• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rośnie pirs terminala pasażerskiego na lotnisku

Rafał Borowski
20 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Zobacz, jak posuwają się prace przy budowie pirsu zachodniego na lotnisku w Gdańsku

Prace przy budowie pirsu zachodniego na lotnisku w Gdańsku idą pełną parą. Prace żelbetowe są już niemal ukończone, właśnie rozpoczął się montaż stalowych dźwigarów, które utworzą konstrukcję dachu. Warta ok. 255 mln zł inwestycja powinna być gotowa w grudniu przyszłego roku. Dzięki niej terminal pasażerski zwiększy swoją powierzchnię z z ok. 45 tys. m kw. do ok. 61 tys. m kw., a liczba linii kontroli wzrośnie z 11 do 18.



Czy w te wakacje skorzystałe(a)ś z podróży samolotem?

Port Lotniczy w Gdańsku opublikował właśnie film, na którym można zobaczyć postęp prac przy budowie pirsu zachodniego. Długi na 190 m budynek będzie stanowić przedłużenie istniejącego terminalu T2, który został otwarty tuż przed turniejem EURO 2012 i rozbudowany w 2015 r.

Prace budowlane rozpoczęły się jesienią ubiegłego roku i zgodnie z harmonogramem powinny zakończyć się w grudniu tego roku. Inwestycja pochłonie ok. 255 mln zł, a jej głównym wykonawcą jest Korporacja Budowlana Doraco. Dotychczas udało się wykonać ok. 98 proc. robót konstrukcji żelbetowych. Właśnie rozpoczął się etap montowania ogromnej konstrukcji stalowej, złożonej z dźwigarów.

Konstrukcja z 20 stalowych dźwigarów



Tego rodzaju elementy są wykorzystywane do przykrycia obiektów o dużej powierzchni, np. stadionów czy hal widowiskowo-sportowych, a w branży drogowej przy budowie mostów i wiaduktów. Ich montaż przy budowie pirsu potrwa ok. miesiąca. Razem utworzą konstrukcję o długości 180 m i szerokości 44 m, której waga wyniesie aż 600 ton.

- Na budowie stanęły pierwsze elementy instalacji stalowej, która będzie służyła jako konstrukcja dachu i "ruszt" dla fasady aluminiowo-szklanej budynku pirsu. Każdy z czterech dźwigarów składa się z pięciu części o długości 36 m i masie 12 ton. Dotychczas postawiono cztery elementy, a będzie ich docelowo 20. Dźwigary zostaną ze sobą połączone i usztywnione dodatkowymi belkami stalowymi. Konstrukcja będzie oparta na słupach stalowych w kształcie drzewa z dwiema i czterema gałęziami - informuje Agnieszka Michajłow, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku.

Prześwietlenie promieniami rentgenowskimi



Zapewne niemałym zaskoczeniem dla osób nieobeznanych z branżą budowlaną będzie fakt, że połączenia spawane dźwigarów zostaną sprawdzone przy użyciu... promieniowania rentgenowskiego. Tego rodzaju metoda pozwala na precyzyjne wykrycie ewentualnych nieprawidłowości w budowie prześwietlanych struktur.

- Po zamontowaniu dźwigarów na bieżąco stawiamy części konstrukcji stalowej budynku i łączymy je w pracochłonnym procesie spawania. Jest on realizowany pod kontrolą wykwalifikowanego nadzoru spawalniczego. Zespawane elementy są następnie sprawdzane poprzez prześwietlanie falami rentgenowskimi. Wszystko po to, by mieć pewność co do wysokiej jakości i bezpieczeństwa konstrukcji - powiedział Łukasz Rudnicki kierownik budowy.
Jednocześnie na terenie przyszłego pirsu trwają prace przy budowie zewnętrznych klatek schodowych dla rękawów pasażerskich, które powinny być gotowe w ciągu dwóch najbliższych miesięcy.

Znaczna poprawa komfortu



- Po rozbudowie terminalu pasażerskiego Port Lotniczy Gdańsk zyska prawie 16 tys. m kw. nowej powierzchni. Dotychczas jest ok. 45 tys. m kw. W nowym pirsie będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, podróżujący do krajów non-Schengen, część nowego pirsu będzie też przeznaczona do obsługi pasażerów ze strefy Schengen - uzupełnia Michajłow.
O tym, jak bardzo nowa inwestycja przyczyni się do poprawy komfortu pasażerów, świadczy zresztą zmiana przyszłych parametrów terminala T2. Po wybudowaniu pirsu liczba linii kontroli bezpieczeństwa w terminalu T2 wzrośnie z 11 do 18, liczba punktów odprawy paszportowej na odlotach zwiększy się z sześciu do 10, liczba punktów odprawy paszportowej na przylotach zwiększy się z ośmiu do 12, liczba bramek odlotowych z 20 do 30, a liczba karuzeli do odbioru bagażu wzrośnie z pięciu do dziewięciu.

  • Budowa pirsu zachodniego na gdańskim lotnisku. Stan prac na 20 sierpnia 2020 r.
  • Budowa pirsu zachodniego na gdańskim lotnisku. Stan prac na 20 sierpnia 2020 r.
  • Budowa pirsu zachodniego na gdańskim lotnisku. Stan prac na 20 sierpnia 2020 r.
  • Budowa pirsu zachodniego na gdańskim lotnisku. Stan prac na 20 sierpnia 2020 r.

Miejsca

Opinie (71) ponad 10 zablokowanych

  • Lotnisko super (11)

    Tylko szkoda, ze nigdy nie ma wystarczajacej ilosci osob pracujacych kiedy trzeba i gdzie trzeba. Kontrole paszportowe sa najwolniejsze na swiecie i na bagaze czeka sie czasami nawet godzine, co na duzo wiekszych lotniskach nigdy sie nie zdarza. Budowa to jedno ale organizacja tez jest wazna.

    • 78 53

    • (7)

      Nigdy w Gdansku nie czekalem dluzej na bagaze niz na jakim kolwiek innym lotnisku. Godzine to chyba czekales jak twoj bagaz lecial kolejnym samolotem.

      • 23 9

      • Ciesze sie, ze chociaz Ty miales takie szczescie (6)

        Ja latam regularnie na roznych trasach i prawie zawsze czekam wieki na walizke w Gdansku. Gdy lot jest z poza shengen, kontrola paszportowa tez trwa duzo dluzej niz np w UK. Dodatkowo gdy jest jakis pasazer spoza UE wszystko idzie jeszcze wolniej, bo wiekszosc straznikow nie zna j. Angielskiego na odpowiednim poziomie by mogli sie porozmiec z podrozujacym. Widzialem na wlasne oczy i to niestety nie raz. A szkoda bo lotnisko ma naprawde potencjal i zycze by pewnego dnia dzialalo tam wszystko jak w zegarku.

        • 12 14

        • (5)

          Latasz co najwyżej cyklicznie do UK na jakiś zmywak czy do magazynu w jakiejś zatęchłej mieścinie.
          I tyle wiesz o lotniskach na świecie.

          • 15 14

          • (2)

            W tym wypadku nie trafiles, nie mierz wszystkich swoja miara. Latam regularnie po calej europie w zwiazku z praca. W tym wypadku mam okazje porownac jak funkcjonuja rozne lotniska w Europie, nie tylko to najblizej Twojego zmywaka. Pozdrawiam i zluzuj gume w majtach.

            • 12 13

            • właśnie porozmawiałeś z miejscową elitą (1)

              • 7 5

              • Nie ta co przylatująca...
                W kolejce po hotdoga i zgrzewke tyskiego na orlenie/bp koło lotniska.
                Królowie zycia

                • 4 0

          • (1)

            hehe nie zle. ty latasz pewnie zkm na przerobke?

            • 2 3

            • Wtedy byśmy się znali.

              • 3 0

    • Bzdury!

      Bagaże zawsze wyjeżdżają szybko, a zdarzyło mi się na nie czekać nawet godzinę na innym lotnisku. Im więcej latam, tym bardziej doceniam nasze lotnisko. Ładne, nowczesne i dobrze działa. Kolejki w UK o wiele większe. Przy przesiadce w UK zawsze liczę 3 h.

      • 11 3

    • A jak wsio ki taxi nepton

      • 4 2

    • Liczby osob, nie? Ilosc to soli albo pieniedzy

      • 1 0

  • Żeby tylko wszystko wróciło do normy moi drodzy I kochani (2)

    A będzie pięknie i wygodnie.. Gdańsk zachwyca... a w ankiecie zabrakło nie bo odwołali mi dwa razy lot..

    • 24 24

    • (1)

      Przeciez na twoje dolegliwosci nie ma leku to jak ma wrocic do normy?

      • 15 5

      • ponoc miedzynarodowe konsylium najlepszych psychiatrow na swiecie glowi sie juz od kilku lat jak pomoc temu nieszczesnikowi i dalej nic nie wymyslili. ja bym go zaszczepil ta ruska szczepionka sputnik V. nie mamy nic do stracenia.

        • 11 2

  • (2)

    gdzie na zdjęciu te słupy drzewa? zupełnie niepodobne do tych z wcześniejszych etapów..

    • 8 14

    • fajnie jakby był więcej lotów wakacyjnych np. na Kretę, Sycylię, Cypr, południe Francji itp. (1)

      • 3 4

      • Na Sycylię przede wszystkim !

        • 0 0

  • Na czas kręcenia filmu wszyscy robotnicy dostali kamizelki Doraco..PR działa. (1)

    • 44 16

    • Zawsze takie maja bo jest kilku podwykonawcow z roznych firm.

      • 9 0

  • dobra inwestycja, mam nadzieję że powrócą loty do Rzymu, Neapolu, więcej na południe kierunków (3)

    może kiedyś się doczekamy na Teneryfę, inne ciekawe wyspy.

    • 41 9

    • no własnie - niestety managerowie uważają, ze tylko krakusy lataja na południe i turystycznie

      nie rozumiem, skąd takie głupie decyzje o połaczeniach

      • 3 1

    • ale loty do Rzymu są przez całe lato, 2x tygodniowo. LOT lata

      • 3 0

    • To złudne nadzieje

      Kolejny lockdown w drodze ,
      Wszystkie tv straszą wirusem , strefami
      Przykre to ......

      • 2 1

  • Oby ten covid-19 zniknął (2)

    Wówczas byłoby cudownie

    • 42 9

    • Tez Bardzo, bardzo tęsknie za normalnym czasem bez covid na Świecie.

      • 10 0

    • Spoko, nawet jak covid nie zniknie, to nowy terminal się nie zmarnuje.

      Ma dobrą lokalizację z dala od centrum, a i powierzchnię ma dużą - w razie czego zmieści się sporo łóżek szpitalnych, albo czarnych worków.

      • 4 4

  • (2)

    Czy na tej budowie jest ta sama firma co na aquaparku Suntago ? Oj biedni ci podwykonawcy , będzie głośno po zakończeniu budowy .

    • 11 12

    • Nie ten wykonawca (1)

      Suntago budowała inna firma, po co te insynuacje od razu ...

      • 6 2

      • Chyba chodziło o Instalacje, które wykonywała ta sama firma . Tak więc to żadne insynuacje.

        • 1 2

  • przerost formy nad treścią - megalomania

    • 11 45

  • Co to jest pirs? (10)

    Nie ma w języku polskim odpowiednika?

    • 21 29

    • nie ma (7)

      to pomost w porcie wychodzący w głąb basenu portowego do którego cumują statki, port lotniczy i statki powietrzne to pochodna portów morskich

      • 16 1

      • żeby to jeszcze był jedyny termin pochodzący z języka morskiego (6)

        ale masz podejście, lądowanie, kapitana i pierwszego oficera na pokładzie; Stewardzi także byli najpierw na statkach pasażerskich. Termin "nawigacja" również ma morskie korzenie, nie mówiąc o samym terminalu. Nieco inne znaczenie ma oczywiście słowo pilot, gdyż pilotem na morzu jest doświadczony marynarz ze znajomością toru wodnego na podejściu do portu.

        • 6 0

        • (4)

          no pacz a ja pilotem to wloncza tvp

          • 4 1

          • (3)

            Włancza

            • 3 0

            • (2)

              No widzi pan, pan też włoncza.

              • 2 0

              • i wtedy leci w TV ten Pirs....Brosnan (1)

                czyli Dżems Bąd

                • 1 0

              • Wstrząśnięty, wcale nie zmieszany...

                • 0 0

        • Ameryka panie

          a żegluga powietrzna, to co? Wszystko jest z morza wzięte. Węzły, pokład, statek powietrzny itd. ...

          • 1 0

    • ty z tych wykletych?

      • 4 3

    • Pirs to jak najbardziej polskie słowo

      Odpowiednik angielskiego "pier"

      • 1 1

  • Pirs hahahha (7)

    Pirs drogi redaktorze to jest na morzu a nie na lotnisku pirs hahaha

    • 18 39

    • Dokształć się. Na lotniskach też są pirsy

      Wiedza może się przydać jak Cię przerzucą z portu do lotniska baranów pisiorku

      • 15 3

    • no patrz, a na całym swiecie uzywa się tego okreslenia także dla tego typu konstrukcji na lotniskach

      • 7 1

    • (1)

      Językoznawca się odezwał. Zajrzyj choćby do Wikipedii zanim głupie uwagi opublikujesz następnym razem buraku!

      • 6 1

      • Ale czemu buraku? po co obrazasz?

        • 1 0

    • (1)

      Bardzo słuszna uwaga. Pirs to konstrukcja hydrotechniczna.

      • 1 10

      • Acz wyjątkiem są "porty" lotnicze, gdzie pirs też funkcjonuje.

        • 4 1

    • Zanim zaczniesz zwracać komuś uwagę doucz się ;p

      "Pirsy występują również w portach lotniczych. Są to przedłużenia hali głównej terminalu lotniczego, zazwyczaj węższe od niej. Od pirsów odchodzą rękawy, kryte przejścia, którymi można się bezpośrednio przedostać na pokład samolotu."- żródło wikipedia

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane