• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rośnie pirs terminala pasażerskiego na lotnisku

Rafał Borowski
20 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Zobacz, jak posuwają się prace przy budowie pirsu zachodniego na lotnisku w Gdańsku

Prace przy budowie pirsu zachodniego na lotnisku w Gdańsku idą pełną parą. Prace żelbetowe są już niemal ukończone, właśnie rozpoczął się montaż stalowych dźwigarów, które utworzą konstrukcję dachu. Warta ok. 255 mln zł inwestycja powinna być gotowa w grudniu przyszłego roku. Dzięki niej terminal pasażerski zwiększy swoją powierzchnię z z ok. 45 tys. m kw. do ok. 61 tys. m kw., a liczba linii kontroli wzrośnie z 11 do 18.



Czy w te wakacje skorzystałe(a)ś z podróży samolotem?

Port Lotniczy w Gdańsku opublikował właśnie film, na którym można zobaczyć postęp prac przy budowie pirsu zachodniego. Długi na 190 m budynek będzie stanowić przedłużenie istniejącego terminalu T2, który został otwarty tuż przed turniejem EURO 2012 i rozbudowany w 2015 r.

Prace budowlane rozpoczęły się jesienią ubiegłego roku i zgodnie z harmonogramem powinny zakończyć się w grudniu tego roku. Inwestycja pochłonie ok. 255 mln zł, a jej głównym wykonawcą jest Korporacja Budowlana Doraco. Dotychczas udało się wykonać ok. 98 proc. robót konstrukcji żelbetowych. Właśnie rozpoczął się etap montowania ogromnej konstrukcji stalowej, złożonej z dźwigarów.

Konstrukcja z 20 stalowych dźwigarów



Tego rodzaju elementy są wykorzystywane do przykrycia obiektów o dużej powierzchni, np. stadionów czy hal widowiskowo-sportowych, a w branży drogowej przy budowie mostów i wiaduktów. Ich montaż przy budowie pirsu potrwa ok. miesiąca. Razem utworzą konstrukcję o długości 180 m i szerokości 44 m, której waga wyniesie aż 600 ton.

- Na budowie stanęły pierwsze elementy instalacji stalowej, która będzie służyła jako konstrukcja dachu i "ruszt" dla fasady aluminiowo-szklanej budynku pirsu. Każdy z czterech dźwigarów składa się z pięciu części o długości 36 m i masie 12 ton. Dotychczas postawiono cztery elementy, a będzie ich docelowo 20. Dźwigary zostaną ze sobą połączone i usztywnione dodatkowymi belkami stalowymi. Konstrukcja będzie oparta na słupach stalowych w kształcie drzewa z dwiema i czterema gałęziami - informuje Agnieszka Michajłow, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku.

Prześwietlenie promieniami rentgenowskimi



Zapewne niemałym zaskoczeniem dla osób nieobeznanych z branżą budowlaną będzie fakt, że połączenia spawane dźwigarów zostaną sprawdzone przy użyciu... promieniowania rentgenowskiego. Tego rodzaju metoda pozwala na precyzyjne wykrycie ewentualnych nieprawidłowości w budowie prześwietlanych struktur.

- Po zamontowaniu dźwigarów na bieżąco stawiamy części konstrukcji stalowej budynku i łączymy je w pracochłonnym procesie spawania. Jest on realizowany pod kontrolą wykwalifikowanego nadzoru spawalniczego. Zespawane elementy są następnie sprawdzane poprzez prześwietlanie falami rentgenowskimi. Wszystko po to, by mieć pewność co do wysokiej jakości i bezpieczeństwa konstrukcji - powiedział Łukasz Rudnicki kierownik budowy.
Jednocześnie na terenie przyszłego pirsu trwają prace przy budowie zewnętrznych klatek schodowych dla rękawów pasażerskich, które powinny być gotowe w ciągu dwóch najbliższych miesięcy.

Znaczna poprawa komfortu



- Po rozbudowie terminalu pasażerskiego Port Lotniczy Gdańsk zyska prawie 16 tys. m kw. nowej powierzchni. Dotychczas jest ok. 45 tys. m kw. W nowym pirsie będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, podróżujący do krajów non-Schengen, część nowego pirsu będzie też przeznaczona do obsługi pasażerów ze strefy Schengen - uzupełnia Michajłow.
O tym, jak bardzo nowa inwestycja przyczyni się do poprawy komfortu pasażerów, świadczy zresztą zmiana przyszłych parametrów terminala T2. Po wybudowaniu pirsu liczba linii kontroli bezpieczeństwa w terminalu T2 wzrośnie z 11 do 18, liczba punktów odprawy paszportowej na odlotach zwiększy się z sześciu do 10, liczba punktów odprawy paszportowej na przylotach zwiększy się z ośmiu do 12, liczba bramek odlotowych z 20 do 30, a liczba karuzeli do odbioru bagażu wzrośnie z pięciu do dziewięciu.

  • Budowa pirsu zachodniego na gdańskim lotnisku. Stan prac na 20 sierpnia 2020 r.
  • Budowa pirsu zachodniego na gdańskim lotnisku. Stan prac na 20 sierpnia 2020 r.
  • Budowa pirsu zachodniego na gdańskim lotnisku. Stan prac na 20 sierpnia 2020 r.
  • Budowa pirsu zachodniego na gdańskim lotnisku. Stan prac na 20 sierpnia 2020 r.

Miejsca

Opinie (71) ponad 10 zablokowanych

  • Lotnisko Rębiechowo (2)

    powinna wrócic stara nazwa, poza tym za dużo barów, a toaleta damska na górze za ciasna. Po 22.01 nie wydostaniesz sie autobusem 122 do Wrzeszcza i do Sopotu! Loty krajowe - odprawa i poczekalnia powinna byc osobno, I jakis nieerogi pyszny bufet. Jakieś dziwne zmiany sprzatania w toaletach ma dole, zamiast co druga, to czasami z jednego końca trzeba lecieć na drugi koniec bardzo długiej hali na dole. Poza tym Mega lotnisko, obsługa super, super, wszystkie służby, najładniejsze lotnisko w Polsce!

    • 4 7

    • Dojedziesz do Wrzeszcza po 22

      110, a po 23:00 N3. Więc nie wprowadzaj w błąd.

      • 4 0

    • jakiś niedrogi pyszny bar?

      W związku z tym proponuję żebyś wydzierżawił na lotnisku jakąś powierzchnię i otworzył ów jakiś niedrogi pyszny bar. Powodzenia.

      • 3 0

  • pirs...

    a nie lepiej było przedłużyć istniejący budynek w tych samych gabarytach, zamiast dobudowywać jakieś szałerki ?

    • 7 1

  • Ankieta

    nie skorzystałem, ale nie z powodu koronawirusa ale z powodu obostrzeń w prowadzonych w imię wirusa straciłem dużą cześć oszczędności i nie ryzykowałem wakacji, bo nie wiadomo co nam szykują na jesień...

    • 5 0

  • Najgorsze lotnisko swiata.

    Obsluga gorsza niz w Afryce. Co z tego ze 18 linii kontroli jak otwarte beda 2 a reszta dlubie w nosie.

    • 7 6

  • po co to komu i za czyje pieniądze

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane