• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejskie stocznie. Ruina czy rozkwit?

Wioletta Kakowska-Mehring
14 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Stocznie i gospodarka morska znów pojawiają się w kampanii wyborczej. Jedni "odbudowują stoczniową potęgę", drudzy twierdzą, że przez ostatnie lata niewiele zrobiono, a wręcz "utopiono publiczne pieniądze". Trojmiasto.pl na bieżąco śledzi aktywność trójmiejskich stoczni i jedno widać od razu: stocznie prywatne radzą sobie zdecydowanie lepiej niż stocznie państwowe. Budują, remontują, mają na koncie nagradzane innowacyjne projekty, choć i dla nich nie zawsze rynek bywa łaskawy.



Stocznia Remontowa Nauta



Jest to stocznia państwowa działająca w ramach Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Dziś operuje na terenach po Stoczni Gdynia, choć do czerwca tego roku prowadziła jeszcze Zakład Nowych Budów w Gdańsku. Powstał on w 2013 roku i budowano tam jednostki rybackie, które miały być nową specjalnością stoczni. Projekt nie powiódł się. Od wielu miesięcy do mediów docierały sygnały, że SR Nauta miewa kłopoty z regulowaniem niektórych zobowiązań. Władze stoczni uspokajały, że takie chwilowe zatory zdarzają się w branży i nie świadczy to o złej sytuacji przedsiębiorstwa. Ostatnio jednak przyznano, że 2018 rok firma zamknęła ze stratą prawie 58 mln zł netto. A problemy piętrzą się od dawna. Zaczęło się od umowy na budowę statku naukowo-badawczego "Oceanograf" dla Uniwersytetu Gdańskiego, która zakończyła się stratą. Naucie nie pomógł na pewno wypadek, który miał miejsce w 2017 roku, czyli zatonięcie doku pływającego wraz ze statkiem "Hordafor V". Stoczni nie powiódł się także projekt dotyczący przebudowy platformy Lotos Petrobaltic, dokończyła go Gdańska Stocznia Remontowa.

PGZ Stocznia Wojenna



Jest to stocznia państwowa działająca od 2018 roku w oparciu o wykupiony majątek również państwowej Stoczni Marynarki Wojennej. Ostatnio ujawniono, że dług PGZ Stoczni Wojennej za rok ubiegły to 24 mln zł, a za ten rok tylko do kwietnia strata wynosi 6 mln zł. Jak tłumaczą władze Stoczni, po ośmiu latach funkcjonowania przedsiębiorstwa SMW w upadłości najpierw układowej, potem likwidacyjnej, przejęto podmiot z pustym portfelem zamówień, wymagający gruntownych inwestycji i restrukturyzacji, stąd straty. Według zapowiedzi, portfel zamówień się wypełnia. Podpisano kontrakt m.in. na dokończenie budowy okrętu patrolowego Ślązak i udział w budowie okrętu dla marynarki wojennej Szwecji, rozpoczęto remonty okrętów ORP Kościuszko, ORP Czernicki i ORP Arctowski. W sumie, w ciągu pierwszego półtora roku działalności Stocznia podpisała nowe kontrakty na kwotę przeszło 320 mln zł, które aktualnie są na różnym etapie realizacji. Jednak jak przyznają władze Stoczni, trudno będzie mówić o przyszłości bez udziału Stoczni Wojennej w kontraktach na budowę floty dla Marynarki Wojennej RP.


Stocznia Gdańsk



Od lipca ub. roku 100-proc. właścicielem Stoczni Gdańsk i GSG Towers jest państwowa Agencja Rozwoju Przemysłu. Bezpośrednim zarządcą jest specjalnie powołana spółka Baltic Operator. Według zapowiedzi, Stocznia ma się zająć konstrukcjami stalowymi, energetyką wiatrową, a w przyszłości produkcją statków. Ma być głównym podmiotem działającym w centrum stoczniowym budowanym przez Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczna na Wyspie Ostrów. Według zapewnień władz Stoczni, portfel zamówień jest zapełniony do końca przyszłego roku. Są zawarte kontrakty m.in. z firmami Meyer Turku (bloki kadłubów statków wycieczkowych), Aker Solutions czy Siemens Gamesa oraz GE na produkcję wież wiatrowych. Podpisano umowę z Konecranes na realizację dźwigów portowych oraz Ulstein Verft na budowę bloków okrętowych. Sytuacja finansowa spółek, dzięki zmianom organizacyjnym i optymalizacji kosztowej, została ustabilizowana - twierdzą władze zakładu. Nie podano jednak żadnych liczb, nawet wysokości przychodu. Do dziś też nie ujawniono, za ile odkupiono Stocznię Gdańsk od ukraińskiego właściciela.

Stocznia Crist



Crist jest producentem wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz obiektów pływających dla największych światowych odbiorców. Fundusz Inwestycyjny Mars posiada 35 proc. udziałów w spółce. Pozostałe udziały należą do Ireneusza Ćwirko i Krzysztofa Kulczyckiego (po 32 proc.) oraz do Ewy Kruchelskiej (1 proc.). Stocznia wybudowała między innymi takie jednostki jak Heavy Maintenance Vessel "Vidar", Heavy Lift JackUp Vessel "Innovation" i Jack-Up Barge "Thor", czy specjalistyczna barka samopodnośna "Zourite" pracująca przy budowie autostrady wzdłuż wybrzeża wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim. Na koncie ma też dok "Marco Polo", dzięki któremu powstaje osiedle apartamentowców w Księstwie Monako oraz wielokrotnie nagradzany prom pasażersko-samochodowy z napędem elektrycznym "Electra". Ostatnio zakład wydzierżawił majątek po Zakładzie Nowych Budów Nauty w Gdańsku. W Stoczni też zdarzają się problemy. Niedawno mówiło się o problemach z rozliczeniem promu elektrycznego "Herjólfur". Chodziło o ok. 7,5 mln euro. Wcześniej Stocznia miała kłopoty z rozliczeniem jednostek "Innovation" i "Vidar".

Remontowa Holding



Jest to największa prywatna grupa stoczniowa w Polsce. Należą do niej m.in. Gdańska Stocznia Remontowa, zajmująca się remontami oraz Remontowa Shipbuilding, będąca stocznią budującą statki. GSR remontuje, ale w ostatnich latach zajęła się też bardzo mocno przebudowami. Firma wyspecjalizowała się w m.in. w przebudowach platform wiertniczych oraz promów. Remontowa Shipbuilding (wcześniej Stocznia Północna) specjalizuje się w budowie wielozadaniowych, specjalistycznych jednostek przeznaczonych do obsługi szeroko pojętej branży offshore. Powstają tu także promy pasażersko-samochodowe, statki towarowe, holowniki oraz okręty, w tym jednostki typu Kormoran oraz holowniki dla Marynarki Wojennej RP. Stocznię dotknął też brak koniunktury, głównie dotyczyło to branży off shore. Mówiło się o kłopotach z powodu nieodebrania przez armatorów dwóch kontenerowców arktycznych i dwóch statków PSV. Holding jest w trakcie ich sprzedaży.


W Trójmieście funkcjonuje jeszcze kilkanaście mniejszych, prywatnych zakładów stoczniowych, m. in. Damen Shipyards, Karstensen, Stocznia Safe, Marine Projects, Montex Shipyards, Aluship Technology oraz dwie duże stocznie jachtowe Sunreef YachtsGaleon.

Miejsca

Opinie (353) ponad 20 zablokowanych

  • Rynek jest trudny, ale stocznie dają radę. Prywatne. (3)

    Na terenie dawnej stoczni Gdynia, w różnego rodzaju spółkach i firmach okolostoczniowych, pracuje więcej ludzi niż przed 1989 w stoczni Gdynia.

    Polski przemysł stoczniowy zatrudnia ok 22 tys ludzi. To drugi wynik w Europie (po Niemcach). Produkujemy wyspecjalizowane jednostki, radzimy sobie.

    Czyli źle nie jest.

    Państwowe stocznie radzą sobie fatalnie, trzeba do nich dopłacać. PiS oczywiście oferuje odbudowę wielkich molochów, zarządzanych przez państwo (czytaj: kolejnych Misewiczów), z poteznymi doplatami. Socjalizm pełną gębą. Ciekaw, kto te statki będzie kupować? Chyba RWPG trzeba będzie reaktywować...

    • 17 13

    • wybacz ale mijasz się z prawdą - ponad 10k pracowało w samej stoczni SKP a co dopiero w "całym przemyśle stoczniowym i (1)

      Oczywiście, to były inne czasy ale poziom zatrudnienia nie jest wskażnikiem efektywności. Jeśli miałby nim być, trzeba porównywać podobne okresy czasu i poziom technologiczny oraz wykonywane czynności.
      Jednak poziom 20k ludzi raz z przyległościami, to poziom żałosny w ważnym już wskaźniku, jakim jest udział płac w PKB.
      Więc cieszy mnie Twoja satysfakcja i nie chcę jej niszczyć ale jeszcze dużo przed tym prywatnym "przemysłem ". Ze względu na umiejętności i kompetencje, zadania wymagające angażowania kapitału oraz dużej komplikacji realizacyjnej, są raczej poza jego zasięgiem. Z powodu braku determinacji oraz ponownie, wiedzy i kompetencji, równiez poza zasięgiem stoczni państwowych.
      Bo pieniądze to nie wszystko...

      • 2 1

      • z czego 70% nie była do niczego potrzebna. wtedy był obowiązek zatrudnienia

        z przydziału.
        jak choćby 3 tyś osób w projektach. To co robili tam niby w 3 tyś w prywatnych firmach robiło kilkanaście osób.Więc nie pier.... marks

        • 0 0

    • Co za dureń

      • 2 3

  • jak czytam te opinie- że stocznie be, niepotrzebne itd (1)

    gdzie wy żeście byli przez ostatnie 30 lat? co robiliście?
    czy dopiero szkołę skończyliście? i takie " mądrości" smarujecie

    " w Polsce wszystko BE , na zachodzie oooooooo tam dopiero się dzieje"!

    • 18 6

    • Na zachodzie nic się nie dzieje po tam jest unja beeeee

      dopiero w USA się dzieje tam jest że hohohoooo
      ja tam kce jechać tylko czydziesty raz mnie wizy odmuwili

      • 4 2

  • Ty ty

    Ruina!!
    Znam człowieka który pracuje na stoczni - zaczął pracować na remontowej
    Teraz jest na północnej. Ledwo ma inżyniera- a zrobili go Koordynatorem od asekuracji i innych takich.... Na wszystkich umowach ma "'pracownik ochrony"" a obowiązków tyle.... Co ma asekuracja do Pana od ochrony ja się pytam?? Daja umowy o pracę- jak się wykłócisz na najniższa
    Resztę na zlecenie.
    I to w Stoczni takie rzeczy??
    Co z tego że Konsalnet to robi
    Tak nie powinno być

    • 11 1

  • Wszystko padło

    W Branży od 97 do 2018
    Wiecznie brudny spocony ...a pieniędzy z tego żadnych

    • 14 0

  • Polskie nagrania PO-PSL sprzedało, wyprzedawali równoco sie dało. Polskie Koleje Linowe Z dala od nich... (8)

    Stocznie zamykali, kontrakty do Niemiec szły. Tak działala PO-PSL

    • 18 23

    • 30 mld. rocznie vatu znikało za czasów PO-PSL (4)

      Trzeba pamietac przy urnach o tym jak PO niszczyło co Polskie

      • 7 10

      • zmień płytę durny 100-lcu bo 50 groszy nie wpadnie (3)

        tobie nawet siano z czerepa znikło i tylko chlanie w ramach 5 stów pozostało

        • 6 6

        • ty od Brejzy? (2)

          he he he.

          • 4 6

          • nie - od Kaczyńskiego (1)

            jego osobista ciotka

            • 4 5

            • Peło gdzie jest tam h... d... i kamieni k... to cytat Pełowskiego ministra

              PO wpuscuc na pustynie to piachu zabraknie ;)

              • 4 9

    • Jakie to szczescie, ze Platforma juz nigdy nie bedzie rzadzic

      • 2 3

    • Peło i katastrofa na kazdym polu

      • 1 2

    • rada

      nie słuchaj więcej TVP - masz już zlasowany mózg

      • 0 0

  • Po co reaktywować polskie stocznie skoro jest w Hamburgu? (2)

    • 13 21

    • Rostoku, Sasnitz, Warnemuende...

      i wielu innych miejscach.

      • 3 4

    • Po co stocznia kiedy można kręcić lody w cukrze...

      • 3 1

  • Za czasów wrednej, paskudnej "gierkowskiej komuny" Polska była drugmi po Japonii

    producentem statków rybackich. Problem był tylko taki, że ich głównym odbiorcą był ZSRR. Pakowaliśmy dewizy w osprzęt a rozliczaliśmy się w rublach transferowych. Dzisiaj Polska i cały Zachód i tak są w dalekim ogonie za Koreą. Czasy szybko się zmieniają.

    • 20 3

  • Stocznia Gdańsk to nie stocznia

    Stocznia Gdańsk nie jest stocznią. Napiszcie o tej firmie przy okazji OZE a nie przemysłu stoczniowego

    • 12 0

  • Nieeee

    Andrzej Czech pełne zło

    • 3 5

  • (1)

    Zachód to ciemna strona mocy .
    To my w II wojnie światowej uratowaliśmy im " tyłki " . A oni tak się odwdzięczają.

    • 3 8

    • mądry

      Polak po szkodzie......... hahaha...... jakie to prawdziwe przysłowie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane