Fakty i opinie

stat

Trolejbusy wjadą na Skwer Kościuszki 60 razy w tygodniu

Najnowszy artukuł na ten temat

Trolejbusy na akumulatorach dojadą do północnych dzielnic Gdyni

Trolejbusy bez szelek wjechały na Skwer Kościuszki


Trolejbusy bez szelek wejdą do regularnej eksploatacji od maja. W ramach linii 21 wjadą na Skwer Kościuszki zobacz na mapie GdyniMolo Południowe zobacz na mapie Gdyni. Po wstępnych testach wiadomo, że bez trakcji mogą przejechać dystans nawet 30 km, czyli dwa razy więcej, niż zakładano.



Czy warto inwestować w trolejbusy bez szelek?

tak, to świetne rozwiązanie, liczę na kolejne zakupy 42%
tak, ale warto też pomyśleć o autobusach elektrycznych 30%
nie, dużo lepszym pomysłem byłby transport szynowy 8%
nie, to nic specjalnego, lepiej przeznaczyć pieniądze na inne cele związane z komunikacją 20%
zakończona Łącznie głosów: 473
Obecnie w taborze Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej jest ponad 40 pojazdów z bateriami pozwalającymi na przejazd ok. 5 km bez trakcji. Wraz z początkiem długiego weekendu do eksploatacji zostaną włączone dwa kolejne pojazdy kosztujące 1,55 mln zł każdy, wyposażone w nowy typ baterii, pozwalający na przejazd kilkakrotnie dłuższego dystansu.

Trolejbusy będą kursować na linii 21, która rozpoczyna jazdę na pętli w Sopocie przy ul. Reja zobacz na mapie Sopotu. Na Skwer Kościuszki od poniedziałku do piątku wjedzie 10 trolejbusów, a w sobotę 8. Niedzielnych kursów nie zaplanowano. Od ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni pojazdy pojadą bez szelek.

Najważniejszym elementem nowych pojazdów są baterie litowo-jonowe, ładowane podczas jazdy w trakcji. Energia będzie mogła być również uzupełniana z zewnętrznego źródła zasilania. Oprócz tego pojazdy wyposażono w system rekuperacji, który pozwoli odzyskiwać energię elektryczną podczas hamowania. To z kolei ma obniżyć koszty eksploatacji. Jako jednostkę napędową wykorzystano silnik o mocy 175 kW.

Do sieci będą podłączały się dzięki tzw. daszkom, czyli konstrukcji pozwalającej na odpowiednie nakierowanie pantografu, bez potrzeby opuszczania pojazdu przez kierowcę. Zostaną one zamontowane w konkretnych miejscach.

- Do tej pory wykorzystywaliśmy trolejbusy z bateriami litowo-kadmowymi, mogące przejechać ok. 5 km bez sieci trakcyjnej właściwie tylko w sytuacjach awaryjnych. Dzięki nowej technologii będziemy mogli korzystać z nich w regularnej eksploatacji tam, gdzie trolejbusów nie było. Co ważne, dzięki zastosowanemu napędowi będą bardziej wydajne - wyjaśnia Piotr Małolepszy, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.

Władze miasta nie ukrywają z kolei, że w trakcie sezonu trolejbusy bez szelek mają stać się jedną z atrakcji turystycznych.

- Będzie można przejechać nimi aż z Sopotu. Dodatkowo, nie wszyscy mają siły czy możliwości na spacer po Molo Południowym, więc skorzystają z naszych pojazdów - uzupełnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Na Skwer i Molo Południowe trolejbusy będą woziły pasażerów do października. Później pozostaną w eksploatacji, korzystając z regularnej sieci. By - zgodnie z zapowiedziami - mogły dojechać na Fikakowo, Demptowo potrzebne są co najmniej dwa kolejne egzemplarze.

Wcześniej będą musiały zapaść decyzje dotyczące ewentualnej budowy trakcji. Według wstępnych założeń koniecznością będzie jej budowa w ciągu ul. Gryfa Pomorskiego zobacz na mapie Gdyni, do wysokości marketu Merkus zobacz na mapie Gdyni.

Opinie (143) ponad 20 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.