• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trwają przygotowania do przebudowy dworca we Wrzeszczu i jego otoczenia

Krzysztof Koprowski
19 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec pętli pod oknami mieszkańców
Na przełomie II i III kw. planowane jest rozpisanie przetargu na przebudowę budynku dworca Gdańsk Wrzeszcz. Zakończenie robót nastąpi w 2021 r. Na przełomie II i III kw. planowane jest rozpisanie przetargu na przebudowę budynku dworca Gdańsk Wrzeszcz. Zakończenie robót nastąpi w 2021 r.

Gdańsk rozpoczyna prace projektowe w zakresie przebudowy przestrzeni przy dworcu we Wrzeszczu. Oprócz nowego budynku obsługi pasażerów, za co będą odpowiadali kolejarze, dokonana zostanie korekta układu drogowego w rejonie pętli autobusowej, powstaną m.in. dwa parkingi rowerowe dla 500 jednośladów oraz kilka miejsc postojowych dla taksówek oraz krótkiego postoju typu kiss and ride.



Z której stacji dalekobieżnej najczęściej korzystasz?

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska po kilku tygodniach od terminu składania ofert wyłoniła wreszcie wykonawcę, który będzie odpowiadał za przygotowanie dokumentacji projektowej oraz świadczenie usług nadzoru dla przebudowy terenu przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu.

W odpowiedzi na ogłoszony przetarg wpłynęły dwie oferty, przy czym tylko jedna - firmy Highway z Gdańska - została złożona poprawnie (druga oferta została błędnie przesłana przez system informatyczny).

Choć gdańska firma zaproponowała kwotę ok. 392 tys. zł, zaś miasto zarezerwowało na ten cel 150 tys. zł, ostatecznie ją zaakceptowano.

Najważniejsze planowane zmiany przy dworcu. Najważniejsze planowane zmiany przy dworcu.

Inwestycja w ramach rozbudowy infrastruktury rowerowej



Najważniejszym elementem, o którym pisaliśmy już w marcu 2017 r., będzie budowa dwóch parkingów rowerowych, mogących zmieścić łącznie 500 rowerów. Wstępnie przewiduje się:
  1. usytuowanie pierwszego parkingu - kubaturowego - w rejonie obecnego budynku zaplecza socjalnego dla kierowców autobusów,
  2. usytuowanie drugiego parkingu - ze stanowiskami na dwóch poziomach - przy budynku Lendziona 3A (budynek z czerwonej cegły tuż przy pętli autobusowej).

Należy podkreślić, że infrastruktura rowerowa w tym przypadku jest przyczynkiem do otrzymania dofinansowania na realizację całego projektu w ramach znacznie szerszego zadania budowy węzłów integracyjnych i tras dojazdu do przystanków kolejowych w Gdańsku, na który miasto otrzymało ponad 50-proc. wsparcie unijne (w ramach tego samego dofinansowania powstała niedawno m.in. droga rowerowa i ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż al. Legionów).

W tym miejscu przewidziano utworzenie ronda. W tym miejscu przewidziano utworzenie ronda.

Rondo, miejsca dla taksówkarzy i osób podwożących



Na nowym rozwiązaniu skorzystają jednak nie tylko rowerzyści. W ramach inwestycji przewiduje się przebudowę układu drogowego, w tym m.in.:

Drobnej korekcie ulegnie też układów ciągów pieszych - pętla autobusowa od strony ul. Lendziona będzie otoczona nowym chodnikiem, zaś niektóre przejścia mogą zostać "przesunięte" m.in. w obrębie planowanego ronda oraz nowych miejsc postojowych.

Na pętli autobusowej przewiduje się niewielkie zmiany w kształcie peronów oraz montaż nowych monitorów Systemu Informacji Pasażerskiej. Zbudowany zostanie ponadto nowy budynek zaplecza socjalnego dla kierowców autobusów.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej i pociągów


Pomiędzy częścią przeznaczoną dla ruchu autobusów a jezdnią ul. Lendziona powstanie chodnik. Pomiędzy częścią przeznaczoną dla ruchu autobusów a jezdnią ul. Lendziona powstanie chodnik.

Dokumentacja w ciągu 210 dni od podpisania umowy



Dokumentacja, na bazie której będzie następnie rozpisany przetarg na prace budowlane, musi być wykonana w ciągu 210 dni od momentu zawarcia umowy.

To oznacza, że prace budowlane przypuszczalnie zostaną połączone z inwestycją planowaną przez Polskie Koleje Państwowe - przebudową dworca kolejowego.

Kolejna przebudowa budynku dworca kolejowego



Istniejący parterowy gmach zostanie poddany kolejnej modyfikacji.

- Zostanie wyburzona część dworca tak, aby otworzyć wyjście z obiektu w stronę ul. Dmowskiego. Przeniesiony zostanie lokal komercyjny, aby powiększyć poczekalnię. Zorganizowane zostaną miejsca na paczkomaty, biletomaty i skrytki bagażowe. Planowane jest przeniesienie pomieszczeń sanitarnych, aby były bezpośrednio dostępne dla pasażerów z poczekalni. Przebudowana zostanie również część dworca po drugiej stronie tunelu, jako całkowicie niezależna część komercyjna. W budynku będzie zamontowany System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej - zapowiada Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z PKP SA.
Kolejarze planują rozpisanie przetargu na prace budowlane na przełomie II i III kw. 2020 r., zaś zakończenie robót pod koniec 2021 r. Szacowany koszt inwestycji to ok. 7,8 mln zł, na co PKP również udało się uzyskać wsparcie unijne.

Miejsca

Opinie (159) ponad 10 zablokowanych

  • Pierwsze na świecie rondo na zakręcie z jednokierunkową

    Brawo. Rondo tam potrzebne jak świni siodło. Żadnego korkowania czy blokowania kierunków. Mało miejsca i przecinające "rondo" autobusy. No ale na coś trzeba wydać 400tyś. A starczyłoby na trzy rydwany (po zniżce). Co tam jest potrzebne: kiss-and-ride tak na 10 samochodów (zrobią na dwa), bezpieczne zejście z przystanków dworca autobusowego, chodnik do Bałtyckiej.

    • 0 0

  • A gdzie parking dla samochodow????

    • 0 0

  • w chwili obecnej (2)

    pasażerowie autobusów nie mogą czuc sie bezpiecznie musimy biegac przebiegac miedzy pojazdami nie ma przejsc oznaczeń nic kompletny nieład i ten zrolowany asfalt brrrr w poblizu wieżowiec -biurowiec oszklony nowoczesny a obok sredniowiecze

    • 13 0

    • A to cały Gdańsk (1)

      To jest paranoja. Na ulicy Heweliusza , Rajskiej normalnie buduję się duże oszklone apartamenty , a tuż za nimi młyny i domki rodem ze średniowiecza. Takie rzeczy tylko w Gdańsku?

      • 2 1

      • Budynki na Rajskiej

        Oczywiście to co powstało to kompletnie nie pasuje do otoczenia. Budynki na Starym Mieście powinny wpasowywac się do istniejących. Niestety dziś ci różni deweloperzy nie mają ani urbanistów ani architektów.

        • 0 0

  • Dworzec Wrzeszcz

    Mam nadzieję że przebudowany dworzec będzie przeznaczony do obsługi pasażerów a nie jak w Sopocie gdzie przed budową opowiadano bajki iż zbudowany będzie budynek dworca.

    • 1 0

  • Fajnie gdyby ktoś pomyślał o tej przestrzeni jak o calosci (7)

    Potrzebne zrobienie chodnika aż do starego biowaya, zrobienie wygodnego i równego dojścia na przystanki, poprawienie wyjazdu autobusów z Lebdziona w Grunwaldzką (teraz autobusy tracą tam do 3 min czekając na lukę w ruchu na Grunwaldzkiej), przywrócenie buspasa na Dmowskiego, wygodne dojście na klonową. Budynek dworca nie musi mieć wodotrysków, wystarczy odnowić, zrobić kasy, poczekalnię i zrobić dobry system informacji pasażerów.

    • 102 10

    • Buspas na Dmowskiego nie ma sensu. Dlatego został zlikwidowany. (5)

      Autobusy teraz korzystają z obu pasów. Prawym jadą na przystanek na Partyzantów, lewym na przystanek na Grunwaldzkiej. Przejazd autobusów przez Dmowskiego jest szybszy.

      • 4 6

      • Nie korzystają

        tylko stoją. Na buspasie by nie stały, bo taka jest zasada działania buspasu. Tyle, ze przez Dmowskiego przelewa się w opór samochodów, i buspas wk*****ł kierowców. I dlatego musiał odejść. Nie dorabiaj ideologii.

        • 0 0

      • Jest tak szybki, ze jak mi autobus spod dworca odjedzie... (3)

        ...Niespiesznym spacerem wyprzedzam go na Dmowskiego i czekam na niego pod Manhattanem.

        • 17 1

        • po co przekierowano 199 na dworzec PKP? (1)

          jako jedyny autobus odjeżdżający spod Manhattanu nie musiał się przebijać przez Dmowskiego. A teraz razem z całą resztą tkwi w korku.

          • 2 0

          • Dokładnie, to była fatalna zmiana i de facto rozmontowanie tej linii w kierunku GG

            • 2 0

        • A to akurat zaleta! Bo inaczej byś czekał 20 minut na kolejny bus, a tak to trochę ruchu i w domu jesteś na czas!

          • 6 3

    • Miasto zwolniło urbanistów bo deweloperzy by mieli pozamiatane,to nie ma się kto tym zająć.

      • 8 5

  • A co z kierowcami i gdzie mają załatwiać swoje potrzeby jeżeli zostanie zlikwidowane zaplezce socjalne?

    • 1 0

  • czas najwyzszy !

    wiecie juz komu rozdac lopaty czy mam przypomniec? ;)

    • 1 0

  • (6)

    Mam nadzieję że w końcu będzie to dworzec na miarę XXI wieku.Szkoda mi zawsze tylko budki z zapiekankami wszak,to nasze tradycyjne danie przed imprezowe.Ciekawa ta koncepcja Kiss nad ride...tzn przed podróżą można pocałować jakąś dziewczynę?)Tylko co na to żony moi drodzy i kochani...

    • 49 72

    • (1)

      budka musi pozostać

      • 1 0

      • borys budka ? nigdy !

        • 2 0

    • nie będzie

      • 0 1

    • droga powinna iśc tunelem koło dworca

      prosto, a nie na około i przez rondo. prosto i zakopać drogę pod chodnikiem, żeby nikogo tamnie potrącić

      • 3 2

    • Życzenia

      Może będzie hol główny z tablicą odjazdów i przyjazdów ,jasne kierunki podróży (np. Gdynia - Warszawa) automaty kasowe ,bankomat,dworzec przyjazny dla niepełnosprawnych ,dobry system nagłośnienia,gdzie bilet metropolitalny można kupić ,zadaszona wiata dla rowerów...itd

      • 13 0

    • Pocałować to będzie można wąsatego taksówkarza

      który będzie blokował parking jak pod dworcem w Gdańsku Głównym :)

      • 51 0

  • miasto przeznaczyło 150 tys zł .

    za projekt ...

    • 1 0

  • Kolejna proforma inwestycji!!!!

    Wiadomo - Gdańsk i jego decydenci..... Róbmy tak, żeby nic się tak naprawdę nie zmieniło... Szkoda kasy...

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane