- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (77 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (506 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (281 opinii)
- 4 Mała uliczka, duży problem (231 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (134 opinie)
- 6 Sprzątanie świata w sobotę. Przyłączysz się? (73 opinie)
Trójmiasto zjednoczone w walce o kolej metropolitalną
Trójmiasto nie składa broni w walce o kolej metropolitalną i w dalszym ciągu chce, aby do jej budowy dołożyła się Unia Europejska. Ministerstwo infrastruktury dało kolei drugą szansę.
Prezydenci Gdańska, Gdyni i Sopotu wspólnie z marszałkiem woj. pomorskiego wysłali w czwartek w tej sprawie list do ministra infrastruktury i ministra rozwoju regionalnego. Szansa na powodzenie jest ponoć duża.
Trójmiejskie władze chcą, aby kolej metropolitalna znalazła się na liście projektów transportowych związanych z organizacją Euro 2012, które byłyby finansowane z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. W styczniu tego roku idea ta nie znalazła uznania w oczach ministerialnych urzędników i kolej została pominięta. Lista ciągle jest jednak aktualizowana. Resort infrastruktury zwrócił się więc do marszałka województwa o ponowne uzasadnienie budowy drugiej nitki SKM.
- Merytorycznie projekt broni się sam. Jest ponadregionalny, kompleksowy, załatwia sprawę transportu na mistrzostwa Europy, znacząco odciąża transport drogowy, jest przyjazny środowisku - wylicza marszałek województwa pomorskiego Jan Kozłowski. -W większości dużych miast na świecie podstawą komunikacji jest transport szynowy i nie wyobrażam sobie, że u nas byłoby inaczej - dodaje.
O powodzeniu KM ma zdecydować to, że Gdańsk, Sopot, Gdynia i samorząd wojewódzki wspólnie lobbują za jednym projektem, a nie tworzą swoje własne. Ma to przekonać władze centralne, że nowe trasy i pociągi przysłużą się całemu regionowi, a nie poszczególnym miejscowościom.
- Jest duże prawdopodobieństwo graniczące z pewnością, że decyzja będzie dla nas pozytywna - mówi Jan Kozłowski.
Gdyby optymizm marszałka i pomorskich urzędników znalazł potwierdzenie w faktach, to pieniądze unijne stanowiłyby połowę ze 170 mln euro, które przewidziane są na realizację pierwszego etapu przedsięwzięcia. Reszta pochoziłaby z budżetu województwa pomorskiego.
W pierwszej fazie, która gotowa byłaby jeszcze przed Euro 2012, linia połączyłaby centra Gdańska i Gdyni z lotniskiem w Rębiechowie, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu obu miast (m.in. Morena, Osowa, Karwiny). Modernizowane byłyby również kolejowe trasy z Trójmiasta do ważniejszych miejscowości kaszubskich (Kościerzyna, Kartuzy).
W dalszej perspektywie pociągi miałyby kursować m.in do lotniska w Gdyni-Kosakowie. Według prognoz pociągi kursujące nową linią przewoziłyby w 2015 roku ok. 6-7 mln pasażerów.
Decyzja, czy kolej metropolitalna trafi na listę indyktatywną programu Infrastruktura i Środowisko zapadnie w ciągu kilku miesięcy.
Opinie (140) 6 zablokowanych
-
2008-02-28 17:15
żeby tu sie rozwinęła turystyka, to najpierw trzeba wybudować skocznie narciarską, ale taką żeby z niej do wawy dolecieć
w sumie taka skocznia niby jest tylko, że dla nielicznych
- 0 0
-
2008-02-28 17:42
do ciekawskich kolei TKM
Dużo wątków i informacji znajdziecie na forum Kolei Metropolitalnej.Zapraszam na adres:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=429764&page=56- 0 0
-
2008-02-28 18:18
Osowa tak ale czy Karwiny i Morena to tzw górny taras?? (1)
- 0 0
-
2008-02-29 08:17
patrząc od strony morza, wszystko co jest za linią kolejową to górny taras
- 0 0
-
2008-02-28 18:27
górny nie górny
nie wiem czy Karwiny i Morena to górny taras, ale jak bedę mógł wsiąść na Karwinach a wysiąść u rodziny lub znajomych przy Klukowie lub na Morenie to super, teraz trzeba jechać wyłącznie autem (adios piwko w trakcie meczyku) bo zjazd z Karwin, przesiadka na SKM o przesiadka z SKM na autobus powrót- odechciewa się jechać....
- 0 0
-
2008-02-28 18:55
skm z zkm (1)
nieh daddzom altobusy i bo tlko 1gdz i 2 skm hore niejh sie zjednocza skm z zkm kto to po piera?
- 0 0
-
2008-02-28 19:07
ja nie....
nie wiesz o czym piszesz- 0 0
-
2008-02-28 19:14
Układ rąk niekorzystny dla Gdyni (1)
Czy Sopot nie powinien zamiast robić wyspę na Zatoce Gdańskiej zafundować Trójmiastu betonową Brzegostradę 2012 ?
- 0 0
-
2008-02-29 08:19
Sopot to będzie się szczycić swoim tunelem jak go otworzą. Feta na całe 3 miasto. Wielkie halo normalnie ;p
A grzebią się niesamowicie. Mrozów nie ma, powinni zasuwać dzień i noc- 0 0
-
2008-02-28 19:54
No to mi sie Marszałek zrehabilitował, zobaczymy jak bedzie z innymi projektami???
- 0 0
-
2008-02-28 20:53
po raz n-ty trzymam kciuku,
nareszcie władze w Gdańsku pokazuja że w sprawie sprawie kolei poszły po rozum do głowy- 0 0
-
2008-02-28 21:36
Ta kolej musi powstać -nie wiem jak ale bez niej to miasto (X3) się nie obejdzie jeśli ma stawiać czoła wyzwaniom
houk!
- 0 0
-
2008-02-28 22:31
A dla mnie (1)
ta kolej nie będzie ekologiczna. Z jednej strony bloku mam smorodliwą ulicę, a teraz jeszcze pod balkonem będę mieć hałas i zdewastowany krajobraz. I już widzę te stosy śmieci wyrzucane z kolejki. Normalnie smutek bierze.
Mam nadzieję, że się nie uda, bo na wyprowadzenie się nie mam szans.- 0 0
-
2008-02-29 01:59
a kogo to obchodzi?
masz problem to sie wyprowadź
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.