Fakty i opinie

stat

Zagłosuj na Kulturalne Ożywienie Trójmiasta

Postanowiliśmy przyjrzeć się miejscom, spektaklom i inicjatywom, które dostarczają mieszkańcom Trójmiasta nowych wrażeń i wzbogacają życie kulturalne naszej aglomeracji. W plebiscycie "Skrzydła Trójmiasta", w kategorii Kulturalne Ożywienie Trójmiasta znajdują się zarówno sceny i spektakle teatralne, klub z ambicjami, jak i największa plenerowa galeria w Trójmieście.



Kulturalne Ożywienie Trójmiasta to kategoria stworzona po to, by przyjrzeć się miejscom, w których szukamy wytchnienia po codziennych obowiązkach, odpoczywamy i relaksujemy się, jednocześnie korzystając z pomysłowej infrastruktury i kultury wzbogacającej nasze życie. Warto, szukając sposobów na relaks, zerwać ze stereotypami, czego dowodem jest już sama wyłoniona przez nas szóstka. Liczą się nie tyle rozmach i gabaryty, ale również pasja, pomysłowość i inicjatywa oraz ich efekty - tysiące zadowolonych, po prostu szczęśliwszych ludzi. W gronie nominowanych w tej kategorii znajdziemy:

Monumental Art

Festiwal Monumental Art jest jednym z najciekawszych projektów, realizowanych dzięki kandydaturze Gdańska na Europejską Stolicę Kultury 2016. Dzięki temu dzielnica, znana powszechnie jako typowa "sypialnia" Gdańska, zyskała nowy wyraz, niespotykany w tej skali nigdzie w Polsce ani w Europie. Dzięki wielkoformatowym malunkom, umieszczonym na bocznych ścianach bloków, Zaspa jest dziś największą plenerową galerią w Europie, liczącą obecnie 58 murali, z czego 42 prace powstały właśnie dzięki inicjatywie Instytutu Kultury Miejskiej i Piotra Szwabe - kuratora Monumental Art. W każdej chwili możemy odkryć na nowo tę dzielnicę, spacerując szlakiem murali - samemu lub w towarzystwie specjalnie szkolonych z wiedzy na temat kolekcji murali na Zaspie lokalnych przewodników.

Festiwal Monumental Art pozwolił rozbudować kolekcję malarstwa monumentalnego na Zaspie do obecnych imponujących rozmiarów - dziś na Zaspie znajduje się blisko 60 murali. fot. Lucyna Pęsik / trojmiasto.pl

Musical "Piotruś Pan"

Teatr Muzyczny w Gdyni podejmuje wiele artystycznych przedsięwzięć, jednak zdecydowana większość publiczności najlepiej kojarzy przede wszystkim największe produkcje, które określają rangę tej sceny i są jej wizytówką. Wprawdzie wydawać by się mogło, że konieczność wypełniania niemal codziennie przeszło tysięcznej widowni nie zachęca do podejmowania ryzyka, w Muzycznym jednak śmiało wytyczają lub podejmują najnowsze trendy. "Piotruś Pan" jest tego świetnym przykładem. Spektakl Janusza Józefowicza i Janusza Stokłosy zawieszony jest gdzieś pomiędzy dziecięcą wyobraźnią (i energią, bo w kluczowych rolach obsadzone są dzieci, które doskonale radzą sobie na scenie), a najwyższej jakości techniką. Ogląda się go w okularach 3D, bo scenografia przedstawienia jest zrealizowana w trójwymiarze. Efekt najlepiej zobaczyć "na żywo".

Połączenie technologii 3D z talentem artystów Teatru Muzycznego w Gdyni i ponadczasową bajką o dorastaniu daje w musicalu "Piotruś Pan" efekt, który jednakowo podbija serca dużych i małych widzów. fot. Maciej Czarniak / trojmiasto.pl

Scena Letnia w Orłowie

Nie ma piękniejszej scenografii niż zachód słońca nad morzem, ani lepszej muzyki od szumu fal. Z tego założenia wyszli pomysłodawcy Sceny Letniej w Orłowie, która przez 20 lat swojego istnienia miała kilka lokalizacji, ale dopiero w 2010 roku zyskała tę obecną i - jak się wydaje - najbardziej optymalną. Widzowie Sceny Letniej oglądają spektakle, koncerty i inne organizowane na niej wydarzenia parząc jednocześnie na artystów i Morze Bałtyckie. Dzięki Scenie Letniej zarówno mieszkańcy Trójmiasta, jak i turyści podziwiać mogą Gdynię z niepowtarzalnej perspektywy, mając przy okazji możliwość poznania przedstawień Teatru Miejskiego w Gdyni i Centrum Kultury w Gdyni.

Scena Letnia w Orłowie to najpiękniej położona scena plenerowa w Polsce. fot. Łukasz Unterschuetz / trojmiasto.pl

Spektakl "Wesołe kumoszki z Windsoru"

Nie od dziś wiadomo, że najlepsze inicjatywy często są owocem wspólnej pracy wielu różnych zaangażowanych w nią osób czy instytucji. Tak też jest w przypadku "Wesołych kumoszek z Windsoru" - koprodukcji Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru Wybrzeże. Już w założeniach spektakl miał być niezwykły, bo jako pierwszy współczesny polski spektakl grany jest na scenie elżbietańskiej, zakładającej obecność widzów z każdej strony widowiska. Reżyser Paweł Aigner znalazł złoty środek między teatrem dramatycznym a komedią dell'arte, zaś aktorzy Teatru Wybrzeże doskonale poradzili sobie w zupełnie nowych dla siebie realiach. "Wesołe kumoszki z Windsoru" okazały się w pełni zasłużonym sukcesem, a widzowie przekonali się, że oglądanie sztuki na stojąco wcale nie jest tak uciążliwe, jak by się wydawało. Spektakl został uznany za najlepsze przedstawienie 2015 roku w województwie pomorskim.

"Wesołe kumoszki z Windsoru" są doskonałym przykładem współpracy dwóch instytucji na wspólny sukces, do którego w równej mierze przyczynił się Gdański Teatr Szekspirowski i Teatr Wybrzeże. fot. Łukasz Unterschuetz / trojmiasto.pl

Stary Maneż we Wrzeszczu

Stary Maneż jest jedną z pierwszych dużych inicjatyw kulturalno-rozrywkowych na osiedlu Garnizon, którego zresztą błyskawicznie stał się wizytówką. Dzięki temu cały Wrzeszcz zyskał kolejne miejsce, w którym po prostu warto bywać. Tajemnica sukcesu tego klubu, co nie jest niespodzianką, tkwi w jego klimacie - pozwala dobrze spędzić czas, który często uprzyjemnią nam artyści z najwyższej półki. W programie koncertowym panuje doskonale wyważony eklektyzm - znajdziemy tu zarówno przedstawicieli popu, jazzu, sceny hip-hopowej, rocka, jak i metalu czy szeroko pojętej muzyki alternatywej. Bywa nastrojowo, nostalgicznie, kiedy indziej bardziej energetycznie, ale niezmiennie ciekawie. Dlatego klub w Garnizonie jest miejscem, w którym odnajdzie się każdy szukający ambitnej rozrywki.

Stary Maneż tętni życiem, przyciągając publiczność w każdym wieku i o różnych zainteresowaniach. To kulturalno-rozrywkowa wizytówka Wrzeszcza. fot. Łukasz Unterschuetz / trojmiasto.pl

Teatr BOTO

Sukces wymaga poświęceń, ale też często sporej dawki ryzyka. Zaryzykowali założyciele Teatru BOTO (Tomasz Weber, Sylwia Góra-Weber i Adam Nalepa), poświęcając własne środki, a także mnóstwo czasu i energii, by stworzyć urokliwe miejsce, działające jako lokal kulturalno-gastronomiczny w samym sercu Sopotu, przy ul. Bohaterów Monte Cassino. I choć jego siedziba jest czynna dopiero od marca, teatr ten błyskawicznie wniknął w tkankę miasta, będąc przestrzenią kameralnych spektakli, wystaw, spotkań czy projekcji organizowanych przez Fundację Teatru BOTO lub przy okazji licznych sopockich przedsięwzięć. Teatr BOTO pozwala na doświadczanie sztuki niezwykle blisko, niemal na wyciągnięcie ręki. Jego otwarty i eksperymentalny charakter w połączeniu z tak bezpośrednim spotkaniem z artystami sprawia, że wydarzenia w Teatrze BOTO na długo zapadają w pamięć.

Teatr BOTO to niezwykła prywatna inicjatywa, która błyskawicznie wchłonęła w tkankę miasta, oferując szereg ciekawych, często eksperymentalnych przedsięwzięć. fot. Maciej Czarniak / trojmiasto.pl

Piąta edycja plebiscytu mieszkańców "Skrzydła Trójmiasta"

Głosowanie w plebiscycie trwa do 5 października - lista wszystkich nominowanych. Uroczysta V Gala Nagród Niezależnych, podczas której wręczymy statuetki, odbędzie się 6 października w Teatrze Szekspirowskim w Gdańsku.

W tym roku plebiscyt "Skrzydła Trójmiasta" odbywa się po raz piąty. Pierwsza edycja miała miejsce w 2008 roku, od tego czasu kolejne organizowane są co dwa lata. Do tej pory czytelnicy portalu Trojmiasto.pl przyznali 25 statuetek w różnych, zmieniających się kategoriach. W ostatnim głosowaniu, które odbyło się jesienią 2014 roku, oddano łącznie ponad 100 tys. głosów, co sprawia, że "Skrzydła Trójmiasta" są największym niezależnym plebiscytem w Trójmieście.

Poznaj laureatów i nominowanych w poprzednich edycjach: 2014, 2012, 2010, 2008.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (27)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.