• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy wjadą na Skwer Kościuszki 60 razy w tygodniu

Patryk Szczerba
24 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Trolejbusy bez szelek wjechały na Skwer Kościuszki


Trolejbusy bez szelek wejdą do regularnej eksploatacji od maja. W ramach linii 21 wjadą na Skwer Kościuszki zobacz na mapie GdyniMolo Południowe zobacz na mapie Gdyni. Po wstępnych testach wiadomo, że bez trakcji mogą przejechać dystans nawet 30 km, czyli dwa razy więcej, niż zakładano.



Czy warto inwestować w trolejbusy bez szelek?

Obecnie w taborze Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej jest ponad 40 pojazdów z bateriami pozwalającymi na przejazd ok. 5 km bez trakcji. Wraz z początkiem długiego weekendu do eksploatacji zostaną włączone dwa kolejne pojazdy kosztujące 1,55 mln zł każdy, wyposażone w nowy typ baterii, pozwalający na przejazd kilkakrotnie dłuższego dystansu.

Trolejbusy będą kursować na linii 21, która rozpoczyna jazdę na pętli w Sopocie przy ul. Reja zobacz na mapie Sopotu. Na Skwer Kościuszki od poniedziałku do piątku wjedzie 10 trolejbusów, a w sobotę 8. Niedzielnych kursów nie zaplanowano. Od ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni pojazdy pojadą bez szelek.

Najważniejszym elementem nowych pojazdów są baterie litowo-jonowe, ładowane podczas jazdy w trakcji. Energia będzie mogła być również uzupełniana z zewnętrznego źródła zasilania. Oprócz tego pojazdy wyposażono w system rekuperacji, który pozwoli odzyskiwać energię elektryczną podczas hamowania. To z kolei ma obniżyć koszty eksploatacji. Jako jednostkę napędową wykorzystano silnik o mocy 175 kW.

Do sieci będą podłączały się dzięki tzw. daszkom, czyli konstrukcji pozwalającej na odpowiednie nakierowanie pantografu, bez potrzeby opuszczania pojazdu przez kierowcę. Zostaną one zamontowane w konkretnych miejscach.

- Do tej pory wykorzystywaliśmy trolejbusy z bateriami litowo-kadmowymi, mogące przejechać ok. 5 km bez sieci trakcyjnej właściwie tylko w sytuacjach awaryjnych. Dzięki nowej technologii będziemy mogli korzystać z nich w regularnej eksploatacji tam, gdzie trolejbusów nie było. Co ważne, dzięki zastosowanemu napędowi będą bardziej wydajne - wyjaśnia Piotr Małolepszy, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.

Władze miasta nie ukrywają z kolei, że w trakcie sezonu trolejbusy bez szelek mają stać się jedną z atrakcji turystycznych.

- Będzie można przejechać nimi aż z Sopotu. Dodatkowo, nie wszyscy mają siły czy możliwości na spacer po Molo Południowym, więc skorzystają z naszych pojazdów - uzupełnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Na Skwer i Molo Południowe trolejbusy będą woziły pasażerów do października. Później pozostaną w eksploatacji, korzystając z regularnej sieci. By - zgodnie z zapowiedziami - mogły dojechać na Fikakowo, Demptowo potrzebne są co najmniej dwa kolejne egzemplarze.

Wcześniej będą musiały zapaść decyzje dotyczące ewentualnej budowy trakcji. Według wstępnych założeń koniecznością będzie jej budowa w ciągu ul. Gryfa Pomorskiego zobacz na mapie Gdyni, do wysokości marketu Merkus zobacz na mapie Gdyni.

Miejsca

Opinie (143) ponad 20 zablokowanych

  • Tylko co z tego? (9)

    Miasto z jednej strony obcina kursy, a z drugiej tworzy linie, na które jest znikome zapotrzebowanie. Problem w tym, że likwidacja kursów w innej części miasta, sprawi, że ten kto będzie mógł - to wybierze samochód. Natomiast jeśli chodzi o Skwer Kościuszki, to z nowej linii skorzystają głównie turyści, którzy ten odcinek i tak pokonywali wcześniej pieszo. W efekcie wzrośnie liczba aut na drogach -ot taka polityka miasta.

    • 105 24

    • Psy szczekają, karawana jedzie dalej... (1)

      :)

      • 5 14

      • Tylko niech nikt później nie narzeka, że po Gdyni jeździ coraz więcej samochodów.

        • 22 2

    • Ot, jaka to polityka? (3)

      Polityka jest dobra, bo zrównoważona. Zapamiętaj znaczenie tego słowa to zrozumiesz. Bełkotać to każdy potrafi bez sensu. Ot, takich zapyziałych mieszkańców mamy w tej Gdyni

      • 8 22

      • (1)

        zrównoważona polityka, na jeżdżącej prawie do północy linii 26 mającej jedną z najdłuższych tras jeśli chodzi o trolejbusy wczoraj straszyło 22 letnie padło przerobione z autobusu w którym wszystko wibruje i terkocze a ta skorupa powyżej 40 km/h wpada w takie wibracje że o mało się nie rozleci.W tym czasie wozy nr 3087 i 3088 stoją sobie spokojnie w zajezdni bo po co je dać na miasto żeby na siebie zarabiały one mają się lansować na skwerku

        • 11 1

        • pracujesz w PTK czy tak ci się po prostu wydaje?

          Poza tym to nadal nie przeczy idei zrównoważonej polityki komunikacyjnej. W mieście nie tylko są linie trolejbusowe. Trzeba patrzeć na całość

          • 3 1

      • No ty to sie znasz na polityce jak masz problem z myśleniem Jeśli uważasz ze trajtki to coś pięknego z tymi liniami nad głowa i to upiększa miasto Ale jak jest więcej takich bezmózgow w Gdyni-to dlatego tak jest jak jest

        • 1 1

    • obcina kursy, na które też jest znikome zapotrzebowanie... (1)

      problem leży w takich czubach jak ty, którym zawsze wszystko nie pasuje, którzy zawsze wszystko wiedzą lepiej.

      • 3 14

      • czubów to szukaj w ZKM z tymi ich nierealnymi rozkładami

        • 5 0

    • A gdzie będą usytuowane przystanki?

      • 1 0

  • (14)

    Gorzej jak prądu nie będzie.

    • 22 18

    • Jak prądu nie będzie, (12)

      to będzie prąd w bateriach i trajtek pojedzie.

      • 13 5

      • Z farm ekologicznych na Bałtyku będzie prąd nak jak w Szwecji, Danii, Holandii, Niemczech, Norewgii, Belgii itd. (3)

        • 5 2

        • Bardzo fajnie ale to nie jest tak pięknie. (2)

          Jeśli stawia się taką farmę to trzeba tez wybudować elektrownię konwencjonalną, aby w razie braku wiatru mogła pokryć zapotrzebowanie na energię. Stąd też taka energia jest BARDZO droga bo trzeba utrzymać de facto DWIE elektrownie (wiatrową i konwencjonalną), a to tez nie jest tak ze konwencjonalną można po prostu wyłączyć jak wiatr jest. Ona musi utrzymywać procesy technologiczne bo takiej jądrówki po prostu nie wyłączysz... tka samo nie wygasisz kotłów w węglówce itd itd Koniec końców budując farmę wiatrową musisz wybudować o wiele więcej niż samą wieżę z generatorem a to też nie pozostaje bez wpływu na środowisko. Inną sprawą jest to ze wieże wiatrowe charakteryzują się relatywnie krótką żywotnością. Ich remont jest BARDZO drogi a generatory szybko się zużywają.... i znów trzeba je utylizować i produkować nowe. To taka udawana ekologia. Czego oczy nie widza tego sercu nie żal.

          • 2 0

          • (1)

            Siemens i Vestas budują turbiny na 25 lat, to wcale nie wiele mniej, niż konwencjonalna elektrownia węglowa na trzydzieści parę lat. To raz. Dwa, elektrownie konwencjonalne można "odstawić" i sterować dość swobodnie ich produkcją. Łatwiej,niż wiatrowej czy jądrowej. A jądrowe powinny produkować stale mnoej więcej tyle samo. Nie tylko wiatr i produkcja fluktuuje, ale też zapotrzebowanie. Dlatego: el. jądrowe powinny pokrywać stałe minimalne zapotrzebowanie, wiatrowe - wyciągać tyle energii z wiatru, ile się akurat da, węglowe/biomasowe oraz hydroelektrownie wypełniać lukę między produkcją, a zapotrzebowaniem, gazowe - łatwe do szybkiego uruchomienia - stać w rezerwie na wypadek nagłego spadku produkcji, albo skoku zapotrzebowania, wreszcie szczytowo-pompowe do akumulacji nadwyżek. W krajach takich, jak Wielka Brytania rozumie się,że konieczne jest zróżnicowanie źródeł prądu. U nas niestety, węgiel, węgiel,węgiel, bo węgiel się sam nie spali.

            • 1 0

            • 25lat? mmhmm

              A potem co się z nimi dzieje? Trafiają do takich krajów jak Polska jako "nowe". Dziękuje postoję.

              • 0 0

      • no tak, pojedzie 30 metrów

        • 3 5

      • (6)

        yhy. gorzej jak i w bateriach się skończy. chyba że w Gdyni nawet prąd się nie kończy w bateriach?

        • 5 3

        • (5)

          Wszędzie jednocześnie nie zniknie. A jeśli już tak się stanie to będzie oszczało wojnę, koniec świata lub katastrofę naturalną więc będzie to najmniejszy problem przy innych.

          • 4 2

          • albo awarię dwóch podstacji (4)

            i już w sieci trakcyjnej na długim odcinku nie ma prądu.

            • 4 0

            • (1)

              Widać że się znasz, bo prawidłowo napisałeś podstacja no chyba że ci smartfonik pomógł. A podstacji jest więcej niż dwie i można je połączyć

              • 3 0

              • można je łączyć, o ile nie nastąpi awaria rozdzielni SN albo torów między nimi

                Zresztą rozległe awarie sieci energetycznej zdarzają się co najmniej raz do roku. Oczywiście, żeby sparaliżować długi odcinek sieci potrzeba trochę więcej, niż awarii dwóch sąsiadujących ze sobą podstacji (nie mylić ze stacjami prostownikowymi) - ale nadal nie jest to scenariusz niemożliwy - ergo jest prawdopodobny.

                • 3 0

            • (1)

              Od Cisowej do Sopotu sieć zasilana jest z siedmiu podstacji, od Stoczni do Karwin z sześciu itd. Jak dwie podstacje polecą to niczego to nie sparaliżuje.

              • 4 0

              • siedmiu podstacji czy siedmiu stacji prostownikowych?

                Awaria dwóch stacji prostownikowych na sąsiadujących odcinkach jest ciężka w przypadku obłożonych linii (głównie jest z tym problem w centrum Gdańska). Awaria dwóch podstacji WN/SN (GPZ) już może być bardziej dotkliwa. Od GPZ Grabówek do GPZ Redłowo nie ma "trzeciego toru" - to pojedyncze mosty H.

                • 2 0

    • czytamy ze zrozumieniem

      maturzysto od gertycha

      • 4 0

  • Dobry pomysł. (3)

    W sezonie letnim to zawsze jakaś dodatkowa atrakcja dla turystów.

    • 22 30

    • chyba dla turystów z koziej wólki

      przejazd trolejbusem na baterie...no przedszkole no!

      • 18 4

    • Żenada

      Turyści niech zasuwają piechotą, po drodze coś kupią, coś zjedzą coś wypiją, po prostu wydadzą kasę, a tak za 3 zł przewiozą tyłki i pojadą do Sopotu lub Gdańska wydać kasę.

      • 15 1

    • w Warszawie mają elektryczne autobusy i co nikt z tego nie robi sensacji tym debilom rządzącym tym biednym miastem gdynia zależy tylko na PRowskich tandetnych sztuczkach nic więcej

      • 9 0

  • Mogą sobie nawet jechać 1000 razy miesięcznie ale te kursy są bez sensu. (3)

    Na takie bzdety są pieniądze ale gdy chodzi o cięcia połączeń, którymi jeździ sporo osób, to nagle się okazuje, że nie ma kasy na zachowanie istniejących linii i kursów.

    • 79 11

    • sam jesteś bez sensu (1)

      I według ciebie pewnie puste będą jeździć. A tak serio to gro ludzi będzie korzystać

      • 3 16

      • jaasne takie gro że ja pierd....lę w soboty to to pojeździ do 16 co 40 minut tak a w dni powszednie co 30?W godzinach 8-17?

        • 4 0

    • Ucięli ci coś

      Czy tak bełkoczesz tylko?

      • 2 11

  • Autobusy elektryczne czy trolejbusy nowej generacji? (9)

    To po co te wszystkie śpiewki o autobusach elektrycznych skoro trolejbusy już mogą zrobić to samo a nawet więcej? I są tańsze o około 0,5 miliona.

    • 25 9

    • Różnica w zasięgu. (3)

      300 km vs 30 km

      • 7 2

      • (2)

        Nie 300 km tylko max 200 i to bez ogrzewania, trajtek może ładować się podczas jazy a elektrobus nie.
        A żeby oddać sprawiedliwość to jedno i drugie w pewnych warunkach ma przewagę więc głupotą jest ograniczać się do jednego typu pojazdu a wybór należy przeanalizować pod kątem miejsca eksploatacji.

        • 5 1

        • zapomniałeś jeszcze o jednym (1)

          Trajtek podczas hamowania czy jazdy z górki oddaje prąd do sieci :)))

          • 1 0

          • A elektrobus do akumulatora ;)

            • 2 0

    • (4)

      Wyborca- a co pracujesz na trajtkach ? A może mi powiesz jak jest różnica cenowa miedzy gazowcem a trolejbusem Jak wiem to jest na korzyść gazowca Transport trolejbusowy jest najdroższy a utrzymanie trakcji to kolosalne pieniądze Jestem za autobusami elektrycznymi bo nawet jak sa minimalnie droższe od trajtków to i tak w sumie przebijają ich cenowo bo odpadaj koszty sieci

      • 3 2

      • (1)

        Autobusy elektryczne jak sama nazwa mówi też są na prąd i potrzebują ją akumulować i ładować tylko że trajtki podłączą się pod trakcje i jadą dalej a autobusy muszą jechać z górki. A tak to wszystko badziew jak na razie.

        • 3 1

        • energetyk- nie wiem czy czytałeś o autobusach elektrycznych ale widać masz małą wiedzę Poczytaj i wtedy zabieraj głos a nie bzdury piszesz

          • 2 1

      • "Utzymanie trakcji" - sprawdź wpierw chociażby na wiki co to jest "trakcja" (1)

        ... a dopiero później zacznij się wypowiadać na temat o którym jak widać nie masz zielonego pojęcia.

        • 0 2

        • nie muszę sprawdzać bo wiem co to jest siec trakcyjna ale widać twoja inteligencja jest za płytka żeby pojąc to zagadnienie I 99% gdynian mówi o tych liniach nad głowami jako trakcja a ty wyjątek jesteś Moze wróć z przepustki i wracaj na ul.Srebrniki 17

          • 0 0

  • Niezrozumiały rozkład linii 21. (2)

    Zróbcie coś z tym niejasnym nowym rozkładem jazdy linii 21.
    Co to za głupie dublowanie godzin, kto to wymyślił.
    Jest sprawdzony stary system znakowania godzin odjazdów i niech tak pozostanie. Za pół roku wymienicie sobie naklejki z rozkładem 21.

    • 29 0

    • Częstotliwość

      Co to za częstotliwość ? - co godzinę !!!
      Dla Kogo taka oferta. Rozumiem, że brak taboru to powoduje, bo w innym razie to jest jakieś nieporozumienie.

      • 8 1

    • Co z niedzielami ???

      Przecież te trolejbusy zwłaszcza w dni wolne powinny kursować na Skwer, etc....a tutaj masz ci los, poniedzialek - piątek. Kogo Wy chcecie zachęcić do takiej oferty ?
      Upadek już na starcie ?

      • 24 1

  • (14)

    A dlaczego zmniejszono o 20 procent częstotliwości kursowania komunikacji w Gdyni, czyżby efekt lotniska i muzeum emigracji?
    A te trajtki to dobry PR-owy zabieg, żeby uwagę odwrócić.

    • 54 10

    • Jak to po co ? (1)

      Po to aby zachęcić ludzi do korzystania z własnych samochodów.

      • 11 4

      • Nie zachęcić niedługo ustanowion że po mieście będą mogły się poruszać samochody z rejestracją nieparzystą w dni nieparzyste albo z euro,, 1000000";)

        • 2 0

    • Po to żeby bilety (5)

      nie drożały. Skoro autobusy puste gnały to chyba logiczne, ze tylko generowały koszty. To tak trudne do wykoncypowania że trzeba wyjaśnić?

      • 3 12

      • Puste nie jechały. Pytanie tylko czy ten kto jechał "pustym" autobusem będzie chciał dłużej czekać na ten zatłoczony ?

        • 11 1

      • To jest zbyt trudne do zrozumienia dla większości mieszkańców (2)

        Nie wysilaj sie. Oni i tak wiedza lepiej.

        • 4 3

        • (1)

          Ty wiesz za to wszystko - szef ci powiedzial.

          • 3 1

          • Wiem tyle, ile widzę

            • 2 0

      • Przeciez ropa staniala maksymalnie, wiec czemu mialyby zdrozec. Aaa... bo tak: kasa na urzednikow musi byc.

        • 4 1

    • (5)

      Prezydent szczurek pierwszy prezydent gdyni ktory odwrocil losy gdyni z przyrostu ludnosci na ujemny , z przedsiebiorczego charakteru miasta zrobil historyczno posmiewiskowo piarowy skansen , w ktorym tylko urzedniasy spod znaku klakierow widza to miasto w kolorach rozowych

      • 24 5

      • Obiadu nie jadłeś? (4)

        Zagwiazdorzyć chciałeś? Na pewno lepszy Budyń z zarzutami :)

        • 3 14

        • Nie obchodzą mnie prywatne sprawy (3)

          Adamowicza skoro dobrze rządzi Gdańskiem. A różnice między rozwojem Gdańska i Gdyni widać gołym okiem.

          P.S. Chciałbym żeby politycy i urzędnicy mieli tylko takie (wyssane) zarzuty.

          • 14 5

          • Nie jest prywatna sprawą

            ukrywanie majątku zdobytego za publiczne pieniądze. A różnice w rozwoju widac po tym kto wchodzi w d.... tuskopodobnym

            • 2 5

          • Na pewno mieszkamy w innych dzielnicach (1)

            Bo ja nie znam takich narzekaczy

            • 2 1

            • To dziwne przecież Szczurek był doradcą prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego

              • 2 1

  • (21)

    Wszystkie wielkie miasta Polski - Warszawa, Kraków, Łódź, Poznań, Wrocław - rozbudowują sieci tramwajowe. Nawet Londyn ma linię tramwajową (w Croydon). A takie relikty, jak Trolejbusy, są tylko w 3miastach Polski (Gdynia, Tychy, i jeszcze trzecie, nie pamiętam, jakie. Może Wałbrzych...).

    • 21 43

    • (1)

      Trzecie to LUBLIN

      • 11 0

      • No, pamiętałem, że albo biedaszyby, albo coś na ścianie wschodniej. Mea culpa.

        • 6 7

    • (1)

      Może Sosnowiec od razu, he? Gdzie te tory wciśniesz, na Świętojańską, Władysława IV ?

      • 6 3

      • A co za problem? Władysława IV jest dość szeroka, można "zabrać" 1 pas, przeznaczając go na pas torowo-awaryjny (dla służb itp.), tyle,że wtedy trzeba by zrezygnować z buspasów). A na Świętojańskiej spokojnie można by zrobić torowisko w jezdni, wzorem historycznych miast, jak np. Wrocław, Kraków.

        • 7 6

    • po co ci tramwaj?, tramwaj potrzebuje trakcji i torów (1)

      i bez torów nie pojedzie, puknij sie w czoło i zastanów, trolejbus to coś pięknego

      • 13 9

      • "Tramwaj potrzebuje trakcji" - musze Cię zmartwić że na przykład samochody też z niej korzystają.

        • 0 0

    • (3)

      a jakie miasto najbliżej nas ma i trolejbusy, i autobusy, i tramwaje? ;-)

      • 3 1

      • miała warszawa

        Ale zrezygnowała dawno temu z trolejbusow bo po przeżytek

        • 8 5

      • (1)

        Talin?

        • 1 0

        • pudło. kierunek prawidłowy, ale znacznie bliżej

          to aż dziwne i przerażające
          jak wielu zapomina jak się nazywa najbliższe miasto tej wielkości
          zwlaszcza że stamtąd przybywają do nas tłumy

          a co do roztropków co mówią, że trajtki ma tylko wschód
          oglądnijcie se Seatle i San Francisco :-)

          trajtki to kapitalny pomysł na tanią ekologiczną komunikację miejską nie zależącą od silników spalinowych. znacznie tańszą od tramwajów na etapie inwestycji. znacznie elastyczniejszą w eksploatacji.

          • 4 1

    • (4)

      Linie tramwajowe byly dobre w XIX w. Dzis nikt ich nie stawia od zera, tylko niechetnie pakuje pianadze w utrzymanie tego skansenu, jednoczesnie inwestujac w metro.

      • 6 13

      • (2)

        Nikt? To znaczy że w Olsztynie jest fikcja?!!
        Ja wiem że trudno się niektórym z tym pogodzić ale trolejbusy są przeżytkiem, a Gdynia skansenem.

        • 10 8

        • błagam Olsztyn to stolica polski B (1)

          nawet się nie chcę rozpisywać na ten temat

          • 4 3

          • Tym większy wstyd,że stolica Polski Be ma, a Miasta z Morza i Marzeń nie stać ;)

            • 2 1

      • Paryż zlikwidował wszystkie linie tramwajowe w latach 30. XX wieku

        a obecnie ponownie posiada tramwaje. Ciekawe, czemu.

        • 5 1

    • w Wałbrzychu są tylko autobusy młotku (1)

      • 4 1

      • Wiesz, co oznacza "może"? ;)

        • 3 3

    • Aby puścić tramwaje w Gdyni to trzebabybylo walnąć wielką bombę i spalić park tojmiejski a tak to tramwaje to starocie wymyślili sobie miejską kolejkę piko che.

      • 2 0

    • Powód tego wpisu może być tylko jeden: zazdrość!

      • 2 2

    • bez tytułu

      ten trzeci to lublin

      • 1 0

    • Ech, te szwajcarskie miasta

      Od razu widać, że bieda i zacofanie.

      • 0 0

  • Ja pier.... (2)

    Jeżeli dla tych geniuszy w urzędzie atrakcją jest trolejbus, to chyba czas żeby przebadał ich dobry psychiatra.

    • 39 8

    • prośba do ZKM-u

      Może zamiast na skwer czas uruchomić linię Urząd Miasta - Kocborowo kierowca nie musi mieć biletów byle kaftan był pod ręką

      • 12 0

    • Każdy tym się cieszy w czym się obraca.
      Dla specjalistów z zakładu wodociągów i kanalizacji, nowa studzienka ściekowa może być przedmiotem ekscytacji, podobnym jak dla projektanta samolotów nowy silnik. Byt określa świadomość, i tyle :)

      • 3 0

  • (2)

    z Reja do Pętli w Oliwie i z powrotem np.Czyżewskiego,
    proszę...

    • 13 5

    • (1)

      Nie, bo gminy siem nie lubiom.

      • 5 0

      • ćwoków z gminu do gumna a nie do rządzenia

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane