- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (193 opinie)
- 2 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (71 opinii)
- 3 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (180 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (112 opinii)
- 5 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (113 opinii)
- 6 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (242 opinie)
Trudne rozmowy o finansowaniu ECS
Rozpoczęły się negocjacje między Gdańskiem a rządem w sprawie finansowania Europejskiego Centrum Solidarności. To efekt obniżenia o 3 mln zł rządowego dofinansowania na tegoroczną działalność placówki.
Trudne rozmowy bez rozwiązań
Minister Sellin w konferencji po spotkaniu zaznaczył, że wszyscy mają dobrą wolę związaną z dalszym funkcjonowaniem ECS oraz nikt nie ma zamiaru tej instytucji krzywdzić.
- Na pewno będziemy szukać kompromisu, rozwiązań, które spowodują, że instytucja będzie mogła spokojnie i stabilnie funkcjonować. Takich rozwiązań będziemy szukali w najbliższych tygodniach już na poziomie rozmów roboczych - poinformował wiceszef MKiDN.
Wiceminister kultury wskazał, że dobrze by było, żeby na terenie ESC "nie odbywały się, bo jednak jest to instytucja kultury i ma swój regulamin wewnętrzny, wydarzenia o charakterze partyjno-politycznym".
- Myślę, że tego nie chce ani dyrekcja ECS, ani żaden z organizatorów i myślę, że taki cel jest do osiągnięcia i nikt nie jest zainteresowany tym, żeby budowano jakieś poczucie jednostronności działania tej instytucji - podkreślił.
Zapowiedział też serię spotkań i rozmów roboczych w sprawie ECS.
Nie chcemy, by ECS zostało przejęte
Aleksandra Dulkiewicz do tych zapewnień podchodzi sceptycznie, tuż po konferencji dziennikarzom powiedziała:
- Dzisiaj jesteśmy w dialogu. Nie ukrywam, że propozycje, które zostały złożone przez pana wicepremiera Glińskiego i ministra Sellina są trudne. Musimy wspólnie z marszałkiem Mieczysławem Strukiem je przeanalizować - podkreśliła. - To jest dla mnie szalenie trudne, bo bardzo bym nie chciała, żeby instytucja została przejęta przez Ministerstwo Kultury tak, jak to się stało z Muzeum II Wojny Światowej - do tego na pewno nie dopuścimy.
Aleksandra Dulkiewicz podsumowała też rozmowy z ministrami na swoim profilu facebookowym:
Spotkanie w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego z wicepremierem Piotrem Glińskim i ministrem Jarosławem Sellinem nie przyniosło niestety przełomu. Przedstawiona propozycja doprowadziłaby do przejęcia Europejskiego Centrum Solidarności I European Solidarity Centre. Przywrócenie dotacji wiązałoby się z utratą niezależności ECS, a do tego nie możemy dopuścić. Nie wybaczyłby nam tego pomysłodawca i twórca Europejskiego Centrum Solidarności śp. Paweł Adamowicz. Nie możemy dopuścić, by ECS podzielił los Muzeum II Wojny Światowej.
Pieniądze, obchody i polityka
Przypomnijmy: w zeszłym roku ministerstwo zapowiedziało, że zmniejszy dofinansowanie z dotychczasowej kwoty (wypłacanej co roku od momentu otwarcia placówki w 2014 r.) z 7 do 4 mln zł.
Tymczasem w ECS w tym roku planowano duże obchody z okazji 30-lecia wyborów kontraktowych, które odbyły się 4 czerwca 1989 roku, z udziałem środowisk opozycyjnych, po zgodzie ówczesnych władz PRL. Rząd do tych obchodów odnosi się sceptycznie.
Przy obcięciu dofinansowania podkreślano, że: "poziom tej dotacji [7 mln zł - red.] wykraczał znacznie ponad uregulowany w umowie z dnia 8 listopada 2007 r. o utworzeniu i prowadzeniu jako wspólnej instytucji kultury pod nazwą ECS oraz aneksu ze stycznia 2013 r., minimalny poziom dotacji ze strony MKiDN - 4 mln zł" - zwracał uwagę resort, oraz że "wszystkie dotychczas przekazywane środki ponad tę kwotę wynikały wyłącznie z dobrowolnych decyzji ministra kultury, który uwzględniał prośby instytucji". MKiDN zaznaczyło wówczas, że zaoszczędzone 3 mln zł zostaną przekazane na projekty kulturalne w Gdańsku.
Ministerstwo wytykało też, że ECS jako instytucja kultury w ostatnim okresie upolityczniła się i stała się miejscem spotkań polityków, w tym szefa PO Grzegorza Schetyny z Lechem Wałęsą, w ECS Paweł Adamowicz ogłosił start w wyborach samorządowych.
ECS na działalność potrzebuje ok. 16 mln zł rocznie. Budżet na rok 2019 w wersji "obciętej" składa się z:
- 4 mln 560 tys. zł dotacji Miasta Gdańska
- 4 mln zł dotacji rządowej
- 1 mln zł dotacji z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego
- 4 mln zł to szacowane roczne wpływy z działalności ECS (bilety, najem sal, zewnętrzne imprezy).
Placówkę rocznie odwiedza około 900 tys. osób. ECS otwarto w sierpniu 2014 roku.
ECS w ostatnim okresie otrzymuje deklaracje o woli pomocy finansowej od osób prywatnych i firm, dlatego placówka ustanowiła subkonto dla wpłat z tytuły darowizny. Szczegóły na stronie ECS.
Miejsca
-
Europejskie Centrum Solidarności Gdańsk, pl. Solidarności 1
Opinie (1072) ponad 50 zablokowanych
-
2019-01-30 10:26
16 milionów (11)
to jest jakaś maskara tyle kasy rok w rok na utrzymanie
- 100 12
-
2019-01-30 10:29
(1)
dokładnie to na co idą bilety kasa z nich.
- 12 3
-
2019-01-30 12:33
na premie dla samorzadowcow, na nagrody i na stypendia
ci co tak chwalili pawla nie robili tego bezinteresownie.
- 10 2
-
2019-01-30 10:30
(1)
dzień utrzymania centrum kosztuje 44 444 zł to jest masakra
- 18 2
-
2019-01-30 20:14
Nie kosztuje. Tyle to mają tylko z dotacji.
- 2 1
-
2019-01-30 10:34
(3)
dokładnie ile można było by rzeczy rok w rok zrobić za takie pieniądze.
- 12 2
-
2019-01-30 11:50
Ile żyć małych dzieci można uratować (2)
za m-czne pensje asystentekbw NBP.
- 2 7
-
2019-01-30 12:37
nieh cie o to zyc nie boli (1)
- 4 3
-
2019-01-30 21:20
Po rusku to?
- 1 0
-
2019-01-30 10:35
Rydzyk ile dostał i ciągle w kasynach przegrywa (2)
- 3 12
-
2019-01-30 10:42
(1)
widzisz i ludzie ciągle mówią, że nie powinien dostawać, a tutaj trzeba dawać do roku czyli też się zgadzasz według twojego toku myślenia, aby nie dokładać.
bo inaczej akceptujesz dotację np. dla Rydzyka- 10 2
-
2019-01-30 12:38
Rydzyk swe dotacje otrzymal od UE. ECS niech zlozy takze.
wiec o co wam biega? Kazdy mogl zlozyc o termalne zrodla. Czemu tego nie zrobil przez 26 lat?
- 6 1
-
2019-01-30 10:35
Trochę szok (4)
Myślałem, ze dotacja na ECS jest mniejsza... a tu sie okazuje, że 70% to dofinansowanie publiczne. Ja wiem, ze to nie fabryka tylko instytucja kulturalna, muzealna, społeczna i choć na siebie nie zarobi to warto wspierać z różnych względów, choćby prestiżowych... ale żeby aż tak?!?
- 110 7
-
2019-01-30 10:43
(3)
kosmos te pieniądze, powinno być co roku na głównej stronie sprawozdanie finansowe i przed wszystki pensje i ile Wałęsa płaci za biuro
- 20 2
-
2019-01-30 11:33
Wałęsa nic nie płaci, dług ma w ECS (2)
- 7 0
-
2019-01-30 12:38
nawet w bufecie?
pilem z leszkiem pod budka na Stogach w 1975
- 2 1
-
2019-01-30 20:15
Wałęsa to niech odda milion za swoją fundację Enerdze.
- 2 0
-
2019-01-30 10:35
Czy to prawda (14)
że Gliński wyszedł obrażony w trakcie rozmów o ECS kiedy zeszło na temat ECSu? tak tylko słyszałem, ktoś coś wie może lepiej na ten temat?
- 10 53
-
2019-01-30 10:43
(2)
nie prawda
- 7 6
-
2019-01-30 15:05
(1)
Slepy jesteś ?
Wyszedl i jeszcze faka pokazal...jak przystalo na faceta od kultury OMG- 3 3
-
2019-01-30 20:16
Zadnego faka nie pokazywał. Nie kłam.
- 1 1
-
2019-01-30 10:45
i miał rację że wyszedł (7)
- 14 6
-
2019-01-30 10:50
oczywiście (6)
przecież ciemny lud można mieć głęboko. Prawda jest taka że jego obowiązkiem jest udzielić odpowiedzi na pytanie dziennikarza
- 6 12
-
2019-01-30 11:03
Tak się zachowuje dorosły człowiek? (3)
Minister?
- 6 5
-
2019-01-30 12:40
a budyn to nie byl dorosly zakladajac ecs? (2)
- 4 4
-
2019-01-30 12:48
Co to ma do focha Glińskiego dzbanie. (1)
- 4 4
-
2019-01-30 17:44
ten sam foch w mediach
pozniej fak przy debacie
- 0 1
-
2019-01-30 12:40
przypominij mi kto zabity ostatnio taka postawe prezentowal jako jedynie sluszna? (1)
nawet na debate sie nie stawil. I ty chcesz kogos teraz pouczac w sprawie ecs.
- 5 3
-
2019-01-30 12:50
Miał prawo się nie stawić na 1 debatę.
Adamowicz nie był ministrem.
- 2 3
-
2019-01-30 10:51
Prawda
Wyszedl z rmf fm. całość na YouTube
- 5 3
-
2019-01-30 10:55
Tak, na zadane pytanie dziennikarz
RMF o podanie powodów braku dofinansowania 3 ml dla ECS zerwał się z krzesła szarpiąc mikrofon i wyszedł.
Foch?- 4 5
-
2019-01-30 16:16
Prawda. Wyszedł bo wcześniej ustalił z redaktorem że z uwagi na śmierć Adamowicza nie będzie rozmów o Gdansku, bo musiałby się o zmarłym źle wypowiadać.
- 4 2
-
2019-01-30 10:37
Niech gdańsk odkupi GPEC (4)
będzie kasa z zysków które niemiec zabiera. Starczy na ECS i jeszcze zostanie.
- 94 5
-
2019-01-30 10:44
(3)
ale Niemcy nie sprzedają dojnej krowy,
- 17 0
-
2019-01-30 12:41
to niech sie walą
- 1 0
-
2019-01-30 12:44
sprzedadzą jak będzie trzeba wymienić całą infrastrukturę (1)
która z roku na rok jest w coraz gorszym stanie
teraz odcinają kupony- 8 0
-
2019-01-30 18:26
Spoko. Wymienimy a potem znów oddamy niemcom.
- 3 1
-
2019-01-30 10:37
Szydercy z sellinem na czele (1)
Sellin - ręce precz od Pomorza i Gdańska .
Czasy szyderców - już wkrótce miną .- 20 78
-
2019-01-30 16:27
kodziarstwo kontratakuje?
Mówisz o sobie?
- 8 2
-
2019-01-30 10:42
Przykro mi, ale mnie ECS kojarzy się tylko (1)
Z kilkoma konferencjami transmitowanymi i współorganizowanymi przez TVN, i gośćmi realizującymi jeden, wybrany przez organizatorów tok retoryki. Ani mnie ten ECS nie grzeje, ani nie ziębi.
- 107 9
-
2019-01-30 22:18
A kosztuje nas wszystkich
- 2 0
-
2019-01-30 10:42
ECS to przechowalnia ludzi z...? (1)
nieprawdaż?
- 79 7
-
2019-01-30 11:49
W Radzie Programowej jest Marta K.
- 1 3
-
2019-01-30 10:42
??
... czy na POLIN kiedykolwiek zabraknie
- 26 3
-
2019-01-30 10:44
nie lepiej bylo te 12 MLN przeznaczyc na jeden z Gdanskich szpitali? (10)
- 81 9
-
2019-01-30 12:24
Nie lepiej by było ratować życie chorych dzieci (8)
niż dotować Rydzyka i miesięcznice?
- 2 8
-
2019-01-30 12:41
to czemu UE dotuje jego inwestycje? (2)
moze wyjdz z UE to skonczy sie to eldoradao.
- 7 2
-
2019-01-30 12:44
Komentarz nie na temat. (1)
Piszę o pieniądzach przekazanych z budżetu państwa.
- 1 4
-
2019-01-30 18:27
Proszę podaj które to pieniądze. Bo zapewne chodzi o geotermię która jest de facto z juni.
- 1 1
-
2019-01-30 14:36
pewnie, ze lepiej (4)
czy to, ze Rydzyk dostaje to jest argument, zeby ECS solidarnosci tez dostalo, a nie Gdanskie szpitale?
- 5 2
-
2019-01-30 14:43
Szpitale finansuje NFZ a nie Minister Kultury. (3)
- 1 2
-
2019-01-30 17:47
a mnie mowiono, ze Owsiak (2)
- 4 1
-
2019-01-30 17:54
jak fajnie się śmieję :) teraz
pytanie co mówiono, a co usłyszałeś i co zapamiętałeś?!
- 1 0
-
2019-01-30 18:27
Komentarz roku :-)
- 0 1
-
2019-01-30 14:47
Yasne. Tylko szpitale, chodniki und przedszkola. Glupim społeczenstwem łatwiej sterować.
- 1 2
-
2019-01-30 10:49
a sr..ł pies te dotacje rządowe. Może trzeba od tego rządu jak najdalej (10)
Jak się udało w dwa dni nabierać do puszki Adamowicza 16 milionów to myślę, że społecznoiść Gdańska i nie tylko bez problemu nazbiera te brakujące 4 miliony. A każdy darczyńca niech dostanie zaproszenie do ECS i to będzie podziękowanie. Jak najdalej od tej władzy. Zachowajmy ECS dla siebie, Gdańszczan, ludzi Solidarności (ja takim jestem) i przyszłych pokoleń. Wystaczy , że zabrali Muzemum II Wojny Światowej - też trzeba bęezie " odbić" i łapsk i usunąć tą ekipę IPN-owską (Nawrockiego)
- 28 87
-
2019-01-30 11:14
To wrzuć od razu ze 2 miliony
to wystarczy jak Gdańsk uzbiera „tylko” pozostałe 2
- 13 3
-
2019-01-30 11:17
Ludzie z innych miast też się składają. (3)
Mieszkańcy Gdańska poradzili sobie z gorszymi, trudniejszymi zdarzeniami.
PiS nie zawłaszczy Gdańska nigdy.
Ciągle nas kąsają. Ale to ich problem.- 4 16
-
2019-01-30 11:38
A ty dalej „ludzie dajcie” (2)
„ludzie” mają swoje potrzeby na które muszą ciężko pracować. Jak jesteś taki kozak to się pokaż i wrzuć te 4mln, ja jako „ludź” nie widzę żadnego powodu żeby sponsorować bolka i innych nierobów z ECS. Ale oczywiście nie mogę i nie chce nikomu tego zabronić. Więc wrzucaj kolego śmiało te 4 mln do puchy a nie „ludzie dajcie”.
- 15 6
-
2019-01-30 12:05
Nie ludzie dajcie tylko ludzie już wpłacają (1)
sami z siebie, z własnej woli.
Czemu wy trolle jesteście tak ograniczeni umysłowo i nie czytacie ze zrozumieniem.- 4 7
-
2019-01-30 12:43
tak samo jak wplacaja na rydzyka od pocztaku sami
ale innych bioracych 16 mln to boli.
- 6 0
-
2019-01-30 13:48
Poproszę o jakiś numer konta do wplat (4)
Chętnie z moich 2500zl dołożę do wypłat prezesów w ECSie, zgarniających kilka tysi za nic nierobienie.
I czekam na dalsze propozycje wpłat, na co jeszcze potrzeba ?- 10 2
-
2019-01-30 13:57
W ECS nie ma Prezesów. (3)
Lepiej wpłać na Prezesa jednej słusznej partii.
- 2 8
-
2019-01-30 14:00
Co za różnica czy to się nazywa (2)
prezes, czy dyrektor, czy kalafior, chodzi o to ze mają kosmiczne zarobki jak na nic nierobienie, czyli ktoś inny musi pracować na nich.
- 12 2
-
2019-01-30 14:03
My na ciebie wszyscy pracujemy. (1)
- 1 5
-
2019-01-30 14:10
Juras nie przesadzaj
to właśnie na ciebie zbierają dzieci, ty na nikogo nie pracujesz
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.