• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy po blisko 50 latach znów dojadą na Obłuże

rb
21 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Trolejbusy, dzięki akumulatorom, dojeżdżają obecnie m.in. do Ergo Areny. Trolejbusy, dzięki akumulatorom, dojeżdżają obecnie m.in. do Ergo Areny.

Siedem trolejbusów nowej linii 32 ma latem rozpocząć kursowanie z Węzła Franciszki Cegielskiej do Pogórza Dolnego. Kończą się prace przy budowie koniecznego do ich uruchomienia nowego, krótkiego odcinka sieci trakcyjnej w obrębie Węzła Ofiar Grudnia '70, a do zajezdni trafiają zakupione trolejbusy. 1/3 wartej 16,5 mln zł inwestycji to dofinansowanie rządowe.



Jak zmieni się liczba pasażerów w komunikacji po zakończeniu epidemii?

O inwestycji, dzięki której trolejbusy po blisko 50 latach przerwy dojadą na Obłuże, pisaliśmy po raz pierwszy w październiku 2019 roku.

Nowa sieć trakcyjna i sześć trolejbusów



Wtedy rozpoczęły się prace przy przebudowie układu trolejbusowej sieci trakcyjnej w obrębie Węzła Ofiar Grudnia '70 w pobliżu przystanku SKM Gdynia Stocznia. Ich koszt to 800 tys. zł.

Z przebudową powiązany jest zakup sześciu trolejbusów z programu Gepard, który realizuje Ministerstwo Środowiska. To jednoczłonowe pojazdy niskopodłogowe napędzane bateriami litowo-tytanowymi. Pomieszczą 75 pasażerów, z czego 30 na miejscach siedzących. Kosztują 16,6 mln zł. 5 mln zł pochodzi z dofinansowania rządowego.

Gdynia poczeka dłużej na trolejbusy



Poszczególne egzemplarze trafiają do zajezdni przy ul. Zakręt do Oksywia. Sieć trakcyjna ma być gotowa do końca maja. Gdy trolejbusy będą gotowe, by wyjechać na trasę zostanie uruchomione nowe połączenie. Według wstępnych planów ma to nastąpić 1 lipca.

Część trasy na akumulatorach



Po przebudowie trolejbusy jadące od strony centrum będą mogły dojechać do pierwszego przystanku w ciągu ul. Janka Wiśniewskiego za skrzyżowaniem, w kierunku Trasy Kwiatkowskiego. Sieć trakcyjna będzie też zawieszona w kierunku powrotnym do Śródmieścia (nie będzie jednak możliwości dojazdu "pod drutem" na pętlę Stocznia Gdynia).

Podwyżki cen biletów w ZKM Gdynia



Na przystankach Węzeł Ofiar Grudnia '70 pojazdy będą odpowiednio odłączały i podłączały się do sieci zasilającej. Od tego miejsca w kierunku Trasy Kwiatkowskiego pojazdy będą poruszały się wyłącznie na akumulatorach.

Trasa linii 32 będzie wiodła z Pogórza zobacz na mapie Gdyni do Placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni i zostanie wydłużona do Węzła Franciszki Cegielskiej zobacz na mapie Gdyni przez ul. Świętojańską zobacz na mapie Gdyni. Zakupione pojazdy na nowym odcinku oraz wcześniejszym na ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni będą poruszały się podłączone do trolejbusowej sieci trakcyjnej. Pozostały odcinek będą pokonywały tylko z wykorzystaniem baterii.

Odjazdy w szczycie co 15 minut



Według wstępnych planów trolejbusy w dni powszednie mają jeździć z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytów i co 20 minut w pozostałym czasie i co pół godziny wieczorem. W soboty do 15 pojadą co 20 minut, a przez resztę dnia i w niedzielę od godz. 13 co 30 minut. Będzie kursować siedem trolejbusów.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia


Linia ma ruszyć 1 lipca, ale data pozostaje na razie wstępną.

- Pojazdy zeroemisyjne to przyszłość komunikacji zbiorowej. Gdynia konsekwentnie stawia na czyste powietrze, wysoką jakość życia i komfort swoich mieszkańców. Możliwość dojazdu do północnych dzielnic przy wykorzystaniu nowoczesnych i ekologicznych środków transportu to realizacja naszej długofalowej strategii rozwoju. Wierzymy, że takie działania spotkają się z dużym zainteresowaniem pasażerów. Chcemy, aby miasto w tym względzie nadal było idealnym wzorem do naśladowania dla innych samorządów - dodaje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

rb

Miejsca

Opinie (90) 5 zablokowanych

  • Bardzo dobrze

    Wszystko byle poprawić komunikację z północnymi dzielnicami

    • 0 2

  • Szkoda (8)

    że miasto i ZKM nie wykorzystują ul. Gołębiej jako alternatywy dla ul. Wiśniewskiego. Wystarczy wyremontować i puścić chociaż jedną linię szczytową właśnie tamtędy. Stoczniowcy będą miali bliżej do roboty.
    Czy to w Naucie czy to w "Akwarium".

    • 70 4

    • Całościowo autobusy powinny jeździć 'dołem' przy bazie kontenerowej a na estakadę powinny tylko wjeżdżać autobusy. 3 pasy na estakadzie bardzo by usprawniły przejazd, przy zjeździe na Unruga powinna być możliwość zjazdu z dwóch pasów i tak samo od tego rozjazdu powinny być czynne dwa pasy w stronę Kwiatkowskiego i na koniec 'suwak' a nie jeden pas wydłużający korek.

      • 0 2

    • ul. Gołębia jest w dobrym stanie - na razie nie potrzeba jej remontować (4)

      tylko nie bardzo widzę możliwości dla jej wykorzystania w ciągu z ul. kadłubowców - bo to jednak są drogi wew. stoczni

      • 1 0

      • Wszystko jest do zrobienia, tylko trzeba chcieć (3)

        • 1 1

        • no sorry vinetou - ale chciejstwem to się nie poPiSzesz (2)

          raz; droga prowadzi przez terminal kontenerowy.
          dwa; ew. przejazd nie byłby po prostej a w poprzek pod halą kadłubową z jej objeżdzaniem i jeszcze są tory.

          • 2 1

          • po obwodzie stoczni, nie przez doki kolego sympatyczny

            i nie wrzucaj tu tego pisu śmierdzącago do normalnej wymiany zdań

            • 2 1

          • Zobacz na mapę

            nie przez terminal, ale przez energetykę mogloby być połączenie głębiej z Wiśniewskiego.

            • 1 2

    • ciekawa koncepcja, taki objazd dla zkm, ale pewnie niedasie

      • 2 1

    • Jak linia bo coś nie mogę doczytać najważniejszego?

      • 0 1

  • Na obłuże już dawno wróciły trajtki. W postaci linii X, kilka brygad. (1)

    • 15 2

    • raczej dojazdówek do Kaczych Buków

      • 0 0

  • Super a teraz mieszkańcy czekają na wspólny bilet. (3)

    Mamy nadzieję że nie będziemy musieli czekać 50 lat na to aby na bilecie miesięcznym ZKM móc również podróżować SKM na terenie miasta. W Gdańsku od prawie 2 miesięcy takie udogodnienie funkcjonuje. Nie zmuszajcie nas do droższych biletów metropolitalnych.

    • 27 3

    • To jakaś paranoja (1)

      Dlaczego nie można jechać na bilecie zkm w pociągach kolejki?

      • 2 1

      • Bo ZKM nie płaci SKM?

        • 1 0

    • tak jeden dla wszystkich :)

      • 0 0

  • Słońce Skweru wysłuchał próśb ludu? (3)

    A pamiętacie jak Gdynia kupiła za wysokie autobusy i się nie mieszczą tam pod wiaduktem? :D

    • 28 17

    • Nie zmieściły. Teraz juz sie mieszczą, odkąd pogłębiono przejazd (1)

      • 8 2

      • Zmieściły, nic nie pogłębiano, tylko znak nie pozwala.

        • 1 1

    • Janusz nie pitol idź lepiej do Grażynki

      • 3 2

  • Zeroemisyjne? Dobre sobie!

    W Polsce 80% energii elektrycznej jest wytwarzane ze spalania węgla!! To tam powinno się robić zmiany w kierunku OZE + elektrownie gazowe, a dopiero potem na drogach.

    • 6 0

  • I tak utkną w korkach na Wiśniewskiego

    jak wszystko inne.

    • 6 0

  • Po co to komu

    Dać więcej autobusów albo na baterie

    • 4 1

  • Bo trzy miasta sa na gorze ...

    • 1 0

  • Na Pogórze nie jeździły nigdy trolejbusy!!! Jedynie na Obłuże i Oksywie tj. Unruga, Bosmańska, Arciszewskich i Śmidowicza. (2)

    • 46 1

    • (1)

      unryga tu byla wincetego gruny i trajtek nigdy nie kursował obłuzak

      • 5 0

      • Kursował 24 i 24 bis

        Miały pętlę przy pawilonie obok AMW - jeden jeździł Unruga- Arciszewskich na górę, a drugi z kolei zjeżdżał Arciszewskich w Unruga.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane