• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trwają próby obciążeniowe na trasie PKM z udziałem lokomotyw

Maciej Naskręt
6 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Dwie ważące łącznie 230 ton lokomotywy podczas prób obciążeniowych przejścia na ul. Szybowcowej.
  • Chyba, że użyje się lampy błyskowej... Wtedy klimat znika, ale za to robi się zabawnie, gdy okazuje się, że "Gagarin" ma... zeza!
  • Przejście podziemne pod linią PKM na wysokości ul. Szybowcowej.
  • Na poddawane nocnym próbom obciążeniowym przejście pod torami przy ul. Szybowcowej wjechały dwie lokomotywy (od prawej): ST44 "Gagarin" i SM48 "Tamara".
  • Taki widok na linię PKM miał wjeżdżający na przejście pod torami przy ul. Szybowcowej maszynista lokomotywy.
  • Aby lokomotywy (i inne pojazdy szynowe) mogły pokonać przecinającą linię PKM - i na razie jeszcze funkcjonującą - bocznicę na gdańskie lotnisko, inżynierowie Budimeksu wymyślili i wykonali specjalny "łącznik" nakładany w poprzek bocznicy. W ten sposób powstało jedyne w swoim rodzaju wielopoziomowe skrzyżowanie kolejowe.

Na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ruszyły próby obciążeniowe. W sumie test przejdzie 40 obiektów - wiaduktów, estakad i przejść podziemnych dla zwierząt. W nocy ze środy na czwartek na trasę wyjechały dwie lokomotywy: "Gagarin" i "Tamara".



Plac budowy 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej powoli zamienia się w poletko doświadczalne. Wszystko za sprawą zbliżających się odbiorów ok. 40 obiektów budowlanych - wiaduktów, estakad, przepustów i przejść podziemnych dla ludzi i zwierząt. Ruszyły bowiem próby obciążeniowe, których pozytywny wynik ma umożliwić dopuszczenie wspomnianych obiektów do użytku.

Minionej nocy na linii PKM odbyły się pierwsze próby obciążeniowe obiektów inżynieryjnych z udziałem dwóch - ważących łącznie 230 ton - lokomotyw, nazywanych przez kolejarzy "Gagarinem" i "Tamarą".

Czytaj też: Budowa kolei odcięła dostęp do zieleni

- Obie lokomotywy zaledwie wczoraj dotarły na teren naszej budowy. Na pierwszy ogień poszło przejście pod torami przy ul. Szybowcowej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, które test obciążeniowy zdało pozytywnie - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Wcześniej próby obciążeniowe przeszedł wiadukt nazywany: "Nowym Mostem Weisera", który powstaje w miejscu wyburzonego w 2013 r. poprzednika. W tym celu użyto do testów czterech wyładowanych piachem ciężarówek.

- W najbliższych kilkunastu dniach podobne próby obciążeniowe przeprowadzone zostaną na wszystkich przejściach pod torami i wiaduktach kolejowych wzdłuż linii PKM. Stąd prosimy mieszkańców o jeszcze trochę cierpliwości i nie wchodzenie na torowisko budowanej linii, bowiem będą tam poruszać się wspomniane lokomotywy. Nie chcielibyśmy, by doszło do tragedii - podkreśla rzecznik.

Kronika budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Czytaj też: Ruszył montaż ozdobnych ścian przystanków PKM

Dodajmy, że budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej gotowa jest w ok. 80 proc. Jeszcze w tym roku ma być wykonane 95 proc. harmonogramu. Prace na linii mają zakończyć się w maju 2015 r. za wyjątkiem wiaduktu na Zaspie, który ma być gotowy w październiku - pół roku później.

Jak zapewniają władze PKM nie zakłóci to kursowania pociągów PKM, które oficjalnie mają pojechać 1 września. W rejonie Zaspy, gdzie będzie realizowany wiadukt, ruch ma być prowadzony po jednym torze. Samorząd województwa niedawno zapewnił, że składy mają kursować po linii PKM co 15 minut.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Miejsca

Opinie (124) 2 zablokowane

  • Czas na Pendolino. (11)

    Niech teraz Nasza duma która już za miesiąc pojawi się w rozkładzie również przetestuje PKMkę.

    • 36 26

    • eee tam

      • 9 1

    • (4)

      chyba Pindolino

      • 9 5

      • (2)

        Pedziolino

        • 5 6

        • pitolino (1)

          • 2 1

          • Pseudolino

            bo nie ma tego czegoś co się wychyla na zakręcie.

            • 3 1

      • Dla Pisuaru francuski TGV o nazwie Pendolino, to cos niepozadanego.

        Lepszy nieistniejacy high speed z PESY lub ich SKM z plastikowymi siedzeniami, by wozily Polakow 600 km przez Polske wsrod halasu. Oszolomy pisowskie powinne byc zamyakne w psychiatryku lub ze swiniami w chlewie. Niech tam kwiczą.

        • 8 20

    • Penolino ma napęd elektryczny a linia pkmki na razie nie ma trakcji energetycznej (2)

      • 25 2

      • a słyszłeś o ciągnięciu składu spalinówką?!

        Golarz ma rację,niech biorą Włocha na hak i dawaj na lotnisko.Może nawet poseł Nowak wpadnie

        • 6 1

      • Trakcja energetyczna....

        ....Możez to jakoś... wyjasnić? Co to takiego trakcja energetyczna?

        • 1 0

    • Jaki jest sens wprowadzania pendolino które swoją drogą wymaga prądu na trasę przeznaczoną do zupełnie innego ruchu?

      • 11 4

    • ...wszystko fajnie... ale ciekawe jaka cena bedzie biletow...

      również tych miesięcznych... ciekawe czy będzie konkurencja dla ZTM?

      • 1 1

  • A dlaczego przystanki na linii Gdynia maja być dopiero 'planowane'? (14)

    A wybudowanie nie wiadomo kiedy?

    To, że będą zaledwie dwa tym bardziej jest zadziwiające.

    • 63 15

    • Bo lotnisko :)

      • 35 5

    • Szczurek boi sie ze latwiej gdynianom bedzie dojezdzac do Rebiechowa niz na gdynski kosmodrom

      • 66 7

    • Bo jak widzisz Platforma Oszustów łatwo obiecuje (3)

      Gorzej z realizacją. Niektóre etapy autostrad co miały być gotowe na Euro wciąż są w budowie. grunt to obiecać!

      • 17 44

      • (2)

        Przypomnij sobie przez kogo prace z autostradami zostały praktycznie wstrzymane.

        • 32 8

        • ufff, uchroniło nas to od przepłacenia kolejnych miliardów (1)

          jak również od setek kilometrów ekranów dźwiękoszczelnych w szczerym polu. Chociaż kto od kompanów królika miał się nachapać się pracą

          • 5 9

          • a kto wyżyłował normy dot. ekranów?

            • 7 1

    • Zapytaj się swojego prezydenta, dlaczego. Zresztą popieracie go większościowo, więc cokolwiek by nie powiedział i tak zaklaszczecie.

      • 26 5

    • (2)

      Bo za przystanki na trasie Rębiechowo-Gdynia odpowiada PLK a nie PKM.

      • 19 4

      • równi i równiejsi ..... (1)

        bzdura czytaj pomorska kolej... nie PLK. Prawda jest jedna jedni dostają pieniądze na budowę przystanków włącznie z budową dróg, inni mają do tego dopłacić. Wystarczy poczytać dokumenty

        • 3 10

        • Jak PKM może odpowiadać za linię kolejową nr 201? Za stacje np. w Somoninie czy Kościerzynie też odpowiada PKM? PKM i jej kompetencje się kończą na połączeniu z linią 201, czyli w Osowej (ale za samą Osową odpowiada już PLK), więc skończ bredzić.

          • 21 1

    • dlatego że Urząd Marszałkowski dotyje tylko trase gdanską (1)

      a odcinek gdyński dotowac powinni inni. Ot taka budyniowo strukowa gra wyborcza

      • 9 19

      • Urząd Marszałkowski nie może dotować odcinka "gdyńskiego", gdyż nie ma żadnych praw do niego.

        • 16 1

    • Matolku, zwykle symulacje.

      To nie trasa SKM, bedzie tam jezdzilo o wiele mniej ludzi. Rozumek masz wielkosci glowki od szpilki.

      • 1 3

    • bo PEŁO nie lubi Szczurka

      i dlatego też nie będzie OPAT

      • 2 7

  • Myślałem, że Gagarin już nie żyje.... a tu taka niespodzianka.

    • 38 16

  • A oni te lokomotywy od ruskich ściągnęli? (25)

    "Gagarin i Tamara" czy to nazewnictwo tylko przypadkowe?

    • 24 46

    • Gagarin, czyli ST-44 (13)

      to zmodernizowana lokomotywa produkcji radzieckiej, stąd przezwisko.

      • 48 2

      • a co to oznacza "zmodernizowana"? (12)

        natomiast przezwisko odnosi się do osoby - nie do przedmiotu

        • 4 41

        • To oznacza że (6)

          "Gagarin" nie jest lokomotywą w stanie oryginalnym wprost z Z.S.R.R, tylko zmodernizowaną lokomotywą M62. A reszty czepiasz się, bo wydaje ci się, że błyszczysz intelektem.

          • 63 2

          • a w którym miejscu jest "zmodernizowana"? (5)

            bo raczej jest przystosowana dla potrzeb i norm PKP przez producenta pod względem skrajni ładunkowej, systemów hamowania oraz montażu czołownic ze zderzakami, itp.
            natomiast wspomniana modernizacja dotyczyć będzie wymiany silników na bardziej ekonomiczne i mniej uciążliwe dla środowiska

            • 4 26

            • (4)

              ma nowy silnik wstawiony ( zamiast dwusuwowego ma czterosuwowy)

              • 18 0

              • zgadza się - Caterpillar o mocy 2240 kW (3)

                dzięki temu jest to najmocniejsza lokomotywa spalinowa eksploatowana przez PKP

                • 7 3

              • nie zgadza się ;) (2)

                Caty mają prywaciarze a te PKP Cargo mają silniki rosyjskie wyprodukowane w Zakładach Kołomny 12CzN26/26 o mocy takiej samej jak w przypadku 14D40., gdyż prądnica główna jest pozostawiona stara. Jedynie jest mniej awaryjną lokomotywą, oraz mało zużywającą oleju silnikowego ( w porównaniu do dwusuwa, zużycie oleju jest minimalne)

                • 8 2

              • ale Caty mają 2 sztuki na PKP LHS (1)

                a że 12CzN26/26 jest rosyjskiej produkcji - tego akurat nie wiedziałem

                • 1 1

              • Od niedawna LHS nie ma Catow ;)

                Sprzedali je do polmiedzi, 3001 i 3002. Caty ladnie jezdza na Litwie

                • 6 0

        • (4)

          Przezwisko odnosi się do lokomotywy, a jego źródłosłów jest w postaci osoby, ale taki pajac jak ty nie odróżni przecież takich subtelności, prawda?

          • 11 7

          • tylko na tyle cię stać głupolku? (2)

            nic merytorycznie? ale trudno - głupoli nie sieją...

            • 6 9

            • Proszę, wyjdź z internetu (1)

              bo nikt nie ma zamiaru wąchać twoich erystycznych kup, które walisz w sam środek dyskusji. Nawet ci sie nie chciało doczytać na wiki o gagarinach, zanim napisałeś o silniku.

              Głupi wieśniak.

              • 9 5

              • to w końcu Głupi wieśniak czy Wagabunda?
                podpisuj się normalnie albo analnie

                • 4 5

          • możesz się rzucić pod tego Gagarina jak będzie jechał.

            • 1 6

    • Od Rosjan cebulaczku zapyziały ;) (8)

      • 16 12

      • 1 plus 5 minusów czyli ok 15% myslących normalnie (5)

        złoty podział społeczeństwa jak zawsze działa :) pozdrawiam pozostałem 85% inteligentnych inaczej muahahahahaha

        • 4 6

        • Tacy jak ty najczęściej są w tych 85% (4)

          ale im sie wydaje, że są w tych 15%. A "ruscy" to słowo używane powszechnie, mimo że potoczne. Kolejny czepialski wieśniak.

          • 1 5

          • Powiedział Wagabunda (1)

            z ukrainy.

            • 3 0

            • raczej Wagabunga bunga

              taki small idiot

              • 1 1

          • Pamietaj "polacz-ku" to co jest moją podłogą (1)

            jest twoim sufitem, wiec nie doskoczysz ;)

            • 2 7

            • takiś pewny ????

              - bo .... może jest odwrotnie... ! ??

              • 4 1

      • Nie od Rosjan a od ZSRR (1)

        Fabryka w ktorej zaprojektowano i wybudowano ta piekna maszyne, znajduje sie w miescie Lugansk. A Lugansk jest w Ukrainie.

        • 5 0

        • Lokomotywa została zaprojektowana na Politechnice Budapesztańskiej, która w tym czasie znajdowała się na Węgrzech. Węgrzy też wyprodukowali prototyp. Dopiero później produkcja została przeniesiona do Ługańska.

          • 0 0

    • Coś jak np fiat 126p zwany "maluchem"

      • 3 0

    • Od ruskich

      Gagarin jest produkcji radzieckiej.

      • 3 1

  • Świetnie, że Trójmiasto i okolice rozwijają się. (3)

    Sporo jest jeszcze do zrobienia - kierunek zmian jednak cieszy

    • 57 16

    • tak tak leming wazelina przed wyborcza jest obowiazkowa ale zmień płyte bo ta juz nudzi

      • 5 6

    • Szkoda że mnóstwo pieniędzy jest marnotrawionych na multum niepotrzebnych rzeczy. Można by było zrobić więcej. Nie dajcie sobie wmówić że u nas w kraju brakuje na cokolwiek pieniędzy. Pieniądze są ale są źle wydawane.

      • 3 0

    • Dżołk

      A paniusia to z którego wydziału? U kierownika czeka nagroda!

      • 0 0

  • U kolejarzy (14)

    wszystkie lokomotywy mają jakieś ksywy np. ST 44 Gagarin, ST 43 Rumun, SM 48 Tamara, niemiecka BR 223 Ludmiła, SU 46 suka, EP 09 Epok itd.

    • 81 2

    • Ludmiła jest radziecka. (1)

      • 11 0

      • Ludmiła to też inaczej Breżniew ;)

        no i nie jest niemiecka tylko radziecka TE109 tak jak ktoś wyżej napisał :P

        • 8 0

    • SM 42 (1)

      A SM 42 to "stonka"

      • 13 0

      • Albo wibrator

        • 1 0

    • jak już to BR232 czyli dawna DR - BR132 (1)

      czyli coś co zaczęło się na od BR130 zwanej "Taigatrommel"

      • 1 1

      • Ludmiła to Ludmiła, a Taigatrommel to Taigatrommel

        W dawnym NRD były używane dwie cieżkie spalinowe lokomotywy produkcji sowieckiej.
        BR120 to Taigatrommel zwany w Polsce Gagarinem (ST44).
        A Ludmiła, to BR130/132/232 -w Polsce znana dopiero od niedawna dzieki prywatnym przewoźnikom.

        • 1 0

    • A czy jest w użyciu np. Walentina..?

      Walentina, Walentina..

      • 2 0

    • (2)

      A Uboot to jaka lokomotywa?

      • 2 0

      • Rumuńska.

        • 2 0

      • Zdaje się że nazwę Uboot nosiła DR BR119, później DB BR229

        ale fakt - wyprodukowana za kadencji Causescu w Bukareszcie

        • 1 0

    • EP08 Świnka, EU06 Anglik, (1)

      SM42 Stonka, ET42 Czapajew, ET22 Byk, EU07A Asynchron,

      Można by wymieniać bez końca....

      • 5 0

      • ET22 Helmut ,SU 45 Krowa,Fiacior,SU42 Polsat,

        • 0 0

    • i czeskie "nurki" :)

      • 2 0

    • ET40 - bombowiec albo bomba

      • 2 0

  • Juri nawet wpadł :) (4)

    Że oni się nie boją tak stać pod tym mostem :)

    • 20 0

    • cytat z podpisu zdjęcia: (2)

      Zgodnie z tradycją, podczas próby pod wiaduktem pn. Most Weisera stanęli inżynierowie odpowiedzialni za budowę testowanego wiaduktu

      • 7 2

      • Ale jak oni stoją

        Widać, że są gotowi w każdej chwili uciec. Powinni być przywiązani do torów :)

        • 10 0

      • zesr*ł bym się ze strachu

        gdybym tak miał na przykład własne wyroby kucharskie jako pierwszy testować.
        Szacun inżynierom.

        • 1 0

    • głupotą zawsze lemingi zawsze lubia sie chwalic

      • 0 1

  • (4)

    Kiedy wjedzie tam kibel z SKM?

    • 31 10

    • Chyba jakaś 6Da z Fabloku musiałaby go ciągnąć.

      • 9 1

    • czyli (EN57) :)

      • 1 1

    • jak ktoś go pociągnie albo podłączy prąd

      • 2 0

    • tja. tory ułożyli, ale trakcji zapomnieli zbudować. odwrotnie niż w Gdyni - tam trakcję rozwiesili, ale torów zapomnieli poukładać i tramwaje muszą na gumowych kołach jeździć

      • 3 0

  • A to już wszędzie oba tory są położone, że chcą testować? (1)

    Jak rozwiążą kwestię bocznicy lotniskowej docelowo?

    • 2 21

    • Sprawdź sam zamiast pytać!

      Wykaż choć minimum zaangażowania i poszukaj w Internecie - od czterech lat już to wiadomo i dzięsiątki razy to pokazywano i opisywano w sieci.

      • 5 1

  • Jak Gagarin to i Tiereszkowa. (1)

    • 11 4

    • Walentyna, ach walentyna

      To pierwsza w swiecie
      podniebna miss

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane