• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trwają przygotowania do przebudowy dworca we Wrzeszczu i jego otoczenia

Krzysztof Koprowski
19 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec pętli pod oknami mieszkańców
Na przełomie II i III kw. planowane jest rozpisanie przetargu na przebudowę budynku dworca Gdańsk Wrzeszcz. Zakończenie robót nastąpi w 2021 r. Na przełomie II i III kw. planowane jest rozpisanie przetargu na przebudowę budynku dworca Gdańsk Wrzeszcz. Zakończenie robót nastąpi w 2021 r.

Gdańsk rozpoczyna prace projektowe w zakresie przebudowy przestrzeni przy dworcu we Wrzeszczu. Oprócz nowego budynku obsługi pasażerów, za co będą odpowiadali kolejarze, dokonana zostanie korekta układu drogowego w rejonie pętli autobusowej, powstaną m.in. dwa parkingi rowerowe dla 500 jednośladów oraz kilka miejsc postojowych dla taksówek oraz krótkiego postoju typu kiss and ride.



Z której stacji dalekobieżnej najczęściej korzystasz?

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska po kilku tygodniach od terminu składania ofert wyłoniła wreszcie wykonawcę, który będzie odpowiadał za przygotowanie dokumentacji projektowej oraz świadczenie usług nadzoru dla przebudowy terenu przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu.

W odpowiedzi na ogłoszony przetarg wpłynęły dwie oferty, przy czym tylko jedna - firmy Highway z Gdańska - została złożona poprawnie (druga oferta została błędnie przesłana przez system informatyczny).

Choć gdańska firma zaproponowała kwotę ok. 392 tys. zł, zaś miasto zarezerwowało na ten cel 150 tys. zł, ostatecznie ją zaakceptowano.

Najważniejsze planowane zmiany przy dworcu. Najważniejsze planowane zmiany przy dworcu.

Inwestycja w ramach rozbudowy infrastruktury rowerowej



Najważniejszym elementem, o którym pisaliśmy już w marcu 2017 r., będzie budowa dwóch parkingów rowerowych, mogących zmieścić łącznie 500 rowerów. Wstępnie przewiduje się:
  1. usytuowanie pierwszego parkingu - kubaturowego - w rejonie obecnego budynku zaplecza socjalnego dla kierowców autobusów,
  2. usytuowanie drugiego parkingu - ze stanowiskami na dwóch poziomach - przy budynku Lendziona 3A (budynek z czerwonej cegły tuż przy pętli autobusowej).

Należy podkreślić, że infrastruktura rowerowa w tym przypadku jest przyczynkiem do otrzymania dofinansowania na realizację całego projektu w ramach znacznie szerszego zadania budowy węzłów integracyjnych i tras dojazdu do przystanków kolejowych w Gdańsku, na który miasto otrzymało ponad 50-proc. wsparcie unijne (w ramach tego samego dofinansowania powstała niedawno m.in. droga rowerowa i ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż al. Legionów).

W tym miejscu przewidziano utworzenie ronda. W tym miejscu przewidziano utworzenie ronda.

Rondo, miejsca dla taksówkarzy i osób podwożących



Na nowym rozwiązaniu skorzystają jednak nie tylko rowerzyści. W ramach inwestycji przewiduje się przebudowę układu drogowego, w tym m.in.:

Drobnej korekcie ulegnie też układów ciągów pieszych - pętla autobusowa od strony ul. Lendziona będzie otoczona nowym chodnikiem, zaś niektóre przejścia mogą zostać "przesunięte" m.in. w obrębie planowanego ronda oraz nowych miejsc postojowych.

Na pętli autobusowej przewiduje się niewielkie zmiany w kształcie peronów oraz montaż nowych monitorów Systemu Informacji Pasażerskiej. Zbudowany zostanie ponadto nowy budynek zaplecza socjalnego dla kierowców autobusów.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej i pociągów


Pomiędzy częścią przeznaczoną dla ruchu autobusów a jezdnią ul. Lendziona powstanie chodnik. Pomiędzy częścią przeznaczoną dla ruchu autobusów a jezdnią ul. Lendziona powstanie chodnik.

Dokumentacja w ciągu 210 dni od podpisania umowy



Dokumentacja, na bazie której będzie następnie rozpisany przetarg na prace budowlane, musi być wykonana w ciągu 210 dni od momentu zawarcia umowy.

To oznacza, że prace budowlane przypuszczalnie zostaną połączone z inwestycją planowaną przez Polskie Koleje Państwowe - przebudową dworca kolejowego.

Kolejna przebudowa budynku dworca kolejowego



Istniejący parterowy gmach zostanie poddany kolejnej modyfikacji.

- Zostanie wyburzona część dworca tak, aby otworzyć wyjście z obiektu w stronę ul. Dmowskiego. Przeniesiony zostanie lokal komercyjny, aby powiększyć poczekalnię. Zorganizowane zostaną miejsca na paczkomaty, biletomaty i skrytki bagażowe. Planowane jest przeniesienie pomieszczeń sanitarnych, aby były bezpośrednio dostępne dla pasażerów z poczekalni. Przebudowana zostanie również część dworca po drugiej stronie tunelu, jako całkowicie niezależna część komercyjna. W budynku będzie zamontowany System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej - zapowiada Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z PKP SA.
Kolejarze planują rozpisanie przetargu na prace budowlane na przełomie II i III kw. 2020 r., zaś zakończenie robót pod koniec 2021 r. Szacowany koszt inwestycji to ok. 7,8 mln zł, na co PKP również udało się uzyskać wsparcie unijne.

Miejsca

Opinie (159) ponad 10 zablokowanych

  • Ile tych miejsc? 500? (1)

    Toż to nie Amsterdam...

    • 25 5

    • w Utrechcie przy dworcu jest miejsce do parkowania na 30 tysięcy rowerów

      w Gdańsku mogłaby być jedna setna tej liczby - dużo większa niż 500

      • 5 6

  • Zamys dobry ale wykonanie chu**** (2)

    Czy ja dobrze widzę czy nie widzę. Mikroskopijny postój taksówek. Powtarzam mikroskopijny. tam się zmieszczą ze dwa samochody , ewentualnie trzy. Centrum starej , popularnej dzielnicy a taksówki nie mają jak stanąć. Do czego to doszło.
    Ludu , przestań głosować na BO.

    • 20 11

    • Pod dworcem teraz też jest postój Taxi.

      Zajmują go niezrzeszeni. czyli najdrożsi.

      • 8 0

    • Po co większy? Taxi może stać dosłownie wszędzie nawet na przejściu dla pieszych a i tak SM czy policja nie reaguje.

      • 9 1

  • Temat na długie przemyślenia dla urbanisty!!

    Według m nie to co tam widać na rysunku to chyba efekt konkursu w przedszkolu an ie projekt!! Rondo zupełn ie zbędne, układ przystan ków autobusowych do przeróbki . Poszerzenie jezdn iprzy samym dworcu, powwiększenie parkingudla odprowadzająących o parking taxi -- postój taxi już jest w tym rejonie i jest wystarczający.zbyt dużo m iejsc parkowan ia rowerów-wystarczyło by 100--150 rowerów. Całkowicie zapomniano o potrzebach ludzi niepełnosprawnych. Mam nadzieję że projekt budynku będzi roobiony w innym przedszkolu.

    • 27 3

  • Budynek jak i otoczenie Lendziona

    Podlega pełnej ochronie konserwatora. Jedyny taki ładny i oryginalny budynek! Pozostałość po zabudowie dworca.
    Jak to się ma do budowy parkingu na rowery w jego bryłę. Czy wam autobus spadł na czoło A potem pkm po nich przyjechała? I to nie jest pytanie tylko stwierdzenie.
    Jest rozbudowa galerii to niech oni dorzuca trochę i niech nie biją betonem z metalem w zabudowę 1900.

    • 10 2

  • Tam powino wyznaczyć się

    odpowiednie miejsca postojowe dla autobusów co kończą i mają zacząć następny kurs. Ja jestem mieszkańcem Gdyni ale wiele razy przejeżdżałem przez Gdańsk Wrzeszcz- i korzystałem z pętli przesiadkowej/Gd.Wrzeszcz-PKP/SKM/-ZTM kierunek- na Niedżwiednik-Morena itp. Wracając w kierunku Gdyni-nie zawsze kierowcy autobusów mają możliwości wysadzenia pasażerów/przy dworcu PKP/SKM- tak aby prosto z autobusu nie wychodzili na jezdnie zamiast na chodnik.. Często autobus zatrzymuje się i wysadza pasażerów na jezdnię,,,Takie zjawisko odwróconej osmozy tam panuje...Jako sąsiad z GA to do Gdańskiego ZTM nie mam żadnych zastrzeżeń- autobusy jeżdżą ( Wrzeszcz i dalej w kier.Moreny) zawsze kiedy jadę to ruszają- punktualnie i z powrotem także...Bez uwag dla ZTM Gdańsk.
    Pozdrawiam Gdańsk- facet z GA.

    • 16 2

  • A czy temat biurowca w miejscu petli autobusowych ostatecznie umarl? (1)

    Z tego co wiem aktualne plany caly czas dopuszcza budowe biurowca w tym miejscu z zachowaniem funkcji komunikacyjnej na pietrze 0, nie lepiej wiec poczekac na inwestora i zarzadac przebudowy wesystkich chodnikow naokolo + polaczenia funkcji biurowej z nowym dworcem?

    • 7 9

    • Może to jest plan, pociągnąć dalej metropolię, z przejściam aż na Klonową, nad wszystkim

      ale za to wyrzucić ten ciąg gdzie jest kebab, a tam zrobić taksi, kiss&train itd.

      • 4 3

  • Czyli tylko rowery i nic więcej a nie żadna przebudowa!

    Tam powinien byc zaprojektowany zupełnie nowy węzeł integracyjny z tramwajem, autobusami, zadaszony no na miare XXI wieku...
    Nie nazywajmy planowanej rowerowni przebudową dworca we Wrzeszczu

    • 20 4

  • Jako gość z sąsiedniego miasta

    w tym akurat miejscu poruszam się dość sprawnie i nie mam żadnych kłopotów. ZTM Gdańsk Wrzeszcz PKP/SKM-przesiadka na ZTM- i w moreny...
    Czy stary biletomat zachował się na przystanku( 03) z którego "startują" autobusy 110, 116, 126, 136 i 157- w kierunku Moreny @ Niedżwiednika - czy jest zastąpiony tym nowym niedziałającym ? Ten stary popsuł się raz na 5 lat ...Od kilku lat na kilku trasach j.w.- kursują nowe Mercedesy Citaro i krótkie i przegubasy--to dlaczego mieszkańcy GD narzekają na stary tabor ? Jestem z Gdyni, a widzę co innego ? Od sierpnia/1/4 miesiąca- do listopada/1/2 miesiąca odbyłem ponad 28 kursów i w tą i z powrotem jako pasażer-na wybranych trasach Gdańskiego ZTM..( linie jak wyżej) Zero uwag.

    • 7 0

  • (1)

    Znowu zrobia pewnie elewacje z gipsowych plyt ktore ktos systematycznie rozwala. Czy tego typu technologia to norma?

    • 5 3

    • Bo można co chwila

      zarabiać na kolejnych naprawach i przebudowach

      • 2 0

  • Za takie

    Niskie pieniądze poestanie arcydzielo na miare Palmiarni.

    • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane