• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy po blisko 50 latach znów dojadą na Obłuże

rb
21 maja 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Trolejbusy, dzięki akumulatorom, dojeżdżają obecnie m.in. do Ergo Areny. Trolejbusy, dzięki akumulatorom, dojeżdżają obecnie m.in. do Ergo Areny.

Siedem trolejbusów nowej linii 32 ma latem rozpocząć kursowanie z Węzła Franciszki Cegielskiej do Pogórza Dolnego. Kończą się prace przy budowie koniecznego do ich uruchomienia nowego, krótkiego odcinka sieci trakcyjnej w obrębie Węzła Ofiar Grudnia '70, a do zajezdni trafiają zakupione trolejbusy. 1/3 wartej 16,5 mln zł inwestycji to dofinansowanie rządowe.



Jak zmieni się liczba pasażerów w komunikacji po zakończeniu epidemii?

O inwestycji, dzięki której trolejbusy po blisko 50 latach przerwy dojadą na Obłuże, pisaliśmy po raz pierwszy w październiku 2019 roku.

Nowa sieć trakcyjna i sześć trolejbusów



Wtedy rozpoczęły się prace przy przebudowie układu trolejbusowej sieci trakcyjnej w obrębie Węzła Ofiar Grudnia '70 w pobliżu przystanku SKM Gdynia Stocznia. Ich koszt to 800 tys. zł.

Z przebudową powiązany jest zakup sześciu trolejbusów z programu Gepard, który realizuje Ministerstwo Środowiska. To jednoczłonowe pojazdy niskopodłogowe napędzane bateriami litowo-tytanowymi. Pomieszczą 75 pasażerów, z czego 30 na miejscach siedzących. Kosztują 16,6 mln zł. 5 mln zł pochodzi z dofinansowania rządowego.

Gdynia poczeka dłużej na trolejbusy



Poszczególne egzemplarze trafiają do zajezdni przy ul. Zakręt do Oksywia. Sieć trakcyjna ma być gotowa do końca maja. Gdy trolejbusy będą gotowe, by wyjechać na trasę zostanie uruchomione nowe połączenie. Według wstępnych planów ma to nastąpić 1 lipca.

Część trasy na akumulatorach



Po przebudowie trolejbusy jadące od strony centrum będą mogły dojechać do pierwszego przystanku w ciągu ul. Janka Wiśniewskiego za skrzyżowaniem, w kierunku Trasy Kwiatkowskiego. Sieć trakcyjna będzie też zawieszona w kierunku powrotnym do Śródmieścia (nie będzie jednak możliwości dojazdu "pod drutem" na pętlę Stocznia Gdynia).

Podwyżki cen biletów w ZKM Gdynia



Na przystankach Węzeł Ofiar Grudnia '70 pojazdy będą odpowiednio odłączały i podłączały się do sieci zasilającej. Od tego miejsca w kierunku Trasy Kwiatkowskiego pojazdy będą poruszały się wyłącznie na akumulatorach.

Trasa linii 32 będzie wiodła z Pogórza zobacz na mapie Gdyni do Placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni i zostanie wydłużona do Węzła Franciszki Cegielskiej zobacz na mapie Gdyni przez ul. Świętojańską zobacz na mapie Gdyni. Zakupione pojazdy na nowym odcinku oraz wcześniejszym na ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni będą poruszały się podłączone do trolejbusowej sieci trakcyjnej. Pozostały odcinek będą pokonywały tylko z wykorzystaniem baterii.

Odjazdy w szczycie co 15 minut



Według wstępnych planów trolejbusy w dni powszednie mają jeździć z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytów i co 20 minut w pozostałym czasie i co pół godziny wieczorem. W soboty do 15 pojadą co 20 minut, a przez resztę dnia i w niedzielę od godz. 13 co 30 minut. Będzie kursować siedem trolejbusów.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia


Linia ma ruszyć 1 lipca, ale data pozostaje na razie wstępną.

- Pojazdy zeroemisyjne to przyszłość komunikacji zbiorowej. Gdynia konsekwentnie stawia na czyste powietrze, wysoką jakość życia i komfort swoich mieszkańców. Możliwość dojazdu do północnych dzielnic przy wykorzystaniu nowoczesnych i ekologicznych środków transportu to realizacja naszej długofalowej strategii rozwoju. Wierzymy, że takie działania spotkają się z dużym zainteresowaniem pasażerów. Chcemy, aby miasto w tym względzie nadal było idealnym wzorem do naśladowania dla innych samorządów - dodaje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

rb

Miejsca

Opinie (90) 5 zablokowanych

  • Historia

    Z tego co czytałem wcześniej trojlebusy dojeżdżały na Oksywie a nie Obłuże ale takie kłamstwo historyczne można .... wybaczyć

    Szkoda tylko że nie wyremontowany jest nadal mostek na Wiśniewskiego ta

    Czuwaj

    • 0 0

  • (3)

    Super,jeszcze tylko puszczą tam potem kolej i Obłuże,jakże zapomniana dzielnica Gdyni ożyje niczym Felix z popiołów na nowo.Czuway!

    • 74 12

    • Pan Knut napisał Feliks z popiołów, powinno być Feniks. Ulica Glolebia powinna nizwlocznie być uruchomions

      • 0 0

    • Rząd nie ma swoich pieniędzy!

      Propaganda ma się świetnie.
      "1/3 wartej 16,5 mln zł inwestycji to dofinsowanie rządowe" a można napisać "2/3 inwestycji pochodzi z budżetu miasta" albo przynajmniej "1/3 wartej 16,5 mln zł inwestycji to dofinansowanie z budżetu państwa"

      • 1 2

    • Felix

      to sierść.

      • 6 0

  • I po co? I na co to komu?

    • 0 0

  • Dziwi mnie (1)

    Że mieszkańcy gminy Puck, chcą jechać pod dom autobusem ZKM Gdynia. Dlaczego mam dopłacać ze swoich podatków do obcych gmin?

    • 1 0

    • Człowieku mieszkańcy gminy Puck płaca za te autobusy tak jak mieszkańcy Gdyni za swoją trase

      • 0 0

  • Gdynianka (2)

    Tylko , że nowe osiedla powstają na Pogórzu Górnym nie Dolnym. Powinna być osobna linia na Suchy Dwór a nie co któreś 194.

    • 0 1

    • Droga @Gdynianka chyba jesteś młoda kobieta , która niepamięta że ta linia jeszcze w latach 80 tych jak została uruchomiona to każdym kursem jechała na Suchy Dwór. Albo jesteś osobą napływowa z lat po 2000 roku która zna tylko obecną sytuacje tej lini

      • 0 0

    • Pogorze gorne

      To gmina Puck. Chciało się mieszkać na wsi? Placic mniej za mieszkanie, mniejsze podatki? To czekajcie na PKS, albo dajcie kasę dla ZKM Gdynia. Proste.

      • 1 0

  • 170 do kasacji? (1)

    Warto byłoby to wyjaśnić w artykule

    • 36 2

    • linia 170 kasacja

      Tak , nieoficjalnie wiadomo że linia 170 będzie skasowana.

      • 0 0

  • Trolejbusy na Pogórze nigdy nie dojeżdżały... (3)

    Na Obłuże owszem - bo trasa wiodła na Oksywie. Komuś się kierunki pomyliły.
    W końcu też będzie normalne połączenie dalej niż do Pl. Kaszubskiego, co na pewno na plus, ale z drugiej strony zapewne wycięta zostanie dublujące się kursy linii 170. O tym już w artykule nie wspomniano. Ogólnie częstotliwość w najlepszym razie się nie pogorszy.

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 58 0

    • 105/125 jada dalej niz tylko do Centrum (1)

      • 4 1

      • Ale Wiśniewskiego dołem i Morską, więc do centrum zawsze szybciej do hali i przesiadka...

        • 1 0

    • Dokładnie to chciałem napisać.Brawo Ty!

      • 6 0

  • Fajnie, ale... (11)

    Jak ten trolejbus stanie w korku na Janka Wiśniewskiego albo Estakadzie, to mu te baterie raz dwa padną.

    • 76 8

    • Zdziwiłbyś się... (4)

      ... jaki te nowe trajtki mają zasięg na bateriach.
      Do Wejherowa można by dojechać....

      • 9 2

      • (2)

        jechać ciągiem a co chwile ruszać w korku to jest różnica w pracy silników...także mógłby i nawet do Słupska dojechać ale w korkach jakie panują na estakadzie może nie dać rady

        • 3 1

        • W elektrycznym aż takiej różnicy nie ma

          Dlatego samochody na prąd zużywają go znacząco mniej w mieście, niż na trasie, w przeciwieństwie do spalinowych.

          • 0 0

        • jeżeli się rozładuje to przecież są pasażerowie dopchają do gniazdka :))

          • 0 0

      • wiec to jest po prostu autobus eleletryczny

        • 8 3

    • od niejechania mu padną te baterie?

      ciekawe

      • 0 0

    • Mimo wszytko chciałbym by władza rozladowala korki niż kupiła większe baterie (3)

      • 15 1

      • Korki rozładować mogą tylko kierowcy (1)

        jeśli przesiądą się na inne środki transportu lub ograniczą swoje podróże. Władza nic nie pomoże bo obecnie to każda nowa droga powoduje wzrost liczby aut, więc lepiej żeby nic nie budowali bo tylko korki likwidując w jednym miejscu przesuwają je w inne. A jak już coś maja budować to szkoły i przedszkola żeby chociaż madki przestały bombelki pod same drzwi podwozić.

        • 4 7

        • Oj mylisz się, wysiłek musi być wspólny

          Jak kierowca z debogorza ma dostać się na grabowek? Lub jescze lepiej na kacze buki? Jakiś autobusem od siebie a potem przesiadka na R? Przecież w tym czasie ludzie do wawki odjeżdżają

          Transport zbiorowy powinien zostać wyjety z korkow czy to przez bus pasy lub transport szynowu,

          Osobna sprawa to ruch do, z portu

          Jak nie będzie zachet to nikt nie przesiadzie się do zbiorkomu

          • 7 2

      • Tylko OPAT !

        Rozładować korki na kierunku Gdynia Północ może tylko budowa OPAT/Droga Czerwona. Ewentualnie budowa PKM, ale koniecznie z dużym parkingiem przesiadkowym przy Galerii Szperk.

        • 10 0

    • One nie staną w korku bo mają fruwać

      • 1 2

  • Czyli kopia 194? (11)

    32 i 194 będą funkcjonowały równolegle?

    • 12 28

    • W korkach na Wiśniewskiego będą stały tak samo... (5)

      N'est pas?

      • 51 3

      • Nie bo Wiśniewskiego będzie miała bus pas (3)

        Będzie jeden pas dla autobusów i jeden dla reszty...

        • 2 9

        • (1)

          Dla reszty czyli rowerów?

          • 2 2

          • Też.

            Dlatego budowa DDRów jest w interesie kierowców dużo bardziej, niż rowerzystów.

            • 1 0

        • Daj Boże...

          • 3 3

      • tak bezsensu to, mogły by przez Stocznie Gdynia i ul.Przelotową, ul. Gołębia i wyskoczyć na ul.Energetyków, ale cóż kolejna pokazówka, że my pokażemy tym niedowiarkom itd...

        • 7 3

    • 32 ma jezdzic do wezla Franciszki Cegielskiej, a teraz z Pogorza to mozna dostac sie tylko do placu

      • 5 1

    • Trolejbusy na tej trasie to kosmetyka / ciekawostka.

      Problemów komunikacyjnych niestety to nie zmienia. Ani na jotę.

      • 28 0

    • pewnie zabiorą kilka kursów

      • 8 0

    • ?? (1)

      Piszą przecież że 32 będzie jeździć na Pogórze Dolne czyli będzie jak 170 a nie jak 194...

      • 13 1

      • Prawda...

        Czyli pytanie dotyczy 170.

        • 7 1

  • Oksywie (2)

    A czemu trajtki na Oksywie nie pojadą?! Coraz więcej ludzi mieszka , budują nowe mieszkania a w autobusach tłok

    • 8 3

    • trolejbusy mają mniej miejsca dla pasażerów (1)

      • 0 1

      • Do tych co minusuja i będą minusować , zobaczcie że dokładając kolejne baterie to zajmują kolejne miejsca dla pasażerów .Jak jeszcze wstarych jelczo-mercedesach zmiesciło sie ze 100 osób to dzis raptem w nowych solarisach ze 70 os ób

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane