• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trwają przygotowania do przebudowy dworca we Wrzeszczu i jego otoczenia

Krzysztof Koprowski
19 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec pętli pod oknami mieszkańców
Na przełomie II i III kw. planowane jest rozpisanie przetargu na przebudowę budynku dworca Gdańsk Wrzeszcz. Zakończenie robót nastąpi w 2021 r. Na przełomie II i III kw. planowane jest rozpisanie przetargu na przebudowę budynku dworca Gdańsk Wrzeszcz. Zakończenie robót nastąpi w 2021 r.

Gdańsk rozpoczyna prace projektowe w zakresie przebudowy przestrzeni przy dworcu we Wrzeszczu. Oprócz nowego budynku obsługi pasażerów, za co będą odpowiadali kolejarze, dokonana zostanie korekta układu drogowego w rejonie pętli autobusowej, powstaną m.in. dwa parkingi rowerowe dla 500 jednośladów oraz kilka miejsc postojowych dla taksówek oraz krótkiego postoju typu kiss and ride.



Z której stacji dalekobieżnej najczęściej korzystasz?

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska po kilku tygodniach od terminu składania ofert wyłoniła wreszcie wykonawcę, który będzie odpowiadał za przygotowanie dokumentacji projektowej oraz świadczenie usług nadzoru dla przebudowy terenu przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu.

W odpowiedzi na ogłoszony przetarg wpłynęły dwie oferty, przy czym tylko jedna - firmy Highway z Gdańska - została złożona poprawnie (druga oferta została błędnie przesłana przez system informatyczny).

Choć gdańska firma zaproponowała kwotę ok. 392 tys. zł, zaś miasto zarezerwowało na ten cel 150 tys. zł, ostatecznie ją zaakceptowano.

Najważniejsze planowane zmiany przy dworcu. Najważniejsze planowane zmiany przy dworcu.

Inwestycja w ramach rozbudowy infrastruktury rowerowej



Najważniejszym elementem, o którym pisaliśmy już w marcu 2017 r., będzie budowa dwóch parkingów rowerowych, mogących zmieścić łącznie 500 rowerów. Wstępnie przewiduje się:
  1. usytuowanie pierwszego parkingu - kubaturowego - w rejonie obecnego budynku zaplecza socjalnego dla kierowców autobusów,
  2. usytuowanie drugiego parkingu - ze stanowiskami na dwóch poziomach - przy budynku Lendziona 3A (budynek z czerwonej cegły tuż przy pętli autobusowej).

Należy podkreślić, że infrastruktura rowerowa w tym przypadku jest przyczynkiem do otrzymania dofinansowania na realizację całego projektu w ramach znacznie szerszego zadania budowy węzłów integracyjnych i tras dojazdu do przystanków kolejowych w Gdańsku, na który miasto otrzymało ponad 50-proc. wsparcie unijne (w ramach tego samego dofinansowania powstała niedawno m.in. droga rowerowa i ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż al. Legionów).

W tym miejscu przewidziano utworzenie ronda. W tym miejscu przewidziano utworzenie ronda.

Rondo, miejsca dla taksówkarzy i osób podwożących



Na nowym rozwiązaniu skorzystają jednak nie tylko rowerzyści. W ramach inwestycji przewiduje się przebudowę układu drogowego, w tym m.in.:

Drobnej korekcie ulegnie też układów ciągów pieszych - pętla autobusowa od strony ul. Lendziona będzie otoczona nowym chodnikiem, zaś niektóre przejścia mogą zostać "przesunięte" m.in. w obrębie planowanego ronda oraz nowych miejsc postojowych.

Na pętli autobusowej przewiduje się niewielkie zmiany w kształcie peronów oraz montaż nowych monitorów Systemu Informacji Pasażerskiej. Zbudowany zostanie ponadto nowy budynek zaplecza socjalnego dla kierowców autobusów.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej i pociągów


Pomiędzy częścią przeznaczoną dla ruchu autobusów a jezdnią ul. Lendziona powstanie chodnik. Pomiędzy częścią przeznaczoną dla ruchu autobusów a jezdnią ul. Lendziona powstanie chodnik.

Dokumentacja w ciągu 210 dni od podpisania umowy



Dokumentacja, na bazie której będzie następnie rozpisany przetarg na prace budowlane, musi być wykonana w ciągu 210 dni od momentu zawarcia umowy.

To oznacza, że prace budowlane przypuszczalnie zostaną połączone z inwestycją planowaną przez Polskie Koleje Państwowe - przebudową dworca kolejowego.

Kolejna przebudowa budynku dworca kolejowego



Istniejący parterowy gmach zostanie poddany kolejnej modyfikacji.

- Zostanie wyburzona część dworca tak, aby otworzyć wyjście z obiektu w stronę ul. Dmowskiego. Przeniesiony zostanie lokal komercyjny, aby powiększyć poczekalnię. Zorganizowane zostaną miejsca na paczkomaty, biletomaty i skrytki bagażowe. Planowane jest przeniesienie pomieszczeń sanitarnych, aby były bezpośrednio dostępne dla pasażerów z poczekalni. Przebudowana zostanie również część dworca po drugiej stronie tunelu, jako całkowicie niezależna część komercyjna. W budynku będzie zamontowany System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej - zapowiada Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z PKP SA.
Kolejarze planują rozpisanie przetargu na prace budowlane na przełomie II i III kw. 2020 r., zaś zakończenie robót pod koniec 2021 r. Szacowany koszt inwestycji to ok. 7,8 mln zł, na co PKP również udało się uzyskać wsparcie unijne.

Miejsca

Opinie (159) ponad 10 zablokowanych

  • chyba trochę zbyt kosmetyczne te zmiany nie wnoszące wiele, miejsce to jest po prostu brzydkie, niczym dworzec pks

    • 14 1

  • Wrzeszcz dworzec (1)

    Tak jak w Gdyni brak parkingu dla kierowców samochodów przyjeżdżających po podróżnych

    • 5 3

    • Po drugiej stronie tysiąc miejsc parkingowych w Metropolii i obok zamiast wioski indiańskiej, a polski kierowca powie ci "brak parkingu".

      • 7 3

  • Trwają przygotowywania od ćwierć wieku

    A czemu nie parking na 2500 tyś rowera? Jak w Wietnamie na pszykład
    Dwa miejsca dla taryfy to zdecydowanie za dużo
    Galeria chandlowa by się nadała

    • 8 3

  • Ostatni fragment trawnika (2)

    Zostanie przerobiony na parking dla rowerów. Nie można go zrobić gdzieś gdzie już jest beton? ...

    • 13 2

    • (1)

      Trawnika? Ten syf nazywasz trawnikiem? Przecież tam poza szkłem, papierkami i odchodami nic nie ma. I żadnego skweru też nigdy nie będzie, ponieważ nikt nie będzie siedział w oparach wyziewów z autobusów.

      • 3 2

      • A wiesz co to retencja?

        • 3 0

  • Gdańszczanie nie idzcie za ideologią

    pro rowerową- jak to ma miejsce w Gdyni...Jestem za gdy jest możliwość wybudowania jakiejś ścieżki czy tam drogi rowerowej ale nie może to być dominanta w aktualnym i obecnym stanie pozostałej infrastruktury drogowej. Przykro stwierdzić ale ruch rowerowy to mniejszość ,a w Gdyni to ta mniejszość jest b.roszczeniowa.....Prawdziwy rowerzysta poradzi sobie bez dodatkowych udoskonaleń- wyćwiczony w czasach gdy nie było ścieżek/ dróg rowerowych i wskazane było w tamtych "złych czasach"-posiadanie karty rowerowej-co zobowiązywało do posiadania elementarnej wiedzy z zakresu Prawa o Ruchu Drogowym.... Ja od czasu do czasu jeżdżę rowerem ale turystycznie- i jakoś nie potrzebuję specjalnych udogodnień...Jadę w pasie drogowym, zwalniam lub zjeżdżam na bok lub się nawet zatrzymam aby ułatwić ruch samochodom osobowym-ciężarowym i autobusom. Dziki człowiek-na rowerze to roszczeniowiec...Pedałuję od czasu do czasu ostatnie 45 lat i nigdy nie bylem na "kursie" kolizyjnym lub sprawcą sytuacji nie jasnej lub konfliktowej z kierowcami na 4 kołach...Jeżdzić trzeba umieć nawet bez ścieżek...

    • 12 5

  • moze by tak wybrac raczej nowego Gospodarza

    bo patrzac na postep ostatnich 25 lat i polamane chodniki, brud i smrod i wszystko bez ladu i skladu na to wszystko chcecie polozyc nowy Projekt? PO CO.

    • 4 4

  • Takie "gadanie" o ekologii i ruchu

    rowerowym przełożył bym na to aby UE/EU zmobilizowała urzędników samorządowych UM/UW i tam innych do poruszania się codziennie rowerem do "pracy" i z "pracy" też rowerem/ 6-7 miesięcy w roku/-próg wymagalności wyznaczyłbym na 65 % -uprawnionych i zdrowych fizycznie urzedników/ presidentów miast/burmistrzów i wice presidentów/- oraz tych zdrowych psychicznie i fizycznie(psychotesty pracowników cywilnych-/ z wydziałów i referatów..)-...Inaczej obciął bym dotacje unijne. Jak władza nie realizuje nadrzędnych zadań Parlamentu Europejskiego- to zabrać kasę i koniec...Ja chciałbym zobaczyć peleton urzędników i włodarzy m.Gdyni-w trakcie codziennego przejazdu do pracy i z pracy do domu...Nie osiągalne Nie mam możliwości-wykazania tego kto z urzędników i ludzi ze szczebla władzy w Gdyni -jeżdzi do pracy na rowerze ...Taka radna z Pogórza Górnego-swego czasu/ poprzeniej i obecnej kadencji/- wykazywała zainteresowanie sportem ale opierała się tą wiedza i chyba umiejętnościami- głównie na "tańcu na Rurze"- chyba ze stali nierdzewnej i niklowanej.... Może nawiązanie do "ramy" rowerów' ???? Takich mamy radnych i "radne"- GA"miasto w piachu""

    • 3 1

  • Super (2)

    Po co te rowery?? Zrobic miejsca dla aut zeby bylo gdzie zaparkowac

    • 11 7

    • (1)

      Tysiąc miejsc postojowych czeka na kierowców po drugiej stronie torów.

      • 4 3

      • za daleko dla janusza

        • 3 3

  • pudrowanie trupa

    zaprojektować nowy, ogromny dworzec z podziemnym pksem, przystankami ztm, może trawmaj, itd. Pow. w rzucie z góry min 1 ha. a nie takie tam jakieś zabawy. Fajne miejsce, ogromny potencjał a tymczasem to jakieś slumsy i jeszcze czytam, że tak ma pozostać. szkoda czasu i kasy.

    • 17 0

  • Dla rowerów.

    Dla rowerów parking to bardzo dobry pomysł. Nie dla rowerów w
    komunikacji miejskiej...

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane