Fakty i opinie

Trolejbusy po blisko 50 latach znów dojadą na Obłuże

Najnowszy artukuł na ten temat

Zmiany rozkładów gdyńskiej komunikacji

Trolejbusy, dzięki akumulatorom, dojeżdżają obecnie m.in. do Ergo Areny.
Trolejbusy, dzięki akumulatorom, dojeżdżają obecnie m.in. do Ergo Areny. fot. galeria Trojmiasto.pl

Siedem trolejbusów nowej linii 32 ma latem rozpocząć kursowanie z Węzła Franciszki Cegielskiej do Pogórza Dolnego. Kończą się prace przy budowie koniecznego do ich uruchomienia nowego, krótkiego odcinka sieci trakcyjnej w obrębie Węzła Ofiar Grudnia '70, a do zajezdni trafiają zakupione trolejbusy. 1/3 wartej 16,5 mln zł inwestycji to dofinansowanie rządowe.



Jak zmieni się liczba pasażerów w komunikacji po zakończeniu epidemii?

wzrośnie 52%
pozostanie bez zmian 32%
spadnie 16%
zakończona Łącznie głosów: 680
O inwestycji, dzięki której trolejbusy po blisko 50 latach przerwy dojadą na Obłuże, pisaliśmy po raz pierwszy w październiku 2019 roku.

Nowa sieć trakcyjna i sześć trolejbusów



Wtedy rozpoczęły się prace przy przebudowie układu trolejbusowej sieci trakcyjnej w obrębie Węzła Ofiar Grudnia '70 w pobliżu przystanku SKM Gdynia Stocznia. Ich koszt to 800 tys. zł.

graf. Trojmiasto.pl
Z przebudową powiązany jest zakup sześciu trolejbusów z programu Gepard, który realizuje Ministerstwo Środowiska. To jednoczłonowe pojazdy niskopodłogowe napędzane bateriami litowo-tytanowymi. Pomieszczą 75 pasażerów, z czego 30 na miejscach siedzących. Kosztują 16,6 mln zł. 5 mln zł pochodzi z dofinansowania rządowego.

Gdynia poczeka dłużej na trolejbusy



Poszczególne egzemplarze trafiają do zajezdni przy ul. Zakręt do Oksywia. Sieć trakcyjna ma być gotowa do końca maja. Gdy trolejbusy będą gotowe, by wyjechać na trasę zostanie uruchomione nowe połączenie. Według wstępnych planów ma to nastąpić 1 lipca.

Część trasy na akumulatorach



Po przebudowie trolejbusy jadące od strony centrum będą mogły dojechać do pierwszego przystanku w ciągu ul. Janka Wiśniewskiego za skrzyżowaniem, w kierunku Trasy Kwiatkowskiego. Sieć trakcyjna będzie też zawieszona w kierunku powrotnym do Śródmieścia (nie będzie jednak możliwości dojazdu "pod drutem" na pętlę Stocznia Gdynia).

Podwyżki cen biletów w ZKM Gdynia



Na przystankach Węzeł Ofiar Grudnia '70 pojazdy będą odpowiednio odłączały i podłączały się do sieci zasilającej. Od tego miejsca w kierunku Trasy Kwiatkowskiego pojazdy będą poruszały się wyłącznie na akumulatorach.

Trasa linii 32 będzie wiodła z Pogórza zobacz na mapie Gdyni do Placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni i zostanie wydłużona do Węzła Franciszki Cegielskiej zobacz na mapie Gdyni przez ul. Świętojańską zobacz na mapie Gdyni. Zakupione pojazdy na nowym odcinku oraz wcześniejszym na ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni będą poruszały się podłączone do trolejbusowej sieci trakcyjnej. Pozostały odcinek będą pokonywały tylko z wykorzystaniem baterii.

Odjazdy w szczycie co 15 minut



Według wstępnych planów trolejbusy w dni powszednie mają jeździć z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytów i co 20 minut w pozostałym czasie i co pół godziny wieczorem. W soboty do 15 pojadą co 20 minut, a przez resztę dnia i w niedzielę od godz. 13 co 30 minut. Będzie kursować siedem trolejbusów.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia


Linia ma ruszyć 1 lipca, ale data pozostaje na razie wstępną.

- Pojazdy zeroemisyjne to przyszłość komunikacji zbiorowej. Gdynia konsekwentnie stawia na czyste powietrze, wysoką jakość życia i komfort swoich mieszkańców. Możliwość dojazdu do północnych dzielnic przy wykorzystaniu nowoczesnych i ekologicznych środków transportu to realizacja naszej długofalowej strategii rozwoju. Wierzymy, że takie działania spotkają się z dużym zainteresowaniem pasażerów. Chcemy, aby miasto w tym względzie nadal było idealnym wzorem do naśladowania dla innych samorządów - dodaje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Opinie (90) 5 zablokowanych

  • (3)

    Super,jeszcze tylko puszczą tam potem kolej i Obłuże,jakże zapomniana dzielnica Gdyni ożyje niczym Felix z popiołów na nowo.Czuway!

    • 74 12

    • Felix

      to sierść.

      • 6 0

    • Rząd nie ma swoich pieniędzy!

      Propaganda ma się świetnie.
      "1/3 wartej 16,5 mln zł inwestycji to dofinsowanie rządowe" a można napisać "2/3 inwestycji pochodzi z budżetu miasta" albo przynajmniej "1/3 wartej 16,5 mln zł inwestycji to dofinansowanie z budżetu państwa"

      • 1 2

    • Pan Knut napisał Feliks z popiołów, powinno być Feniks. Ulica Glolebia powinna nizwlocznie być uruchomions

      • 0 0

  • Szkoda (8)

    że miasto i ZKM nie wykorzystują ul. Gołębiej jako alternatywy dla ul. Wiśniewskiego. Wystarczy wyremontować i puścić chociaż jedną linię szczytową właśnie tamtędy. Stoczniowcy będą miali bliżej do roboty.
    Czy to w Naucie czy to w "Akwarium".

    • 70 4

    • Jak linia bo coś nie mogę doczytać najważniejszego?

      • 0 1

    • ciekawa koncepcja, taki objazd dla zkm, ale pewnie niedasie

      • 2 1

    • ul. Gołębia jest w dobrym stanie - na razie nie potrzeba jej remontować (4)

      tylko nie bardzo widzę możliwości dla jej wykorzystania w ciągu z ul. kadłubowców - bo to jednak są drogi wew. stoczni

      • 1 0

      • Wszystko jest do zrobienia, tylko trzeba chcieć (3)

        • 1 1

        • no sorry vinetou - ale chciejstwem to się nie poPiSzesz (2)

          raz; droga prowadzi przez terminal kontenerowy.
          dwa; ew. przejazd nie byłby po prostej a w poprzek pod halą kadłubową z jej objeżdzaniem i jeszcze są tory.

          • 2 1

          • Zobacz na mapę

            nie przez terminal, ale przez energetykę mogloby być połączenie głębiej z Wiśniewskiego.

            • 1 2

          • po obwodzie stoczni, nie przez doki kolego sympatyczny

            i nie wrzucaj tu tego pisu śmierdzącago do normalnej wymiany zdań

            • 2 1

    • Całościowo autobusy powinny jeździć 'dołem' przy bazie kontenerowej a na estakadę powinny tylko wjeżdżać autobusy. 3 pasy na estakadzie bardzo by usprawniły przejazd, przy zjeździe na Unruga powinna być możliwość zjazdu z dwóch pasów i tak samo od tego rozjazdu powinny być czynne dwa pasy w stronę Kwiatkowskiego i na koniec 'suwak' a nie jeden pas wydłużający korek.

      • 0 2

  • Czyli kopia 194? (11)

    32 i 194 będą funkcjonowały równolegle?

    • 12 28

    • W korkach na Wiśniewskiego będą stały tak samo... (5)

      N'est pas?

      • 51 3

      • tak bezsensu to, mogły by przez Stocznie Gdynia i ul.Przelotową, ul. Gołębia i wyskoczyć na ul.Energetyków, ale cóż kolejna pokazówka, że my pokażemy tym niedowiarkom itd...

        • 7 3

      • Nie bo Wiśniewskiego będzie miała bus pas (3)

        Będzie jeden pas dla autobusów i jeden dla reszty...

        • 2 9

        • Daj Boże...

          • 3 3

        • (1)

          Dla reszty czyli rowerów?

          • 2 2

          • Też.

            Dlatego budowa DDRów jest w interesie kierowców dużo bardziej, niż rowerzystów.

            • 1 0

    • ?? (1)

      Piszą przecież że 32 będzie jeździć na Pogórze Dolne czyli będzie jak 170 a nie jak 194...

      • 13 1

      • Prawda...

        Czyli pytanie dotyczy 170.

        • 7 1

    • pewnie zabiorą kilka kursów

      • 8 0

    • Trolejbusy na tej trasie to kosmetyka / ciekawostka.

      Problemów komunikacyjnych niestety to nie zmienia. Ani na jotę.

      • 28 0

    • 32 ma jezdzic do wezla Franciszki Cegielskiej, a teraz z Pogorza to mozna dostac sie tylko do placu

      • 5 1

  • Słońce Skweru wysłuchał próśb ludu? (3)

    A pamiętacie jak Gdynia kupiła za wysokie autobusy i się nie mieszczą tam pod wiaduktem? :D

    • 28 17

    • Nie zmieściły. Teraz juz sie mieszczą, odkąd pogłębiono przejazd (1)

      • 8 2

      • Zmieściły, nic nie pogłębiano, tylko znak nie pozwala.

        • 1 1

    • Janusz nie pitol idź lepiej do Grażynki

      • 3 2

  • Trolejbusy na Pogórze nigdy nie dojeżdżały... (3)

    Na Obłuże owszem - bo trasa wiodła na Oksywie. Komuś się kierunki pomyliły.
    W końcu też będzie normalne połączenie dalej niż do Pl. Kaszubskiego, co na pewno na plus, ale z drugiej strony zapewne wycięta zostanie dublujące się kursy linii 170. O tym już w artykule nie wspomniano. Ogólnie częstotliwość w najlepszym razie się nie pogorszy.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 58 0

    • Dokładnie to chciałem napisać.Brawo Ty!

      • 6 0

    • 105/125 jada dalej niz tylko do Centrum (1)

      • 4 1

      • Ale Wiśniewskiego dołem i Morską, więc do centrum zawsze szybciej do hali i przesiadka...

        • 1 0

  • Super a teraz mieszkańcy czekają na wspólny bilet. (3)

    Mamy nadzieję że nie będziemy musieli czekać 50 lat na to aby na bilecie miesięcznym ZKM móc również podróżować SKM na terenie miasta. W Gdańsku od prawie 2 miesięcy takie udogodnienie funkcjonuje. Nie zmuszajcie nas do droższych biletów metropolitalnych.

    • 27 3

    • To jakaś paranoja (1)

      Dlaczego nie można jechać na bilecie zkm w pociągach kolejki?

      • 2 1

      • Bo ZKM nie płaci SKM?

        • 1 0

    • tak jeden dla wszystkich :)

      • 0 0

  • 170 do kasacji? (1)

    Warto byłoby to wyjaśnić w artykule

    • 36 2

    • linia 170 kasacja

      Tak , nieoficjalnie wiadomo że linia 170 będzie skasowana.

      • 0 0

  • Na Pogórze nie jeździły nigdy trolejbusy!!! Jedynie na Obłuże i Oksywie tj. Unruga, Bosmańska, Arciszewskich i Śmidowicza. (2)

    • 46 1

    • (1)

      unryga tu byla wincetego gruny i trajtek nigdy nie kursował obłuzak

      • 5 0

      • Kursował 24 i 24 bis

        Miały pętlę przy pawilonie obok AMW - jeden jeździł Unruga- Arciszewskich na górę, a drugi z kolei zjeżdżał Arciszewskich w Unruga.

        • 2 0

  • Fajnie, ale... (11)

    Jak ten trolejbus stanie w korku na Janka Wiśniewskiego albo Estakadzie, to mu te baterie raz dwa padną.

    • 76 8

    • Zdziwiłbyś się... (4)

      ... jaki te nowe trajtki mają zasięg na bateriach.
      Do Wejherowa można by dojechać....

      • 9 2

      • wiec to jest po prostu autobus eleletryczny

        • 8 3

      • (2)

        jechać ciągiem a co chwile ruszać w korku to jest różnica w pracy silników...także mógłby i nawet do Słupska dojechać ale w korkach jakie panują na estakadzie może nie dać rady

        • 3 1

        • jeżeli się rozładuje to przecież są pasażerowie dopchają do gniazdka :))

          • 0 0

        • W elektrycznym aż takiej różnicy nie ma

          Dlatego samochody na prąd zużywają go znacząco mniej w mieście, niż na trasie, w przeciwieństwie do spalinowych.

          • 0 0

    • Mimo wszytko chciałbym by władza rozladowala korki niż kupiła większe baterie (3)

      • 15 1

      • Tylko OPAT !

        Rozładować korki na kierunku Gdynia Północ może tylko budowa OPAT/Droga Czerwona. Ewentualnie budowa PKM, ale koniecznie z dużym parkingiem przesiadkowym przy Galerii Szperk.

        • 10 0

      • Korki rozładować mogą tylko kierowcy (1)

        jeśli przesiądą się na inne środki transportu lub ograniczą swoje podróże. Władza nic nie pomoże bo obecnie to każda nowa droga powoduje wzrost liczby aut, więc lepiej żeby nic nie budowali bo tylko korki likwidując w jednym miejscu przesuwają je w inne. A jak już coś maja budować to szkoły i przedszkola żeby chociaż madki przestały bombelki pod same drzwi podwozić.

        • 4 7

        • Oj mylisz się, wysiłek musi być wspólny

          Jak kierowca z debogorza ma dostać się na grabowek? Lub jescze lepiej na kacze buki? Jakiś autobusem od siebie a potem przesiadka na R? Przecież w tym czasie ludzie do wawki odjeżdżają

          Transport zbiorowy powinien zostać wyjety z korkow czy to przez bus pasy lub transport szynowu,

          Osobna sprawa to ruch do, z portu

          Jak nie będzie zachet to nikt nie przesiadzie się do zbiorkomu

          • 7 2

    • One nie staną w korku bo mają fruwać

      • 1 2

    • od niejechania mu padną te baterie?

      ciekawe

      • 0 0

  • to juz nawet trakcja z białej farby tylko?

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.