• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trwa montaż "kreta" maszyny TBM

Maciej Naskręt
22 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Kolejne części maszyny TBM trafiały z ładowni statku Deo Volente na Nabrzeże Rudowe Gdańskiego portu.


Coraz więcej elementów maszyny TBM dociera do Gdańska. Generalny wykonawca tunelu pod Martwą Wisłą sprowadził już połowę mechanicznego kreta. Rozruch urządzenia planowany jest na styczeń przyszłego roku.



Statek Deo Volente wpływa do gdańskiego portu.

W poniedziałek rano byliśmy na Nabrzeżu Rudowym zobacz na mapie Gdańska w gdańskim porcie, gdzie cały czas trwa rozładunek będącego pod holenderską banderą statku Deo Volente. W jego ładowni znajdowało się w sumie dziewiętnaście części maszyny ważących ok. 230 tony, a wśród nich m.in. główny zespół napędowy, koło tnące - podzielone na trzy części i podzielona na cztery części obudowa tarczy.

Każdą część z ładowni statku podnosił żuraw wodny. Ten, z zawieszonym na ramieniu elementem, podpływał do Nabrzeża Rudowego, gdzie czekała już naczepa do przewozu towarów ponadgabarytowych. Po załadunku na ciężarówkę element maszyny przewożony był na plac budowy - kilkaset metrów dalej. Każda taka operacja zajmowało portowcom mniej więcej godzinę.

Czy tunel pod Martwą Wisłą będzie atrakcją Gdańska?

Największe elementy zostaną wyładowane przez żuraw pływający - Maję - w poniedziałek wieczorem. Statek Deo Volente odpłynie z gdańskiego portu we wtorek.

- Maszynę TBM udało się nam przetransportować w ok. 50 proc. Scalenie jej poszczególnych fragmentów ułatwia nam specjalnie skonstruowana na terenie budowy suwnica. Przed nami jeszcze ok. 100 transportów części TBM drogą lądową z Niemiec - wyjaśnia Janusz Sokolnicki, dyrektor kontraktu w firmie OHL, która jest głównym wykonawcą tunelu i całego czwartego etapy budowy Trasy Słowackiego.

Przypomnijmy, że w połowie września, w fabryce firmy Herrenknecht, gotowa maszyna TBM została odebrana przez wykonawcę tunelu pod Martwą Wisłą - firmę OHL. Za urządzenie budowlańcy zapłacili 80 mln zł. Wtedy też rozpoczął się jej żmudny proces rozbiórki i transportu do Gdańska.

Tak wygląda zespół pracowników tunelowych, którzy w systemie trzyzmianowym będą pracować przy budowie tunelu:

Maszyna TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą.

- inżynier główny,
- operator TBM (osoba kierująca tarczą TBM, sterująca układem prowadzącym oraz wszystkimi operacjami, kontrolująca przy tym parametry drążenia),
- operator podłoża (odpowiedzialny za uzupełnianie i stabilizację pierścieni poprzez wypełnianie 15 cm odcinka substancjami wiążąco-uszczelniającymi oraz za nawadnianie podłoża u czoła tarczy),
- monter obudowy pierścieniowej (odpowiedzialny za układanie i dostarczanie gotowych elementów do złożenia pierścienia),
- operator zarabiania betonu,
- elektryk (odpowiedzialny za oświetlenie tunelu i maszyny wewnątrz),
- główny mechanik TBM,
- dwóch górników do czyszczenia, konserwacji i przedłużania rurociągów, instalacji oświetleniowej, szyn, kanału wentylacyjnego, etc.,
- osoba na tyle tarczy (odpowiedzialna za transport na tyły maszyny oraz wywóz urobku),
operator przenośnika ślimakowego
- dwóch operatorów kierujących kolejkami transportowymi.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - zagrożony, przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - niezagrożony. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. - niezagrożony. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (64) 3 zablokowane

  • Ahjo! (4)

    ja sem krtek

    • 46 4

    • Ahoj! (2)

      Ja sem netoperek!

      • 14 0

      • (1)

        a ja was szmaticzku na paticzku łup łup łup

        • 8 1

        • Ja sem Rumcajs

          • 4 0

    • Ahoj!

      ja sem Ula ;-)

      • 0 0

  • Kretów to u nas dostatek, (1)

    pełno ich teczek w IPN, ale ten to chyba największy :)

    • 25 6

    • a jak tam budowa pkm?

      • 0 3

  • Tu narazie jest ściernisko, ale będzie San Francisco (2)

    a gdzie jest to kretowisko będzie tunelisko!

    • 47 1

    • a ten tylko o seksie

      • 4 3

    • hehe

      dobre

      • 0 0

  • chętnie zmontuję kreta

    choćby zaraz

    • 13 1

  • Dlaczego u nas wydaje się tyle kasy na niepotrzebne tunele? (4)

    Ten pod Martwą Wisłą gdzie ruch samochodowy jest tylko przed i po pracy albo tunel na Żabiance gdzie wystarczy podjechać kawałek do Pomorskiej

    • 5 96

    • ...bo wyjeżdzając na siódemkę z praktycznie każdej dzielnicy na północ od historycznego centrum nie trzeba będzie do tego centrum wjeżdzać...?

      • 33 0

    • A dlaczego u nas zadaje się tak niemądre pytania? (1)

      • 33 0

      • to pytanie zdaje się jest niemądre

        • 0 0

    • Spytaj kierowców, którzy stoją w korkach, bo przez centrum przewalają się setki TIRów do portu.

      • 17 0

  • A kiedy Ojciec Dyrektor chciał wiercić (1)

    to mu Tusk odebrał dotacje przyznane za rządów PIS.

    • 7 38

    • No i?

      Po co dotować prywatnego biznesmena? (bo z duchownym to wspólnego on za wiele nie ma) Z biznesplanem z marnymi szansami powodzenia?

      • 1 1

  • nie montaż

    a raczej rozładunek, panie redaktorku nie rozróżniamy pojęć chyba

    • 12 5

  • Nieco przypomina Wkrętacza o mocy 20000 kretów mechanicznych. (2)

    Słynny pojazd Tytusa, Romka i A'Tomka z księgi XV. Ciekawe kto to jeszcze pamięta?:-)

    • 42 0

    • ja pamiętam :)

      wkręcali się nim do wnętrza ziemi.
      Pamiętam też wannoamfibiohelipoduszkoczołgolot.

      • 0 0

    • "raduje sie serce,
      raduje sie dusza
      gdy nasza nasza wyprawa
      na wypoczyn rusza"

      • 0 0

  • A kiedy tunel na skrzyżowaniu ARMII KRAJOWEJ >> ŁOSTOWICKA ? (6)

    J/W

    • 22 10

    • jutro

      • 8 1

    • a po co tunel? (4)

      tam powinien być wiadukt w ciągu AK. Zresztą wszystko jest przygotowane - jest miejsce i nasypy od strony Gdańska.
      Też nie rozumiem, czemu tego nie zbudują. Jasne, że tani nie będzie, ale w porównaniu do innych inwestycji nie będzie szału cenowego zapewne, a rozładuje korki od ręki.

      • 7 3

      • nie rozładuje korków (3)

        spotęguje je za to w innym miejscu :)

        • 7 3

        • Zgadzam sie. Jak każdy jest "wygodniakiem" i d*pe wozi wszędzie gdzie może to tak jest. Zwróccie uwage, ze prawie kazdy jedzie sam. Każdy chce miec samochód, a to prowadzi do utrudneń. Ide sobie bokiem, spokojnie a Wy sie gnieccie i denerwujcie w korkach, bo to jak by nie patrzeć Wasza wina a ciąglę zwalanie na infrastukture mija sie z celem ... Z takim myśleniem to za 20-30 lat powinny być drogi najlepiej 5 poziomowe aby sie szlachta pomieściła ;)

          • 3 2

        • nie bądź takim pesymistą ;-)

          • 0 0

        • Nie do końca się z Tobą zgodzę. Rozładować rozładuje na pewno. Cały ruch w kierunku obwodnicy odbywał by się bezkolizyjnie. W kierunku ulicy Havla można by było zrobić skręt z dwóch pasów. Oczywiście to by zwiększyło ruch na skrzyżowaniu z Świętokrzyską.

          Z drugiej strony czy ta inwestycja jest aż tak potrzebna ? Korki robią się tylko z rana w kierunku Gdańska i popołudniu w przeciwnym kierunku.
          TA inwestycja na pewno dojdzie do skutku ale nie w przeciągu 20 lat :)

          • 3 0

  • Korzystając z okazji że zmontują tego kreta (3)

    może za jednym zamachem wydrążyć by ten tunel pod Niepodległości w Sopocie

    • 21 4

    • i Pachołkiem

      • 5 2

    • Dla drogowca Kazika i podobnych (1)

      TBM jest konstruowany pod konkretną inwestycję. A poza tym jego właścicielem jest wykonawca, więc równie dobrze można proponować  aby tym samym kretem przewiercić tunel do Szwecji.

      • 4 0

      • akurat pod pachołek ta tarcza się nadaje, badania miasto ma już od dawna

        pod Sopot raczej nie, choć nie wiadomo, bo tam nikt nawet nie zaczął robić żadnych badań. Nawet nie wiadomo w którym miejscu dokładnie miałby tunel być, a w przypadku Pachołka jest znany dokładny przebieg. Gdyby miasto ogłosiło przetarg na budowę tunelu pod pachołkiem, gdy konczyli by drążyć pod Wisłą, to jestem na 100% pewien, że OHL by wygrał z najnższą ceną (maszyna na miejscu, doświadczenie, kadra itd.)

        • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane