• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto zjednoczone w walce o kolej metropolitalną

Jacek Stańczyk
28 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 14:39 (28 lutego 2008)
Trójmiejskie władze zjednoczone w walce o kolej. Na zdjęciu od lewej stoją: prezydent Sopotu Jacek Karnowski, marszałek Jan Kozłowski, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wicemarszałek województwa Mieczysław Struk. Trójmiejskie władze zjednoczone w walce o kolej. Na zdjęciu od lewej stoją: prezydent Sopotu Jacek Karnowski, marszałek Jan Kozłowski, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wicemarszałek województwa Mieczysław Struk.

Trójmiasto nie składa broni w walce o kolej metropolitalną i w dalszym ciągu chce, aby do jej budowy dołożyła się Unia Europejska. Ministerstwo infrastruktury dało kolei drugą szansę.



Prezydenci Gdańska, Gdyni i Sopotu wspólnie z marszałkiem woj. pomorskiego wysłali w czwartek w tej sprawie list do ministra infrastruktury i ministra rozwoju regionalnego. Szansa na powodzenie jest ponoć duża.

Trójmiejskie władze chcą, aby kolej metropolitalna znalazła się na liście projektów transportowych związanych z organizacją Euro 2012, które byłyby finansowane z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. W styczniu tego roku idea ta nie znalazła uznania w oczach ministerialnych urzędników i kolej została pominięta. Lista ciągle jest jednak aktualizowana. Resort infrastruktury zwrócił się więc do marszałka województwa o ponowne uzasadnienie budowy drugiej nitki SKM.

- Merytorycznie projekt broni się sam. Jest ponadregionalny, kompleksowy, załatwia sprawę transportu na mistrzostwa Europy, znacząco odciąża transport drogowy, jest przyjazny środowisku - wylicza marszałek województwa pomorskiego Jan Kozłowski. -W większości dużych miast na świecie podstawą komunikacji jest transport szynowy i nie wyobrażam sobie, że u nas byłoby inaczej - dodaje.

O powodzeniu KM ma zdecydować to, że Gdańsk, Sopot, Gdynia i samorząd wojewódzki wspólnie lobbują za jednym projektem, a nie tworzą swoje własne. Ma to przekonać władze centralne, że nowe trasy i pociągi przysłużą się całemu regionowi, a nie poszczególnym miejscowościom.

- Jest duże prawdopodobieństwo graniczące z pewnością, że decyzja będzie dla nas pozytywna - mówi Jan Kozłowski.

Gdyby optymizm marszałka i pomorskich urzędników znalazł potwierdzenie w faktach, to pieniądze unijne stanowiłyby połowę ze 170 mln euro, które przewidziane są na realizację pierwszego etapu przedsięwzięcia. Reszta pochoziłaby z budżetu województwa pomorskiego.

W pierwszej fazie, która gotowa byłaby jeszcze przed Euro 2012, linia połączyłaby centra Gdańska i Gdyni z lotniskiem w Rębiechowie, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu obu miast (m.in. Morena, Osowa, Karwiny). Modernizowane byłyby również kolejowe trasy z Trójmiasta do ważniejszych miejscowości kaszubskich (Kościerzyna, Kartuzy).

W dalszej perspektywie pociągi miałyby kursować m.in do lotniska w Gdyni-Kosakowie. Według prognoz pociągi kursujące nową linią przewoziłyby w 2015 roku ok. 6-7 mln pasażerów.

Decyzja, czy kolej metropolitalna trafi na listę indyktatywną programu Infrastruktura i Środowisko zapadnie w ciągu kilku miesięcy.

Opinie (140) 6 zablokowanych

  • żeby tu sie rozwinęła turystyka, to najpierw trzeba wybudować skocznie narciarską, ale taką żeby z niej do wawy dolecieć

    w sumie taka skocznia niby jest tylko, że dla nielicznych

    • 0 0

  • do ciekawskich kolei TKM

    Dużo wątków i informacji znajdziecie na forum Kolei Metropolitalnej.Zapraszam na adres:
    http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=429764&page=56

    • 0 0

  • Osowa tak ale czy Karwiny i Morena to tzw górny taras?? (1)

    • 0 0

    • patrząc od strony morza, wszystko co jest za linią kolejową to górny taras

      • 0 0

  • górny nie górny

    nie wiem czy Karwiny i Morena to górny taras, ale jak bedę mógł wsiąść na Karwinach a wysiąść u rodziny lub znajomych przy Klukowie lub na Morenie to super, teraz trzeba jechać wyłącznie autem (adios piwko w trakcie meczyku) bo zjazd z Karwin, przesiadka na SKM o przesiadka z SKM na autobus powrót- odechciewa się jechać....

    • 0 0

  • skm z zkm (1)

    nieh daddzom altobusy i bo tlko 1gdz i 2 skm hore niejh sie zjednocza skm z zkm kto to po piera?

    • 0 0

    • ja nie....
      nie wiesz o czym piszesz

      • 0 0

  • Układ rąk niekorzystny dla Gdyni (1)

    Czy Sopot nie powinien zamiast robić wyspę na Zatoce Gdańskiej zafundować Trójmiastu betonową Brzegostradę 2012 ?

    • 0 0

    • Sopot to będzie się szczycić swoim tunelem jak go otworzą. Feta na całe 3 miasto. Wielkie halo normalnie ;p
      A grzebią się niesamowicie. Mrozów nie ma, powinni zasuwać dzień i noc

      • 0 0

  • No to mi sie Marszałek zrehabilitował, zobaczymy jak bedzie z innymi projektami???

    • 0 0

  • po raz n-ty trzymam kciuku,

    nareszcie władze w Gdańsku pokazuja że w sprawie sprawie kolei poszły po rozum do głowy

    • 0 0

  • Ta kolej musi powstać -nie wiem jak ale bez niej to miasto (X3) się nie obejdzie jeśli ma stawiać czoła wyzwaniom

    houk!

    • 0 0

  • A dla mnie (1)

    ta kolej nie będzie ekologiczna. Z jednej strony bloku mam smorodliwą ulicę, a teraz jeszcze pod balkonem będę mieć hałas i zdewastowany krajobraz. I już widzę te stosy śmieci wyrzucane z kolejki. Normalnie smutek bierze.
    Mam nadzieję, że się nie uda, bo na wyprowadzenie się nie mam szans.

    • 0 0

    • a kogo to obchodzi?

      masz problem to sie wyprowadź

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane