• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy wjadą na Skwer Kościuszki 60 razy w tygodniu

Patryk Szczerba
24 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Trolejbusy bez szelek wjechały na Skwer Kościuszki


Trolejbusy bez szelek wejdą do regularnej eksploatacji od maja. W ramach linii 21 wjadą na Skwer Kościuszki zobacz na mapie GdyniMolo Południowe zobacz na mapie Gdyni. Po wstępnych testach wiadomo, że bez trakcji mogą przejechać dystans nawet 30 km, czyli dwa razy więcej, niż zakładano.



Czy warto inwestować w trolejbusy bez szelek?

Obecnie w taborze Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej jest ponad 40 pojazdów z bateriami pozwalającymi na przejazd ok. 5 km bez trakcji. Wraz z początkiem długiego weekendu do eksploatacji zostaną włączone dwa kolejne pojazdy kosztujące 1,55 mln zł każdy, wyposażone w nowy typ baterii, pozwalający na przejazd kilkakrotnie dłuższego dystansu.

Trolejbusy będą kursować na linii 21, która rozpoczyna jazdę na pętli w Sopocie przy ul. Reja zobacz na mapie Sopotu. Na Skwer Kościuszki od poniedziałku do piątku wjedzie 10 trolejbusów, a w sobotę 8. Niedzielnych kursów nie zaplanowano. Od ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni pojazdy pojadą bez szelek.

Najważniejszym elementem nowych pojazdów są baterie litowo-jonowe, ładowane podczas jazdy w trakcji. Energia będzie mogła być również uzupełniana z zewnętrznego źródła zasilania. Oprócz tego pojazdy wyposażono w system rekuperacji, który pozwoli odzyskiwać energię elektryczną podczas hamowania. To z kolei ma obniżyć koszty eksploatacji. Jako jednostkę napędową wykorzystano silnik o mocy 175 kW.

Do sieci będą podłączały się dzięki tzw. daszkom, czyli konstrukcji pozwalającej na odpowiednie nakierowanie pantografu, bez potrzeby opuszczania pojazdu przez kierowcę. Zostaną one zamontowane w konkretnych miejscach.

- Do tej pory wykorzystywaliśmy trolejbusy z bateriami litowo-kadmowymi, mogące przejechać ok. 5 km bez sieci trakcyjnej właściwie tylko w sytuacjach awaryjnych. Dzięki nowej technologii będziemy mogli korzystać z nich w regularnej eksploatacji tam, gdzie trolejbusów nie było. Co ważne, dzięki zastosowanemu napędowi będą bardziej wydajne - wyjaśnia Piotr Małolepszy, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.

Władze miasta nie ukrywają z kolei, że w trakcie sezonu trolejbusy bez szelek mają stać się jedną z atrakcji turystycznych.

- Będzie można przejechać nimi aż z Sopotu. Dodatkowo, nie wszyscy mają siły czy możliwości na spacer po Molo Południowym, więc skorzystają z naszych pojazdów - uzupełnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Na Skwer i Molo Południowe trolejbusy będą woziły pasażerów do października. Później pozostaną w eksploatacji, korzystając z regularnej sieci. By - zgodnie z zapowiedziami - mogły dojechać na Fikakowo, Demptowo potrzebne są co najmniej dwa kolejne egzemplarze.

Wcześniej będą musiały zapaść decyzje dotyczące ewentualnej budowy trakcji. Według wstępnych założeń koniecznością będzie jej budowa w ciągu ul. Gryfa Pomorskiego zobacz na mapie Gdyni, do wysokości marketu Merkus zobacz na mapie Gdyni.

Miejsca

Opinie (143) ponad 20 zablokowanych

  • Co za ćwoki ludzie muszą jeździć starymi klamotami z niemieckiego demobilu a będące tu od ponad miesiąca wozy stoją i służą a to do wożenia dzieciaków na basen na Gospodarską w Chyloni (kolejny idiotyzm i pokazówka wozic dzieci ze szkoły nr 10 przy Morskiej na basen odległy może o 2 km) a to do wycieczek po Gdańsku żeby pan dyrektor W miał upragnioną focię z tramwajem koło zajezdni na Wojska Polskiego.Pytam się komu i czemu te szopki słuzą?Te trolejbusy już powinny jeździć na wszystkich liniach jakie są nimi obsługiwane.Co za marnotrawstwo kupować wozy za ciężką kasę i uzywać ich od wielkiego dzwonu na odpadowej linii 21 która jeździ w godzinach 7-17 wstyd i kompromitacja ale w tym głupim mieście w którym niestety przyszło mi mieszkać od dawna stawia się tylko na efekciarstwo.Trolejbus na Demptowo znowu czyjeś ego i dziecięce marzenia mają decydować?Jest tam linia 114 i wystarczy jeździ 102 i W pewnymi kursami.Drogi panie Stępa w nieco bardziej nowoczesnych polskich miastach mają autobusy na prąd jadące tak samo i bez tych pałąków zatem w tych czasach ta wasza ciekawostka na nikim wrażenia nie zrobi

    • 5 2

  • (4)

    Tramwaj ma jedna niezaprzeczalną zaletę.

    W większości miast ma pas jezdni tylko dla siebie i korki mu nie straszne.
    ... niestety trolejbus będzie stał z innymi

    Pisze że w większości, bo będąc we Wrocławiu przekonałem się że tam tramwaj jeździ razem po tych pasach co samochód :) a to niefart

    • 3 2

    • Tramwaj nie koniecznie ma same zalety (3)

      W Warszawie na wielu odcinkach dobrze funkcjonują bus-pasy, a tramwaje, mimo, że mają generalnie wydzielone torowiska często stają na światłach i jeżdzą z reguły wolno, bo linie się często zapychają w szczycie, np. ta w Alejach Jerozolimskich, muszą też zwalniać do 10 - 15 km/h na rozjazdach, ponadto cykle świetlne dla tramwajów są ustawione z reguły zbyt krótko. To wszystko powoduje, że w Warszawie na wiekszosci odcinków szybciej dojeżdża się autobusem. A jak się zepsuje jeden tramwaj lub padnie zasilanie to stoi cała linia - w trolejbusach z bateriami tego problemu w ógóle nie ma.
      W Gdyni nie ma bus -pasów i to jest poważny błąd - np. na ul. Morskiej bus-pas powinien być zdecydowanie wprowadzony dla autobusów, trolejbusów, pks- u reszta w godzinach szczytu niech jeżdzi jednym pasem - trudno, w cywilizwanych krajach priorytet powinna mieć komunikacja zbiorowa

      • 2 1

      • (2)

        Ty chyba dawno nie byłeś w Warszawie. Autobusy mają nader często opóźnienia, a liczba buspasów jest za niska, brakuje ich na wielu kluczowych trasach. Natomiast sieć tramwajowa jest gęsta, z częstymi kursami , i jest to najszybszy, po metrze, sposób transportu. Problemy są tylko, gdy na jakimś skrzyżowaniu autko wpiernicy się pod tramwaj, lub jakiś gostek przebiegał przez tory, bo wtedy miasto stoi. Niestety w Gdańsku jest jedno Hucisko, w Warszawie jest wiele takich miejsc.

        • 1 0

        • Przejedż się tramwajem z Pl. Narutowicza pod Dworzec Wileński w Warszawie, a nastepnie autobusem 517 w szczycie to wtedy porozmawiamy - tak naprawdę jedynie dobrze funckjonujący sytem tramwajów w Polsce jaki znam to ma Poznań, tam rzeczywiście jest to szybki środek transportu, natomiast w Warszawie tramwaj to porażka - w Alejach Jerozolimskich jeżdzi 60 składów/ wagonów na godzinę w szczycie i wszystko sie zapycha jeżdże tą trasą prawie codziennie - do przystanków ustawiają sie kolejki tramwajów po cztery - pieć a wysepka jest tylko na dwa, z kolei na moście Poniatowskiego jest ograniczenie do 20 km/h bo po remoncie tramwaje robią tam taki łomot, że okoliczni mieszkańcy zaprotestowali i teraz tramwaj tam się niemiłosiernie wlecze.
          Po prostu tramwaj trzeba budować z sensem, nalepiej jesli to jest szybki tramwaj, wydzielony całkowicie z ruchu, inaczej zalety tramwaju przy kosztach inwestycji robią się mizerne, dorzucić trzeba jeszcze ciągłe remonty infrastruktury bo nowe tramwaje typu 120N, 128N (Gdańsk sprawił sobie takie same) rżną tory na łukach jak cholera. Na Nowowiejskiej jak zaczęły jeżdzic nowe wagony to ludzie podobno ledwo wytrzymują, wszystko się trzęsie i wibruje - niestety w Polsce nie potrafimy budować odpowiednio wytłimionych torowisk i do tego kupujemy jeszcze najcięższe na świecie wagony ze sztywnymi wózkami o naciskach do 100 kN oś. Gdańsk na szczęście sprowdza sobie jeszcze trochę starych niemieckich wagonów z wózkami skrętnymi o małych naciskach na oś.

          • 1 0

        • Bardzo dobry pomysł z trolejbusami wyposażonymi w baterie, sieć trakcyjna trolejbusów stanowi gotową infrastrukturę do ładowania baterii akumulatorów trakcyjnych, a w Wraszawie gdzie kupiono 10 elektrycznych autobusów mają problem bo w zajezdni gdzie maja one stacjonować jest problem z mocą przyłacza aby te 10 autobusów w ciągu nocy naładować.

          Nie wiem natomiast czy jest to najlepszy pomysł aby trolejbus który może jeżdzić 15 km bez sieci na baterii podjeżdzał tylko kawałek na Skwer Kościuszki - a cóż to za atrakcja, to nie ma być atrakcja tylko spełniajacy dobrze potrzeby transportowe mieszkańców Gdyni środek transportu .

          • 1 0

  • jeszcze plażą do sopotu żeby jechały było by supere

    • 0 2

  • W dni robocze po 10 kursów na Molo, w soboty 8, a w niedziele 0.

    Czyli dla kogo te kursy? Dla wyłącznie bezrobotnych, emerytów i mamuś na wychowawczym? Czyżby następny ruch pozorowany władz miasta, aby ostatecznie udupić inicjatywę "z braku zainteresowania" lub "za wysokiego udziału biletów z ulgami/dopłatami"?

    • 4 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Trolejbusy bez szelek na Skwerze Kościuszki

    Panie Prezydencie! Nie wypada,

    • 1 1

  • Absolutnie poroniony pomysł !!!

    decyzja podjęta przez jakiegoś Gamonia któremu się wydaje ,że Miasto jest jego i do niego należy , dlaczego zezwala się na taką samowolke bez konsultacji z mieszkańcami Gdyni? . Mieszkańcy jak by nie było są też gospodarzami tego Miasta należało by ich spytać co o tym sądza i czy akceptują pomysł ! !. Spacer po Skwerze to spacer po jednym z najpiękniejszych traktów spacerowych w Europie + Bulwar !!!

    • 5 3

  • bzdura (1)

    trajtki bez szelek to jak facet bez penisa.

    • 4 0

    • A gacie bez gumki.

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Trolejbusy bez szelek na Skwerze Kościuszki

    bez tytułu

    z tym skwerem to nieźle popier--liło władze gdyni

    • 4 0

  • trojlebusy

    czubek olgierd ma taka wizje zenada

    • 1 1

  • super trolejbusy w gdyni 3087 3088

    że to dobry pomysł Ja mysle

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane