• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trwa montaż ponad tysiąca betonowych pali na budowie bajpasu kartuskiego

Arnold Szymczewski
21 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Ponad 100-tonowa maszyna codziennie wykonuje między Kiełpinkiem a KokoszkamiMapka w Gdańsku wzmocnienie nasypu kolejowego za pomocą 24-metrowych betonowych pali. Projekt zakłada montaż ponad tysiąca sztuk wspomnianych wzmocnień. Całkowita objętość betonu, który zostanie użyty do wykonania prac geotechnicznych wypełniłaby basen olimpijski. Z kamerą odwiedziliśmy plac budowy.



Znasz się na kwestiach technicznych związanych z inżynierią?

Tzw. bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229.

- Inwestycja dotyczy odbudowy około 1,5-kilometrowego, jednotorowego odcinka linii kolejowej nr 234 pomiędzy Kiełpinkiem a Kokoszkami w Gdańsku. Oprócz budowy nawierzchni kolejowej, w ramach projektu zostaną wybudowane trzy zupełnie nowe obiekty inżynieryjne: wiadukt drogowy, wiadukt kolejowy oraz przejście podziemne dla pieszych oraz przebudowany zostanie jeden przepust. Dostosowany zostanie system sterowania ruchem kolejowym, przebudowane zostaną sieci elektroenergetyczne oraz telekomunikacyjne - mówi Paweł Glonek Inżynier koordynator ds. przygotowania i realizacji inwestycji.
Bajpas kartuski to dwa odcinki mające dwóch inwestorów:

  • 1,5 km (Kiełpinek-Kokoszki) - PKM
  • 15 km (Kokoszki-Glincz) - PKP PLK


Wykonawcą 1,5-kilometrowego gdańskiego odcinka jest spółka Torhamer z Gdyni. Umowa na budowę została podpisana w grudniu 2020 r., a prace rozpoczęły się w styczniu 2021 r. Koszt prac wyniesie ponad 42 mln zł.

- Inwestycja realizowana jest w systemie projektuj i buduj, za nami jest już cała część projektowa, w tym uzyskanie wszelkich decyzji administracyjnych, uzgodnień i zezwoleń umożliwiających rozpoczęcie robót budowlanych. Dotychczas wykonaliśmy część zakresu robót ziemnych oraz rozpoczęliśmy prace związane z budową obiektów inżynieryjnych. Aktualnie trwają prace związane ze wzmacnianiem podłoża gruntowego - dodaje Paweł Glonek.

100-tonowa maszyna wierci 24-metrowe otwory na specjalne pale wzmocnieniowe



Codziennie na budowie bajpasu kartuskiego pracuje nietypowa maszyna - Liebherr LRB 255 o masie przekraczającej 100 ton. Maszyna to tzw. "palownica", która odpowiada za wzmocnienie nasypu kolejowego za pomocą technologii pali przemieszczeniowych oraz pali wykonywanych świdrem ciągłym CFA.

- Palownica dysponuje momentem obrotowym 250 kNm, umożliwiającym wykonanie pali o długości powyżej 50 m długości oraz do 2,2 m średnicy. Jest to jedna z największych palownic Keller Polska, Liebherr LRB 255 o masie przekraczającej 100 ton. W związku z bardzo skomplikowanymi warunkami gruntowo-wodnymi i dużym pakietem gruntów nienośnych (organicznych) zakres koniecznego wgłębnego wzmocnienia sięgać będzie nawet do 24 m - mówi Karol Zalewski, kierownik robót geotechnicznych Keller Polska
Wykonanie kolumny przemieszczeniowej polega na:

  1. ustawieniu się maszyny na wyznaczonym wcześniej punkcie geodezyjnym,
  2. zgłębieniu się na żądaną głębokość przy pomocy siły nacisku i momentu obrotowego głowicy,
  3. betonowaniu kolumny przy jednoczesnym wychodzeniu głowicy przemieszczeniowej.

- Na wykonanie jednego pala potrzebujemy ok. 3 m sześc. betonu. Projekt zakłada wykonanie 1054 pali. Całkowita objętość betonu użytego do wykonania prac geotechnicznych wypełniłaby basen olimpijski - kończy Karol Zalewski.
Jednocześnie przy budowie pali pracują cztery osoby tj. operatorzy palownicy, koparki, ładowarki i pompy do betonu. Jeden pal, który wzmacnia podłoże wykonywany jest w ok. 10 minut.

Generalnym Wykonawcą jest firma Torhamer Sp z o.o Sp. k. z Gdyni, realizująca między innymi zakres związany z branżą torową. Głównymi Podwykonawcami są:


  • Keller Polska Sp. Z o.o. odpowiadająca za wykonanie zaawansowanych wzmocnień podłoża gruntowego,
  • Alusta SA - podwykonawca obiektów inżynieryjnych,
  • Alstom Sp. z o.o. - implementująca rozwiązania w branży sterowanie ruchem kolejowym.


Zakończenie inwestycji planowane jest w drugim kwartale 2023 roku.

Opinie (63) 2 zablokowane

  • prawie jak przekop... (9)

    Relacja z dzialan kazdego dnia...

    Marszalkowi przypominam, ze obiecani kolejowe polaczenie do Bytowa.
    Jaki jest status tego zobowiazania?

    • 19 22

    • Nie wszędzie kolej ma sens i Bytów jest tego przykładem (3)

      Kolej do Bytowa obiecały władze tego miasta, które ponad dekadę temu przejęły od pkp plk linię kolejową. Ale jak dowiedziały się ile to kosztuje, to próbowały wrobić w tę inwestycję marszałka i PKP.
      Na szczęście sfinansowane przez województwo studium wykazało jednoznacznie, że ta inwestycja jest pozbawiona sensu, bo wydano by miliony na kolej wożącą powietrze przez las. Przy tak małym zaludnieniu i dużych odległościach między niewielkimi miejscowościami na tym terenie sens ma wyłącznie dużo tańsza komunikacja autobusowa.

      • 17 12

      • Ja się nie znam, ale Kacperek też kwiczał, że PKM będzie powietrze wozić.

        A dzisiaj ludzie narzekają na brak miejsc.

        • 5 10

      • tak czy inaczej

        Samorząd ten czy inny pokazuje, że się na tym nie zna i nie potrafi...

        Metody wygaszania popytu znamy i "przy tak małym zaludnieniu i dużych odległościach" słyszeliśmy dostatecznie wiele razy, aby w to nie wierzyć. Widzisz gdzieś te autobusy? Jaka komunikacja zbiorowa się opłaca?! Chyba jedynie "50" do Tczewa, oddane Deutsche Bahn.

        Jak to wygląda, to można zobaczyć na linii z Człuchowa w niedzielny wieczór, jak ludzie do Trójmiasta do roboty i szkół wracają. Widać to codziennie na trasach dojazdowych do Trójmiasta w kolumnach T4 i "passeratti" ciągnących do i z roboty.

        "Robola" to się chce mieć ale niech se sam dojedzie.
        To dojeżdża...

        • 10 4

      • Mieszkańcy walczyli o to by wykluczeni komunikacyjnie mogli jeździć do Bytowa i zgłoszono projekt remontu linii do Korzybia. Jednak właśnie Bytów nie chciał tak więc nie wiem skąd opowieści o wożeniu powietrza. Popatrz na linie np Malbork Kwidzyn tam też są duże odległości a miasto praktycznie jedno po drodze

        • 5 2

    • gdyby te pale ułożyć jeden za drugim .... (2)

      wincyj entuzjazmu panie redaktorze

      • 15 1

      • Kogo obchodzi jakies za d.. bytow?to jest portal o 3 miescie i nie o wiochach!niech piszą o ttm w jakis glosie peegerowca (1)

        • 0 4

        • jak dobrze że interior województwa dowiaduje się o tym

          jak jest postrzegany w "centraly"...

          Podziękuje przy urnie.

          • 2 0

    • (1)

      Tak, marszałek siedzi na internecie i czyta komentarze, żeby odpowiadać na takie pytania jak twoje. Więc jeszcze chwilka cierpliwości, odpowiedź pewnie się pojawi.

      • 4 6

      • marszałek nie siedzi

        i nie do niego jest ta informacja skierowana.
        On dobrze wie, co ma za uszami...

        • 5 3

  • Za platformy likwidowało się połączenia kolejowe... (18)

    A teraz buduje się nowe w całej Polsce.

    • 38 58

    • (5)

      Nie tylko połączenia, również Arłukowicz zlikwidował 30% szpitali.A teraz taki mundry. No i oczywiście LOT chcieli sprzedać i zredukować armię prawie do zera.

      • 17 25

      • Platforma przedstawiła juz nawet swój program. "Głosujcie na nas, jak wygramy przedstawimy szczegóły planu" hahaha (2)

        • 17 18

        • (1)

          I do dzisiaj programu zero.No jedynie dojść do koryta ponownie ale ludzie już bajek nie łykną.

          • 17 10

          • Masz rację myślący ściemy nie łapią Ale ciemny lud tak: 2mld na tvpis, respiratory Szumowskiego, wybory Sasina, stępka grobarczyka, przekop Kaczyńskiego(2-3mld)itd jak powiedziała Beata śmigło 'im się to nalezalo'

            • 14 15

      • LOT - jak nie rentowny to dlaczego mamy dopłacać

        Duda mówił że węgla mamy na 200 lat a starczyło na 2 hehehe. Po co tyle wojska??? Taniej i lepiej inwestować w drony, rakiety i szkolenie . Sam idź do takiego wojska!! Bez wojny pod granicą z Białorusią 6 zginęło!!! Pis zgodnie ze swoim hasłem Polska w ruinie. Pis to największe zło - gorsze od kiszczaka i gomułki

        • 16 11

      • Kto miałby w tych szpitalach pracować?

        Ci lekarze co usłyszeli - "niech jadą!" od Józefy Hryniewicz?

        • 6 5

    • robili to z głową - PKM !!! Pendolino (2)

      wprawdzie nowak przytulił kilkaset tysięcy ale cóż to jest z morawieckim lub sasinem.
      Armia - kraby produkcja od 2010 roku, groty (te sprawne - a nie zmienione na spółki pis co się zacinają) zamówione i sprawdzone przez wojsko helikoptery plus fabryka pod łodzią (pis zerwał kontrakt) i co . systemy wisła - Tusk za 1 euro załatwił Leopardy (100 sztuk itd Wszystko było zamawiane w porozumieniu z wojskiem. Dobrze że likwidowali Armię - liczy się uzbrojenie i sprzęt . A teraz pis - hulaj dusza przepłaca za wszystko pod publikę i w imię wojny!!! Nawet butów latarek nie potrafią kupić!!! Ciemny lud teraz wszystko kupi niestety nawet festiwal w Opolu

      • 18 10

      • Mamy już dowcip miesiąca (1)

        "Tusk załatwił" gratulacje wygrał Pan żelazko...hehe a reszta to totalne bzdury nie warte uwagi.

        • 8 11

        • Bzdury to ty walisz pisowczyku. Jeszcze za mała inflacja jest, że tak kochasz partię pisowskich

          nieudaczników ?

          • 13 7

    • Za PiSu inflacja wstała z kolan!

      • 20 5

    • Masz rację - za PiS wybudowano PKM (2)

      I wyprodukowano milion aut elektrycznych i 100 promów do ich przewozu

      • 13 7

      • (1)

        I mamy węgla na 200 lat. Eee zaraz? Mamy?

        • 5 3

        • Mamy kopalnie do których rząd będzie dopłacał żeby zaczęły wydobywać węgiel po 996 zeta za tonę a który to węgiel kupią wybrańcy po 2,5 tysiaka za tonę.
          Po cenach regulowanych przez rząd.

          • 6 2

    • A jakie to połączenia kolejowe się buduje ? Jakie województwo rządzone przez PiS zbudowało (1)

      kolej ? Żadne, w przeciwieństwie do Pomorskiego, rządzonego przez PO, a które zbudowało PKM.

      • 11 8

      • niczego nie zbudowało a odtworzyło

        chyba że masz na myśli kolejna samorządową spółkę, która nic nie ma i nic nie robi poza wynajmowaniem przewoźników...

        • 2 1

    • Najwięcej linii kolejowych zlikwidowano za czasów Leszka Millera.
      Mam wymieniać numery linii?

      • 5 4

    • Łżesz jak gebels (1)

      Większość bowiem połączeń polikwidowano w czasach grubo przed PO więc potrolluj sobie na inny temat. Stocznię Gdańską też sprzedała PO i ograbił niejaki Rydzyk z PO?

      • 4 2

      • Minęło już trochę lat od ujawnienia wykazu linii kolejowych przeznaczonych do faktycznej likwidacji, przygotowanego w czasach rządów Platformy Obywatelskiej i PSL, kiedy likwidowano komisariaty Policji, placówki pocztowe, szkoły i wiele innych obiektów użyteczności publicznej.

        Wtedy również chciano zaorać kolej poprzez likwidacje linii kolejowych, zaplecz naprawczych i terenowych jednostek organizacyjnych.

        Cały ten proces destrukcji kolei odbywał się pod czujnym okiem ówczesnego Ministra Infrastruktury, Budownictwa i Gospodarki Sławomira Nowaka, jednego z ulubieńców Premiera Donalda Tuska.

        W połowie lutego 2013 r. zarządca infrastruktury zaprezentował plany optymalizacji sieci kolejowej, z których wynikało wyłączenie z eksploatacji 90 odcinków linii kolejowych o łącznej długości ok. 2000 km. na terenie całego kraju.

        • 3 1

  • (6)

    Niesamowita ta palownica. Mnie cały czas nurtuje.Czy piramidy zbudowali kosmici?

    • 15 18

    • (2)

      Tak, potwierdzam. To ja i moi ziomkowie z Kepler 352b z gwiazdozbioru łabędzia.

      • 12 2

      • (1)

        Tak myślałem,pozdrawiam.Kiedy znowu nas odwiedzicie?

        • 6 7

        • kosmici sa wsród nas ... caly rzad chyba spadł z ksiezyca

          • 12 0

    • (1)

      Wtedy budowali piramidy a dziś pół roku po otwarciu na drodze wszystkie studzienki zapadnięte

      • 11 2

      • No tak,

        ale co ze studzienkami wokół piramid?

        • 3 1

    • Weź leki i idź spać.

      Przestaniesz nudzić na forach.

      • 2 0

  • tyle kasy i pracy dla trasy kolejowej ktora do niczego się nie przyda po elektryfikacji trasy docelowej (6)

    • 14 72

    • XD (3)

      po pierwsze, zamknięcie pierwotnej pkmki na czas elektryfikacji bez alternatywy zabiłoby kolej na lata. po drugie, większa częstotliwość pociągów do gdańska przez uruchomienie dwóch linii zmniejszy korki i przez to, ze w tak słabo skomunikowanej z gdanskiem części gminy zukowo bedzie pociag poprawi sytuacje bardzo wielu osób

      • 25 1

      • (1)

        No ale teraz zamknęli pkm do Kartuz ot tak

        • 0 5

        • Przestań bredzić.

          Żadne ot tak, w Kartuzach buduje się bajpas, który skróci czas jazdy do Kościerzyny o przynajmniej 10 min. A przy okazji o połowę zmniejszy liczbę zamknięć przejazdu kolejowego w centrum Kartuz.

          • 0 0

      • trase do Grudziądza zamkneli na 5lat

        przez 5lat zastepcze autobysy jezdzily. Takze sie da

        • 2 1

    • Osobiście czekam na tę trasę.

      • 8 0

    • bajpas to tylko wytlumaczenie do odbudowy tej linii

      skoro pociagi moga jezdzic podczas elektryfikacji odcinka z Wrzeszcza do Kielpinka to dlaczego nagle nie moglyby jezdzic od Kielpinka do Rebiechowa? co stoi na przeszkodzie zeby pociagi jezdzily po jednym torze? Z kolei do Koscierzyny powinien byc zbudowany drugi tor, zelektryfikowany i wtedy mozna byloby zamknac na czas elektryfikacji stary tor

      • 0 0

  • pytanie po co komu ten bajpas (5)

    tyle kasy w błoto

    • 3 40

    • (2)

      Dlaczego kasa w błoto?

      • 12 0

      • bo jest tymczasowy (1)

        • 0 2

        • Nie jest tymczasowy.

          • 1 0

    • Przekop mierzeji to było 2 miliardy złotych w błoto a miało być tylko (sic)800 milionów (1)

      • 5 4

      • Moglo by byc i 100mld ty deb... bo i tak by sie oplacalo aby nie prosic ruskich o wyplyniecie!

        • 1 1

  • A czemu w tekscie nie ma informacji (1)

    Z jakiej firmy beton wożą?
    Obstawiam Lafarge

    • 8 3

    • Znaczy się francuskiej.

      • 1 2

  • Jak uda im się skończyć ten "bajpas" to będzie spory sukces (1)

    Bo gdy pkp plk zabierze się za remont linii Gdynia - Kościerzyna - oby nigdy - to o dojeździe koleją na Kaszuby - będzie można zapomnieć na długie, długie lata.
    Paru mądrych inaczej chce bowiem uczynić z tej linii "Szprychę Marcina Cymbały".
    Więc mieszkańcy Kartuz i okolic kibicujcie temu palowaniu bo inaczej ciała dolna część zimna.

    • 41 23

    • Nie wiem, ale się wypowiem ...

      .. tak można streścić Twój wpis.
      Linia 201 nie ma nic wspólnego z CPK ani szprychami do tego kosmodromu. Linia ta po modernizacji ma zapewnić możliwość transportu ładunków do/z portu w Gdyni oraz kursowanie pociągów dalekobieżnych przez Kartuzy i Kościerzynę na południe kraju.
      Obecnie linia jest jednotorowa i niezelektryfikowana, więc jej przepustowość jest bardzo niska. Wobec częstych kursów pociągów SKM do Kartuz i Kościerzyny, nie można jej wykorzystać dla ruchu towarowego. Tymczasem coraz bardziej zapycha się linia przez Gdańsk i Tczew i pociągi towarowe z Gdyni mają problemy z przejazdem. Gdy zwiększą się przeładunki w porcie, nie będzie jak ich stamtąd wywieźć i dowieźć, więc modernizacja linii nr 201 jest konieczna i bardzo potrzebna - także po to, by pasażerowie nie utracili swoich połączeń w wyniku wzrostu liczby pociągów towarowych.

      • 10 0

  • Tor hammer (1)

    Młot torowy?;)

    • 3 1

    • Nie- młot Thora.

      Była zresztą taka kapela black metalowa o podobnej nazwie Thor's Hammer. W sumie nazwa lepsza niż spółki matki- Rajbud

      • 2 1

  • Specjalistyczna robota (2)

    Widać, że kierownik z Kellera to fachura z krwi i kości. Kompetentny i pracowity. Zasługuje na podwyżkę.

    • 11 4

    • potwierdzam (1)

      • 7 1

      • Ej kierownik daj na piwo albo jeszcze lepiej kup nam

        • 1 0

  • A skąd możemy wiedzieć ile betonu może pomieścić basen olimpijski skoro taki pozostaje w Gdyni chyba już mogę powiedzieć, że równolegle z elektrownią atomową.

    • 41 7

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane