Trójmiasto z najczystszym powietrzem w Polsce
Jeżeli odetchnąć pełną piersią - to tylko w Trójmieście. Z najnowszego rządowego obwieszczenia, prezentującego wskaźniki średniego narażenia na pył PM2,5 dla największych polskich miast i aglomeracji, wynika, że Gdańsk, Gdynia i Sopot mają najczystsze powietrze w Polsce. Jeżeli uda się utrzymać pozytywny trend, w ciągu najbliższych lat metropolia spełni środowiskowe standardy WHO.
Ile w Gdańsku, Sopocie i Gdyni można dostać na wymianę pieca? Raport.
I choć nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie w temacie ochrony środowiska wciąż jest jeszcze wiele do zrobienia, statystyki dotyczące czystości powietrza w Trójmieście mogą napawać co najmniej umiarkowanym optymizmem.
Z najnowszego obwieszczenia resortu klimatu (dane dotyczą 2019 roku), w którym zaprezentowano wskaźniki średniego narażenia na pył PM2,5 dla polskich miast i aglomeracji liczących więcej niż 100 tys. mieszkańców, wynika bowiem, że - w skali kraju - Gdańsk, Gdynia i Sopot ze wskaźnikiem 14 mikrogramów na m sześć. mają najlepszą jakość powietrza.
W tym miejscu warto zaznaczyć, że poziom jakości powietrza w Trójmieście w ostatnich latach utrzymuje się na stałym poziomie, w obecnym zestawieniu jednak po raz pierwszy nasz region wyprzedził dotychczasowego lidera - Koszalin.
Niebezpieczne pyły PM2,5
Czym są pyły PM2,5? Jak możemy przeczytać na witrynie airly.org - to aerozole atmosferyczne, których średnica nie jest większa niż 2,5 mikrometra i są one uznawane za najgroźniejsze dla zdrowia człowieka.
- Wszystko dlatego, że pył jest bardzo drobny, a w takiej postaci może się przedostać bezpośrednio do krwiobiegu. To właśnie ten rodzaj pyłu zawieszonego jest odpowiedzialny za: nasilenie astmy, osłabienie czynności płuc, nowotwory płuc, gardła i krtani, zaburzenia rytmu serca, zapalenie naczyń krwionośnych, miażdżycę, niższą masą urodzeniową dziecka i problemy z oddychaniem, gdy było ono narażone na kontakt z pyłami w trakcie rozwoju płodowego, nasilenie objawów chorób związanych z układem krwionośnym i oddechowym - wyliczają eksperci airly.
Trójmiasto blisko norm Światowej Organizacji Zdrowia
Warto także zaznaczyć, że WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) określiła w miarę bezpieczne "limity" stężenia pyłów PM2,5: dobowe wynoszące 25 mikrogramów na m sześć. i roczne - 10 mikrogramów na m sześc.
Oznacza to, że choć Trójmiastu do tego najbliżej, to w tej chwili żadne z największych polskich miast nie spełnia wspomnianej normy. Nie oznacza to jednak, że sytuacja w najbliższym czasie się nie poprawi.
- Opublikowane dane jednoznacznie wskazują, że wszystkie miasta w Polsce zbliżają się do standardów WHO. Jeżeli utrzymamy ten trend, to najprawdopodobniej za pięć-siedem lat otrzymamy w Trójmieście standard Światowej Organizacji Zdrowia - tłumaczy Maciej Lorek, dyrektor Wydziału Środowiska gdańskiego magistratu.
Komunikacja zbiorowa zamiast prywatnych samochodów
Nasz rozmówca podkreśla, że pozytywny wpływ na środowisko ma m.in. odchodzenie od ogrzewania mieszkań węglem. Kolejnym wyzwaniem są jednak zanieczyszczenia związane z komunikacją indywidualną oraz rozwiązanie problemu z tzw. zanieczyszczeniami transgranicznymi (powstającymi między miastami).
Firmy zajmujące się ogrzewaniem w Trójmieście
- Nie bez powodu takie miasta, jak Berlin, Paryż czy Londyn, mają przekroczenia standardów WHO, ponieważ nie mogą poradzić sobie z transportem indywidualnym. Rozwiązaniem jest bardzie ekologiczna komunikacja zbiorowa - podsumowuje Maciej Lorek.
Opinie (466) ponad 20 zablokowanych
-
2020-10-06 19:00
Opinia wyróżniona
Super (24)
I to jest powód do dumy :) Właśnie dlatego przeprowadziłam się z Warszawy do Trójmiasta :)
- 143 98
-
2020-10-07 14:22
spid
Akurat z artykułu wynika, że W-wa nie dużo bardziej zanieczyszczona.
- 2 0
-
2020-10-07 12:50
rozumiem, że masz chatę w trzech miastach Gdańsku, Sopocie i Gdyni - ale fajsko
- 0 0
-
2020-10-07 11:08
Nie tylko ty, takich jest mnostwo, dlatego w Gdansku przybywa, najwiecej, ludzi
- 0 0
-
2020-10-07 07:14
Fatalna decyzja
- 2 1
-
2020-10-06 23:44
(1)
No i pięknie , to teraz VATeusz cyk i nowy podateczek !
- 3 1
-
2020-10-07 11:10
Podatek od swiezego powietrza, patrzac na nasz rzad i nadpremiera jest to mozliwe
- 1 0
-
2020-10-06 20:37
I najwięcej przypadków raka w Polsce
Co z tego skoro jednocześnie największą zachorowalność na nowotwory w Polsce ?
- 18 6
-
2020-10-06 19:51
(1)
Szkoda
Bo mamy was dość.
Gorsza wiocha niż Braniewo.- 7 12
-
2020-10-07 16:35
skad wiesz?
Słoiku
- 0 0
-
2020-10-06 19:28
Tylko szkoda ze zatruwają nam Wiśle która ten szlam doprowadza do naszej zatoki (1)
- 21 4
-
2020-10-07 07:57
akutat TO zaniczyszczenie jest jak najbardziej naturalne
- 2 0
-
2020-10-06 19:24
Punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia (7)
Normy w naszym kraju są średnio dwukrotnie większe niż w innych krajach a w niektórych przypadkach są one nawet sześciokrotnie wyższe (Poziom alarmowy dla PM10 w Polsce wynosi 150 µg/m³, gdy normy zalecane przez WHO wynoszą 50 µg/m³).
- 15 3
-
2020-10-06 21:28
A WHO to jakaś Polska firma? (6)
- 6 8
-
2020-10-07 11:31
WHO to angielskie słowa a nie Polska firma.
- 0 0
-
2020-10-07 11:09
Kpisz czy o droge pytasz?
- 0 0
-
2020-10-07 07:56
Nie. To jest konkurencja Netflixa. (3)
WHO GO
- 12 0
-
2020-10-07 09:01
ci z WHO to są już totalnie skompromitowani (2)
podobnie jak ONZ i unesco
- 8 4
-
2020-10-07 11:27
ci z abs, esp też. Nie wspominając o psm, ebd, acc...
- 1 0
-
2020-10-07 11:12
Jak oni śmieli zmienić zdanie po poznaniu nowych faktów!
Przecież wiadomo, że trzeba iść w zaparte, jak rząd...
- 2 0
-
2020-10-06 19:23
(4)
Powód do dumy byłby wówczas jeśli została byś w Warszawie i zrobiła coś dla tego miasta aby poprawić jakość powietrza :)
- 40 22
-
2020-10-06 20:15
czyli co? (3)
- 9 4
-
2020-10-07 08:08
(2)
Filtrować powietrze przez częstsze oddychanie.
- 9 1
-
2020-11-29 21:28
Wislinka fosforanów
Czy te góry fosforu juz nie nawiewaja pylu na faune i flore naszego pomorskiego otoczenia?
- 0 0
-
2020-10-07 09:00
ja bym się tak nie cieszył
jak widać - jesteśmy na czerwono!
- 2 4
-
2020-10-06 16:47
Opinia wyróżniona
Antynarzekacz (34)
Potraficie przytoczyć konkrety nt. rzekomego "złego powietrza" czy tylko narzekacie dla narzekania? Sprawdzaliście jakiekolwiek wskaźniki, średnie itd.? Faktycznie mamy bdb powietrze w Trójmieście, jedyne o co można się spierać czy to zasługa miast czy szybkiej zmiany powietrza nad naszą częścią kraju.
- 92 90
-
2020-10-07 12:54
Powietrze
W którym miejscu jest umieszczony czujnik jakości powietrza w Gdyni? Kiedyś był na Urzędzie Miasta i jakość powietrza była Fatalna!
- 1 0
-
2020-10-07 10:39
Tak, odór na pół miasta. Zaciągnij się zdrowo tym smrodem to będziesz miał dowód, jak się pożygasz, taki z autopsji.
- 1 0
-
2020-10-07 09:34
dlatego do soboty nie bedziemy nim oddychać, tylko zarazkami z masek- szybko sie z tym powietrzem uporali :)
- 0 0
-
2020-10-06 18:33
To zamieszkaj w Małyk Kacku ;)
- 1 0
-
2020-10-06 17:35
Tak
Brawo Robercie
Głupotki się trzymają ludzi od informacji
Spalarnia toksycznych odpadów w Nowym Porcie,"fosfory" i inne kwiatki
Polacy mają zdychać
Pozdro- 10 4
-
2020-10-06 17:06
Zapraszam na Pogórze Dolne (1)
- 9 0
-
2020-10-06 20:09
Np. tzw. małe Trójmiasto kaszubskie
Jest polożone w dolinie Redy, to jest kotlina. W wypadku braku wiatru w kotlinie caly smog stoi...
- 5 0
-
2020-10-06 17:10
Nastepny plasko ziemiaca spaliny blachoszrotów nie trują :) (10)
- 11 3
-
2020-10-07 09:13
Alarmy smogowe to se możesz dzbanku wsadzić do tego pustego dzbana,bo niema unas wiarygodnych pomiarów
Niema stacji pomiarowych przy ulicach.I nie są potrzebne bo kazdy kto ma rozum i z niego korzysta wie jak trujące są spaliny potwierdzają to wszystkie instytuty i lekarze!!Ale typowy bezmózgowiec będzie zaprzeczać i sie upierał ze spaliny nie trują!
- 2 2
-
2020-10-06 17:41
Alarmy smogowe sa tylko w sezonie grzewczym (8)
Latem gdy przyjezdzaja samochodami do 3m tysiace turystow jakos nie widac pogorszenia jakosci powietrza. Jesienia/zima mamy sezon sztormowy - czyli mocno wieje - a mimo to czesto dochodzi do przekroczenia norm. Ogarniasz skale problemu? Realnym problemem jest zanieczyszczenie generowane przez spalanie wegla, smieci itp. Zanieczyszczenia pochodzace
Latem gdy przyjezdzaja samochodami do 3m tysiace turystow jakos nie widac pogorszenia jakosci powietrza. Jesienia/zima mamy sezon sztormowy - czyli mocno wieje - a mimo to czesto dochodzi do przekroczenia norm. Ogarniasz skale problemu? Realnym problemem jest zanieczyszczenie generowane przez spalanie wegla, smieci itp. Zanieczyszczenia pochodzace od transportu samochodowego oczywiscie tez istnieja ale skala ich dolegliwosci w porownaniu do zanieczyszczen pochodzacych z systemow grzewczych jest marginalna. Zapewne daloby sie ograniczyc zanieczyszczenia pochodzace z transportu samochodowego wyrzucajac z drog rowery, czesty widok to korek powodowany przez rowerzyste dzielnie pedalujacego i korkujacego droge. Samochody jadace za takim bojownikiem o zielona planete generuja zapewne 200% zanieczyszczen wiecej jadac na niskim biegu, co rusz hamujac. W Gdyni nie da rady przejechac plynnie z peedkoscia 50km ul. Wladyslawa IV, wlaczajace sie w sposob losowy swiatla skutecznie paralizuja plynnosc ruchu. Ciagle zatrzymywanie/ruszanie aut generuje dodatkowe zanieczyszczenia... Niestety te kwestie sa zbyt skomplikowane dla specjalistow, ktorzy jedyne rozwiazanie widza w pedalowaniu rowrrem.
- 11 6
-
2020-10-07 06:34
Alarmy może są tylko w sezonie grzewczym. Ale we wrześniu kilka razy normy zostały przekroczone. Co pokazano na mapach w Euronews i w Polsacie. Skąd więc ten zachwyt nad czystością powietrza w 3mieście? Ano, możemy podziękować wiatrowi, który robi jako taki porządek.
- 2 0
-
2020-10-06 18:24
Ilość samochodów na ulicach w Trojmieście co roku mocno rośnie (6)
I to tych nie spełniających normy spalin Euro 6... W Trójmieście jest więcej samochodów w przeliczeniu na 1 mieszkańca niż w Berlinie i paru innych miastach europejskich. I w tym sezonie letnim były duże zanieczyszczenia od spalin na ulicach .. Nie jestem Broń Boże wrogiem samochodów ale spaliny w autach powinny być filtrowane jak w spalarni - i tym powinny zająć się koncerny motoryzacyjne zamiast wydawać miliardy na fałszywy marketing. Byly już manipulacje tych największych przy normach...
- 4 4
-
2020-10-06 19:42
nie rozsmieszaj mnie z tym Berlinem bo zajadow dostane (5)
nie mamy metra, siec drog tez znaczaco gorzej rozwinieta, mamy jedna marna obwodnice - porownaj sobie to z berliner ringiem. Rozczulaja mnie takie durne porownania jak to duzo aut jest w 3miescie. Nie dostrzegasz szerszego kontekstu - jak zorganizowana jest komunikacja zbiorowa w Berlinie? Jazda samochodem osobowym to najbezpieczniejsza forma
nie mamy metra, siec drog tez znaczaco gorzej rozwinieta, mamy jedna marna obwodnice - porownaj sobie to z berliner ringiem. Rozczulaja mnie takie durne porownania jak to duzo aut jest w 3miescie. Nie dostrzegasz szerszego kontekstu - jak zorganizowana jest komunikacja zbiorowa w Berlinie? Jazda samochodem osobowym to najbezpieczniejsza forma komunikacji - zwlaszcza w czasie pandemii. Nie dziwie sie ludziom, ze wybieraja wlasne auto zamiast byle jakiej komunikacji zbiorowej, gdzie spotkaja jakiegos konfederata bez maski. Co do dopuszczania do ruchu aut w wieku nastoletnim. To temat na inna rozmowe i raczej decyzja na szczeblu centralnym. Wolalbym zeby takie kolki jak Kucyk czy Dulcynea nie decydowaly o tym w jaki sposob bede poruszal sie po miescie.
- 6 5
-
2020-10-06 20:15
Żle mnie zrozumiałeś, zgadzam się (4)
Z Tobą, że tylko z daleka od władz miasta manipulujących ruchem... Chce tylko powiedzieć, że trzeba znaleźć sposób (techniczny nie lewicowy) na ograniczenie spalin samochodowych.
- 3 0
-
2020-10-06 23:35
Zakazac diesli osobowych (2)
i po zanieczyszczeniach.
- 3 1
-
2020-10-07 01:29
Czy diesel z DPF-em (1)
produkuje istotnie więcej zanieczyszczeń niż benzyniaki? Nie mówię oczywiście o czubach, którzy jeżdżą z wyciętymi bo to jasne. A diesel wszak spala mniej paliwa, więc jak to naprawdę jest?
- 1 1
-
2020-10-07 05:41
Benzyniaki też dużo spalin produkują, zwłaszcza stare
Tyle że mają lepsze filtry.
I jedna uwaga: zużyte filtry trzeba wymieniać!
A to robią tylko ci co mają przeglądy autoryzowanych stacji (raczej nowe samochody), natomiast posiadacze starszych aut to wolna amerykanka, aby tylko zaoszczędzić- 0 0
-
2020-10-06 20:36
Wyzsza akcyza na auta uzywane plus badania techniczne
1. Im auto starsze tym akcyza wyzsza, na diesle razy 2
2. Auta w zlym stanie powinny zniknac z drog- 3 1
-
2020-10-06 16:55
Firma airly sprzedaje dziadowskie czujniki, ktore nie maja certyfikacji (6)
W calym trojmiescie ilosc profesjonalnych, czytaj wiarygodnych czujnikow jakosci powietrza mozna policzyc na palcach jednej reki. Popatrz sobie jak w praktyce wyglada monitoring jakosci powietrza w okolicach.dzielnic przemyslowych w 3miescie - stamtad i z.piecow pochodzi wiekszosc zanieczyszczen. Port w Gdyni - jeden czujnik na Weglowej.... To jest po prostu kpina a nie monitoring. Haldy wegla pod golym niebem obok centrum miasta. To samo w Gdansku.....
- 28 5
-
2020-10-06 20:31
Czujniki (4)
Stacja WIOŚ kosztuje nawet 500 tys PLN + 100 tys rocznie jej utrzymanie, to ile ma ich być, i kto ma to sfinansować?
- 3 3
-
2020-10-07 05:38
Nie bo lepiej nie mierzyć
Chociaż problem narasta
- 2 0
-
2020-10-06 21:04
Ale na ECS-u utrzymanie (2)
To kasa jest
- 6 5
-
2020-10-07 06:29
(1)
I to w milionach, a nie setkach tysięcy.
- 3 1
-
2020-10-07 07:59
wszystko poszłoooo do Sasina a on wydał to na makulaturę+
- 2 1
-
2020-10-06 18:15
Kolejny dobry biznesik ?
Rączka w rąsię z miastem Gdańskiem
- 1 5
-
2020-10-06 16:57
(1)
Wejdź sobie na wyniki jakiejkolwiek stacji pomiarowej zlokalizowanej w bliskości osiedli domków jednorodzinnych czy szeregowców. Dane ogólnodostępne, nawet dla ciebie xD Gdybyś znał te dane, nie napisałbyś tego komentarza.
- 14 1
-
2020-10-06 17:13
Najlepsze powietrze napływa z nad szadółek.Można by rzec bryza! I rozciąga się na coraz to dalsze rejony. Coś wspaniałego.
- 24 2
-
2020-10-06 16:57
Tu działa stereotyp, że skoro jesteśmy nad morzem to musi być czysto bo jest przewiew. A nie do końca tak jest. Cała tajemnica.
- 20 0
-
2020-10-06 16:54
(5)
Wejdź sobie na jakość powietrza we Wrzeszczu zimą .. Nowe Szkoty, tam jest zawsze czerwono!
- 27 7
-
2020-10-06 19:20
(1)
Ale teraz nie jest zima.
- 3 2
-
2020-10-07 11:13
Ale już grzeją.
Smrodek przez cały Wrzeszcz się roznosi.
- 2 0
-
2020-10-06 18:29
(2)
Czy Gdańsk to tylko Wrzeszcz? Pisowski trollu
- 7 27
-
2020-10-06 20:05
Też Szadółki (1)
Nowy Port, Letnica i inne śmier-dzielnice
- 12 2
-
2020-10-07 13:31
Brednie.
- 0 1
-
2020-10-06 16:08
Opinia wyróżniona
Powietrze w Trójmieście jest czyste (13)
Weźcie pod uwagę, że odór, który czuć ze składowiska nie ma nic wspólnego z badaniem czystości powietrza. To zupełnie inne rzeczy. Pyły o których mowa są szkodliwe dla zdrowia.
- 141 50
-
2020-10-07 10:35
Jest śmierdzące a nie czyste. Trzeba upaść na głowę żeby twierdzić, że smród, który wita przyjezdnych to czyste powietrze.
- 3 0
-
2020-10-07 08:11
Nalezy brac pod uwage sezon grzewczy i dzielnice np Osowa i Dabrowa!
- 1 0
-
2020-10-07 00:39
Smród z Szadółek
Dzisiaj znowu śmierdziało powietrze i nie było to efektem różnicy temperatur. Nie można tylko brać pod uwagę tylko pyłów. Różne składowe mają znaczenie jak również gazy pochodzące z rozkładu związków organicznych jak i nieorganicznych które są szkodliwe dla zdrowia i mogą powodować różne choroby u ludzi. Wybudowano za mało wydajną kompostownię i mamy efekt w postaci smrodu.
- 4 0
-
2020-10-06 17:29
Bzdura, palą śmieciami, miałem, olejem i plastikiem. Jedyne co to wiatr przewiewna, ale to nie wszędzie.
- 18 0
-
2020-10-06 16:37
To ciekawe czemu od kilkunastu lat nie bada się stężenia benzenu. (1)
Też nie śmierdzi, jest rakotwórczy i notowano regularne przekroczenia norm.
- 34 0
-
2020-10-06 17:01
Bada się tylko te parametry, które w danym miejscu występują w relatywnie mniejszej ilości. Wtedy wszystko wygląda lepiej, dzięki czemu PR naszej trójcy władającej pozostaje nieskazitelny.
- 21 1
-
2020-10-06 16:32
Pozdrawiam z szadolek gdzie powstanie największa w Polsce spalarnia śmieci :)
- 25 1
-
2020-10-06 16:32
dla tego budujemy spalarnię plastiku po zachodniej stronie miasta
dotychczasowe sypialnie i łąki jak widać za słabo trują...
- 27 1
-
2020-10-06 16:28
(3)
Odór nie jest szkodliwy? Przecież to są gazy, które uchodzą do powietrza. Gazy powstałe w procesach gnicia i innych przemian chemicznych
- 32 2
-
2020-10-07 13:34
No sa. A ktore z nich sa trujace?
- 0 0
-
2020-10-06 16:34
(1)
muszą jakoś umotywować trucie - najlepiej, że to fiołki pachną
- 25 1
-
2020-10-06 18:29
Lawenda
Stąd Lawendowe Wzgórze
- 10 0
-
2020-10-06 16:11
odór nie jest szkodliwy dla zdrowia - tako rzecze ekspert
to zamieszkaj na placu kompostowni
:D- 36 5
Wszystkie opinie
-
2020-10-06 16:03
(22)
Niesamowite a więc kochani oddychajmy pełną piersią.Wdech wydech wdech wydech.Niestety trzeba też dodać że przodujemy pod względem zachorowań na raka...profilaktyka praktycznie nie istnieje,a jak się idzie do lekarza i prosi o dodatkowe badania to Panie,a po co to panu...I stąd potem 90% okazuje się że trafia do szpitala za późno...taka to u nas służba zdrowia...na leki wielu nie stać A i dostać się do specjalisty graniczy z cudem.Ale oczywiście prywatnie to z otwartymi rękami...ehh.
- 148 19
-
2020-10-06 16:32
(8)
i to od 30 lat to przodownictwo Pomorza w raku i nic z tym nie zrobiono
- 20 1
-
2020-10-06 16:45
zobacz ile osób pali papierosy na ulicach (4)
oto jest odpowiedź
- 3 18
-
2020-10-06 17:44
Na Hallera to jest teraz tlenu... (1)
- 1 0
-
2020-10-07 13:14
i mam uwierzyc ze w górach gdzie są same lasy jest gorszę powietrze?
:)
- 1 0
-
2020-10-06 19:41
Mieszkamy nad szambem Polski jakim jest Zatoka
- 2 2
-
2020-10-06 19:51
Powietrze czyste ale PO chce Polaków zagłodzić
- 1 1
-
2020-10-06 17:40
A Cyklon B na jakim POziomie ?
- 2 1
-
2020-10-06 20:26
Powodem tragicznych statystyk raka w Gdańsku
Jest Rafineria i Zaklady Nawozow Fosforowych obecnie Azoty
- 7 2
-
2020-10-07 09:40
Bo nic nie ma być robione.
Dbaj o siebie. Sam.
Państwo niech zajmie się zadaniami, do których zostało powołane.- 0 0
-
2020-10-06 17:16
Nie do końca tak z tymi nowotworami (3)
Przodujemy pod względem wykrywalności a nie umieralności na nowotwory a to bardzo ważna różnica.
- 7 11
-
2020-10-06 17:56
A jak dlug miasta ? (1)
W Warszawie 6 miliardów na minusie
- 5 2
-
2020-10-07 00:11
Ty jesteś z PiS.
Musisz pisać głupoty.
- 2 3
-
2020-10-07 13:36
Dla kogo wazna, dla tego wazna, jak widac. Ma byc zle, fatalnie, najgorzej, wiec zabeirz swoje fakty i wsadz sobie w d.
- 0 0
-
2020-10-06 18:20
X (1)
To teraz pochorujemy się od szmat na twarzy.
- 6 5
-
2020-10-06 19:42
Zmieniaj częściej majtki to będziesz zdrowsza
- 6 1
-
2020-10-06 18:37
Siarkopol... (3)
...i tyle w temacie.Rafineria też blisko
- 2 1
-
2020-10-07 00:12
Co ty wiesz o Lotosie? (1)
- 0 2
-
2020-10-07 09:07
Co ty wiesz o zabijaniu ...?
- 0 1
-
2020-10-07 13:37
Hemoglobina, taka, sytuacja, tyle, w temacie.
- 0 0
-
2020-10-06 20:57
Nie tak
mamy największy wskaźnik dla tego ze mamy najlepsza diagnostykę o wykrywalność, a reszta kraju tego nie robi i dlatego jest mały wskaźnik, tak jest z Covid 19, Polska ma najmniej zachorowań no robi najmniej testów i tu pies jest pogrzebany
- 2 0
-
2020-10-07 09:33
chyba maską będziesz oddychał wdech zarazki wydech zarazki .. od soboty MASKI
- 0 0
-
2020-10-07 13:03
jak wdech jaki wydech , co najwyżej możesz sobie napluć w twarz.....przepraszam w maseczkę
- 0 0
-
2020-10-06 16:03
(8)
Polaczmy to teraz z jednym z najwyzszych wskaznikow zachorowan na nowotwory..
- 175 14
-
2020-10-06 17:13
I ze smrodem z Szadółek! (1)
- 23 4
-
2020-10-06 19:36
Największy smród jest na Nowogrodzkiej!
- 3 14
-
2020-10-06 17:39
Skąd taki wniosek? Skąd dane? (2)
- 7 4
-
2020-10-06 18:22
rak (1)
poszukaj w necie - ja znalazłem - to prawda
- 15 4
-
2020-10-06 19:37
Można też przeczytać, że Ziemia jest płaska.
- 4 6
-
2020-10-06 19:33
I tarczyca - jesteśmy liderami zachorowalności w Polsce
- 14 0
-
2020-10-06 20:28
Rak płuc
Najbardziej uderza w kujawsko pomorskie i warmińsko mazurskie. Pomorskie jest dalej, ale też bardzo wysoko.
- 7 0
-
2020-10-07 13:08
Bo wędzenie to najlepsza forma konserwacji ;) Stąd Kraków ma średnią długość życia 85 a na Pomorzu jest w okolicach 75
- 1 0
-
2020-10-06 16:03
A Szadółki to lawendowe pola albo Kanada pachnąca żywicą (3)
:D
- 190 24
-
2020-10-06 17:24
Uooo ale bych nalesnioka takego ze masełem i ze syropem Klonowem zjat khuuurrrrr
- 5 0
-
2020-10-06 23:26
:)))))
Toronto. Kanada. Stężenie pyłów PM2,5. 10.06.2020 - 30 mikrogramów na m sześć. Pięknie pachnie. Pozdr.
- 1 0
-
2020-10-07 11:11
Nie odrozniach smrodu od zanieczyszczenia powietrza? jak, za przeproszeniem puscisz b..ka to jest smrod czy zanieczyszczenie srodowiska? zanieczyszczenie to sa np. spaliny samochodow osobowych a nie Szadolki
- 0 0
-
2020-10-06 16:04
(8)
Dlatego maseczki obowiązkowe od soboty dla wszystkich na ulicach....
- 92 24
-
2020-10-06 17:05
(6)
a do czystości powietrza to sie ma jak....?
- 2 11
-
2020-10-06 17:11
Normalnie (4)
A jak idziesz do lasu odetchnąć świeżym powietrzem to też maske zakładasz?
- 14 2
-
2020-10-06 18:24
W lesie (1)
W lesie też trzeba będzie mieć maskę - o ile w ogóle nie pozamykają wkrótce lasów i parków
- 12 2
-
2020-10-06 18:38
Zamkną
...potem na sprzedaż.Jak sprzedany czołg z Westerplatte...
- 7 0
-
2020-10-06 19:10
6 miesięcy temu nawet w masce zabronili wchodzić do lasu i na plaże
- 6 0
-
2020-10-06 19:12
od soboty nawet w lesie będziesz musiał założyć
- 0 7
-
2020-10-06 18:26
D
A no tak że będziesz wdychać swoje wyziewy i smarki.
- 5 1
-
2020-10-07 13:04
nie dla wszystkich są wyjątki......................
- 0 0
-
2020-10-06 16:04
Czy (3)
Badania jakości powietrza były robione przy kominie mojego sąsiada?
- 92 6
-
2020-10-06 17:13
Albo w okolicach obwodnicy? (1)
- 16 1
-
2020-10-06 17:30
Albo chociażby
Jak piszesz obwodnica.
Przepraszam zminusowałem przez przypadek twoja opinię. Oni powietrze badają gdzieś na plażach i parkach- 13 0
-
2020-10-06 17:28
Lub przy Nabrzeżu Węglowym w Gdyni?
Ul Żeromskiego, Waszyngtona...
- 4 0
-
2020-10-06 16:05
tylko rak skąd? (19)
Niby najczystsze powietrze w Polsce, a zachorowalność na raka najwyższa. Ot ciekawe powiązanie - może to z tej czystości powietrza się bierze? Jest tak czysto, że nasze organizmy tego nie wytrzymują i chorują?
- 166 11
-
2020-10-06 16:10
polecam obejrzeć film
Dark waters - całkiem spoko i trochę przybliży problem ;)
- 6 1
-
2020-10-06 16:17
Wislinka azoty
Truja od lat.
- 31 2
-
2020-10-06 16:36
Port service teraz wielka spalarnia śmieci
- 31 2
-
2020-10-06 16:45
papierosy (2)
w Gdańsku pali masa ludzi, na Kaszubach jeszcze więcej
- 7 15
-
2020-10-06 19:52
A w reszcie Polski nikt.
- 7 0
-
2020-10-06 20:29
Ruskie kiepy
I niski nakład na leczenie to główne przyczyny zgonów na raka płuc w warmińsko mazurskim, gdzie zachorowań jest najwięcej.
- 3 0
-
2020-10-06 16:52
(4)
Bierze się stąd, że poza czystym Morskim powietrzem mamy zakłady polfarmy i lotosu wyzwalające chemikalia wszędzie
- 13 2
-
2020-10-06 17:06
(1)
to polpharma ma jakieś wielkie zakłady w trójmieście?
- 6 0
-
2020-10-06 20:31
Bigfarma
- 2 0
-
2020-10-07 11:29
weźcie też pod uwagę, że taki statek truje powietrze o wiele bardziej niż samochody (1)
a potem polecam spacer nad morze zobaczyć ile tego stoi na redzie.
- 4 0
-
2020-10-07 13:42
Mimo tych wszystkich zrodel zaneiczyszczen mamy najczystsze powietrze w Polsce.
Przeciez to nawet nie oznacza, ze mamy tu czyste powietrze, ale najwyraźniej za glupi jesteście, żeby moc porozumeiwac się z Wami w Waszym ojczystym jezyku. Za kilka pokoleń Polacy wroca do powarkiwan, pomruków i jekow, bo artykulacja slow będzie poza zasięgiem intelektualnym tego miernego narodu.
- 1 0
-
2020-10-06 17:03
(2)
Stawiam na bliskość rafinerii. Zapewne produkuje ona duże ilości gazów, które w statystykach nie są ujmowane.
- 9 2
-
2020-10-06 20:32
Nocą rafineria pracuje pełną parą kominów (1)
- 3 1
-
2020-10-07 13:43
Nawet konstrukcje jezykowe podpowiadaja Ci, ze z komina leci para wodna.
- 0 0
-
2020-10-06 18:26
Od tego ze zresz śmieciowe jedzenie albo fastfoody i pijesz wódkę.
- 9 2
-
2020-10-06 18:31
To są dane za komuny! Porozmawiaj sobie z kompetentnymi ludźmi na ten temat a nie powtarzaj bzdur!!!
- 3 2
-
2020-10-06 19:21
Jest kilku trucicieli
Fosfory, Siarkopol, Wislinka, spalarnia
- 13 2
-
2020-10-06 23:39
Z morza
Od tego co w nim zatopiono podczas i po wojnie oraz tego co na bieżąco się do niego wpuszcza. Na pomorzu je się najwięcej ryb, a te oczywiście głównie mówione są w Bałtyku...
- 3 0
-
2020-10-07 13:39
Myslacy czlowiek nie widzi tu sprzecznosci, co najwyzej sugestie, ze moze jakosc powietrza nie jest najwazniejszym czynnikiem w
kwestii rozwoju chorob nowotworowych u ludzi. No ale to trzeba cos tam myslec, nie można być skończonym i**ota.
- 1 1
-
2020-10-06 16:06
Co za bzdury!!! (6)
BE-ZE-DU-RY!!! Pył węglowy z portu siedzi na liściach że aż są czarne a nie zielone, parapet czarny dwa dni po myciu, ale jakość powietrza ponoć cudna- ciekawe.
- 158 19
-
2020-10-06 16:16
bzdury, to ty piszesz (3)
pojedź na Śląsk, tam parapet masz czarny po kilku godzinach
- 4 28
-
2020-10-06 16:37
No faktyczynie, równajmy do "najlepszych" w całej europie... (2)
- 20 0
-
2020-10-06 17:05
To tak samo jak "patriotyczni" gdynianie porównują w dyskusjach swoje "nowoczesne" miasto z Radomiem, Łodzią czy Katowicami :)
- 10 1
-
2020-10-07 13:45
Przeciez caly ten artykul jest o tym, ze mamy najczystsze powietrze w Polsce.
W Polsce, niedorozwoju, w Polsce.
- 0 2
-
2020-10-06 17:07
może czas sie zastanowić czy naprawdę warto mieszkać w slamsach.....
- 9 2
-
2020-10-08 09:30
Nie ta frakcja
PM2,5 - to pył o średnicy 2,5 mikrometra - tego nie widać nawet w najlepszych okularach!
Jeszcze jedno - udział pyłu mineralnego w PM2,5 jest znikomy, większość to cząstki powstałe w wyniku przemian chemicznych (siarczany, azotany aerozole organiczne) lub bezpośrednio w wyniku spalania (węgiel elementarny)- 0 0
-
2020-10-06 16:07
No tak, co drugi dzień nie można okna na wieczór otworzyć tak jedzie (2)
siarką czy bóg wie czym, ale w papierach się wszystko zgadza.
- 119 7
-
2020-10-06 20:37
Benzo a piren .lub podobne ?
- 1 0
-
2020-10-07 12:12
Bo jak mowili ze na Szadółach smierdzi to nie wierzył. Kupił tam 'apartament w swietnej cenie' a teraz narzeka️ Przenies sie do normalnej dzielnicy Gdańska i problem bedziesz mial z głowy.
- 1 1
-
2020-10-06 16:08
(2)
Ale komedia hehe.
- 91 5
-
2020-10-06 17:14
Ola! Kochamy cię! (1)
- 5 3
-
2020-10-06 17:26
Sześć-dziesiąt-dziewięć.
- 1 0
-
2020-10-06 16:08
Opinia wyróżniona
Powietrze w Trójmieście jest czyste (13)
Weźcie pod uwagę, że odór, który czuć ze składowiska nie ma nic wspólnego z badaniem czystości powietrza. To zupełnie inne rzeczy. Pyły o których mowa są szkodliwe dla zdrowia.
- 141 50
-
2020-10-06 16:11
odór nie jest szkodliwy dla zdrowia - tako rzecze ekspert
to zamieszkaj na placu kompostowni
:D- 36 5
-
2020-10-06 16:28
(3)
Odór nie jest szkodliwy? Przecież to są gazy, które uchodzą do powietrza. Gazy powstałe w procesach gnicia i innych przemian chemicznych
- 32 2
-
2020-10-06 16:34
(1)
muszą jakoś umotywować trucie - najlepiej, że to fiołki pachną
- 25 1
-
2020-10-06 18:29
Lawenda
Stąd Lawendowe Wzgórze
- 10 0
-
2020-10-07 13:34
No sa. A ktore z nich sa trujace?
- 0 0
-
2020-10-06 16:32
dla tego budujemy spalarnię plastiku po zachodniej stronie miasta
dotychczasowe sypialnie i łąki jak widać za słabo trują...
- 27 1
-
2020-10-06 16:32
Pozdrawiam z szadolek gdzie powstanie największa w Polsce spalarnia śmieci :)
- 25 1
-
2020-10-06 16:37
To ciekawe czemu od kilkunastu lat nie bada się stężenia benzenu. (1)
Też nie śmierdzi, jest rakotwórczy i notowano regularne przekroczenia norm.
- 34 0
-
2020-10-06 17:01
Bada się tylko te parametry, które w danym miejscu występują w relatywnie mniejszej ilości. Wtedy wszystko wygląda lepiej, dzięki czemu PR naszej trójcy władającej pozostaje nieskazitelny.
- 21 1
-
2020-10-06 17:29
Bzdura, palą śmieciami, miałem, olejem i plastikiem. Jedyne co to wiatr przewiewna, ale to nie wszędzie.
- 18 0
-
2020-10-07 00:39
Smród z Szadółek
Dzisiaj znowu śmierdziało powietrze i nie było to efektem różnicy temperatur. Nie można tylko brać pod uwagę tylko pyłów. Różne składowe mają znaczenie jak również gazy pochodzące z rozkładu związków organicznych jak i nieorganicznych które są szkodliwe dla zdrowia i mogą powodować różne choroby u ludzi. Wybudowano za mało wydajną kompostownię i mamy efekt w postaci smrodu.