• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejska stocznia Maritim buduje dla Arabów

Robert Kiewlicz
17 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Gdańska Maritim Shipyard to jedna z największych prywatnych stoczni w Polsce. Na zdjęciu statek badawczy Maria S. Merian. Gdańska Maritim Shipyard to jedna z największych prywatnych stoczni w Polsce. Na zdjęciu statek badawczy Maria S. Merian.

Gdańska stocznia Maritim jest bliska dopięcia kontraktu na 10 małych, luksusowych promów pasażerskich, które pływałyby między Bahrajnem a Emiratami Arabskimi.



Janusz Baran, właściciel stoczni Maritim, Dworu Oliwskiego, oraz prezydent Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza. Janusz Baran, właściciel stoczni Maritim, Dworu Oliwskiego, oraz prezydent Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.
Maritim Shipyard należy do Janusza Barana, który - wbrew wszystkim - postanowił robić interesy z krajami arabskimi.

- Europa jest w recesji, pieniądze są właśnie w krajach arabskich - przekonuje Janusz Baran. - Takie kraje jak Bahrajn, Emiraty Arabskie, Maroko, Sudan czy Irak są najlepszymi obecnie rynkami. To przecież ponad 120 mln ludzi.

Kilka lat temu Maritim Shipyard zbudował duży statek na zamówienie rządu Sudanu. Ale interesy z kontrahentami z krajów arabskich nie należą do najłatwiejszych. - Wiele zależy od znajomości i od tego, czy mamy kogoś, kto nas wprowadzi - mówi Baran. - Czasami trzeba się wiele namęczyć, aby w końcu zacząć robić interesy.

Jednak warto. Przykładem może być właśnie stocznia Maritim, która mimo recesji zdobywa nowe kontrakty. Najnowszy to 10 promów, które mają pływać między Bahrajnem a Emiratami Arabskimi. Nowe promy, jakie wybudować ma Maritim dla arabskiego odbiorcy, to katamarany. Każdy z nich ma zabierać na pokład kilkadziesiąt osób. Kabiny zostaną podzielone na dwie klasy ekonomiczna i dla VIP-ów.

Nic dziwnego, że prezes Maritim Shipyard nie narzeka na sytuację na rynku. O kłopotach, w jakie popadła branża mówi wprost: - Na trudną sytuację dużych stoczni zapracowały związki zawodowe, kolejne rządy i menedżerowie z nadania politycznego, zamiast fachowców. Widać jak wyglądają obecnie sprawy w tych zakładach, gdzie związki zawodowe były wyjątkowo silne. Przewodniczący, ci "wybrańcy ludu", mieli tam bardzo duży wpływ na kierowanie spółką. Teraz jednak, tzw. lud wcale ich nie potrzebuje, potrzebuje po prostu pracy.

Dzięki arabskim kontaktom Janusza Barana kilka pomorskich firm może trafić na tamtejszy rynek. O egzotyczne kontrakty maja powalczyć m.in Klima - Therm z Gdańska, producent naczep CMT Chojnice, a nawet niewielki tartak. Jeden z deweloperów chce budować w Emiratach Arabskich luksusowe wille.

- Na tamtejszych rynkach cały czas jest popyt - mówi Janusz Baran. - Nie tylko na statki, czy budownictwo, ale także na soki, olej, czy lody. Tym bardziej, że nasze towary, mające certyfikaty unijne, są tam bardzo wysoko cenione.

Zobacz aktualna mapę, ukazująca ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Miejsca

Opinie (114) ponad 20 zablokowanych

  • Związki zawodowe (13)

    Związki zawodowe to zakała wszystkich przedsiębiorstw!!! I zgadzam się, że to przez nie wszystko się rozwaliło. Szanowni stocznoiwcy, brak pracy zawdzięczacie tylko i wyłącznie sobie, oraz swoim "wybrańcom ludu".

    • 267 25

    • wyłącznie sobie??? bzdura! (1)

      Aż zacytuję: "Na trudną sytuację dużych stoczni zapracowały związki zawodowe, kolejne rządy i menedżerowie z nadania politycznego, zamiast fachowców" !!! A nie zwykli stoczniowcy, którzy nie mieli tam nic do gadania.

      • 10 40

      • firmę budują ludzie, ludzie nią kierują, a że do kierowania stoczniami byli wybrani przedstawiciele związków zawodowych, ludzie z nadania politycznego a nie fachowcy to właśnie jest powód takiego stanu rzeczy... Współczuję każdemu kto stracił pracę, ale związki zawodowe nie są chyba losowo wybierane i mają reprezentować też szarych stoczniowców...

        • 32 2

    • (8)

      Gdyby nie związki zawodowe, to: (1)nie pisałbyś sobie tego co możesz pisać; (2)pracowałbyś za głodowe pensje i poza prawem pracy. Wystarczy sięgnąć do historii ruchu związkowego - rozwija się on razem z kapitalizmem i nie stanowi dlań przeszkody, ale warunek minimalizowania konfliktu społecznego.

      • 8 56

      • (1)

        zgodzę się z Tobą, tylko MĄDRE związki... a nie takie jak u nas z bagażem doświadczenia komunistycznego i mądrością na ustach: czy się stoi, czy się leży, pensja się należy!

        • 50 1

        • W Polsce nie może być "mądrych związków", bo sami Polacy są głupi...

          • 20 0

      • (3)

        nie chcę cię martwić, ale wiele osób nadal pracuje za głodowe pensja, poza prawem pracy...

        • 22 1

        • tam gdzie nie ma związków zawodowych :)

          • 0 4

        • (1)

          Tak, zgadzam się że pracują za głodowe pensje. Czy w PRL-u stoczniowcy mieli źle? Czy ktoś wyrzucał robotnika na ulicę bo nie miał czym zapłacić za czynsz? Fachowiec zarabiał duże pieniądze tylko był problem z wydaniem tych pieniędzy. Teraz fachowiec zarabia tyle że mu wystarczy na utrzymanie ale na wycieczki po "krajach obiecanych" już nie. Co z tego że mogę bez przeszkód jechać na zachód jak mnie na to nie stać. Co z tego że mogę powiedzieć że PO to OK a PiS to be lub odwrotnie. Robotnik nie ma takich znajomości jak np. Kaczyński. Przejmuje nieruchomości po RSW Prasa - Ruch i po latach sprzedaje jako własne. W PRL-u tłumaczono mi że to wszystko jest naszym wspólnym dobrem, więc nie rozumiem dlaczego Kaczyński sprzedaje nasze wspólne dobro na własny rachunek.

          • 5 0

          • "Teraz fachowiec zarabia tyle że mu wystarczy na utrzymanie ale na wycieczki po "krajach obiecanych" już nie."

            Za komuny wyjechać było ciężko - problemy z paszportem. Jeśli był to fachowiec i mu zależało, to często był zmuszany do pisania raportu z wycieczki (teraz tacy są na liście Wildsteina).

            Ale jak nawet wyjechał, to co - stać go było, żeby sobie coś na zachodzie kupić? Wolne żarty...

            • 1 1

      • Wystarczy spojrzeć na miasto Ditroit w USA (1)

        zwiazki doprowadziły cały region do ruiny.
        To samo bedzie u nas z kopalniami.

        • 25 2

        • Dokładnie. Mialem to napisac to samo. W zeszłym roku był na ten temat świetny artykuł w wybiórczej. Pogrzebcie w wujku

          • 5 0

    • Propozycja

      Guzikiewicza wysłać jako wielbłąda do Arabów!!!!

      • 19 0

    • skad masz takie informacje? nasłuchała sie plotek i teraz pie#doli 3 po 3...

      • 1 1

  • Brawo, takich ludzi nam potrzeba. (1)

    A nie partyjnych darmozjadów.

    • 148 7

    • komuno i agenci wracajcie!!!!

      rosjo i niemcy bierzcie co chcecie wszyscy prawdziwi Polacy juz wyjechali

      • 1 0

  • powinno sie zakazac zwiazkow zawodwych a sniadka i innych oszolomow dla przykladu do berezy karuskiej (4)

    • 115 15

    • a tam zakazać (1)

      Wystarczy żeby utrzymywały się same ze składek...

      • 15 1

      • Dokładnie zakazaywanie:

        a) jest niedemokratyczne
        b) co jest zakazane zaraz robi się w Polsce popularne
        c) jest nieskuteczne

        Lepiej faktycznie przestać je po prostu finansować.

        • 11 1

    • może być problem...

      ....Bereza jest teraz na Białorusi. Łukaszenko nie przyjmie związkowców ;-)

      • 11 1

    • powinno sie zakazac zwiazkow zawodwych a sniadka i innych oszolomow dla przykladu do berezy karuskiej

      W. Jaruzelski
      E. Gierek

      • 1 0

  • a co to za Baran? (2)

    Czy są tam związki zawodowe? czy jeszcze nie ma. Zaraz pojade tam i założe ZZ i będzie po stoczni!

    • 30 53

    • .....

      Jedź. Tylko musisz szybko biegać, bo nie wiem czy do bramy zdążysz dobiec w jednym kawałku. Gnido związkowa

      • 9 4

    • nie bedzie po stoczni bo cie zwolni i slusznie zrobi

      • 0 0

  • nareszcie ktos z głową

    sam jestem związany z branżą morską i w pełni podzielam zdanie właściciela stoczni o tym, że związki zawodowe przyczyniły się do upadku dużych zakładów. Cieszy mnie fakt, że ktoś z branży stoczniowej powiedział to publicznie i powiedziała to osoba znająca się na tym rynku, a nie pospolity przeciwnik związków zawodowych. Panu Januszowi życzę owocnej współpracy z krajami arabskimi i powodzenia!

    • 128 8

  • Można ? Opłaca się ? (4)

    A no można ... a no opłaca się ...

    ale "nasz" rząd powie, że jest inaczej ... komisja ue to przyklepie i we Francji i Niemczech będzie się opłacało ...

    Jedna wojna wybuchła z powodu chęci uzyskania dostępu do morza ...

    • 38 11

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • specjalizacja (1)

      trzeba było się wyspecjalizować w trudnych konstrukcyjnie jednostkach i mało popularnych to by było dobrze, przykład fińska stocznia budująca super wycieczkowce, stocznie budujące super jachty, statki typu offshore są nawet budowane w Dubaju i mało się słyszy, żeby Chiny budowały coś takiego. Ale my wygrywamy jakością związków zawodowych i zarządów, a nie jakością produktów...

      • 14 0

      • Dobrze ale czy ktoś tego bronił

        a no "menadżerowie z namaszczenia" wiedzieli lepiej ...
        a no związkowcy wiedzieli lepiej ... nawet na debatę się nie stawili - nie licząc 2 małych związków którym zależało na rozwoju

        Moim zdaniem to jest wynik braku ludzi o odpowiednich kwalifikacjach i wykształceniu na odpowiednich stanowiskach ...

        Chiny budują duże jednostki - a większość portów ich nie może przyjąć. Zresztą to dość oczywiste (nawet dla laika), że na drobnicowym transporcie można zarobić wcale nie mniejsze pieniądze ...

        • 5 0

    • A co ty Pingwinie rząd do tego mieszasz ?????? A co on miał zrobić ??? Wywalić ze stoczni związki zaw. ?? To by dopiero był rwetes wszystkich obrońców : SLD ,PIS, PSL ,PPP i nie wiem kto tam jeszcze !!!!!!!!!!!! Jak ja bym był włascicielem stoczni ( Ukraincy ) to bym te związki pogonił nastepnego dnia !!!!!!

      • 1 1

  • teraz to inni beda chcieli sie nachapać

    jeden przetarł szlak i już pobratymcy.... leniwe !!!!

    • 1 0

  • Brawo Janusz Baran szef Stoczni Martim !

    Precz z Guzikiewiczami i Sniadkami !

    • 112 8

  • trójmiejska :)

    • 13 8

  • Zabrać mu tą stocznię i oddac związkom zawodowym !

    Solidarność !

    • 15 46

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane