajerwerki to takie są efekty!

        • 10 2

  • Czy jesli wybuduja nam autostrady to będziemy szczęśliwsi ???

    Nie wiem czy mam się cieszyc czy płakac ,czy nie powinno byc priorytetem tworzenie miejsc pracy ???hm tak mi sie wydaje :)

    • 7 2

  • Należy mieć tylko nadzieję że projekty pt. cała Europa

    buduje jezdnie w BudyńLandzie nie przejdą... Od tego są lokalnie podatki w każdym normalnym mieście

    • 4 5

  • BICIE PIJANY lub robienie pozytywnego PR - co by bylo gdyby ??? (1)

    rozpocznijcie chodziarz te budowy ,potem piszcie

    • 5 3

    • To aż trzeba być pijanym żeby napisać "chodziarz" ?

      • 0 0

  • Bez urazy, ale zacofany szczurogród ma dotacje unijne na poziomie Wąchocka czy Włoszczowy (1)

    kazde wieksze miasto w PL bije szczurogród na łeb
    A pamietacie jak Szczuras szczycił się flagą Europy?? I co z tego śledzie mają? NIC!!!

    • 15 3

    • to i tak, że dało PO 160 mln.,

      a nie zabrało? Grabieżcy POLSKI!!!

      • 3 3

  • Pieniądze idą na rozwój z tego rozwoju ludzie mają pracę (1)

    dobrze płatną pracę, w związku z tym Gdańsk ma więcej podatków
    w związku z tym bez problemu buduje nową Bulońską, nową Spacerową, tunel pod pachołkiem a nawet nową Budyniową....

    Eh pomarzyć... bo w tym kraju ludzi rajcuje,
    że im Unia położy nowy asfalt
    i będzie git. Mentalność kolonii, a jak ktoś się nie załapie na banana z drzewa (Gdynia) to frajer. Straszne. Stracone pokolenie

    • 6 6

    • "pieniądze idą na rozwój" ciekawe gdzie i kiedy dojdą

      • 3 0

  • referendum

    Szczurek do odwołania za stracone 7 lat

    • 11 6

  • Spacerowa (1)

    Pierwsza bzdura to że pod Pachołkiem. Tunel będzie 1,5 km od Pachołka. To tak jakby pomylić Żabiankę z Sopotem Wyścigi. A druga, że Pachołek jest jednym z najwyższych wzniesień w mieście.
    Ludzie ogarnijcie się! Pachołek ma 101 m npm. A najwyższe wzniesienie Gdańska to Góra Studencka na Osowej (183 m npm). Cały górny taras to wysokości rzędu 100/140 m npm a wy tu takie bzdury serwujecie.

    • 8 0

    • Po co nam ten Miś?

      uwierzyłeś że ktoś wydaje coś co mu spadnie z drzewa z sensem?
      łatwo przyszło łatwo poszło

      • 6 0

  • Włodarze Gdańska nie dbają o stare przedwojenne dzielnice! (1)

    Przykładem jest Brzeźno, które już dawno po transformacji ustrojowej, powinno odzyskać swoją dawną funkcję kurortową - jest traktowane po macoszemu. Miasto od 20 lat nie potrafi uporać się z tzw. inwestycją odbudowy Hali Brzegowej. Stara, oryginalna architektura kurortu niszczeje, brak odbudowy przedwojennego mola i łazienek kąpielowych itd.....

    • 14 2

    • chyba istnieje jakas hierarchia wazności

      najpierw drogi, a później stare chaty w Brzeżnie. Kible też ma Ci UE wyremontować?

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane