• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbus w oku kamer

JAGA
2 marca 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
System monitorujący jest testowany od piątku w gdyńskim trolejbusie, jednak nie oznacza to jeszcze wprowadzenia monitoringu do gdyńskiej komunikacji. Trwają też prace nad zupełnie nowym urządzeniem, które pozwoli na poruszanie się trolejbusów w trzech kierunkach.

W trolejbusie zamontowano 4 kamery - trzy monitorują wnętrze, a czwarta jezdnię bezpośrednio przed pojazdem. Obraz rejestrowany jest na twardym dysku. Można go odtworzyć na przenośnym monitorze zamontowanym np. w kabinie kierowcy lub na dowolnym komputerze osobistym. Niedawno taki system kosztował ok. 20 tys. zł w przeliczeniu na jednostkę taborową. Przy tak wysokiej cenie jedynie nieliczne miasta zdecydowały się wyposażyć w kamery wybrane pojazdy. Teraz - wskutek rozwoju techniki - cena spadła do ok. 6-7 tys. zł.

- To na razie próba, żeby zobaczyć jak system funkcjonuje - mówi Marcin Gromadzki z gdyńskiego Zarządu Komunikacji Miejskiej. - Im niższa jest cena, tym większa pokusa by taki monitoring wprowadzić. System będzie testowany do końca marca. Nie oznacza to podejmowania jakichkolwiek decyzji, bo cena ciągle jest wysoka. Gdynia zawsze była na bieżąco z nowymi rozwiązaniami. Obecnie trwają prace nad zjazdówko-zwrotnicą czyli urządzeniem, które umożliwi trolejbusom skręcanie aż w trzech kierunkach. Są takie zwrotnice - ale tramwajowe. Zwrotnic sieciowych nie ma jeszcze nigdzie na świecie.

Zjazdówko-zwrotnica opracowywana jest wspólnie ze specjalistami z Czech i ze Szwajcarii. To uniwersalne rozwiązanie pozwoli na montaż jednego urządzenia zamiast dwóch. Wracając do monitoringu - zdaniem specjalistów proponowane rozwiązanie ma pewne wady. Trudno wymagać od kierowcy, by skupił się na bezpiecznym prowadzeniu autobusu czy trolejbusu, a jednocześnie sprawdzał na monitorze czy w pojeździe nie dzieje się coś złego. Na świecie są oferowane systemy, gdzie obraz np. przy pomocy satelitów przesyłany jest do centrum monitoringu. Pracownik centrum sprawdza gdzie co się dzieje i natychmiast może zareagować. Na razie jednak jest to w Polsce abstrakcyjny pomysł z powodu kosmicznej ceny.

/zdj. www.zkmgdynia.pl/
Głos WybrzeżaJAGA

Opinie (88)

  • BIG BROTHER W TROLEJBUSIE

    Kupuję to...

    • 0 0

  • Trolleybusy...

    ...camery, bhajery, OK... a kiedy linia trolleybusowa do Olivy ?????

    • 0 0

  • Skręcanie w trzech kierunkach? Co to jest? Lewo? Prawo? i ?

    • 0 0

  • do tyłu kobito, do tyłu:)

    • 0 0

  • "Trwają też prace nad zupełnie nowym urządzeniem, które pozwoli na poruszanie się trolejbusów w trzech kierunkach." - o cholera - pewnie przód, tył, oraz góra ;) (a może dół ? niestety autor nie sprecyzował...)

    a zamiast kamer przydalyby sie guziki alarmowe - bo jezeli kogos przytrzasnie w tylnych drzwiach (nie mowiaz juz o drzwiach drugiego wagonu tramwajowego) to nie ma jak o tym poinformowac kierowcy

    • 0 0

  • a czasem też do przodu, jest to jak widać dodatkowy kierunek, i wyznam, że jednak najbardziej słuszny
    a zatem do przodu, czasem na boki, nigdy do tyłu:)

    • 0 0

  • tak, tak, widze ze preferowane sa skoki trajdka na boki;)

    • 0 0

  • to nie są żadne tam takie skoki na boki, tylko oddawanie czy odwzajemnianie grzeczności:P

    • 0 0

  • linie Trolleybusowe....

    ...napiszcie cos,proshe,o planowanych nowych liniach trolleybusowych w 3-miescie... nie jestem zbyt mocno zorientowany w tych planach- ale uwazam te planowane linie za idealny sposob uzupelnienia komunikacji SKM i Tramwajowej w naszej nadmorskiej Aglomeracji :-)

    • 0 0

  • po co pytam az cztery kamery.Jesli do monitoringu wnetrza pojazdu wystarcza dwie tj jedna z prz\odu i jedna z tylu to bedzie to kosztowalo 1/2 z 6 tys. Do tego ten pomysl z kamera skierowana na jezdnie przed samym pojazdem.Po cholere ona? chyba tylko aby policzyc dziury na jezdni.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane