• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto zjednoczone w walce o kolej metropolitalną

Jacek Stańczyk
28 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 14:39 (28 lutego 2008)
Trójmiejskie władze zjednoczone w walce o kolej. Na zdjęciu od lewej stoją: prezydent Sopotu Jacek Karnowski, marszałek Jan Kozłowski, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wicemarszałek województwa Mieczysław Struk. Trójmiejskie władze zjednoczone w walce o kolej. Na zdjęciu od lewej stoją: prezydent Sopotu Jacek Karnowski, marszałek Jan Kozłowski, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wicemarszałek województwa Mieczysław Struk.

Trójmiasto nie składa broni w walce o kolej metropolitalną i w dalszym ciągu chce, aby do jej budowy dołożyła się Unia Europejska. Ministerstwo infrastruktury dało kolei drugą szansę.



Prezydenci Gdańska, Gdyni i Sopotu wspólnie z marszałkiem woj. pomorskiego wysłali w czwartek w tej sprawie list do ministra infrastruktury i ministra rozwoju regionalnego. Szansa na powodzenie jest ponoć duża.

Trójmiejskie władze chcą, aby kolej metropolitalna znalazła się na liście projektów transportowych związanych z organizacją Euro 2012, które byłyby finansowane z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. W styczniu tego roku idea ta nie znalazła uznania w oczach ministerialnych urzędników i kolej została pominięta. Lista ciągle jest jednak aktualizowana. Resort infrastruktury zwrócił się więc do marszałka województwa o ponowne uzasadnienie budowy drugiej nitki SKM.

- Merytorycznie projekt broni się sam. Jest ponadregionalny, kompleksowy, załatwia sprawę transportu na mistrzostwa Europy, znacząco odciąża transport drogowy, jest przyjazny środowisku - wylicza marszałek województwa pomorskiego Jan Kozłowski. -W większości dużych miast na świecie podstawą komunikacji jest transport szynowy i nie wyobrażam sobie, że u nas byłoby inaczej - dodaje.

O powodzeniu KM ma zdecydować to, że Gdańsk, Sopot, Gdynia i samorząd wojewódzki wspólnie lobbują za jednym projektem, a nie tworzą swoje własne. Ma to przekonać władze centralne, że nowe trasy i pociągi przysłużą się całemu regionowi, a nie poszczególnym miejscowościom.

- Jest duże prawdopodobieństwo graniczące z pewnością, że decyzja będzie dla nas pozytywna - mówi Jan Kozłowski.

Gdyby optymizm marszałka i pomorskich urzędników znalazł potwierdzenie w faktach, to pieniądze unijne stanowiłyby połowę ze 170 mln euro, które przewidziane są na realizację pierwszego etapu przedsięwzięcia. Reszta pochoziłaby z budżetu województwa pomorskiego.

W pierwszej fazie, która gotowa byłaby jeszcze przed Euro 2012, linia połączyłaby centra Gdańska i Gdyni z lotniskiem w Rębiechowie, a także z osiedlami mieszkaniowymi tzw. górnego tarasu obu miast (m.in. Morena, Osowa, Karwiny). Modernizowane byłyby również kolejowe trasy z Trójmiasta do ważniejszych miejscowości kaszubskich (Kościerzyna, Kartuzy).

W dalszej perspektywie pociągi miałyby kursować m.in do lotniska w Gdyni-Kosakowie. Według prognoz pociągi kursujące nową linią przewoziłyby w 2015 roku ok. 6-7 mln pasażerów.

Decyzja, czy kolej metropolitalna trafi na listę indyktatywną programu Infrastruktura i Środowisko zapadnie w ciągu kilku miesięcy.

Opinie (140) 6 zablokowanych

  • zacznijcie juz cos robic, bo nie moge sie doczekac

    na razie tylko artykuly czytam,

    • 0 0

  • jak zwykle dużo spotkań i prelekcji - a efektu nie ma

    dla przypomnienia - skandaliczne decyzje o cenach biletów na komunikację (w tym SKM)

    coś co narzuca się od zawsze jako rozwiązanie na 2 linię SKM (z Gdyni przez Karwiny i dalej), nigdy nikogo nie interesowało

    brak jakiegokolwiek zespolenia (sensownego) SKM i linii autobusowych/trolejbusowych

    • 0 0

  • Haha (1)

    tu podpisują papierki a Szczurek robi za plecami swoja konferencje i odcina kupony na swoja strone... nieładnie

    • 0 0

    • konferencja w Żukowie w dniu 1 lutego br

      poświęcona Kolei Metropolitalnej. Jedynym prezydentem z 3miasta był Wojciech Szczurek, co łatwo sprawdzić.

      serdecznie pozdrawiam

      dr Marcin Wołek
      Katedra Rynku Transportowego
      Uniwersytet Gdański
      współautor wstępnego studium wykonalności da Kolei Metropolitalnej

      • 0 0

  • jak kolej

    będzie się budowała tak jak stadion to wyjdzie na pewno bardzo ciekawie. Ale pozowanie do zdjęć, ciągłe uśmiechy, wspaniałe plany zawsze są w cenie, zwłaszcza przed wyborami.

    • 0 0

  • JEstem przeciw kolei bedzie syf i to pod naszymi oknami (6)

    bedziemy protestować i uniewąznimy każdą decyzje ws budowy kolei mieszkańcy oliwy strzyży brętowa moreny wisżacych ogrodów i matęblewa musimy sie zjednoczyć i nie dopuścic do tak obsurdlanej inwestycji polityków dla polityków

    • 0 0

    • Mieszkam w Wielkim Kacku, blisko stacji pkp, często przemierzam trasę do Osowej rowerem, wzdłuż torów i jakoś syfu tam nie ma.

      syf jest widocznie w twojej głowie :/

      • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • hahahaha

      jestem mieszkańcem moreny i proszę nie mów w ich imieniu. Protestować to sobie możecie. Wole sto razy szybka bezoposrednią kolej na lotnisko (która kiedyś już szła tym nasypem), do gdyni czy do kartuz niż jakiś śmieszny tramwaj. Teraz żeby dostać zgodę na budowę kolei trzeba spełnić tak rygorystyczne normy,
      że hałasu praktycznie wogóle nie będzie słychać.Ale skad ty mozesz o o tym wiedziec?nasza narodowa przypadlosc.wszystko oprotestowac negowac a potem narzekac ze jest zle bo sa korki,slow po prostu brak i tyle!

      • 0 0

    • spadaj

      • 0 0

    • kolej na Strzyży

      Także jestem mieszkańcem Strzyży i jestem w 100% za koleją metropolitarną. Dzięki niej będe mógł wsiąść przed swoim blokiem w kolejkę i dojechać w ciągu kilkunastu minut na Morenę, Osowę i Wielki Kack. Jak się komuś Kolej Metropolitarna nie podoba to może sie wyprowadzić tam gdzie diabeł mówi dobranoc, a psy szczekają tylnią częścią ciała. Przynajmniej może tam nigdy komunikacja nie dotrze i do najbliższego przystanku będziecie musieli zaiwaniać parę kilometrów.

      • 0 0

    • Istota miasta polega na skumulowaniu wielu funkcji, dobrze z sobą połączonych, skomunikowanych. Jeśli zależy Ci na Zyciu w cichym odludnym miejscu, proponuję przeprowadzkę dalej, za miasto. Kaszuby są piękne i tańsze niż trójmiasto:)

      • 0 0

  • kolej

    przez wzgórza morenowe i tereny leśne, będące jedyną już chyba strefą względnej ciszy to nie jest dobry pomysł, chyba, że będzie to metro. Na trasie osiedla mieszkaniowe, które obciąża się dodatkowym hałasem. To wszystko jest bez sensu, tak jak lotnisko w Kosakowie. Panowie "politycy" - zamiast realizować swoje kolejne chore ambicje, może pomyślicie o mieszkańcach którzy od lat nie mogą doczekać się budowy kanalizacji, normalnych dróg zamiast klepisk (zwłaszcza w Gdyni). Najpierw może zlikwidujcie szamba (też głownie Gdynia), a potem snujcie utopijne wizje

    • 0 0

  • trzeba było nie budować sobie chatki w lesie, to byś miała kanalizację. Myślisz, że nagle przekopią dla Ciebie jakąś dzielnice, żeby Ci rury poprowadzić do chatki w puszczy? Nic dziwnego, że masz zatem klepiska zamiast dróg.

    • 0 0

  • Ja też będę protestował (13)

    Budowa tej kolei nie ma głębszego sensu. Pod pretekstem poprawy komunikacji jest do zarobienia kupa szmalu. I to jest główny powód planów budowy. Decydenci nic nie robia dla rewitalizacji miasta. Czekaja aż budynki same rozsypia się, zabierane są tereny zielone, wszędzie wciska się wysoką zabudowę. Każde wolne miejsce zajmują samochody. Budowa nowych dzielnic na wysoczyźnie to poroniony pomysł.To pójście na rękę inwestorom, a nie szarym mieszkańcom Gdańska.Za granicą w państwach rozwiniętych obecnie wiele dzielnic jest pustych, bo ludzie uciekają z miasta. A my bedziemy budować nowe dzielnice, by za kilkadziesiąt lat uderzyć się w piersi i stwierdzić, że popełniono błąd. Obecnie Gdańsk i tak jest zbyt rozległym miastem, stąd problemy komunikacyjne, pogłębiane przez zbyt dużą ilość pojazdów prywatnych.
    Konkludując: to jest chora wizja, bardzo chwytliwa, bo nie niosąca żadnych konkretów w sferze socjologicznej i ekologicznej. "Mądry Polak po szkodzie" - wątpię i w tę mądrość.
    Solidaryzuję się z mieszkańcami Strzyży, którzy wskazują na negatywne nastepstwa budowy kolei, a właściwie reanimacji kolejowego trupa.

    • 0 1

    • (12)

      no to przecież oczywiste, że ta kolej musi być rentowna. Po co wkładać kasę w coś, co przyniesie straty.

      Kompletnie nie rozumiem Twojego toku myślenia. Ta kolej jest potrzebna, choć być może nie Tobie.
      Chyba nie masz potrzeby korzystania z lotniska lub przemieszczania się z Gdyni do Gdańska. Jednak większość ma i ta kolej będzie dla nich świetnym rozwiązaniem.

      • 0 0

      • do tt ile osób jeździ na lotnisko tylko dla nich bedziesz budował? (11)

        bez przesady taka inwestycja zeby ludzie mogli dojechac na lotnisko pomyśl i przestań marzyć tu chodzi o coś innego adamowicz i s ka chcą zbić polityczny kapitał że niby sie starją a i tak wyjdzie jak zwykle

        • 0 0

        • (10)

          To Ty rusz głową i pomyśl. Przecież ta kolej nie będzie wozić tylko ludzi z lotniska i na lotnisko. Będą z niej korzystać mieszkańcy chcący po prostu przemieścić się z górnych tarasów, z Gdyni do Gdańska, a jest ich sporo.

          A jeśli chodzi o lotnisko. Jakbyś nie zauważył, to z roku na rok korzysta z niego coraz więcej pasażerów.

          Według Ciebie - niech całe 3 miasto korzysta z skm gdzie później musi się przesiadać często parę razy na autobusy, mieszkańcy Gdańska niech sobie jeżdża zakorkowaną Słowackiego na lotnisko, to czysta przyjemność.

          • 0 0

          • Heh, w ogole tematu nie ma. Ile ludzi korzysta codziennie z skm, a nastepnie przesiada sie na tramwacje, autobusy, zeby dojechac do pracy, domu, znajomych? Cale mnostwo.
            Za kazdym razem, gdy jest zamieszczany artykul o skm, to mozemy przeczytac, ze sklady sa przepelnione.
            Poza tym wystarczy spojrzec na mape na linie kolejki skm biegnacej wzdluz morza. A reszta Trojmiasta? Ci ludzie jakos dojezdzaja do i z kolejki.

            Wedlug mnie KM to bardzo dobry pomysl. Ja osobiscie bede z tej kolei korzystac

            • 0 0

          • na transport do górnych części miasta jest odp w postaci tramwaju (8)

            a nie smierdzadzej skm i jej całej śmierdzacej otoczki życze ci skm pod oknami mądralo

            • 0 0

            • (1)

              Tak mądralo, dojedziesz tramwajem do górnych części miasta, dojedziesz tramwajem do Osowej, na Karwiny i do Wielkiego Kacka ;p

              • 0 0

              • a dlaczego nie trasa powinna iść przez dzielnice gęsto zaludnione

                a nie przez las i pola chyba że chcesz zające wozić Więcej taktu młody

                • 0 0

            • Jakiś zabobon czy co? Proponuję przejechać się tramwajem szynowym, który kursuje z Gdyni do Kościerzyny. Nowoczesny skład, cicho się przemieszcza, czysto i wygodnie, a w dodatku estetycznie wygląda.

              • 0 0

            • jaki tram??? (4)

              Wole od tramwaju sto razy szybka bezoposrednią kolej na lotnisko (która kiedyś już szła tym nasypem), do gdyni czy do kartuz niż jakiś śmieszny tramwaj. Teraz żeby dostać zgodę na budowę kolei trzeba spełnić tak rygorystyczne normy,że hałasu praktycznie wogóle nie będzie słychać.nasza narodowa przypadlosc.wszystko oprotestowac negowac a potem narzekac ze jest zle bo sa korki,slow po prostu brak i tyle!

              • 0 0

              • (3)

                Może się trochę wykaż, a nie wklejaj tego samego wszędzie.

                Tramwaj szynowy to nie jest tramwaj, jaki sobie jeździ po torowiskach w Gdańsku. Najpierw zobacz i się tym przejedź, a później komentuj. W tym jest właśnie rozwiązanie, a w lochach typu skm, ociężałych i powolnych.

                • 0 0

              • (2)

                no wlasnie sam sobie zaprzeczasz. tramwaj szynowy jezdzi juz do koscierzyny ale...po torach PKP!ten ma byc dodatkowo zelekrtyfikowany,cichy i przyjazdny srodowisku.myslisz,ze na lotnisko maja jezdzic takie zolte SKM?a moze chcesz zmusic gdynie zeby tez sobie tramwaj pociagnela?albo do koscierzyny tez zrobmy tram pod patronatem prezydenata gdanska :).a co do czystosci to czysciej jest z pewnoscia na dworcach pkp niz tramwajowych.
                a wogole to poczytaj troche o planach TKM,popytaj sie madrzejszych,a nie sie madrujesz chociaz niewiele wiesz

                • 0 0

              • (1)

                Tak, chce zmusić Gdynię, żeby sobie tramwaj pociagnęła z dworca PKP prosto do Twojego domu i z pewnością myślałem, że stare zółte skmki będą jeździć na lotnisko. Gratuluję.

                Sam się nie wymądrzaj cwaniaczku, w końcu nie użyłeś ctrl c , robisz postępy

                • 0 0

              • wiec juz wogole nie wiem o co ci chodzi i ty chyba sam tego nie wiesz.ale nie przejmuj sie bedzie lepiej;-)

                • 0 0

  • Za te pieniądze można by rozwiązań komunikacyjny bałagan (6)

    drogowy a nie budować kolei która po euro bedzie woziła powietrze lub nawiedzownych turystów i wszelkiej maści zboczeńców

    • 0 0

    • Nie czuję się powietrzem, jestem mieszkańcem a nie turystą i nie wiem nic o tym jakobym był jakimś zboczeńcem a na te kolejkę czekam z utęsknieniem by kupić sobie na nią miesięczny. Zatem się zastanów, gdzie popełniłeś błąd w rozumowaniu.

      • 0 0

    • Strzyża (3)

      Wszystkich zboczeńców ze Strzyży trzeba wykopać tam, gdzie ich miejsce - na Białoruś. Wykarczowali las i postawili sobie tam szałasy i teraz będą blokować inwestycję dla blisko miliona mieszkańców 3miasta i kolejnego miliona turystów. A co istotne najpierw była tam kolej, a potem te wasze szałasy. Skończyła się samowola zwana Komuną. Teraz wszyscy mieszkańcy zadecydują co tam będzie. Osobiście na miejscu Strzyży zrobiłbym park, ścieżkę rowerową a wszystko w cieniu Kolei Metropolitalnej!

      • 0 0

      • Synku co ty wiesz patrzysz tylko na swój czubek nosa (1)

        a warto spojrzeć nieco dalej i postawić się w sytuacji ludzi którzy mieszkają w oklicy nasypu ponad 45 lat Kolej była tam i owszem ale jeszcze przed wojną a od tego czasu jak byś nie zauwazył wiele sie zmieniło Więc więcej pokory i wytrzyj proszę mleczko spod noska

        • 0 0

        • czubek nosa

          jeśli ktoś z nas patrzy na swój czubek nosa to jesteś to ty. Masz rację czasy się zmieniają - była kolej, były samochody, teraz znów nastały czasy kolei -> patrz na zachód (Europa, USA).

          • 0 0

      • moze troche ale ostro ale ogolnie popieram.jak sie mieszkancom strzyza nie podoba,to wyprowadzka i tyle.nie jest to ich nasyp i nie oni beda decydowac jak go zagospodarowac

        • 0 0

    • Hm....no cóż kilkadziesiąt tysięcy osób dziennie nazywasz powietrzem.... przykro nam:-P

      • 0 0

  • Tak, jasne, już będą wszyscy patrzeć na waszą okolicę.
    Wy chyba z domu nie wychodzicie i nie macie pojęcia o przemieszczaniu się po 3mieście środkami komunikacji miejskiej, jeśli uważacie, że ta kolej nie jest potrzebna.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane